МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Методи фінансового контролінгу11.1. Сутність та функції фінансового контролінгу В умовах розвитку ринкових відносин в Україні конкурентоспроможність підприємств в значній мірі залежить від ефективного управління їх фінансовими ресурсами, зокрема рухом грошових коштів, формуванням та використанням капіталу підприємства. Для прийняття обґрунтованих рішень у сфері фінансового менеджменту керівникам необхідно вміти оцінювати фінансовий стан підприємства, прогнозувати і контролювати фінансові показники його діяльності за допомогою відповідних методів й моделей. Контролінг є системою підтримки управлінських рішень. Його поява була пов'язана з необхідністю проведення діагностики та попередження банкрутства підприємств. Розширення ролі контролінгу в управлінні фінансами пов'язано з підвищенням нестабільності зовнішнього середовища, яке обумовлює зміщення акценту з минулого на майбутнє, необхідністю швидкої реакції підприємства на зміни кон'юнктури ринку, підвищення гнучкості в його управлінні. Контролінг - це спеціальна саморегулююча система методів та інструментів, яка спрямована на функціональну підтримку менеджменту підприємства і включає інформаційне забезпечення, планування, координацію, контроль і внутрішній консалтинг. Головна мета фінансового менеджменту полягає в максимізації ринкової вартості підприємства, оптимізації фінансових результатів, забезпеченні ліквідності та платоспроможності підприємства. Служби контролінгу підприємства здійснюють підготовку, функціональну та інформаційну підтримку управлінських рішень, а також контролюють їх реалізацію. До функцій фінансового контролінгу відносять: • формування фінансової стратегії; • фінансове планування та бюджетування поточної діяльності; • координацію планів; • бюджетний контроль; • оперативне управління фінансовою діяльністю підприємства; • внутрішній консалтинг; • внутрішній аудит та ревізію; • формування інформаційних каналів та інформаційне забезпечення підприємства. Стратегія - це визначення основних довгострокових цілей та завдань підприємства, прийняття курсу дій і розподілу ресурсів, необхідних для досягнення поставлених цілей. Підфінансовою стратегією розуміється формування стратегічних довгострокових цілей фінансової діяльності і вибір найбільш ефективних шляхів їх досягнення. Сформована фінансова стратегія повинна забезпечувати зростання ринкової вартості підприємства за умов нейтралізащї загрози банкрутства. Фінансова стратегія підприємства знаходить своє відображення у системі перспективних фінансових показників, які є підґрунтям для розробки поточних та оперативних фінансових планів. Основною формою поточного фінансового планування є бюджетування. Бюджет - це сума коштів, які знаходяться у розпорядженні підприємства для виконання визначених функцій та проведення певних заходів у межах загальновиробничого планування. Він може формуватись на основі показників, що визначені як планові на кожен наступний період діяльності підприємства. Координація планів забезпечує узгодженість усіх його складових з ефективним використанням ресурсів підприємства. У процесі координації планів формується«дерево цілей». Воно являє собою графічне зображення підпорядкованості та взаємозв'язку цілей, демонструє розподіл (декомпозицію) генеральної мети на підцілі та окремі завдання. Розрізняють горизонтальну та вертикальну координацію цілей. Горизонтальна координація цілей спрямована на узгодження різних видів діяльності підприємства,вертикальна - на узгодження діяльності різних підрозділів, які забезпечують виробництво одного виду продукції (робіт, послуг). Необхідність координації в процесі фінансового планування пояснюється необхідністю узгодження: • цілей з наявними ресурсами; • фінансової стратегії зі стратегією розвитку підприємства; • поточних фінансових планів з довгостроковими планами; • фінансових планів окремих підрозділів підприємства між собою та зведення їх в єдиний план; • системи інформаційного забезпечення з інформаційними потребами керівників підприємства. Основний зміст контролінгу полягає в систематичному порівнянні величини фактичних показників діяльності підприємства Із запланованими величинами з подальшим аналізом відхилень фактичних значень показників від попередньо встановлених. Контроль знаходиться у тісному взаємозв'язку з плануванням і спрямований на виявлення причин відхилень, визначення слабких місць на підприємстві, подолання впливу на фінансову діяльність негативних факторів, виявлення резервів підвищення ефективності використання фінансових ресурсів. Контроль