МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Загальні методичні вказівки.Додаток 1 Міністерство освіти та науки України Харківський Національний автомобільно-дорожній університет
Кафедра вишукувань та проектування доріг
Контрольна робота № 1
з дисципліни «Інженерна геодезія» на тему:«Робота з картою» Виконав: ст.гр. _____ ___________________
Перевірив:_________ ____________________
Харків 2007 Зміст
Передмова Загальні методичні вказівки Загальні відомості про топографічні карти Визначення відстаней на карті 2.1.Визначення відстані LMN з використанням числового масштабу 2.2. Визначення відстані LMN з використанням лінійного масштабу 2.3.Визначення відстані LMN з використанням поперечного масштабу 3. Визначення координат точок в плані 3.1. Визначення географічних координат φ та λ точки M на карті 3.2. Визначення прямокутних зональних координат X та Y точки N на карті Визначення по горизонталях висот точок та ухилів ліній 4.1. Підрахунок висоти (позначки) H точки С на карті 4.2. Визначення ухилу ί лінії 1-2 на карті 4.3. Побудова по горизонталях профілю місцевості за напрямом MN Визначення площі водозбірного басейну 5.1. Побудова водозбірного басейну 5.2. Вимірювання площі басейну за допомогою палетки 5.3. Вимірювання площі басейну за допомогою геометричних фігур Визначення кутів орієнтування лінії на карті 6.1. Вимірювання дирекційного кута лінії MN 6.2. Обчислення істинного азимута Аі лінії MN 6.3. Обчислення магнітного азимута Ам лінії MN 6.4. Обчислення румбів r лінії MN 6.5. Загальна схема кутів орієнтування 7. Умовні знаки для топографічних планів Список літератури Додаток 1. Титульний аркуш. Додаток 2. Аркуш «Зміст» контрольної роботи № 1
Передмова Методичні вказівки складені у відповідності до програми курсу інженерної геодезії. Вони вміщують у собі загальні методичні вказівки, вказівки по вирішенню окремих задач на карті та пояснення що до оформлення контрольної роботи. Мета вказівок – допомогти студентам у самостійній роботі з виконання відповідних розрахунково – графічних робіт та надбанні навичок у впевненому користуванні картами. Завдання у вказівках передбачають послідовне використання матеріалів попередніх завдань, наприклад, вміння користуватись масштабами використовують при визначенні прямокутних координат точок, а знання з будови карти – при визначенні кутів орієнтування. Перед описом завдань для зручності користування у коснпектному вигляді наведені відомості, необхідні для виконання роботи, а по тексту вказівок – зразки оформлення завдань.
Загальні методичні вказівки. Контрольна робота виконується згідно з індивідуальними завданнями і рекомендаціями, які надаються у цих вказівках. Кожен студент на початку робіт отримує у користання окрему топографічну карту, яку він повертає викладачу після захисту роботи. На карті надається розташування точок і ліній, характеристики яких потрібно визначити. При виконанні контрольної роботи необхідно надати вичерпний розв’язок задач, передбачених завданням та скласти пояснювальну записку з описом змісту та результатів проведених робіт. Вказівки включають наступні питання: 1. Загальні відомості про топографічні карти. Умовні знаки. 2. Визначення відстаней на карті. 3. Визначення координат точок на карті. 4. Визначення по горизонталях висот точок та ухилів ліній. 5. Вимірювання площі водозбірного басейну. 6. Визначення кутів орієнтування лінії на карті. Кожне питання містить декілька розрахунково-графічних робіт, які студенти повинні виконати при розробці питань. Роботу оформлюють у вигляді пояснювальної записки, яка складається з титульного аркушу, змісту, тексту записки з ілюстраціями до кожної задачі, списку літератури та додатку – умовних знаків. · Текст, рекомендований студентам при складанні пояснювальної записки, подається в даних методичних вказівках курсивом. Пояснювальну записку оформлюють на однакових за якістю аркушах писального паперу формату А4. Текст записки пишуть акуратно, чисто та близько до шрифту, пастою синього кольору. Ілюстрації, схеми та знаки виконують у відповідності до вимог до їх кольору та розміру за допомогою креслярських інструментів. Кожен аркуш записки повинен мати рамку, розташовану на 20 мм. від лівого краю аркуша та на 5 мм. – від інших. Нумерація аркушів – скрізна, подається в правому нижньому куті рамки у прямокутнику 10×15 мм. На карті лінії проводять за допомогою автоматичного олівця з грифелем середньої твердості. Саму топографічну карту зберігають в вихідному стані до моменту повернення її викладачу. Всі роботи підшивають в папку з стандартним титульним аркушем, або використовують окремі файли. На перевірку та на захист контрольну роботу подають разом з топографічною картою.
