Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



The Notion of a Syntactic Paradigm

A syntactic paradigm is a set of syntactic structures, one of which is a kernel, it is invariable, and others are variables received by various transformational procedures, this process being called syntactic derivation. In the paradigm of the sentence we distinguish the morphological sphere and the syntactical sphere. In the morphological sphere we find all possible changes of the constituents of the kernel (The sun shines = > the sun shone, the sun will shine, the sun is shining, the sun has been shing, these suns shine, etc.). The morphological sphere of the paradigm includes the changes in nouns as to number and case; the changes in verbs as to number, person, tense, voice, aspect, correlation and mood; the changes in adjectives as to degrees of comparison. In the syntactical sphere we find the negative and the interrogative forms of a kernel (The sun does not shine. The sun did not shine. Does the sun shine? Did the sun shine? Will the sun shine? How does the sun shine? etc.).

In the syntactical sphere we can see phrase-transforms and clause-transforms of kernels. Kernels can be changed into phrases by the transformational procedure of phrasalization and expanded into clauses by the transformational procedure of clausalization. These transformations involve connectives - conjunctions, conjunctive pronouns and adverbs, conjunctive phrases ( The sun shines =>the sun shining, the shining of the sun , for the sun to shine, with the sun shining ;=> if the sun shines, though the sun shines, when the sun shines, while the sun shines, as the sun shines, etc.).Clauses can be combined to receive larger structures (If the sun shines I’ll be happy, etc.). The general paradigm of a sentence embracing all morphological and syntactical transformations is voluminous.

Paradigmatic structuring of connections and dependencies penetrated from morphology into the sphere of a sentence. We see that the methods of describing morphology and syntax overlap.


Читайте також:

  1. B) Syntagmatics and paradigmatics
  2. BASIC LINGUISTIC NOTIONS.
  3. BASIC NOTIONS OF THE LECTURE.
  4. BASIC NOTIONS OF THE LECTURE.
  5. Exercise 1. Translate the following sentences paying attention to Participle Constructions in different syntactic functions.
  6. I. The General Notion of a Complex Sentence.
  7. Lexico-syntactical stylistic devices.
  8. Notionals and Functionals
  9. Paradigmatics and Syntagmatics
  10. Syntactic Connections between the Words
  11. Syntactic Modelling of the Sentence
  12. Syntactic Ties




Переглядів: 451

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Semantic Modelling of the Sentence | Structural Classification of Simple Sentences

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.