фінансових планів підприємства включає такі операції: • спостереження за ходом реалізації фінансових завдань; • ідентифікацію фактичних даних; • розрахунок відхилень, оцінка ступеню відхилення фактичних результатів фінансової діяльності від запланованих; • діагностування за розмірами відхилень серйозних погіршень у фінансовому стані підприємства та значного зниження його фінансового розвитку; • визначення причин відхилень та відповідальних за них осіб; • розробку (добір) банку заходів щодо коригування планів; • оцінювання запропонованих заходів; • ініціювання рішень для нормалізації фінансової діяльності підприємства відповідно до передбачених показників та коригування фінансових планів у зв'язку зі змінами у внутрішньому і зовнішньому середовищі; • контроль виконання скоригованих планів. Таким чином, результати аналізу є підставою для прийняття оперативних рішень в управлінні фінансами, уточнення фінансових планів та формування планів на майбутні періоди. Реалізація функцій планування та контролю відбувається на базі постійного обміну інформацією. Необхідність збору, систематизації й обробки великого обсягу різноманітної інформації фінансового характеру, а також постійного аналізу ситуації, коригування на його основі раніше розроблених фінансових планів, обліку великого обсягу додаткової інформації вимагає формування інформаційних каналів та системи інформаційного забезпечення підприємства. Функція забезпечення інформацією покладається на управлінський облік. Управлінський облік - це процес виявлення, виміру, нагромадження, аналізу, підготовки, інтерпретації і передачі інформації, яка використовується управлінською ланкою для планування, оцінки і контролю всередині організації і для забезпечення контролю за використанням усіх ресурсів підприємства. Головна відмінність управлінського обліку від фінансового полягає в тому, що фінансовий облік орієнтується на зовнішніх користувачів інформації (насамперед, на податкову інспекцію, інвесторів, контрагентів), а управлінський - націлений на внутрішніх користувачів (керівників підприємства вищої та середньої ланки). Правила ведення фінансового обліку регламентуються державою, а організація управлінського обліку - внутрішня справа підприємства. В системі управлінського обліку акумулюється і систематизується інформація щодо стану зовнішнього і внутрішнього середовища діяльності підприємства. Вона обробляється і використовується для стратегічного і поточного планування. Управлінський облік передбачає застосування методів обліку витрат і калькулювання собівартості продукції в залежності від цілей надання інформації. Для здійснення бюджетного контролю, оперативного управління фінансовою діяльністю, проведення внутрішнього аудиту та ревізії на підприємстві доцільно організовувати систему обліку типу «стандарт-костинг», яка передбачає встановлення планово-нормативних показників, реєстрацію досягнення їх фактичної величини та аналіз відхилень. Для розробки фінансової стратегії, фінансового планування та бюджетування поточної діяльності необхідну інформацію можна отримати в результаті застосування методів обліку витрат і калькулювання собівартості продукції за системою «директ-костинг» або при застосуванні функціонального обліку витрат. Вибір методів обліку залежить від характеру та масштабів діяльності підприємства, а також від рівня організації бухгалтерського обліку і рівня його автоматизації. Функція внутрішнього консалтингу виконується під час розробки методичного забезпечення діяльності окремих підрозділів підприємства, підготовки на замовлення керівництва висновків та рекомендацій щодо вирішення проблем, з якими зіштовхується підприємство в цілому чи його структурні підрозділи в процесі розробки фінансової стратегії, планування, впровадження нових продуктів, процесів, систем. Консультативні послуги можуть надаватися під час проведення внутрішнього аудиту щодо усунення виявлених недоліків фінансової діяльності чи мобілізації фінансових резервів. Внутрішній аудит - це незалежна експертна діяльність служби контролінгу підприємства з метою перевірки й оцінювання адекватності та якості виконання обов'язків співробітниками. Предметом внутрішнього аудиту є перевірка всіх комплексів завдань і підрозділів підприємства на предмет організаційно-правової коректності їх діяльності. До основних завдань внутрішнього аудиту належать: • виявлення резервів підвищення ефективності використання наявних ресурсів підприємства; • своєчасне виявлення порушень і недоліків у діяльності структурних підрозділів, опрацювання отриманих рішень щодо ліквідації та усунення