МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Природоохоронне і рекреаційне оцінювання природних ресурсів та пропозиції щодо їх використанняКомплексне оцінювання землекористування.Оцінювання земель може бути зокремленим або комплексним. Зокремлене оцінювання проводять в інтересах одного виду використання земель, а загальне — всіх можливих видів господарського використання. Тобто оцінюється придатність земель для найефективнішого використання з погляду суспільства. Комплексне оцінювання території в техніко-економічному обґрунтуванні — це порівняльне оцінювання окремих ділянок землі за комплексом природних і антропогенних чинників, які впливають на певне функціональне призначення цих ділянок у складі національного природного парку порівняно з іншими напрямами використання. В техніко-економічному обґрунтуванні завдання комплексного оцінювання земель різного призначення зумовлені проблемами, які вирішуються на цій стадії передпроектних робіт і полягають у тому, щоб: ♦ виявити властивості території, які обмежують і ускладнюють розвиток природоохоронних, оздоровчих, наукових, рекреаційних, історико-культурних природних комплексів та об'єктів; ♦ знайти територіальні ресурси для встановлення диференційованого режиму охорони, відтворення та використання природних комплексів та об'єктів; ♦ визначити види та режими господарської діяльності на території парку. Комплексне оцінювання земель національних природних парків проводять за природними і антропогенними чинниками. До природних чинників належать: фізико-геологічні, ґрунтово-рослинні, кліматичні умови, водні, лісові, мінерально-сировинні ресурси та ін. Антропогенними чинниками є: забезпеченість території транспортними та інженерними мережами і спорудами; транспортна доступність місць відпочинку і туризму, адміністративно-господарських і культурних центрів; санітарно-гігіенічні умови і вимоги охорони природи; архітектурно-ландшафтні переваги (рис. 8.1).
Рис. 8.1. Склад і послідовність робіт, пов'язаних із комплексним оцінюванням земель природно-ресурсного потенціалу національних природних парків Комплексне оцінювання земель різного призначення можна проводити на основі простого і диференційованого бального, вартісного і змішаного оцінювання. Найточніше — вартісне оцінювання, яке ґрунтується на визначенні понесених суспільством витрат на освоєння (відтворення) земельних ділянок, найкращих за природними і антропогенними умовами або за ефективністю господарського використання. За В.П. Руденком, з усіх критично проаналізованих показників (диференційна рента, диференційний дохід, продуктивність витрат, валова продукція, чистий дохід) вартісному комплексному оцінюванню земель найбільше відповідає валова продукція, виражена в єдиних загальнодержавних або (якщо їх немає) регіональних кадастрових цінах. Кількісне вираження природного ресурсу території (земельної ділянки) визначається його загальною (сумарною) цінністю за всіма напрямами використання. Вона є сумою добутків оціненої споживної вартості одиниці ресурсу на продуктивність ресурсу всієї території, придатного для експлуатації за кожним із напрямів його використання, з урахуванням коефіцієнтів якості. Щоб скоротити трудомісткість обчислень, рекомендується використовувати проіндексо-вані середні дані по адміністративних районах. Оцінювання земель рекреаційного призначення та планування їх використання.Рекреація — вид діяльності, що здійснюється у вільний від роботи час, пов'язаний із виконанням важливих соціально-економічних функцій, які забезпечують відтворення фізичних і розумових сил і сприяють розширенню духовного багатства людини. Основні форми рекреаційної діяльності — курортне лікування, оздоровчий відпочинок і туризм. У територіальному плані рекреаційна діяльність — важливий чинник комплексної організації матеріально-просторового середовища проживання людини, що охоплює спеціалізовані території землі з елементами природного й ур-банізованого середовища, які в сукупності утворюють територіальні рекреаційні системи різного типу. В національних природних парках можна виділити такі територіально-рекреаційні системи: ♦ рекреаційні зони, які поєднують концентровані і деконцентро-вані форми рекреаційної діяльності і елементи господарської інфраструктури; ♦ лінійні елементи — туристські маршрути, транспортні комунікації. Тільки за умови певної територіальної організації й у