Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема 7. Загальні основи ринку.

  1. Ринок, його суть і функції.
  2. Структура та інфраструктура ринку.
  3. Попит і пропозиція. Суть закону попиту і пропозиції.
  4. Механізм утворення ринкової ( рівноважної) ціни.

-1-

Ринок – синтетична категорія, за допомогою якої визначаються різноманітні за змістом та параметрами явища.

Історично слово «ринок» визначало певне місце, де продавалися та купувалися товари. Як правило, це була торгова площа в центрі міста або спеціально обладнане приміщення, де зустрічалися продавці( власники товару) і покупці( власники грошей). Тут у результаті домовленості встановлювались ціни на товар, який в обмін на гроші переходив в руки покупця.

В результаті розвитку засобів зв’язку необхідність певного фізичного місця зустрічей для взаємодії продавців та покупців стає несуттєвою. Учасники товарно-грошових відносин одержують можливість контактувати та вирішувати свої проблеми іншим чином.

Саме тому сьогодні економісти під терміном «ринок» розуміють будь-яку впорядковану структуру, що забезпечує нормальну взаємодію продавців і покупців.

У широкому розумінні ринок означає певний спосіб організації економічного життя, характерними ознаками якого є :

* самостійність учасників економічного процесу;

*комерційний характер їх взаємодії;

* конкуренція;

* формування економічний пропорцій під впливом динаміки цін та конкурентної боротьби;

* ціни, що складаються на основі попиту і пропозиції.

 

Суспільне господарство, яке функціонує на цих засадах, називається ринковою економікою.

Ринок є організаційною формою існування товарного виробництва. Історія останнього налічує близько 6 тис. років. Приблизно стільки ж років існує і ринок.

Що ж визначає своєрідність і особливості ринку як економічної системи господарювання?

По-перше, об’єктивні умови його існування і функціонування.

Умови існування ринку:

    • товарне виробництво;
    • суспільний поділ праці;
    • економічна відокремленість товаровиробників, в основі якої знаходиться приватна власність на засоби виробництва.

 

Умови функціонування ринку:

    • незалежність економічних суб’єктів у здійсненні господарської діяльності;
    • ринкова конкуренція;
    • існування ринкової інфраструктури;
    • існування стійкої фінансової і грошової системи;
    • наявність правової бази.

 

По-друге, його функціональна визначеність. Ринок забезпечує процеси саморегуляції економіки, яка існує об’єктивно, на основі механізму взаємодії цін, попиту, пропозиції, а також конкуренції.

 

Принципи ринкової економіки :

 

1 принцип. Принцип свободи економічної, господарської, підприємницької діяльності.

Означає, що кожному члену суспільства або сім’ї, групі, підприємству надається :

А) можливість створити свою власну справу;

Б) свобода економічної поведінки при дотриманні прийнятих норм і правил господарської діяльності.

 

В Україні підприємницька діяльність регулюється Законом «Про підприємництво».

Зарубіжний досвід.

Ринкова економіка розвинених країн опирається на приватну власність і приватне підприємництво. Більша частина підприємницького капіталу – це капітал колективний, в формі акціонерних товариств, товариств з обмеженою відповідальністю та ін.

В не с/г секторі американської економіки трудиться більше 11 млн. приватних власників, які мають середньорічний ВД = 50 тис. дол.. Тільки у 40 тис. приватних власників (т.б. 0,4 %) ВД наближується до 3 млн дол.., а чистий дохід в межах 200-300 тис. дол..

 

2 принцип. Принцип державного регулювання ринку і ринкових відносин.

Будь-яка ринкова економіка в цивілізованих країнах регулюється.

Інструменти регулювання ринку:

1) державні програми;

2) державні замовлення;

3) система оподаткування;

4) фінансово-кредитна і банківська система;

5) трудове законодавство;

6) ціноутворення;

7) антимонопольні заходи.

 

 

3 принцип. Диктат, перевага споживача над виробником.

В ринковій економіці механізм і система конкуренції не тільки наповнює ринок товарами, але й викликають суперництво між виробниками в боротьбі за покупця, споживача.

Виникає ціла галузь діяльності по завоюванню і утриманню положення на споживчому ринку – маркетинг, що притаманне тільки ринковій економіці.

 

4 принцип. Принцип ринкового ціноутворення.

Ціна виникає при взаємодії попиту і пропозиції. В ринковій економіці діють закони попиту і пропозиції.

Закон попиту –чим вища ціна товару, тим менший попит на нього.

Закон пропозиції –чим вища ціна, тим більше росте пропозиція зі сторони продавців.