причин виникнення цих недоліків; • виявлення недоліків у системі інформаційного забезпечення менеджменту; 4 перевірка відповідності фактичного стану майна в натуральному та вартісному виразі даним бухгалтерського обліку; • перевірка виконання вимог щодо ефективного управління ризиками; • налагодження і підтримка взаємодії із зовнішніми аудиторами та контролюючими органами; • вироблення рекомендацій щодо усунення виявлених у ході аудиту недоліків та мобілізації наявних резервів. Аудиторська перевірка здійснюється на основі принципів незалежності, професійної майстерності, доказовості, чіткого вираження думки. Результати внутрішнього аудиту знаходять своє відображення в аудиторському висновку, де викладаються виявлені недоліки, порушення та зловживання окремими посадовими особами, визначаються невикористані резерви, а також надаються пропозиції щодо поліпшення управління фінансовими ресурсами. 11.2. Види фінансового контролінгу Залежно від функцій і методологічної підтримки фінансовий контролінг поділяють на стратегічний та оперативний. Підстратегічним фінансовим контролінгом розуміють комплекс функціональних завдань, інструментів і методів довгострокового (три і більше років) управління фінансами, вартістю та ризиками підприємства. Основні завдання стратегічного фінансового контролінгу: • визначення стратегічних напрямків діяльності підприємства; • визначення стратегічних факторів успіху; • визначення стратегічних цілей і розробка фінансової стратегії підприємства; • впровадження дійової системи раннього попередження та реагування; • визначення горизонтів планування; • довгострокове фінансове планування прибутків та збитків, грошових потоків, балансу, основних фінансових показників; • довгострокове управління вартістю підприємства та прибутками його власників; • забезпечення інтеграції довгострокових стратегічних цілей та оперативних завдань, які ставляться перед окремими працівниками та структурними підрозділами. Найважливішою формою прояву стратегічного фінансового контролінгу є система стратегічного планування. Стратегічний план повинен врахувати результати аналізу сильних і слабких сторін підприємства, вимоги партнерів по ринку та інтереси власників. У такому плані знаходять відображення цілі, яких підприємство прагне досягнути в довгостроковому періоді. Фінансово-економічні цілі діяльності підприємства можуть бути якісними (немонетарними) і кількісними (монетарними). Немонетарними цілями підприємства можуть бути: • інвестиційна привабливість, підвищення кредитоспроможності підприємства; • вдосконалення фінансових відносин підприємства з банками, постачальниками, споживачами, податковими органами тощо; • поліпшення репутації підприємства як надійного фінансового партнера тощо. Підприємство може ставити такі монетарні стратегічні цілі: • орієнтація на прибуток і рентабельність. Для цього використовуються показники темпів зростання прибутку, виручки від реалізації продукції, рівень рентабельності продаж, активів, власного капіталу тощо; • орієнтація на ліквідність та платоспроможність, а саме дотримання нормативних значень показників ліквідності, покриття, робочого капіталу тощо; • орієнтація на грошові потоки, зокрема рентабельність грошових потоків, рівень операційного чистого грошового потоку тощо; • орієнтація на зростання вартості підприємства та корпоративних прав, а саме - рівень дивідендних виплат, рівень ринкової вартості корпоративних прав, показники власного капіталу тощо. У межах стратегічного фінансового контролінгу здійснюється моніторинг досягнення цілей, чинників зовнішнього середовища, які впливають на фінансову діяльність підприємства та визначають внутрішні вузькі місця стратегічного характеру. Головною метоюоперативного фінансового контролінгу є організація системи управління досягненням поточних фінансових цілей підприємства. Останні визначаються показниками виручки від реалізації продукції, прибутку, витрат, рентабельності тощо. Основний зміст оперативного контролінгу полягає у формуванні бюджетів та їх контролі. У процесі бюджетного контролю здійснюється аналіз відхилень та готуються оперативні звіти з поясненням результатів виконання бюджетів, оцінкою основних фінансових показників та відповідними пропозиціями. Стратегічний фінансовий контролінг зорієнтований на аналіз шансів і ризиків, сильних і слабких сторін, а оперативний - на дослідження співвідношення «доходи - витрати». Взаємозв'язок стратегічного і оперативного фінансового контролінгу проявляється у тому, що поточні бюджети розробляються з урахуванням показників стратегічних фінансових планів, а результати контролю бюджетів служать підґрунтям для уточнення стратегічних цілей фінансової діяльності підприємства на майбутнє. 