взаємозв'язку з іншими підсистемами (виробництва, соціально-культурного обслуговування, транспорту тощо) вирішення проблеми відпочинку набуває певної логічної послідовності: від вищих ієрархічних рівнів до нижчих. Рекреаційна діяльність полягає в розробленні пропозицій щодо рекреаційного освоєння території майбутнього природного парку і формування рекреаційної системи, яка здатна задовольнити потреби населення в масовому відпочинку, санаторному лікуванні і туризмі сьогодні і на перспективу. У техніко-економічному обґрунтуванні розглядають найважливіші питання розроблення рекреаційних зон і центрів, кількісні показники (площа і ємність рекреаційних територій, кількість закладів стаціонарного відпочинку і рекреаційного обслуговування) і структура існуючої земельної площі та наміченої на перспективу системи рекреації. В техніко-економічному обґрунтуванні подають дані з розміщення і загального обсягу закладів рекреаційного профілю (із зазначенням їх кількості і профілю) диференційовано: для обслуговування місцевого населення і для обслуговування відпочивальників зовнішніх, прилеглих районів і областей. Процес розроблення цього питання охоплює такі етапи: 1. Аналіз сучасного рівня рекреаційного освоєння, який містить: ♦ аналіз мережі, яка склалася, закладів відпочинку, туризму, санаторного лікування; ♦ визначення рівня фактичної забезпеченості населення місцями в закладах відпочинку; ♦ порівняння рівня фактичної забезпеченості з нормативними даними; ♦ складання характеристик основних закладів відпочинку із зазначенням їх профілю, місткості, місцезнаходження, відомчої приналежності, відповідності вимогам комфортності і капітальності споруд. 2. Комплексне оцінювання рекреаційного потенціалу майбутнього парку проводять на основі комплексного оцінювання і функціонального зонування території, яке передбачає: ♦ виявлення і конкретизацію функції зон рекреаційного і вивчення характеру їх сучасного використання; ♦ вивчення природно-кліматичних умов (клімат, рельєф, гідрографічна мережа, рослинність, радіаційна забрудненість) і проведення функціонального зонування територій, придатних для організації масового відпочинку з урахуванням природоохоронних вимог; ♦ оцінювання можливостей освоєння окремих територій і вилучення їх із числа територій, непридатних для рекреаційного будівництва; ♦ оцінювання територій за ступенем унікальності рекреаційних ресурсів і ступенем привабливості земельних ділянок з метою організації різних видів відпочинку, туризму, екскурсійної діяльності; ♦ визначення рівнів соціально-культурного та історико-культур-ного потенціалу центрів туризму і відпочинку, які входять до складу рекреаційних зон; ♦ вивчення умов транспортної доступності і зручностей руху від місць формування потоку відпочивальників до місць відпочинку. 3. Визначення потреби населення в земельних ділянках і місцях закладів відпочинку на розрахунковий термін і насамперед освоєння, яка враховує: ♦ запити основних демографічних груп населення в усіх видах лікування, відпочинку, туризму в умовах тривалого і короткого відпочинку (табл. 8.8); ♦ специфіку регіональних особливостей (Карпат, Придністров'я та ін.); ♦ можливості резервування на перспективу земель рекреаційного призначення для організації зон масового відпочинку регіонального, державного і міждержавного значення; ♦ ступінь необхідності і доцільності створення на території парку місць відпочинку. Таблиця 8.8. Визначення потреби в місцях відпочинку, туризму
4. Визначення місткості рекреаційної зони на основі ландшафтного зонування передбачає: ♦ порівняння рекреаційних навантажень, які пропонуються, з орієнтовними показниками допустимого навантаження на природний ландшафт за біоеко логічним (за стійкістю біоти природного комплексу), технологічним (який відповідає фізичним і гігієнічним вимогам до ландшафту) і психологічним (який ґрунтується на вимогах рекреаційних оздоровлень від психологічного комфорту) критеріями (табл. 8.9); Таблиця 8.9. Нормативи гранично допустимого рекреаційного навантаження на типи природного ландшафту за різними критеріями його визначення
Продовження табл. 8.9
Примітки: 1. Допускається диференціація зазначених нормативних показників у межах наведених вище значень залежно від специфіки місцевих природних умов. 2. Навантаження на лісонасадження при ухилі рельєфу 3 — 8, 8 — ЗО і понад 30° зменшується відповідно на 25, 50 і 100 %.
