Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Анатомо-фізіологічні основи статевого розвитку.

Схожість і відмінності.

Для правильного розуміння різних аспектів статевої поведінки людини необхідні знання чисто специфічного характеру, тобто необхідно мати уявлення про анатомію і фізіологію розвитку статевої системи в різні вікові періоди життя. Це інший аспект познання.

Зупинимося на основних ознаках відмінності чоловіків і жінок. Первинні - основні у чоловіків - насінники або яєчка, і яєчники у жінок, а також зовнішні статеві органи. Вторинні - тип оволосіння, тембр голосу, розвиток грудних залоз. Третинні - психологічні ознаки, що мають в основі нормальний стан ЦНС, але що розвиваються під впливом соціальних факторів і умов. Основною відмінністю чоловіки від жінки є все-таки фізіологічні процеси, пов'язані з особливостями будови і функціями статевих органів.

Анатомічна будова як чоловіка, так і жінки відомі, нагадаю, що вони мають не тільки відмінності, але й певні схожості.

Подібність не випадкова. Вона має глибоке коріння. У зародку у жінок і чоловіків статеві системи розвиваються з одного зачатка. Деякий час стать диференціювати неможливо, і лише на 3-му місяці внутрішньоутробного життя починають проявлятися статеві відмінності, які в подальшому виділяються всі рельефней і обумовлюють не тільки анатомічні, а й фізіологічні особливості статі.

Наприклад: у жінок порівняно менше зріст і вага, ніж у чоловіків, більш округлі форми тіла. Це легко пояснити: у дівчаток раніше настає статеве дозрівання. У період настання менструацій - їх статеві органи активно продукують гормони (антагоністи росту), відбувається порушення обміну речовин - збільшуються молочні залози і жировий прошарок (округлість). Як правило, для жінок властивий грудний тип дихання (що важливо під час вагітності), а для чоловіків - грудобрюшний тип дихання. Будова тазу має анатомічні відмінності (ємність, ширина, зв'язково-хрящове з'єднання), що сприятливо позначається при вагітності та пологах.

Високочутливі (ерогенні) зони, що підсилюють статеве збудження у чоловіків, - це слизова оболонка рота, головка пеніса (penisa), особливо крайня плоть, мошонка, нижня частина живота (лобок), внутрішня поверхня стегон, промежина, сідниці. У жінок найбільш чутливими зонами є: слизова оболонка губ рота, грудні залози (особливо соски), шкіра нижньої частини живота (лобок), внутрішня поверхня стегон, промежина, сідниці, статеві губи (особливо малі), клітор, область входу в піхву, піхвова частина матки (шийка матки). Ерогенні зони типові для більшості людей. Індивідуально такими зонами прийнято вважати слизові порожнини рота, язика, шкіру потилиці, завушну область шиї, надпліччя, внутрішню поверхню ліктьового згину, спину. Найчастіше індивідуальні (інтимно ерогенні) зони характерні для жінок.

Напевно, це характерна відмінність, саме у жінок, говорить про те, що ласка і ніжність для них прийнятніше грубості, нахабства і швидкому натиску, які частіше властиві чоловікам. Крім тактильного (дотику) збудження, маються більш складні механізми збудження і регуляції статевої функції. До них відносяться зорові, слухові, нюхові, смакові і психоемоційні сприйняття. Пам'ятаєте відомий вислів: «Чоловік любить очима, а жінка вухами»?!

Регуляція всіх функцій організму і систем в організмі людини здійснюється гормональними і нервовими імпульсами. Десять залоз внутрішньої системи людини (щитовидна, паращитовидна, надниркові залози, придатки мозку (гіпофіз), яєчка, яєчники, плацента, підшлункова і зобна залози) виділяють гормони, які надходять в кров. Значення гормональної регуляції дуже значимо і називається часом регулятором життя. У статевих залозах є власний ендокринний апарат, в якому продукуються гормони, необхідні для нормального функціонування статевої системи.

Чоловічі статеві залози - яєчка, як залози зовнішньої секреції виробляють статеві клітини - сперматозоїди, а як залози внутрішньої секреції - статеві гормони андрогени, зокрема, тестостерон. Під впливом цього гормону розвиваються первинні статеві ознаки (статевий член, яєчка, придатки яєчок, простата і сім’яні пухирьці) і вторинні статеві ознаки (зростання вусів, бороди, оволосіння лобка, гіпертрофія гортані, атлетичне формування кістково-м'язової системи), а також активізуються сперматозоїди.