11.3. Система раннього попередження і реагування (СРПР) Система раннього попередження і реагування (СРПР) – цеособлива інформаційна система, яка сигналізує керівництву про тенденційні ризики та шанси, які можуть виникнути як з боку зовнішнього, так і внутрішнього середовища підприємства. Процес організації СРПР здійснюється поетапно в такому порядку: 1. Визначення сфер спостереження. 2. Вибір індикаторів раннього попередження, які можуть указувати на розвиток того чи іншого негативного процесу. 3. Розрахунок граничних значень індикаторів і безпечних інтервалів їх змін. 4. Формування завдань для центрів обробки інформації. 5. Формування інформаційних каналів для забезпечення інформаційного зв'язку між джерелами інформації та системою раннього реагування, між системою та її користувачами. Виділяють дві підсистеми СРПР. Внутрішньо зорієнтована підсистема СРПР спрямована на ідентифікацію ризиків та шансів, які виникають всередині підприємства. Предметом дослідження зовнішньо орієнтованої підсистеми СРПР є виявлення загроз та можливостей з боку контрагентів, конкурентів тощо. При цьому також аналізуються кон'юнктура ринку, макроекономічна ситуація н країні, економіко-правові умови діяльності підприємства. Як індикатори раннього попередження можуть бути обрані: • загальноекономічні показники, які дозволяють своєчасно виявити зміни в тенденціях розвитку економіки в цілому; • ринкові показники, які дають змогу виявити тенденції на ринках, де здійснює свою діяльність підприємство; • технологічні показники - надають інформацію щодо появи на ринку нових продуктів, методів, процесів тощо; • соціальні показники, які характеризують демографічну ситуацію в країні, вартість робочої сили, рівень мінімальної заробітної плати тощо; • політичні індикатори, які відображають зміни в законодавстві, політиці протекціонізму тощо; • внутрішні показники фінансово-господарської діяльності підприємства, які визначаються на основі даних управлінського та фінансового обліку. Для своєчасного виявлення розвитку негативного процесу встановлюються граничні значення індикаторів та допустимі інтервали їхніх змін. На базі системи раннього попередження та реагування будується система управління ризиками, яка включає в себе ідентифікацію, оцінку та нейтралізацію ризиків. Одним із головних завдань СРПР є виявлення загрози банкрутства підприємства. Основне завдання прогнозування банкрутства полягає у своєчасній розробці контрзаходів, спрямованих на подолання на підприємстві негативних тенденцій. 11.4 Методи фінансового контролінгу Прийняття управлінських рішень відбувається на основі вибору з декількох можливих альтернатив найбільш оптимального. Воно базується на науково обґрунтованих принципах з урахуванням різноманітних критеріїв і спрямовано на досягнення головної мети підприємства. Для обґрунтування рішень у системі контролінгу застосовуються загальноекономічні та специфічні методи. До загальноекономічних методів відноситься спостереження, аналіз, порівняння, групування, систематизація, синтез, прогнозування. До специфічних методів контролінгу належать аналіз межі беззбитковості, функціонально-вартісний аналіз, портфельний аналіз, бенчмаркінг, SWОТ-аналіз, АВС-аналіз, а також методи фінансового прогнозування. Методаналізу межі беззбитковості зводиться до визначення мінімального обсягу реалізації продукції, за якого підприємство може покрити всі витрати та забезпечити беззбиткову операційну діяльність у короткостроковому періоді. Цей метод застосовується для обґрунтування доцільності виробництва тих чи інших видів продукції, встановлення мінімальних цін або обсягів реалізації, планування прибутку, оптимізації асортименту продукції тощо. Аналіз межі беззбитковості ґрунтується на розподілі сукупних витрат на виробництво та збут продукції на умовно-змінну та умовно-постійну складові. Доумовно змінних витрат належать витрати, абсолютна величина яких зростає із збільшенням фізичного (натурального) обсягу випуску продукції і зменшується із його зниженням.Умовно постійні витрати - це витрати, абсолютна величина яких істотно не змінюється при зміні (збільшенні чи зменшенні) фізичного випуску продукції. Межа беззбитковості в натуральному виразі розраховується за формулою: (11.1)
