МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Обґрунтування основних природоохоронних рішень щодо зміни цільового призначення земельЦільове використання земель змінюється в порядку затвердження проектів землеустрою органами, які ухвалюють рішення про створення об'єктів природоохоронного призначення. З метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу, відповідно до Закону України «Про природно-заповідний фонд України» № 2456-ХІІ від 16 червня 1992 p., для окремих земельних територій встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання природних ресурсів. Території та об'єкти природно-заповідного фонду зберігаються завдяки: ♦ встановленню заповідного режиму; ♦ організації систематичних спостережень за станом заповідних природних комплексів та об'єктів; ♦ проведенню комплексних досліджень з метою розроблення наукових основ їх збереження та ефективного використання; ♦ додержанню вимог щодо охорони територій та об'єктів природно-заповідного фонду під час здійснення господарської, управлінської та іншої діяльності, розроблення проектної і проектно-планувальної документації, землеустрою, лісовпорядкування, проведення екологічних експертиз; ♦ запровадженню економічних важелів стимулювання їх охорони тощо. Територія природних парків визначається за ступенем збереження екосистем, можливим рівнем рекреаційного навантаження, різновидом фізико-географічних умов, віддаленістю від населених пунктів тощо. Природний парк державного значення має займати в середньому від 10 до 100 тис. га, природні парки місцевого значення доцільно організовувати із розрахунку 0,1 га на одного жителя області. Доцільно, щоб на охоронні території всіх видів припадало не менше ніж 30 % території парку. Всі охоронні території повинні мати охоронні зони, в яких встановлюється певний режим землекористування. Землі заповідників повністю вилучаються з господарського користування та іншої діяльності, яка порушує їх режим як на території самого заповідника, так і в межах встановленої навколо нього охоронної зони. До комплексу заходів щодо охорони важливих компонентів ландшафту, який забезпечує естетичну цінність, входять: ♦ рекультивація порушених земель; ♦ приведення в порядок смуг відведення, примагістральних та інших територій; ♦ створення належних умов панорамного огляду місцевості при переміщенні. Основними завданнями охорони рослинності є: ♦ аналіз стану природної рослинності, виявлення видів рослин, які підлягають охороні, виявлення зон з особливими екологічними умовами (підвищеного антропогенного навантаження); ♦ виявлення диспропорції й недоліків у системі лісовідновлення. Збереження цінних, рідкісних і тих, які зникають, видів рослин забезпечується комплексом заходів правового і біологічного характеру: ♦ раціональним використанням флори і боротьбою з браконьєрством; ♦ забороною збирання і псування рідкісних і тих, які зникають, видів рослин; ♦ створення заказників. Система заходів щодо боротьби зі шкідниками лісів передбачає біологічні, хімічні та інтегровані методи, а також лісогосподарські заходи. Пожежна небезпека збільшується в місцях масового відпочинку населення, вздовж доріг тощо. Тут проводять профілактичні заходи. Завдання охорони тваринного світу складається з: ♦ виявлення основних проблемних ситуацій і ареалів на основі проведених обстежень і аналізу та прогнозу стану тваринного світу і складу фауни; ♦ розроблення рекомендацій щодо підтримання максимально можливого видового і ценотичного різноманіття екосистем, що забезпечує збереження генофонду (під максимально можливим розуміють комплекс видів і асоціацій, які історично склалися на певній території і максимально використовують її екологічну місткість); ♦ розроблення пропозицій щодо раціонального використання ресурсів тваринного світу. Заходи з охорони природних біоценозів, а також конкретних видів тварин та їх відтворення, поділяють на організаційні, проектно-вишукувальні і біотехнічні. Організаційні заходи передбачають цілий комплекс рекомендацій, обмежень і заборон, які регламентують строки, способи, масштаби і місця полювання, вилову риби та ін. Проектно-вишукувальні заходи полягають у зонуванні (організації) території з основних видів використання біологічних ресурсів і містять пропозиції щодо організації мисливських, звірівничих, рибницьких господарств, а також заповідників і заказників. Першорядну роль відіграють заповідники і заказники, в яких зберігається весь комплекс умов, що забезпечують