Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



В розвитку суспільного виробництва

 

Поступальний розвиток суспільного виробництва, його постійне вдосконалення здійснюються на основі прогресу науки і техніки.

Науково-технічний прогрес (НТП) – якісні зміни засобів і предметів праці, технологій, форм та методів організації виробництва.

Етапи науково-технічного прогресу: І-й – належить до мануфактурного виробництва (ХVI-XVIII ст.); ІІ-й - пов’язаний з виникненням машинного виробництва (кінець – ХVII - початок ХIX ст.); ІІІ-й етап - співпадає з початком сучасної науково-технічної революції. Його характерна риса - використання науки й техніки в усіх галузях економіки.

Науково-технічний прогрес здійснюється в двох формах: еволюційній та революційній [2].

Якісний стрибок у розвитку продуктивних сил суспільства на основі докорінних зрушень у наукових знаннях єнауково-технічною революцією [3].

Науково-технічна революція (НТР) є переворотом у продуктивних силах сучасного суспільства, у результаті якого здійснюється перехід від машинного до комплексно-автоматизованого виробництва. Разом з тим змінюється місце, роль і значення основної продуктивної сили – людини - в суспільному виробництві.

Характерні риси НТР: наука перетворюється в безпосередньо продуктивну силу суспільства в результаті посилення її зв’язку з виробництвом; здійснюються фундаментальні зміни в техніці й технологічних способах виробництва (лазерні, плазмові, мембральні технології); з’являються суттєві можливості докорінного перетворення предметів праці, створення принципово нових видів матеріалів з наперед заданими властивостями; підвищується економічна й соціальна роль інформаційної діяльності в науковій організації праці та управлінні суспільним прогресом; відбуваються зміни у взаємодіях матеріального виробництва й навколишнього середовища, природи і людини; удосконалюється характер і зміст праці, відбувається поєднання в ньому розумових, фізичних і психологічних знань людини з перевагою творчих елементів.

Усі ці та інші процеси вимагають істотних змін в умовах життя і праці людини, освоєння складніших професій, що є можливим лише для людей із достатнім освіт­нім, професійним (економічним) і культурним рівнем.

 


Примітки

 

1. Науково-технічний прогрес за тисячоліття людської цивілізації пройшов склад­ний і суперечливий шлях розвитку. Це було викликано тим, що саме технічний про­грес, який зароджувався на перших етапах розвитку суспільства, розвивався від­окремлено від наукового прогресу аж до кінця XVIII - початку XIX ст. І лише в період промислової революції почалося швидке зближення наукового й технічного прогресу, у результаті чого виник цілісний науково-технічний прогрес (НТП). Відтак, почався процес перетворення науки на безпосередньо продуктивну силу, який тривав близько півтора століття й завершився в середині 50-х років XX ст. розгортанням науково-технічної революції.

2. Еволюційна форма НТПмає місце, коли техніка й технологія, які застосовуються у виробництві, удосконалюються на основі вже відомих наукових знань. Прикладом цієї форми НТП є розвиток та вдосконалення енергії пара, електроенергії або атома тощо.

Революційна форма НТПозначає перехід до техніки й технології, що побудовані на принципово нових наукових ідеях. Прикладом цієї форми є перехід від ручних знарядь праці до машинних, заміна енергії пари на електричну або атомну, застосу­вання лазерної та інших сучасних технологій тощо.

Винахід та запровадження у виробництво принципово нових науково-технічних розробок призводять до суттєвих змін у трудовому процесі, передбачають розширен­ня продуктивних можливостей людства. Тому в цьому випадку йдеться про НТР.

3. Такі перево­роти в науці, техніці та виробництві відбуваються регулярно. Останній з них розпочався в середині 50-х років XX ст., коли було створено перший комп'ютер, коли людина почала використовувати енергію атомного ядра та займатися генною інженерією.НТР розвинула всі елементи продуктивних сил. Наприклад, зміни в предметах праці знаходять своє вираження у використанні нових синтетичних матеріалів із спе­ціальними властивостями (пластмаси, напівпровідники, штучні алмази тощо). Пере­творення в засобах праці пов'язані з появою автоматизованої та комп'ютерної техніки, яка суттєво розширює виробничі можливості промислово-виробничого персоналу, значно збільшує продуктивність їхньої праці, підвищує рентабельність виробництва. НТР зумовлює також зміни в характері праці, змінюються форми взаємозв'язків учасників виробництва, удосконалюються процеси обміну результатами праці. Нау­ково-технічна революція відкрила нові способи і методи управління високопродук­тивними багатогалузевими технологічними системами (телекомунікаційні мережі, швидкодіючі системи контролю та обробки інформації тощо), створила колосальні можливості для підвищення рівня ефективності виробництва.



Читайте також:

  1. D) оснащення виробництва обладнанням, пристроями, інструментом, засобами контролю.
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  6. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  7. VII. ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ У ХХ ст.
  8. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  9. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  10. Абстрактна модель оптимального планування виробництва
  11. Автоматизація виробництва
  12. Аграрна сфера виробництва та її особливості




Переглядів: 658

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Короткі підсумки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.