1. Загальні відомості про топографічні карти. 1.1 Топографічна карта – це побудоване за певними математичними законами зменшене зображення на площині значних частин земної поверхні, розміри яких потребують врахування впливу на них кривизни Землі. Зображення земної поверхні на картах обмежено на заході і сході меридіанами, на півночі і півдні – паралелями з відомими довготою λ та широтою φ відповідно. Разом вони складають внутрішню рамку, яка має форму трапеції. На опорних рамках по контурах нанесені мінутні поділки у вигляді чорних і білих шашок, які чергуються. Кожна мінута довготи і широти поділена точками на шість частин, відстань між якими дорівнює 10". В кожному куті рамки вказані їх довгота і широта. Прямокутна система координат на топографічній карті зображена лініями кілометрової сітки. Горизонтальні лінії сітки, що паралельні лінії екватора – осі ординат Y, а вертикальні лінії, паралельні осьовому мередиану - осі абсцис X. Відстань між сусідніми лініями одного напрямку дорівнює цілої кількості кілометрів. Висотне положення точок земної поверхні відображається горизонталями, які проведені через відповідну висоту перерізу в залежності від масштабу карти і характеру рельєфу місцевості, та додатковими позначками Н деяких точок. Висота перерізу рельєфу наведена під південною зовнішньою рамкою. Там наведені також числовий, словесний і лінійний масштаби та графік закладень. Під південно-західним кутом рамки знаходяться пояснювальний підпис відносно схилення магнітної стрілки і середні кути зближення меридіанів. На додаток до цього надано взаємне розташування географічного, осьового і магнітного меридіанів на спеціальному графіку зліва від масштабів. Номенклатура (позначення) карти вказана над північною зовнішньою рамкою. У внутрішній рамці карти за допомогою контурних і позамасштабних топографічних знаків відображено рельєф і ситуацію. 1.2 Рельєф – сукупність різноманітних за формою й розмірами нерівностей земної поверхні. Форми рельєфу класифікують на вгнуті і опуклі. До опуклих форм відносяться наступні: Курган–це ізольоване, розміщене на рівнині підвищення висотою до 50 м з різко вираженою підошвою. Горб– це окреме куполоподібне або конічне підвищення висотою до 100 м з різко вираженою підошвою. Пагорб – окреме невелике конічне або куполоподібне підвищення висотою, що перевищує 200 м з пологими схилами й нерізко вираженою підошвою. Гора– ізольоване підвищення з висотою більше 200 м з явно вираженими й порівняно крутими схилами. Елементами гори є вершина, схили й підошва. Сідловина – пониження між двома сусідніми гірськими вершинами або підвищеннями, що нагадує сідло. Хребет - гірське підвищення , що має порівняно значну довжину, з крутими схилами по обидва боки. Елементами хребта є: водорозділ, що проходить по найбільш високих точках хребта; перевал – пониження на профілі водорозділу; два схили хребта. Плато – плоске широке підвищення, що обмежене крутими схилами.