нормальне існування і охорону видів та асоціації тварин. Біотехнічні заходи поділяють на дві категорії: 1) зі збереження і збільшення місткості угідь; 2) з надання прямої допомоги тваринам і поліпшення їх якісних характеристик. Цільове використання земель рекреаційного призначення визначається на основі класифікації придатності їх для таких цілей. Класифікацію земель щодо їх використання для цілей відпочинку населення і відтворення природної фауни здійснюють на землях, придатних і непридатних для сільського та лісового господарств. Вона дає можливість визначити, якою мірою ці землі можна використовувати для відпочинку населення. Придатність земель для організації зон відпочинку визначається якістю певних видів рекреаційних ресурсів, використання яких не погіршує довкілля. Якість земель, які використовуються в рекреаційних цілях, можна виміряти кількістю днів, упродовж яких відпочивальники використовують одиницю земельної площі для відпочинку. Отже, придатність земель розрізняють за інтенсивними і екстенсивними формами відпочинку. При інтенсивних формах відпочинку відносно більша кількість людей може перебувати на одиниці території, тоді як екстенсивна форма відпочинку потребує відносно більших територій на одну людину. Метою класифікації є визначення якості і кількості земельних ресурсів, які можна використати в цілях відпочинку. Залежно від можливої інтенсивності використання в цілях відпочинку виділяють сім класів земель. Клас І.Землі можна високоактивно використовувати в рекреаційних цілях упродовж року для однієї або кількох інтенсивних форм відпочинку (популярні ландшафти або схили гір, хвойні ліси). Клас II.Землі можна високоактивно використовувати впродовж року для однієї або кількох форм відпочинку. Клас III.Землі можна помірно активно використовувати для відносно інтенсивних форм відпочинку. Клас IV.Землі придатні для середньоактивного використання впродовж року при екстенсивних формах відпочинку. Клас V.Землі придатні для середньонизького використання впродовж року при екстенсивних формах відпочинку. Клас VI.Землі придатні для низького використання впродовж року при екстенсивних формах відпочинку. Клас VII.Землі практично неможливо використовувати в рекреаційних цілях. Крім класів, у цю класифікацію введено підкласи, які характеризують вид можливого використання земель: джерела лікувальних вод; райони для створення сучасних гірськолижних центрів; райони хвойних лісів для створення оздоровчих центрів; землі, вкриті привабливою рослинністю; історичні місця і місця доісторичних розкопок; території, придатні для організації кемпінгів у гірських районах; райони, які можна використати для насолоди цікавими формами рельєфу; невеликі водойми і гірські річки; території, підготовлені для відпочинку сімей або інших видів рекреаційного використання (туристичні або мисливські будиночки); райони, які використовують для спостережень у природних умовах за гірськими тваринами; райони різних культурних ландшафтів, які цікаві з соціальної, лісогосподарської, сільськогосподарської точок зору; райони з різноманітним рельєфом, які можна використати для пішохідного туризму, вивчення природи або які становлять інтерес з естетичного погляду; вдалі місця спостереження за краєвидом; різні чинники, які можна використати для цілей відпочинку; береги річок, придатні для пляжів; постійні місця відпочинку в приміських зонах. При створенні рекреаційного комплексу в складі парку проводять інвентаризацію земельних ресурсів на предмет їх природної придатності для цих цілей згідно з наведеною класифікацією. Для визначення першочергових заходів з охорони і використання природних ресурсів парку й прилеглих землекористувань, своєчасного врахування екологічних чинників при визначенні цільового призначення земель проводять інженерно-екологічне зонування території, щоб виявити найнесприятливіші (критичні), несприятливі, обмежено сприятливі і сприятливі земельні ділянки з метою охорони навколишнього природного середовища. Інженерно-екологічні зони одержують інтеграцією покомпонентних схем (після їх суміщення одна з одною) і спеціальних аналітичних схем, які характеризують геохімічну активність ландшафту і його стійкість до фізичних навантажень, а також локалізацію антропогенних навантажень. Загальні критерії виділення інженерно-екологічних зон наведено в табл. 8.11. Результати інженерно-екологічного зонування використовують у двох напрямах — як складову інформації про землі при визначенні їх