♦ установлення демографічної, екологічної і психологічної місткості рекреаційних територій (табл. 8.10); ♦ виявлення рекреаційного потенціалу території, а саме — зіставлення величини ресурсів і потреби парку, вибору і формування рекреаційних зон з наступним коригуванням ємності і уточнення їхніх меж (за функціональними і ландшафтними обмеженнями); ♦ диференціація рекреаційних зон на дві групи: спеціалізовані (курортні, туристичні), для яких рекреація має бути визнана провідною економічною функцією; напівфункціональні, в межах яких рекреація розглядається як підгалузь обслуговування об'єктів різного народногосподарського профілю і гарантує задоволення потреб у різних видах відпочинку населення. Таблиця 8.10. Визначення орієнтовної екологічної місткості рекреаційних територій
Естетичне оцінювання природних ландшафтів і проектування заходів щодо підвищення їх привабливості.Важливим в організації території природного парку є архітектурно-естетична організація, спрямована на збереження і поліпшення естетичних якостей середовища, в якому людина відпочиває. До основних чинників, які характеризують естетичну організацію території національних природних парків, належать ступінь привабливості й мальовничості ландшафтів і особливості умов їх зорового сприйняття. Це дає змогу провести архітектурно-ландшафтне зонування території, виявити межі ландшафтних одиниць, визначити композиційні осі і домінанти, виявити загальну архітектурно-ландшафтну структуру парку і прилеглих територій і на цій основі визначити основні напрямки заходів, які забезпечують збереження або поліпшення естетичних якостей довкілля. Основними засобами естетичної організації території є регулювання змін естетичних якостей ландшафтів або умов їх зорового сприйняття. Специфіка і інтенсивність естетичної дії ландшафтів оцінюється: ♦ за ступенем перетворення людиною природного середовища; ♦ за ступенем однорідності (монотонний, маловиразний естетичний тип ландшафту — дрібнолісся, полонина тощо; мальовничий — естетично виражене поєднання різних компонентів ландшафту; хаотичний — перевантажений різновидністю; естетично маловиразний тип ландшафту — блідий тощо; ♦ за експертними оцінками спеціалістів або за даними соціологічного обстеження, за ступенем естетичної цінності (унікальні, рідкісні, привабливі, малопривабливі, непривабливі, деградовані); ♦ за особливостями і кількістю поєднання основних ландшафто-утворювальних чинників (мальовничих лісів, виразного рельєфу, водойм і водотоків, з урахуванням наявності естетично виразних архітектурних об'єктів або панорам). Для практичних цілей проектування найбільше значення має оцінювання території за експертними висновками і даними соціологічних обстежень, ступенем перетворення людиною природного середовища, особливостями і кількістю поєднань основних ландшаф-тоутворювальних чинників. Відповідно до цих чинників естетичну цінність організації території можна диференціювати таким чином: ♦ поєднання всіх основних ланок — мальовничих лісів, виразність рельєфу, водойм і водотоків, виразних архітектурних об'єктів і панорам; ♦ поєднання двох чинників — рельєфу і лісів; рельєфу і водойм; водойм або водотоків і лісів; виразних архітектурних об'єктів і панорам в поєднанні з лісами або водотоками і водоймами; ♦ наявність будь-якого одного чинника — лісів, рельєфу, водойм і водотоків виразних архітектурних панорам; ♦ відсутність сприятливих в естетичному відношенні ландшафтних чинників — плоскі за рельєфом, безлісові і віддалені від водойм і водотоків території. Така диференціація дає змогу порівнювати окремі площі, що конкурують між собою, за естетичним критерієм з урахуванням частки території ландшафтів різного рівня цінності (вираженої у відсотках до загальної площі). При визначенні естетичної значущості того чи іншого ландшафту важливо враховувати ступінь його контрастності відносно загального «фону». Слід також зважати на особливу привабливість земельних ділянок, які межують з ландшафтом (лісові галявини, підніжжя гір тощо). Естетичне оцінювання ландшафтів неможливе без вивчення умов їх зорового сприйняття. Особливу увагу