До вгнутих форм рельєфу відносяться наступні: Яр– різко виражене поглиблення на рівнині, витягнуте в одному напрямку з крутими схилами й тимчасово діючими водотоками. Балка– поглиблення, яке більше ніж яр, з пологими схилами, як правило вкрите рослинністю. Лощина – невелике поглиблення з дуже пологими схилами, що поступово переходить в рівнину. Тальвег– лінія, що з’єднує найнижчі точки лощини й має схил в одному напрямку. Долина– вироблене річкою пониження, що витягнуте в одному напрямку, з явно враженими схилами. Ущелина– вузька горбиста долина зі схилами, що сходяться до низу. Улоговина (западина) – витягнуте пониження на земній поверхні, що обмежене з усіх боків або розміщене між гірськими ланцюгами. В залежності від абсолютного значення висот та їх взаємного розміщення місцевость буває рівнинною, гористою та гірською. Остання характеризується сукупністю понижень та підвищень висотою більше 200 м та різко вираженими крутими схилами. На сучасних картах рельєф зображують горизонталями, що доповнюються абсолютними позначками та бергштрихами. Горизонталь –це слід від перетину фізичної поверхні Землі рівневою поверхню. Вона – замкнута крива лінія, що зображує геометричне місце точок земної поверхні з однаковими висотами (позначками) Н відносно рівневої поверхні MN.(рис.1) Висота перерізу рельєфу – це відстань hc між сусідніми горизонталями по прямовисній лінії. Закладення– це відстань d між сусідніми горизонталями в плані. Горизонталі мають такі властивості: горизонталі – замкнуті, криві лінії; горизонталі не можуть перетинатися; чим менше відстань між горизонталями на карті, тим крутіше схил на місцевості та навпаки.
Рис. 1 Схема зображення рельєфу горизонталями
В залежності від масштабу карти й характеру рельєфу висоти перерізу бувають 0,25; 0,5; 1,0; 2,0; 5,0 та 10м. Мірою крутизни схилів є ухил лінії, який виражається через тангенс кута нахилу: i = tg v = h /d , (1) де v - кут нахилу; h - висота перерізу; d – закладення. Крутизну схилу визначають за допомогою спеціального графіка, що називається масштабом закладень.
1.3 Ситуація є другою частиною змісту карти або плану і являє собою сукупність елементів природного та штучного походження, розташованих в межах зображеної ділянки місцевості. З точки зору передачі на карті планових геометричних особливостей об’єктів розрізняють позамасштабні, площадні та лінійні умовні знаки. Позамасштабніумовні знаки використовують для зображення об’єктів, розміри яких не можна виразити в масштабі карти (мости, колодязі, геодезичні пункти, окремі дерева та ін.). Площадні (контурні) умовні знаки використовують для заповнення площі об’єктів, що виражаються в масштабі карти (рілля, ліси, болота та ін.).При цьому обриси об’єктів на карті зберігаються. Лінійні умовні знаки використовуються для зображення об’єктів лінійного характеру (дороги, річки, лінії електропередач, кордони та ін.). При цьому зберігається подібність лінійних обрисів, але часто перебільшується їх ширина. Умовні знаки мають відповідні розміри, форми та кольор [ 6 ]. Для додаткової характеристики використовуються пояснювальні умовні знаки: - назви населених пунктів, річок; - скорочені підписи, перелік яких надається в таблицях умовних знаків; - числові показники (розміри мостів, висота і товщина дерев в лісі, колійність залізниць, направлення течії річок та ін.); Завдання: користуючись таблицями [6] - вивчити топографічні умовні знаки; - визначити головні особливості отриманої топографічної карти, прочитати по ній ситуацію та рельєф; - накреслити у відповідності до вимог та за наведеною формою (п.7) наступні умовні знаки:1, 3, 5, 11, 12, 13, 14, 114, 115, 143, 144, 155, 156, 186, 187, 188, 191, 193, 195, 200, 201, 237, 295, 304, 313,319, 321, 323, 329, 330, 332, 342, 343, 349, 368, 372, 373, 374, 379, 384, 395, 401, 409, 417, 426.
Читайте також:
|
||||||||
|