МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ВОПРОС 6 Джерела конституційного права: поняття, ознаки, видиУ конституційному праві джерело права— це нормативний акт, в якому містяться конституційно-правові норми. Іноді це поняття називають формою права, але термін «джерело права» більш зручний для використання і традиційний для світової юриспруденції, тоді як поняття «форма права» менш вдале, оскільки має багато значень2. Множинність джерел конституційного права передбачає необхідність їх класифікації,що здійснюється за певними критеріями. /. За сутністю: 1) джерела, що є безпосереднім волевиявленням усього Українського народу — акти всеукраїнського референдуму (первинні); 2)ті, що є волевиявленням держави та органів державної влади (похідні); 3)волевиявлення територіальних громад та інших суб'єктів місцевого самоврядування. //. За змістом (за юридичною силою): 1) конституційні акти (Конституція України, акти всеукраїнського референдуму щодо внесення змін до Конституції України); законодавчі акти (розрізняють: конституційні, органічні, звичайні закони та особливі різновиди законів (закони про регламенти, чинні міжнародні договори України), декларації, акти, конституційні договори). При цьому слід мати на увазі, що у Рішенні Конституційного Суду України від 09.07.1998 р. № 12-рп/98г визначено, що терміном «законодавство» охоплюються: закони України; чинні міжнародні договори України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; укази Президента України; декрети та постанови Кабінету Міністрів України, прийняті в межах їх повноважень та відповідно до Конституції та законів України. Перелік питань, що визначаються та встановлюються виключно законами України, передбачений ст. 92 Конституції України. 3) підзаконні акти (постанови та інші нормативно-правові 4) локальні акти (нормативно-правові акти Автономної Республіки Крим та суб'єктів місцевого самоврядування). Норми, що містяться в актах місцевого самоврядування, є загальнообов'язковими та гарантованими з боку держави, тобто мають властивості правових норм. Джерела конституційного права за змістом являють певну ієрархію, нижні ланки якої не можуть суперечити верхнім. ///. За формою вираження:закони, постанови Верховної Ради України, укази Президента України, постанови Кабінету Міністрів України тощо. IV. За територією дії: 1) загальнодержавні акти, що діють на всій території України (закони, постанови Верховної Ради України, укази Президента України тощо); 2) локальні акти, що діють на певній частині території України (акти місцевих органів державної влади; акти Автономної Республіки Крим; акти суб'єктів місцевого самоврядування; акти підприємств, установ, організацій). V. За часом дії: 1) постійні акти, якими є більшість джерел конституційного права, вони приймаються на невизначений термін; 2)тимчасові акти, що приймаються на визначений період та діють за визначених умов, після чого їх чинність припиняється. VI. За чинністю: 1) чинні джерела (діючі); 2) нечинні (історичні) джерела — це джерела конституційного права України, які свого часу були чинними, але внаслідок історичного розвитку конституційного права втратили свою чинність. Від цих джерел слід відрізняти нелегітимні акти, які не набули чинності з різних причин. VII. За національною належністю: 1) національні джерела, тобто джерела, прийняті на території України відповідними суб'єктами конституційної правотворчості; 2)міжнародні джерела, тобто чинні міжнародні договори України у сфері конституційного права України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Так, наприклад, відповідно до ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 р. суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав люди та основоположних свобод 1950 р. та практику Суду як джерело права. При цьому під практикою Суду розуміють практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини. 7. Конституційно-правові відносини: поняття, види, суб'єкти, об'єкти, зміст, підстави виникнення, зміни та припинення Конституційно-правові відносини — це врегульовані нормами конституційного права суспільні відносини. Для конституційних правовідносин характерне те, що вони: 1) мають політичний характер (хоча слід мати на увазі, що 2) ці відносини є базовими в системі правовідносин у цілому. критеріями: І. За цільовим призначенням: 1) установчі відносини — цепереважно загальні відносини, що виникають на основі конституційних принципів, статутних, дефінітивних та інших норм; 2) правовстановлюючі відносини — це такі, в яких їх суб'єкти здійснюють свої права та виконують свої обов'язки, встановлені правовою нормою; правоохоронні відносини — це відносини, метою яких є охорона приписів правової норми. Ці відносини завжди мають характер владовідносин. Вони можуть бути як загальними, так і конкретними. Загальні, наприклад, забезпечують передбачений ст. 6 Конституції України розподіл державної влади на законодавчу, виконавчу, судову гілки, а конкретні, приміром, забезпечують недоторканність народних депутатів України; II. За змістом: 1) матеріальні правовідносини — це відносини, які складаються в процесі реалізації матеріальних норм конституційного права. Наприклад, такі відносини виникають у процесі реалізації норм Конституції України, що визначають взаємовідносини між Президентом України та Верховною Радою України; 2) процесуальні правовідносини виникають при реалізації процесуальних норм. Такі норми містяться, наприклад, у Регламенті Верховної Ради України, який встановлює порядок підготовки і проведення сесій Верховної Ради, її засідань, формування державних органів, визначає законодавчу процедуру, процедуру розгляду інших питань, віднесених до її повноважень, та порядок здійснення контрольних функцій Верховної Ради; III. За формою: 1) правовідносини у власному розумінні, які характеризуються тим, що в них чітко визначені права та обов'язки суб'єктів і кожен суб'єкт здійснює свої права та обов'язки особисто; 2)правові стани, які характеризуються тим, що права та обов'язки суб'єктів мають менш визначений характер. Вони встановлюються правовими нормами, на підставі яких складаються ніші правові відносини (наприклад, стан громадянства); IV. За часом дії: 1) строкові правовідносини — це більшість конституційно-правових відносин; вони діють протягом чіткого, встановленого и нормі строку (наприклад, правовідносини, що виникають під час виборчої кампанії, проведення референдуму тощо); 2) безстрокові правовідносини — це правовідносини, необмежені в часі, які, однак, можуть припинити своє існування за певних умов (наприклад, смерть громадянина припиняє усі відносини з приводу його громадянства). До безстрокових належать всі відносини, що за формою є правовими станами, відносини, пов'язані із забезпеченням державою основних прав та свобод громадян, тощо. Існують і інші критерії класифікації конституційних правовідносин: за суб'єктами, за юридичними фактами тощо. Суб'єкти конституційно-правових відносин— це їх учасники, які у конкретному правовідношенні здійснюють свої права та несун, відповідні юридичні обов'язки або своєю правоздатністю породжують певні правові стани1. Зазначене поняття потрібно відрізняти від поняття «суб'єкт конституційного права», під яким розуміють установленого конституційними нормами носія, який може мати юридичні права і нести відповідні обов'язки2. Найбільш поширеними видами суб'єктів конституційно-правових відносин є: 1)спільноти (народ, нація, національні меншини, корінні народності, територіальні громади тощо); 2)держава, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, депутати, службові та посадові особи; 3)політичні партії, громадські організації та блоки (асоціації); 4)громадяни України, іноземці, особи без громадянства, жителі, біженці; 5)підприємства, установи, організації; 6)міжнародні органи і організації; 7)органи самоорганізації населення; 8)ЗМІ тощо. Об'єкти конституційно-правових відносин— це предмети або явища, з якими норми конституційного права пов'язують поведінку учасників конституційно-правових відносин. Об'єктами конституційно-правових відносин є: 1)державна територія, оскільки територія держави є просторовою базою здійснення її суверенітету, просторовою межею її влади; 2)влада (воля) Українського народу; 3)державна влада, що є об'єктом більшості конституційно-правових відносин; 1) місцеве самоврядування; 5) майнові та немайнові блага; 6) поведінка людей, дії органів держави, органів місцево-пі самоврядування, об'єднань громадян, що мають певною мірі і к і профілююче значення в конституційному праві, оскільки реалізується народовладдя в різноманітних його формах1. Змістом конституційно-правових відносинє соціальна поні лійка (діяльність) суб'єктів конституційного права, що забезпечується і спрямовується державою шляхом визначення їх і суб'єктивних прав і юридичних обов'язків2. Виникнення, зміна та припинення конституційно-правових відносин пов'язані з певними умовами, передбаченими нормами конституційного права. Такі умови називають юридичними фактами.Їх класифікують за кількома критеріями. Наприклад, за впливом на динаміку правовідносин виділяють правоутворюючі, правозмінюючі та правоприпиняючі юридичні факти. Наприклад, народження людини, досягнення особою певного віку, смерть особи, стихійні лиха. Читайте також:
|
||||||||
|