треба приділяти територіям, які відносно частіше потрапляють у поле зору груп людей. Це, як правило, земельні ділянки в просторі, які прилягають до місць масового скупчення людей. Виявлення територій, які найбільше проглядаються, дає змогу вивчити ландшафтну ситуацію в зонах, де найбільш придатні місця для відпочинку і туризму. Тому доцільно визначати (на карті і в натурі) умови сприйняття найбільших і найважливіших об'єктів. Особливості умов зорового сприйняття території диференціюються: ♦ за ступенем «відкритості-закритості» (у лісах, на закритих зниженнях рельєфу); ♦ напіввідкриті (на галявинах лісових масивів); ♦ відкриті (поле); ♦ за візуальною значущістю (із зон масового відпочинку). Територіальні межі архітектурно-ландшафтного оцінювання мають виходити за межі парку, який проектується, його завдання конкретизуються відповідно до специфіки ситуації. В процесі проектування слід виділяти три послідовних етапи: 1) передпроектний, завдання якого полягає в забезпеченні проектанта у вихідній інформації. На цьому етапі вивчають специфіку організації території, визначають конкретну мету, територіальні межі проведення архітектурно-ландшафтного оцінювання, виявляють його основні критерії, кількісні та якісні характеристики і диференціацію території за прийнятими показниками; 2) проектний, на якому формуються і відбираються варіанти проектного рішення (в тому числі рекомендації щодо архітектурно-ландшафтної організації території) на основі оцінювання, проведеного на попередньому етапі. Проектні пропозиції щодо архітектурно-ландшафтної організації території використовують у складі комплексного зонування рекреаційної зони; 3) естетичне оцінювання організації території як складова системи архітектурно-ландшафтних центрів, ліній, зон і ділянок. Як центри розглядають майданчики, які розміщені в місцях розкриття панорам, як лінії — туристські маршрути, з яких потім пішоходи можуть спостерігати навколишню панораму. Видові майданчики — місця масового огляду, які диференціюють: за особливостями місця розташування (видові майданчики на транспортних магістралях різного значення або на туристичних маршрутах); за рівнем естетичної цінності панорам; за інтенсивністю потоку глядачів (за рік, в пікові періоди). Лінії — траси масового огляду, що диференціюються за видами руху (пішохідні, транспортні) та за інтенсивністю потоку пішоходів або пасажирів. Територіальну структуру мережі центрів і ліній розглядають як каркас архітектурно-ландшафтної структури, яка визначає умови зорового сприйняття ландшафтів. Архітектурно-ландшафтні зони — типи ландшафтів, які диференціюють за їх естетичною цінністю в поєднанні із зонами їх зорового сприйняття, а також трас масового огляду, диференційовані за їх значущістю. На основі архітектурно-ландшафтної структури розробляють проектні рішення з: ♦ формування естетично організованих силуетів і панорам, які сприймаються з основних виділених центрів і трас масового огляду; ♦ підтримання естетичних якостей найцінніших із виділених ландшафтів через організацію архітектурно-ландшафтних заповідників, заказників і охоронних зон, реставрації пам'ятників архітектури тощо; ♦ підтримання і поліпшення умов зорового сприйняття ландшафтів, які є естетичною цінністю, встановленням обмежувальних режимів землекористування в зонах огляду, проведенням заходів щодо відкриття огляду (організація рельєфу, вирубування малоцінних насаджень тощо), зміни місцезнаходження оглядових майданчиків або трас масового огляду на окремих ділянках; ♦ обмеження можливостей зорового сприйняття непривабливих і деградованих ландшафтів проведенням заходів щодо закриття огляду (організація лісопосадок, загородження та ін.); ♦ рекультивації деградованих і поліпшення естетичних якостей непривабливих ландшафтів; ♦ обліку архітектурно-ландшафтних умов при виборі напрямків організації території ділянок масового відпочинку населення і туризму (розміщення рекреаційних комплексів і зон, формування панорам і силуетів та систем зелених насаджень). Після цього розробляють черговість виконання робіт. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|