Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Програма соціологічного дослідження та її компоненти

Підготовка соціологічного дослідження насичена різноманітними видами робіт, специфічними науковими процедурами.

Кожне соціологічне дослідження починається зі з'ясування намірів і мети замовника, уточнення теми дослідження, визначення термінів і витрат, пов'язаних з ними, з'ясування фінансових, матеріально-технічних аспектів справи. Після цього настає безпосередня дослідницька робота, початок якої пов'язаний зі створенням програми.

Програма соціологічного дослідження є науковим документом, що містить схему логічно обґрунтованого переходу від загальних теоретичних уявлень про досліджуване соціальне явище, до використання інструментарію і виконання дослідницьких процедур (зби рання, обробки та аналізу інформації). Вона є стратегічним документом, який дає змогу зробити висновки щодо концептуальних засад, методики проведення, спрогнозувати його результативність.

Програма виконує методологічну, методичну, організаційну функції. їх реалізація впливає на структуру програми, яка складається з методологічної та методичної частин.

Методологічна частина програми охоплює такі компоненти:

- формулювання та обґрунтування проблеми (тобто фіксування та обґрунтування суперечливої ситуації реального життя, що має масовий характер і стосується інтересів соціальних спільнот, груп);

- розробку мети і завдань дослідження (мета соціологічного дослідження містить в собі відповідь на питання, для чого воно проводиться, орієнтує дослідження на кінцевий результат, визначає логіку і спрямованість завдань, упорядковує різноманітні дослідницькі процедури; завдання соціологічного дослідження - логічно сформульовані настанови, вказівки, послідовне вирішення яких конкретизує поставлену мету і забезпечує її реалізацію);

- визначення об'єкта і предмета дослідження (об'єктом дослідження найчастіше є те, що містить соціальне протиріччя і породжує проблемну ситуацію.Об'єкт соціологічного дослідження - певна соціальна реальність, яка потребує цілеспрямованого вивчення (соціальні спільноти, суб'єкти, процеси у їх конкретних, відносно завершених станах та взаємодії).Об'єкт дослідження існує в соціальній реальності незалежно від дослідника. Предмет дослідження має штучне походження, оскільки формулюється дослідником відповідно до мети і завдань дослідження. Предмет соціологічного дослідження - найбільш значущі з теоретичної або практичної точки зору особливості, сторони об'єкта, які необхідно дослідити);

- системний аналіз об'єкта дослідження (основною метою цього є побудова гіпотетичної (концептуальної) моделі об'єкта з урахуванням комплексу його елементів, зовнішніх і внутрішніх зв'язків, необхідно також зафіксувати його складові, зовнішні та внутрішні зв'язки, описати механізм його функціонування і розвитку, встановити головні й другорядні чинники, що визначають цей механізм);

- формулювання робочих гіпотез дослідження (гіпотеза в соціологічному дослідженні - обґрунтоване припущення про структуру, механізми функціонування і розвитку досліджуваного об'єкта. Головна її функція полягає в отриманні нового знання, яке збагачує уявлення про досліджувану проблему. Під час дослідження гіпотези можуть бути підтверджені або спростовані);

- інтерпретацію та операціоналізацію основних понять дослідження (інтерпретація полягає в розкритті, поясненні, тлумаченні, фіксації змісту понять відповідно до концепції дослідження, операціоналізація передбачає поступове зведення складних теоретичних понять, якими оперує соціологія і які найчастіше не сприймаються респондентами через свою складність, до відносно простих емпіричних характеристик, які відображають його сутність і можуть бути задіяні для збирання первинної соціологічної інформації).

Методична частина програми передбачає:

- розробку стратегічного плану дослідження, який визначає послідовність, спрямованість операцій на досягнення поставленої мети;

- визначення досліджуваної сукупності, розробку вибірки дослідження (оскільки соціологія має справу з великими сукупностями людей, з метою скорочення ресурсів для проведення дослідження та ґрунтуючись на методах математичної статистики, використовується вибірковий метод - на підставі обстеження певної кількості одиниць об’єкта можливо робити висновки про досліджуване явище як ціле);

- вибір і опис методів збирання первинної соціологічної інформації (опитування, аналіз документів, спостереження, експеримент або їх поєднання для досягнення мети дослідження);

- обґрунтування логіки аналізу та інтерпретацію зібраної первинної соціологічної інформації за розробленим інструментарієм (на цьому етапі підключаються найбільш досвічені дослідники, які можуть пояснити значення отриманих результатів та відповідей респондентів);

- опис схеми аналізу отриманих даних (тобто яким чином будуть проаналізовані отримані результати, які методи аналізу є найбільш ефективними в конкретному дослідженні).


Читайте також:

  1. I. Постановка завдання статистичного дослідження
  2. II. ПРОГРАМА КУРСУ
  3. III. Економічна інтерпретація результатів статистичного дослідження банків
  4. III. Програма
  5. III. Програма
  6. Абстрактно-логічні прийоми економічного дослідження.
  7. Автоматизовані системи управлінні охороною праці, обліку, аналізу та дослідження травматизму
  8. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  9. Активні компоненти – електронні прилади
  10. Актуальність дослідження
  11. Алгоритм дослідження кон’юктури
  12. Алгоритм променевого дослідження опорно-рухової системи




Переглядів: 626

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття, функції та види соціологічних досліджень | Тема 8. Основні методи збору соціологічної інформації

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.