МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
VI. Філогенез нервової системиБудова нервів V. Будова периферичної нервової системи Нервові ганглії або вузли – це група нервових клітин, розміщена за межами центральної нервової системи. З поверхні вузли вкриті сполучнотканинною оболонкою, від якої всередину відходять трабекули. Між трабекулами розміщені нервові клітини. Нерви утворені відростками нервових клітин – нервовими волокнами, із яких формуються пучки, а із груп пучків – нерви. Зовні нерви вкриті пухкою сполучнотканинною оболонкою – епіневрієм. Під епіневрієм окремі пучки нервових волокон оточені периневрієм, а кожне нервове волокно – ендоневрієм. Під ендо- та периневрієм проходять периневральні лімфатичні простори. По оболонках у нерв входять судини і нерви. Основні закономірності ходу і розгалуження нервів (за П.Ф. Лесгафт) - нерви, як правило, розміщуються в судинно-нервових пучках; - до органа нерви йдуть найкоротшим шляхом, займаючи при цьому захищене положення; - нерви віддають гілки до всіх органів, що розміщені на шляху їх проходження; - в рухомих місцях гілки набувають звивистий хід; - у внутрішніх органах нерви найчастіше входять з ввігнутої поверхні – ворота органу; в м’язи нерви входять, переважно, з внутрішньої поверхні декількома гілками, розміщеними приблизно на рівній відстані один від одного; в кістки нерви входять через живильні отвори разом із судинами, в місцях закріплення м’язів і зв’язок на кістках та через окістя по всій поверхні кістки. Розподіл нервів на гілки відбувається трьома шляхами: - магістральний; - розсипчастий; - дихотомічний.
Розвиток нервової системи відбувається за двома основними принципами – диференціація та інтеграція. 1. Прості одноклітинні організми не мають нервової системи → гуморальна регуляція діяльності як найбільш стародавня. Вона зберігається і у вищих тварин, проте не забезпечує швидкості реакції, а більше контролює процеси росту й розвитку в періодах онтогенезу. 2. В примітивних багатоклітинних організмів (кишковопорожнинні: медузи, поліпи) сформувалася сітчаста (дифузна) нервова система, яка представлена ектодермальними клітинами, зануреними вглибину тіла та пов’язаними одна з одною своїми відростками. Клітини диференційовані на чутливі, більш поверхневі і рухові, більш глибокі → тотальне скорочення (подразнення однієї клітини викликає реакцію всього організму). 3. В подальшому розвивається гангліозна (вузлова) нервова система, яка характеризується концентрацією нервових клітин, що формують нервові вузли, від котрих відходять нервові стовбури. В кільчастих черв’яків виділяють поздовжні черевні ланцюги, надглоткові вузли – прототип головного мозку хребетних → забезпечує скорочення певних сегментів. 4. Наступний етап – трубчаста нервова система – характерна для всіх хордових від ланцетника до вищих ссавців. Нервова трубка – безперервний нервовий тяж з порожниною всередині. 5. В зв’язку з розвитком у передньому відділі тулуба органів чуття з головного кінця нервової трубки розвивається головний мозок. Розвиток головного мозку з переднього кінця нервової трубки називається цефалізація. Етапи: а) відбувається потовщення переднього кінця нервової трубки; б) розширення порожнини нервової трубки; в) утворення трьох первинних міхурів: - передній – пов’язаний з органами нюху: кінцевий та проміжний мозок; - середній – з органами зору: середній мозок; - задній – з органом рівноваги: задній та довгастий мозок г) з трьох первинних міхурів у результаті подальшої диференціації переднього і ромбоподібного мозку виділяється п’ять мозкових міхурів: кінцевий, проміжний, середній, задній і довгастий мозок. Центральний канал спинного мозку перетворюється в систему порожнин, що з’єднуються між собою → шлуночки головного мозку. 6. Подальший розвиток нервової системи пов’язаний з: - прогресивним розвитком кінцевого мозку → кори великих півкуль і підкорення їй підкіркових центрів → кортикалізація функцій; цей відділ переважає над решта відділами і вкриває їх у вигляді плаща; - диференціація та ускладнення інших відділів головного мозку: формування півкуль мозочка, розвиток ніжок великого мозку. У вищих хребетних всі три названі стадії диференціювання нервової системи поєднуються в єдину нервову систему.
Читайте також:
|
||||||||
|