Приклади використання «позитивних» і «негативних» питань
№ п/п
«Негативна»
постановка питання
«Позитивна»
постановка питання
1.
Ви не допоможете мені у цьому питанні?
Ви ж надасте мені допомогу у цьому питанні?
2.
Ви не знайдете для мене 5 хвилин?
Ви знайдете для мене 5 хвилин?
3.
Вас не утруднить це зробити?
Ви ж зможете це зробити?
Основні види і правила формулювання відповідей
Відповідь – це судження, яке викликане питанням. Основними функціями відповіді є:
- зменшення невизначеності, яка міститься у питанні;
- вказування на невірну постановку питання.
При цьому одне і теж питання може мати багато різних відповідей, не рівнозначних за своїми логіко-інформаційними характеристиками. Тому розрізняють наступні види відповідей:
1. За областю пошуку відповіді діляться на прямі і непрямі.
2. За об’ємом інформації розрізняють повні і часткові відповіді.
Знання правил постановки питання і його зв’язків з відповіддю дозволяє сформулювати наступні правила формулювання відповіді:
1. Відповідь повинна бути ясною, однозначною і лаконічною.
2. Відповідь повинна зменшувати невизначеність питання, бути інформативніше ніж питання.
3. При некоректній постановці питання відповідь, за змістом, повинна указувати на цю некоректність.
Контрольні запитання
1. Визначте сутність поняття «вербальне спілкування».
2. Які загальні правила мовної комунікації Ви знаєте?
3. Які позитивні наслідки при використанні прийому «Ви-підхід» Ви знаєте?