цільового призначення і при оцінюванні екологічних проблем, які виникають на певних територіях (при виявленні проблемних ситуацій, просторової локалізації природоохоронних або протиерозійних заходів, визначенні черговості їх виконання). Під проблемною ситуацією розуміють такий локальний стан довкілля або його окремих компонентів і чинників, які в гірший бік відрізняються від нормативних. Гострота проблемної ситуації визначається на основі експертного оцінювання. На завершальному етапі вирішення цього питання розробляють систему природоохоронних заходів, які характеризуються комплексністю, спеціалізацією і цільовою направленістю. Основні принципи охорони і використання різних видів пам'яток природи, історії і культури полягають у наступному: Таблиця 8.11. Критерії і виділення інженерно-екологічних зон, рекомендований напрям господарського використання земель
♦ об'єкти для охорони, а також будь-які заходи з охорони та їх використання слід вибирати з урахуванням цінності пам'яток природи, історії і культури, місця в розвитку культури, композиційної ролі, естетичності довкілля і сучасного стану; ♦ збереження пам'яток природи, історії і культури передбачає врахування впливу природно-кліматичних і антропогенних дій, і пов'язані з цим збитки мають бути зведені до мінімуму; ♦ система охорони і використання пам'яток має бути комплексною, тобто поєднувати інтереси охорони пам'яток і потреби сучасного соціально-економічного розвитку, враховуючи, що із господарського використання вилучаються значні площі земель. Розроблення підрозділу охоплює такі етапи: ♦ вивчення пам'яток природи, історії і культури та їх довкілля на землях природного парку і прилеглих територіях; ♦ складання переліку пам'яток і їх класифікація з метою охорони і використання; ♦ розроблення пропозицій щодо створення системи охорони і використання пам'яток відповідно до основних принципів охорони. На аналітичному етапі розроблення підрозділу потрібно найповніше ознайомитися з наявними матеріалами державних органів охорони пам'яток природи, історії і культури археологічних і етнографічних експедицій, краєзнавчих музеїв, архівів, місцевих товариств охорони пам'яток. Наступний етап — обстеження в натурі всіх виявлених пам'яток. При цьому вивчають можливості одночасної охорони природних ландшафтів, збереження яких є необхідною умовою збереження пам'ятки. Найважливіше значення мають такі дані про пам'ятки: 1) вид пам'ятки, характер її першочергового значення, вік; 2) ступінь збереження і характер сучасного стану; 3) цінність пам'ятки (історична, наукова, художня, естетична, екологічна та індивідуальна); 4) композиційна роль у природному ландшафті, ступінь збереження зв'язків з ландшафтом і самого ландшафту; 5) умови зорового сприйняття пам'ятки, її доступність і близькість до основних транспортних ліній, баз відпочинку, санаторіїв, туристичних комплексів тощо; 6) характер навколишнього природного середовища і ступінь його реального або потенційного впливу на пам'ятку. Пропозиції щодо просторової організації охорони і використання пам'яток природи, історії і культури полягають у: ♦ складанні і погодженні з державними органами охорони пам'яток карти-схеми їх розміщення на території природного парку і прилеглих землях; ♦ розробленні рекомендацій щодо розвитку соціально-культурних і господарських функцій у зонах зосередження пам'яток; ♦ встановленні меж зон охорони пам'яток і виробленні пропозицій щодо режиму утримання територій, які охороняються. Всередині зон охорони виділяються підзони регулювання можливого будівництва і охорони природного ландшафту. Підзони охорони природного ландшафту диференціюються за допустимими навантаженнями і видами антропогенних дій. Розробляючи пропозиції щодо використання пам'яток природи, історії і культури, потрібно правильно визначити нову функціональну роль земельних ділянок, де вони розміщені, з узгодженням цілісної системи природного парку. Форма використання пам'яток природи, історії і культури мас відповідати таким вимогам: ♦ нова функціональна структура повинна вкладатися в просторову структуру пам'ятки і природного парку; ♦ нова функція не повинна негативно впливати на збереження пам'ятки; ♦ між новою функцією і художньо-естетичними якостями не повинно виникати невідповідності. На заключному етапі планують обсяги і послідовність реставраційних та інших робіт, пов'язаних із охороною та виконанням нової функції пам'ятки. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|