Попит і пропозиція – дві протилежні сили, які викликають підйом і падіння ціни.

В нормально діючій економіці ціна не опускається нижче собівартості і не піднімається вище суми : собівартість + прибуток.

Продавати по більш низькій ціні просто невигідно, а при високій прибутковості товару його починають виробляти і продавати конкуренти і ціна падає.

Ринкова ціна не означає, що вона постійно безконтрольно то піднімається, то падає. У більшості випадків вона знаходиться під наглядом, а в окремих випадках контролюється державою.

 

Зарубіжний досвід.

В Фінляндії Міністерство торгівлі здійснює планування і контроль за цінами на продукти харчування, зерно, енергоносії, продукцію вино-горілчаної промисловості. Вся система цін направлена на стимулювання споживання. Напр., ціна цілої порції не в 2 рази дорожче половини, а всього на 25-30 % Ціна половини порції салату – 31 марка, цілої порції – 42 марки.

 

5 принцип. Принцип договірних, контрактних відносин.

Відносин підпорядкованості в ринковій економіці немає, є відносини партнерства.

На договірних засадах в ринковій економіці здійснюється :

А) найом та звільнення робітників;

Б) оплата праці;

В) МТП;

Г) кредитування підприємств та ін.

 

6 принцип. Принцип відкритості економіки.

Свобода підприємництва розповсюджується і на зовнішньоекономічні зв’язки:

А) господарські організації і підприємства мають право здійснювати зовнішньоекономічні операції при дотриманні певних умов та обмежень;

Б) іноземним фірмам надається можливість на рівних началах з підприємствами даної країни виступати на внутрішньому ринку цієї країни в ролі не тільки виробників, але й власників.

 

7 принцип. Принцип конкуренції.

Це суперництво між учасниками ринкового господарства за кращі умови виробництва, купівлі-продажу товару.

 

Функції ринку:

1) Регулююча – регулює обсяги виробництва товарів та послуг.

2) Контрольна– визначає суспільну вагу виробленого товару та витраченої на його виготовлення праці.

3) Розподільча– встановлює необхідні відтворювальні пропорції, забезпечує збалансованість галузей н/г.

4) Стимулююча– заохочує зниження індивідуальних витрат праці, краще використання нової техніки і технології, поліпшення якості товарів.

5) Інформаційна– забезпечує інформування всіх зацікавлених осіб про стан справ в економіці.

 

-2-

Структура ринку –це внутрішня будова, розміщення, порядок окремих елементів ринку, їх п.в. в загальному обсязі ринку.

 

Ознаки будь-якої структури такі :

    • тісний зв’язок між її елементами;
    • певна стійкість цих зв’язків;
    • цілісність, сукупність даних елементів.

 

Сукупність усіх ринків, розчленованих на окремі елементи на основі певних критеріїв, утворюють систему ринків.

Структура ринку визначається за такими критеріями :

    • за об’єктами;
    • за суб’єктами;
    • у територіальному аспекту;
    • за формами контактів;
    • за рівнем насиченості;
    • за ступенем зрілості;
    • за ступенем обмеженості конкуренції;
    • з позицій відповідності законодавству;
    • за асортиментом товарів тощо.

 

( детально див. Ковальчук В.М., Загальна теорія економіки, стор. 84-86.)

 

Поняття «інфраструктура ринку» відображає сукупність різноманітних установ та інститутів, які забезпечують рух грошей та цінних паперів, робочої сили, ЗВ , предметів споживання, послуг, інтелектуальної власності, валюти та ін.

На ринку товарів і послуг до складу інфраструктури входять товарні біржі, підприємства гуртової та роздрібної торгівлі, маркетингові та рекламні організації тощо.

На ринку цінних паперів інфраструктура представлена фондовими біржами.

На ринку робочої сили – біржами праці.

На фінансовому ринку – банківські інститути, страхові компанії, різноманітні фонди, які зосереджують у своїх руках вільні кошти і перетворюють їх на кредити.

До інфраструктури також належить відповідна законодавча база, яка регулює взаємодію суб’єктів ринку.( детально на семінарі).

-3-

Попит –кількість продукту, який споживачі готові та спроможні купити за певну ціну протягом відповідного проміжку часу і в певному місці.

 

Закон попиту –за незмінюваності всіх інших параметрів зниження ціни зумовлює відповідне зростання попиту і навпаки, отже, між ціною і величиною попиту існує обернена залежність.

 

Про дію цього закону свідчить :

По-перше, те, що ціни посилюють у споживача бажання купувати товари; практика розпродажу товарів за зниженими цінами.

