МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
VI. Філогенез нервової системиБудова нервів V. Будова периферичної нервової системи Нервові ганглії або вузли – це група нервових клітин, розміщена за межами центральної нервової системи. З поверхні вузли вкриті сполучнотканинною оболонкою, від якої всередину відходять трабекули. Між трабекулами розміщені нервові клітини. Нерви утворені відростками нервових клітин – нервовими волокнами, із яких формуються пучки, а із груп пучків – нерви. Зовні нерви вкриті пухкою сполучнотканинною оболонкою – епіневрієм. Під епіневрієм окремі пучки нервових волокон оточені периневрієм, а кожне нервове волокно – ендоневрієм. Під ендо- та периневрієм проходять периневральні лімфатичні простори. По оболонках у нерв входять судини і нерви. Основні закономірності ходу і розгалуження нервів (за П.Ф. Лесгафт) - нерви, як правило, розміщуються в судинно-нервових пучках; - до органа нерви йдуть найкоротшим шляхом, займаючи при цьому захищене положення; - нерви віддають гілки до всіх органів, що розміщені на шляху їх проходження; - в рухомих місцях гілки набувають звивистий хід; - у внутрішніх органах нерви найчастіше входять з ввігнутої поверхні – ворота органу; в м’язи нерви входять, переважно, з внутрішньої поверхні декількома гілками, розміщеними приблизно на рівній відстані один від одного; в кістки нерви входять через живильні отвори разом із судинами, в місцях закріплення м’язів і зв’язок на кістках та через окістя по всій поверхні кістки. Розподіл нервів на гілки відбувається трьома шляхами: - магістральний; - розсипчастий; - дихотомічний.
Розвиток нервової системи відбувається за двома основними принципами – диференціація та інтеграція. 1. Прості одноклітинні організми не мають нервової системи → гуморальна регуляція діяльності як найбільш стародавня. Вона зберігається і у вищих тварин, проте не забезпечує швидкості реакції, а більше контролює процеси росту й розвитку в періодах онтогенезу. 2. В примітивних багатоклітинних організмів (кишковопорожнинні: медузи, поліпи) сформувалася сітчаста (дифузна) нервова система, яка представлена ектодермальними клітинами, зануреними вглибину тіла та пов’язаними одна з одною своїми відростками. Клітини диференційовані на чутливі, більш поверхневі і рухові, більш глибокі → тотальне скорочення (подразнення однієї клітини викликає реакцію всього організму). 3. В подальшому розвивається гангліозна (вузлова) нервова система, яка характеризується концентрацією нервових клітин, що формують нервові вузли, від котрих відходять нервові стовбури. В кільчастих черв’яків виділяють поздовжні черевні ланцюги, надглоткові вузли – прототип головного мозку хребетних → забезпечує скорочення певних сегментів. 4. Наступний етап – трубчаста нервова система – характерна для всіх хордових від ланцетника до вищих ссавців. Нервова трубка – безперервний нервовий тяж з порожниною всередині. 5. В зв’язку з розвитком у передньому відділі тулуба органів чуття з головного кінця нервової трубки розвивається головний мозок. Розвиток головного мозку з переднього кінця нервової трубки називається цефалізація. Етапи: а) відбувається потовщення переднього кінця нервової трубки; б) розширення порожнини нервової трубки; в) утворення трьох первинних міхурів: - передній – пов’язаний з органами нюху: кінцевий та проміжний мозок; - середній – з органами зору: середній мозок; - задній – з органом рівноваги: задній та довгастий мозок г) з трьох первинних міхурів у результаті подальшої диференціації переднього і ромбоподібного мозку виділяється п’ять мозкових міхурів: кінцевий, проміжний, середній, задній і довгастий мозок. Центральний канал спинного мозку перетворюється в систему порожнин, що з’єднуються між собою → шлуночки головного мозку. 6. Подальший розвиток нервової системи пов’язаний з: - прогресивним розвитком кінцевого мозку → кори великих півкуль і підкорення їй підкіркових центрів → кортикалізація функцій; цей відділ переважає над решта відділами і вкриває їх у вигляді плаща; - диференціація та ускладнення інших відділів головного мозку: формування півкуль мозочка, розвиток ніжок великого мозку. У вищих хребетних всі три названі стадії диференціювання нервової системи поєднуються в єдину нервову систему.
Читайте також:
|
||||||||
|