В системі заснованій на правилах, знання що, необхідні для вирішення задач, закодовані в формі правил і містяться в базі знань. Експертна система складається з наступних компонентів (рис. 7.3):
§ Користувацький інтерфейс. Механізм, за допомогою якого відбувається спілкування користувача та експертної системи.
§ Засіб пояснення. Компонент, що дозволяє пояснити користувачу алгоритм міркування системи.
§ Робоча пам'ять. Глобальна база фактів, що застосовується в правилах.
§ Машина логічного виведення. Програмний компонент, який забезпечує формування логічного виведення (приймаючи рішення про те, які правила задовольняють факти і об’єкти), здійснює виконання правил за приорітетами і виконує правило з найвищим приорітетом.
§ Робочий список правил. Створений машиною логічного виведення і розташований за приорітетами список правил, шаблони яких задовольняють факти і об’єкти, що знаходяться в робочій пам’яті.
§ Засоби набуття знань. Автоматизований спосіб, що дозволяє користувачу вводити знання в систему, а не залучати до вирішення задачі кодування знань інженера по знанням.
Рис. 7.3 Структура експертної системи заснованої на правилах (за Джозефом Джаратано [48])
На відміну від людини, здатної пояснити причини, за якими були обрані ті чи інші правила система машинного навчання ніколи не здатна пояснити свої дії, що тягне за собою появу непередбачених результатів.
Дайте визначення термінам та поняттям: експертна система, інженерія знань.
Контрольні запитання та завдання:
1. Які були історичні передумови появи експертних систем?
2. Вкажіть у чому полягають основні переваги застосування експертних систем?
3. Порівняйте та виявіть відмінності між експертними системами та звичайними програмами
4. Якими характеристиками повинні володіти експертні системи?
5. Опишіть процес розробки експертної системи.
6. Зазначте мови програмування, що застосовуються під час створення експертних систем.
7. З яких компонентів складається експертна система?