де Tb - точка беззбитковості в натуральному виразі; Vp - умовно-постійні витрати на випуск всього обсягу продукції, грн; W- ціна одиниці продукції, грн; b - умовно-змінні витрати на одиницю продукції, грн. Важливим показником аналізу межі беззбитковості є маржинальний прибуток (або валова маржа).Маржинальний прибуток (валова маржа) - це показник, який характеризує частину виручки, що спрямовується на заміщення умовно постійних витрат і формування прибутку від реалізації продукції. Маржинальний прибуток (валову маржу) визначають як на весь випуск продукції, так і на одиницю продукції. Питома вага маржинального прибутку (валової маржі) у виручці від реалізації продукції називаєтьсякоефіцієнтом маржинального прибутку(коефіцієнтом валової маржі). Система розрахунку маржинального прибутку (валової маржі), яка ґрунтується на простому розподілі витрат на постійні та змінні, називаєтьсяодноступінчатою системою директ-костинг.Прибуток від реалізації в даному випадку визначається в такому порядку:
Сутністьбагатоступінчатої системи директ-костингу полягає в розподілі постійних витрат на окремі елементи залежно від мети розрахунку маржинального прибутку (валової маржі): у розрізі окремих видів продукції, за регіонами збуту, за центрами відповідальності підприємства, в цілому по підприємству. На підприємстві може бути організовано управлінський облік прямих постійних виробничих витрат на продукцію, прямих постійних виробничих витрат цеху, прямих постійних витрат виробництва тощо. Показники, розраховані у системі багатоступеневого директ-костингу, дозволяють визначити прибутковість окремих видів продукції підприємства, ринків збуту, оцінити ефективність діяльності підрозділів підприємства. Функціонально-вартісний аналіз - це метод контролінгу який полягає у дослідженні функціональних характеристик продукції, що виробляється, з погляду еквівалентності їх вартості такорисності. Його сутність полягає в оцінюванні витрат на забезпечення виконання функції продукту, причому на підприємстві намагаються мінімізувати витрати на виконання головних функцій та уникнути витрат на виконання непотрібних функцій. Метод застосовується по відношенню до видів продукції, за центрами відповідальності підприємства. Порядок проведення функціонально-вартісного аналізу представлено в табл. 7.Таблиця 7 - Етапи проведення функціонально-вартісного аналізу
Портфельний аналіз є ефективним методом стратегічного фінансового контролінгу. Він застосовується з метою оптимізації портфеля цінних паперів підприємства, а також портфеля продукції (послуг), які виробляє підприємство. В останньому випадку портфельний аналіз проводиться стосовно стратегічних «бізнес-одиниць», які спеціалізуються на виготовленні окремих груп продукції підприємства. Кожна бізнес-одиниця оцінюється з погляду прибутковості та ризиковості виробництва за допомогою матриці Бостонської консультативної групи (матриця БКГ) та (або) матриці Мак-Кінсі. Матриця БКГ дозволяє проаналізувати співвідношення «зростання ринку - частка ринку», матриця Мак-Кінсі оцінює співвідношення показників «привабливість ринку ~ конкурентні переваги». Бенчмаркінг - це перманентний, безперервний процес порівняння товарів (робіт, послуг), виробничих процесів, методів та інших параметрів досліджуваного підприємства (структурного підрозділу) з аналогічними об'єктами інших підприємств чи структурних підрозділів. Об'єктами бенчмаркінгу виступають методи, процеси, технології, якісні параметри продукції, показники фінансово-господарської діяльності підприємства та його структурних підрозділів. Головна мета бенчмаркінгу полягає у виявленні резервів зниження витрат підприємства та підвищення його конкурентоспроможності. Розрізняють такі види бенчмаркінгу: • внутрішній бенчмаркінг - зводиться до аналізу та порівняння показників діяльності різних структурних підрозділів одного й того самого підприємства; • бенчмаркінг, зорієнтований на конкурентів - спрямований на порівняльний аналіз товарів (робіт, послуг), продуктивності виробничих процесів та інших параметрів досліджуваного підприємства з аналогічними характеристиками підприємств-конкурентів; • функціональний бенчмаркінг - спрямований на порівняння аналіз окремих процесів, методів та технологій досліджуваного підприємства з іншими підприємствами, які не є його конкурентами. Таким чином, за порівняльні аналоги можна брати підприємства-конкуренти, підприємства, які є найкращими у відповідній галузі, суб'єкти господарювання інших галузей, структурні підрозділи досліджуваного чи інших підприємств. Порядок проведення бенчмаркінгу наведено у табл. 8. Таблиця 8 - Порядок проведення бенчмаркінгу