 

По-друге, оскільки споживання підлягає дії принципу знижувальної граничної користі ( покупець товару отримує менше задоволення або користі від кожної наступної одиниці товару), то споживачі купують додаткові одиниці продукту лише за умови, що його ціна знижується.

 

По-третє, підтвердженням цього є ефект доходу та ефект заміщення.

 

Ефект доходу –за нижчої ціни товару споживач може купити його, не відмовляючись від придбання інших альтернативних товарів.

 

Ефект заміщення –за нижчої ціни споживач хоче придбати дешевий товар замість аналогічних, які стали відносно дорожчими.

 

Ці ефекти діють в одному напрямі ( т.б. спричиняють зростання обсягу попиту при зниженні ціни ) за купівлі товарів середньої та високої якості та в протилежних напрямах – за купівлі низькоякісних товарів. При цьому у разі незначної кількості товарів низької якості ( напр.., маргарину у співвідношенні з маслом) ефект заміщення переважатиме ефект доходу, і споживачі купуватимуть велику кількість маргарину.

На практиці буває, коли при зниженні ціни на товар попит на нього зменшується, а при підвищенні – зростає.

 

Напр.., при підвищенні ціни на картоплю сім’ї з невисокими доходами починають споживати її більше, повністю відмовляючись при цьому від м’яса, що означає переважання ефекту доходу над ефектом заміщення.

 

Водночас цей закон не діє за ажіотажного попиту( т.б. значного додаткового попиту, зумовленого очікуванням значного підвищення цін на товар або у разі його зникнення з обігу), для окремих рідкісних, дорогих і не відтворюваних товарів ( картини, антикваріат та ін.), а також при «переключенні попиту споживачів на якісніші та дорожчі товари ( напр.., масових закупівлях масла замість маргарину).

В останньому випадку частково діє ефект престижного попиту, визначений амер. Вченим Т.Вебленом.

 

Ефект престижного попиту –купівля товарів за престижними цінами ( цінами на вироби високої якості), причому за зростання цін на дорогі товари, які виготовляють престижні фірми, попит на них до певної межі може зростати.

 

Залежність між ціною на товар та кількістю товару, який купують споживачі, виражається кривою попиту.

 

Пропозиція –це вся маса створених цінностей для продажу, для задоволення попиту.

 

Закон пропозиції –із зростання цін виробники пропонують більше товарів, а з їх зниженням – менше.

 

Обсяг пропозиції залежить насамперед від конкретного виду товару. Загалом при незмінній ціні обсяг пропозиції зумовлений такими чинниками :

1) наявністю взаємо замінюваних товарів;

2) доповнюючи ми товарами;

3) змінами цін на доповнюючи товари або їх доступністю;

4) змінами цін на товари – замінювачі;

5) змінами в доходах;

6) змінами якості речей

7) змінами моди, смаків, звичаїв;

8) змінами в навколишньому середовищі.

 

Залежність між обсягом пропозиції товарів та його ціною виражається кривою пропозиції.

-4-

Для кращого аналізу рішення проблем реалізації широко застосовують криві попиту і пропозиції. Їх перетин характеризує стан рівноваги, той рівень ціни, при якому досягається відповідність попиту і пропозиції.

 

У стані рівноваги попиту і пропозиції ринок вважається збалансованим, цей стан зумовлює конкуренцію.

 

Ціна рівноваги виконує такі функції :

  1. Інформує товаровиробників про шляхи раціонального розподілу економічних ресурсів( підвищення ціни свідчить про доцільність збільшення обсягів виробництва і навпаки).
  2. Разом з конкуренцією, процесом взаємодії попиту і пропозиції формує механізм ринкового співвідношення між індивідуальними і суспільно необхідними витратами.

 


Читайте також:

  1. A) правові і процесуальні основи судово-медичної експертизи
  2. II. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.
  3. R – розрахунковий опір грунту основи, це такий тиск, при якому глибина зон пластичних деформацій (t) рівна 1/4b.
  4. Активне управління інвестиційним портфелем - теоретичні основи.
  5. Анатомо-фізіологічні основи статевого розвитку.
  6. Білковий обмін: загальні відомості
  7. Біологічні основи мислительної діяльності.
  8. Біомеханічні основи шинування при пародонтозі.
  9. Біохімічні основи розвитку витривалості
  10. Біохімічні основи розвитку силових і швидкісних якостей
  11. Вальниці ковзання. Загальні відомості
  12. Валютний ринок, основи його функціонування. Основні види валютних операцій




Переглядів: 2446

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Світові гроші. | Лекція 1. Тема 8. Суб’єкти ринкової економіки і підприємництва.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.