МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
В розвитку суспільного виробництва
Поступальний розвиток суспільного виробництва, його постійне вдосконалення здійснюються на основі прогресу науки і техніки. Науково-технічний прогрес (НТП) – якісні зміни засобів і предметів праці, технологій, форм та методів організації виробництва. Етапи науково-технічного прогресу: І-й – належить до мануфактурного виробництва (ХVI-XVIII ст.); ІІ-й - пов’язаний з виникненням машинного виробництва (кінець – ХVII - початок ХIX ст.); ІІІ-й етап - співпадає з початком сучасної науково-технічної революції. Його характерна риса - використання науки й техніки в усіх галузях економіки. Науково-технічний прогрес здійснюється в двох формах: еволюційній та революційній [2]. Якісний стрибок у розвитку продуктивних сил суспільства на основі докорінних зрушень у наукових знаннях єнауково-технічною революцією [3]. Науково-технічна революція (НТР) є переворотом у продуктивних силах сучасного суспільства, у результаті якого здійснюється перехід від машинного до комплексно-автоматизованого виробництва. Разом з тим змінюється місце, роль і значення основної продуктивної сили – людини - в суспільному виробництві. Характерні риси НТР: наука перетворюється в безпосередньо продуктивну силу суспільства в результаті посилення її зв’язку з виробництвом; здійснюються фундаментальні зміни в техніці й технологічних способах виробництва (лазерні, плазмові, мембральні технології); з’являються суттєві можливості докорінного перетворення предметів праці, створення принципово нових видів матеріалів з наперед заданими властивостями; підвищується економічна й соціальна роль інформаційної діяльності в науковій організації праці та управлінні суспільним прогресом; відбуваються зміни у взаємодіях матеріального виробництва й навколишнього середовища, природи і людини; удосконалюється характер і зміст праці, відбувається поєднання в ньому розумових, фізичних і психологічних знань людини з перевагою творчих елементів. Усі ці та інші процеси вимагають істотних змін в умовах життя і праці людини, освоєння складніших професій, що є можливим лише для людей із достатнім освітнім, професійним (економічним) і культурним рівнем.
Примітки
1. Науково-технічний прогрес за тисячоліття людської цивілізації пройшов складний і суперечливий шлях розвитку. Це було викликано тим, що саме технічний прогрес, який зароджувався на перших етапах розвитку суспільства, розвивався відокремлено від наукового прогресу аж до кінця XVIII - початку XIX ст. І лише в період промислової революції почалося швидке зближення наукового й технічного прогресу, у результаті чого виник цілісний науково-технічний прогрес (НТП). Відтак, почався процес перетворення науки на безпосередньо продуктивну силу, який тривав близько півтора століття й завершився в середині 50-х років XX ст. розгортанням науково-технічної революції. 2. Еволюційна форма НТПмає місце, коли техніка й технологія, які застосовуються у виробництві, удосконалюються на основі вже відомих наукових знань. Прикладом цієї форми НТП є розвиток та вдосконалення енергії пара, електроенергії або атома тощо. Революційна форма НТПозначає перехід до техніки й технології, що побудовані на принципово нових наукових ідеях. Прикладом цієї форми є перехід від ручних знарядь праці до машинних, заміна енергії пари на електричну або атомну, застосування лазерної та інших сучасних технологій тощо. Винахід та запровадження у виробництво принципово нових науково-технічних розробок призводять до суттєвих змін у трудовому процесі, передбачають розширення продуктивних можливостей людства. Тому в цьому випадку йдеться про НТР. 3. Такі перевороти в науці, техніці та виробництві відбуваються регулярно. Останній з них розпочався в середині 50-х років XX ст., коли було створено перший комп'ютер, коли людина почала використовувати енергію атомного ядра та займатися генною інженерією.НТР розвинула всі елементи продуктивних сил. Наприклад, зміни в предметах праці знаходять своє вираження у використанні нових синтетичних матеріалів із спеціальними властивостями (пластмаси, напівпровідники, штучні алмази тощо). Перетворення в засобах праці пов'язані з появою автоматизованої та комп'ютерної техніки, яка суттєво розширює виробничі можливості промислово-виробничого персоналу, значно збільшує продуктивність їхньої праці, підвищує рентабельність виробництва. НТР зумовлює також зміни в характері праці, змінюються форми взаємозв'язків учасників виробництва, удосконалюються процеси обміну результатами праці. Науково-технічна революція відкрила нові способи і методи управління високопродуктивними багатогалузевими технологічними системами (телекомунікаційні мережі, швидкодіючі системи контролю та обробки інформації тощо), створила колосальні можливості для підвищення рівня ефективності виробництва. Читайте також:
|
||||||||
|