SWОТ-аналіз також є методом стратегічного контролінгу. Він дозволяє виявити сильні та слабкі сторони підприємства, встановити можливі шанси та оцінити ризики. Цей аналіз доцільно застосувати до діяльності структурних підрозділів підприємства, всього підприємства, окремих видів продукції. На основі результатів аналізу внутрішнього середовища підприємства розробляються рекомендації щодо: • усунення наявних слабких місць; • ефективного використання існуючого потенціалу (сильних сторін). У результаті SWОТ - аналізу зовнішнього середовища розробляються пропозиції стосовно: • нейтралізації можливих ризиків; • використання додаткових шансів. АБС-аналіз полягає у виявленні та оцінці незначного числа кількісних величин, які є найціннішими та мають найбільшу питому вагу в загальній сукупності вартісних показників. Метод застосовується для визначення найважливіших видів сировини та матеріалів, найвагоміших елементів витрат, найрентабельнішої продукції, найбільш ефективних напрямків капіталовкладень та ін. Наприклад, якщо АВС-аналіз проводиться стосовно витрат сировини та матеріалів, то всі статті матеріальних витрат підрозділяються на три групи: • Група А - види сировини (матеріалів), питома вага яких складає понад 80% всіх матеріальних витрат; • Група В - види сировини (матеріалів), питома вага яких у загальній структурі матеріальних витрат складає близько 15%; • Група С - інші, незначні види сировини (матеріалів). Посилений контроль та пошук резервів зниження матеріальних витрат проводиться переважно стосовно сировини та матеріалів групи А, оскільки впровадження заходів щодо їх економії приносить найбільш вагомий економічний ефект. Виконання функцій стратегічного та оперативного контролінгу ґрунтується на фінансових прогнозах. Виокремлюють три основні групи методів фінансового прогнозування: • експертні (суб'єктивні) методи визначення прогнозних показників; • казуальне прогнозування; • методи екстраполяції. Експертні методи прогнозування використовують у процесі стратегічного планування та розробці довгострокових фінансових планів. До основних експертних методів прогнозування відносяться: • індивідуальні опитування (анкетування) експертів; • мозкова атака; • метод Дельфі; • розробка сценаріїв. Індивідуальні опитування (анкетування) експертів проводяться на предмет сильних і слабких сторін підприємства, можливих резервів підвищення ефективності діяльності, існуючих тенденцій його розвитку. Мозкова атака - це груповий метод вирішення складних проблем, у ході якого учасники групи експертів висувають якомога більше пропозицій щодо вирішення поставленої проблеми. Метод Дельфі - це спосіб експертного прогнозування, який ґрунтується на зведенні, систематизації та оцінці думок групи експертів за результатами їх письмового опитування на предмет оцінки майбутніх кількісних та якісних показників розвитку підприємства. На основі результатів прогнозування за методом Дельфі розробляються прогнознісценарії розвитку економічних процесів на підприємстві. Як правило, розробляються песимістичні, оптимістичні та базові сценарії розвитку. Каузальний метод прогнозування побудований на визначенні майбутніх планових показників на основі оцінки причинно-наслідкових зв'язків з іншими показниками. Каузальне прогнозування здійснюється у формі детермінантного чи стохастичного прогнозу. Детермінантний прогноз провадиться, якщо між факторним (X) та результативним (У) показниками є причинно-наслідковий (функціональний) зв'язок, тобто кожному значенню (X) відповідає певне значення (У). Стохастичний прогноз робиться, якщо зв'язок факторного {X) та результативного (У) показників має імовірнісний характер, тобто кожному значенню (X) відповідає певна множина значень (У). Прогнозування фінансових показників заметодами екстраполяції полягає в тому, що висновки щодо значень прогнозних показників у майбутніх періодах робляться на основі вивчення їх динаміки за попередні періоди. У процесі екстраполяції будуються та аналізуються ряди динаміки, які класифікують значення показників у часі в розрізі окремих періодів та описують динаміку їх розвитку. Методи екстраполяції використовуються за умов відносно стабільного розвитку підприємства або за наявності сезонних чи циклічних коливань з чітко вираженим трендом. Підтрендом розуміють тривалу тенденцію зміни показників. Прогнозування показників фінансово-господарської діяльності підприємства здійснюється методом визначення середніх величин, шляхом екстраполяції тренда або за допомогою експоненціального згладжування. Методи екстраполяції не доцільно використовувати при наявності значної нестабільності діяльності підприємства та при суттєвому коливанні значень його фінансових показників.
ЛЕКЦІЯ 12. Бюджетування на підприємстві Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|