Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Податкове право і податкові правовідносини.

Тема 8

Правове регулювання державних доходів.

1. Правові засади регулювання державних доходів. Система державних доходів.

2.Податкове право і податкові правовідносини.
3. Податки: поняття, значення та функції. Принципи оподаткування.
4. Джерела податкового права.
5. Елементи податкового закону.
6. Кваліфікаційні ознаки податкового правопорушення.
7. Фінансові санкції за порушення податкового законодавства.
8. Адміністративна відповідальність за порушення податкового законодавства.
9. Кримінальна відповідальність за порушення податкового законодавства.


§ 1. Правові засади регулювання державних доходів. Система державних доходів.

Державні доходи - це сукупність грошових відносин по формуванню фінансових ресурсів держави шляхом розподілу і перерозподілу валового суспільного продукту. Вони призначені для виконання державних завдань. Сукупність фінансових ресурсів Державного бюджету, місцевих бюджетів, Пенсійного фонду України, соціальних фондів, фондів державних підприємств і організацій та частини коштів держави в власності спільних підприємств складають державні доходи.
Змістом державних доходів є грошові ресурси, які в процесі розподілу і перерозподілу державного доходу надходять державі і використовуються нею для здійснення своїх функцій і завдань.
За структурою державні доходи являють собою сукупність окремих платежів і надходжень, об'єднаних у систему.
Класифікація доходів бюджетів відповідно до Бюджетного кодексу України:
1) податкові надходження;
2) неподаткові надходження:
— доходи від власності і підприємницької діяльності;
— адміністративні збори і платежі, доходи від некомерційного та супутнього продажу;
— доходи від штрафів та фінансових санкцій;
— інші неподаткові платежі;
3) доходи від операцій з капіталом;
4) трансферти.
Склад доходів Державного бюджету України згідно з Бюджетним кодексом України:
1) доходи, які надходять відповідно до законодавства про податки, збори і обов'язкові платежу, а також від плати за послуги бюджетних установ, продажі державних активів, проценти і дивіденди на частку державного майна;
2) гранти і подарунки;
3) міжбюджетні трансферти з місцевих бюджетів. Правове регулювання державних доходів здійснюється Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Бюджетним кодексом України.
Мобілізація доходів забезпечується набором фінансово-правових норм, що регулюють відносини, які виникають при:
— встановленні та введенні податків, неподаткових доходів до бюджетів та цільових фондів;
— визначенні принципів мобілізації доходів, їх структури в бюджетній системі;
— справлянні податків та обов'язкових платежів;
— здійсненні контролю за надходженням коштів до бюджету;
— застосуванні уповноваженими органами санкцій за порушення фінансового законодавства.

 

Відносини у сфері оподаткування є невід'ємною та провідною частиною фінансового права, оскільки виникають у процесі і зумовлені діяльністю держави по планомірному формуванню цих централізованих та децентралізованих грошових фондів.
Інститут податкового права - це складна сукупність фінансово-правових норм, які встановлюють права і обов'язки держави та платників податків, порядок погашення податкових зобов'язань, процес податкового контролю та застосування мір відповідальності, регулюють громадське відношення до встановлення, збирання і стягнення податкових платежів.
Інститут податкового права регулює систему правовідносин, яка визначає предмет податкового права і характеризується рядом ознак, які виділяють предмет податкового права в окрему категорію:
— державно-владний характер податкових правовідносин,
— їх матеріально-грошовий еквівалент,
— виражена у фіскальній функції однобічна направленість фінансових ресурсів.
Державно-владний характер податкових правовідносин носить безумовний та обов'язковий порядок їх виконання. Держава наділяє компетентні органи владними повноваженнями і контролює надходження грошових коштів до бюджету.
Матеріально-грошовий еквівалент полягає в тому, що будь-якій державі для виконання своїх функцій необхідні фонди грошових коштів. Одним із джерел цих фінансових ресурсів є кошти, які уряд збирає з фізичних та юридичних осіб.
Якщо предмет фінансового права охоплює відносини, пов'язані з різнобічним рухом грошових ресурсів, то податкове право виділяє тільки відносини по однонаправленому руху грошових коштів знизу вгору - від платників до бюджетів у формі податків та зборів. Процес перерозподілу і використання державних фінансових ресурсів не є предметом податкового права.
Таким чином, предмет податкового права - це сукупність визначених, однорідних, специфічних правовідносин, встановлених і контрольованих державою, що визначають правовий режим надходження грошових коштів від платників податків до держави для формування централізованих та децентралізованих грошових фондів.
Метод податкового права - це засіб організації практичного та теоретичного пізнання, зумовлений закономірностями визначеного предмета.
Метод податкового права являється фінансово-правовим, в основі якого лежить метод владних розпоряджень, він передбачає використання імперативних норм. При урегулюванні податкових відносин даний метод набуває своєю специфіку, яка складається у змісті правовідносин, а також залежить від статусу суб'єкта держави, його повноважень.
Метод примусу (владних розпоряджень) обумовлений самим змістом податкових правовідносин - формуванням бюджетів відповідних рівнів. Яскравим прикладом методу податкового примусу є стаття 67 Конституції України, де сказано, що кожний "зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом".
Апріорі методу владних розпоряджень в податковому праві не виключається застосування і використання інших методів податкового права. Так, наприклад, можливість вибору ставки оподаткування дає можливість формувати податкову політику суб'єктам підприємницької діяльності на власний розсуд, шляхом використання рекомендацій, узгоджень, пропаганди, що обумовлює метод переконання. Але деяка свобода дій підпорядкованих державі суб'єктів обмежена все ж тими владними розпорядженнями держави і можлива лише в межах делегованих суб'єкту прав.

Податкові правовідносини - це відносини, що виникають на підставі податкових норм, які встановлюють, змінюють чи скасовують податкові платежі, та у зв'язку з юридичними фактами, учасники яких наділені суб'єктивними правами та обов'язками, пов'язаними зі сплатою податків.
Однією із сторін податкових правовідносин завжди виступає держава. Специфіка податкових правовідносин:
— цільова системність - система податкових правовідносин підпорядкована встановленню податків;
— формальна визначеність - нормами регулюються чітко визначені зв'язки між суб'єктами правовідносин;
— забезпеченість державним примусом.
Податкові закони регулюють відносини між:
— державою і платниками - стосовно визначення основних елементів оподаткування, порядку обчислення і справляння податків;
— державою і органами місцевого самоврядування - щодо розмежування їх прав законодавчої компетенції у податковій сфері;
— між державою і органами, що забезпечують справляння податків - з приводу визначення правового статусу цих органів, порядку адміністрування податків, відповідальності за забезпечення своєчасного надходження податків;
— між органами податкової служби і платниками - стосовно взаємних прав і обов'язків і механізму їх реалізації.


Читайте також:

  1. A) правові і процесуальні основи судово-медичної експертизи
  2. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  3. IV. Відмінність злочинів від інших правопорушень
  4. V. Класифікація і внесення поправок
  5. А. Правобережну Україну.
  6. А/. Право власності.
  7. Аграрне право
  8. Аграрне право та законодавство США, Німеччини, Франції, Великої Британії, Ізраїлю, Польщі, Росії
  9. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  10. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  11. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  12. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства




Переглядів: 927

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Правові засади організації міжбюджетних відносин. | Податки: поняття, значення та функції. Принципи оподаткування.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.