Жіночі статеві залози - яєчники, як залози зовнішньої секреції продукують жіночі статеві клітини - яйцеклітини, а як залози внутрішньої секреції - статеві гормони естроген і прогестерон. Естроген утворюється в клітинах фолікул, а прогестерон - в лютеїнових клітинах жовтого тіла.

Нервова регуляція здійснюється статевими центрами, які розташовані в спинному мозку (поперекові і крижові сегменти), середньому мозку і корі головного мозку.

Основним регулятором функцій статевих органів є гіпофізарна система. Не вдаючись докладно в глибинні психофізіологічні процеси, що відбуваються в організмі потрібно засвоїти головне, що функціональна діяльність статевих органів здійснюється за допомогою гормональних і нервових механізмів.

В основі діяльності кристцово-спинномозкових статевих центрів лежать вроджені безумовні рефлекси. Так, в поперекових спинномозкових та середньо-мозкових статевих центрах - безумовно-умовні рефлекторні реакції, а в коркових - переважно умовні рефлекси. Інакше, статеві рефлекси, замикаються в спинному і середньому мозку (підкоркові утворення), - безумовні або вроджені, а рефлекси, нервові центри, що знаходяться в корі головного мозку, - вважаються умовними, придбаними в процесі життя.

Періоди статевого дозрівання і розвитку.

Виходячи з анатомо-фізіологічних і психоемоційних змін, що відбуваються у людини в процесі статевого дозрівання і розвитку, необхідно нагадати про 5 великих періодів усього життя людини: дитинство, отроцтво, юність, зрілість і старість. Найбільш бажаною схемою статевого розвитку у людини є описана І. Юндой, Ю. Скрипкіним, Е. Марьясісом в 1986 році, яка представлена в табл. 2. Як видно з наведеної таблиці, по сомато-сексуальному розвитку чоловічі і жіночі організми відрізняються.

Формування статевої функції у жінок настає на 1-3 роки раніше, як і ув'яданіе і старіння, на відміну від чоловіків, і розрив складає вже від 6 до 10 - 15 років. Ця фізіологічна особливість залежить від національних ознак і місця регіону, де відбувається основний період життєдіяльності жінок.

 

Таблиця 2 . Періоди статевого розвитку та інволюція статевої системи людини

 

Перейдемо до особливостей статевого розвитку чоловіків і жінок

Статевий розвиток чоловіків.

Період розвитку статевої системи у хлопчиків до 9 років називають безстатевим (асексуальним), так як функціональний стан статевих гормонів у них не відрізняється від таких у дівчаток.

У 6-місячної дитини за будовою яєчка не відрізняються від яєчок плода. Поступово, з 7 мі-сяців до 4 років, спостерігається незначне збільшення клітин сіменного епітелію. Однак просвіти сіменних канальців майже не диференціюються. Проміжні (інтерстиціальні) клітини, що розташовуються між сіменними канальцями, ще не здатні виробляти чоловічі статеві гормони - андрогени.

Після 5 і до 9 років яєчка хлопчика вступають у фазу росту. З'являються клітки, які передують сперматозоїдам, однак це ще не чоловічий гормон.

У розвитку організму хлопчика переважають гормони кори надниркових залоз, щитовидної залози, передньої долі гіпофізу (гормон росту), які стимулюють і здійснюють регуляцію обмінних процесів.

У психологічному відношенні у дітей даного віку спостерігається тяга до спілкування один з одним і дорослими незалежно від статевої приналежності.

Пубертатний вік ( 10-12 років). Коли передня частка гіпофіза виділяє гонадотропний гормон, починають стимулюватися проміжні (інтерстиціальні) клітини яєчка, продукуючі статевий гормон тестостерон, а також зростання залізистих елементів і канальців яєчок. З’являються сперматоцити - попередники сперматозоїдів. Під впливом гонадотропних гормонів і тестостерону збільшуються в розмірах статеві органи і кістково-м'язова система.

Психологічно помітно відміну хлопчиків даного віку від більш молодших - вони помітно відокремлюються від дівчаток. Вони вже як «чоловіки» виявляють допитливість, захопленість (спорт, художні нахили, прояв характеру, стійкості, прагнення).

У перший пубертатний період ( 13-16 років) відбувається формування статевих органів, змінюється форма гортані, відбувається ломка голосу, ріст м'язів і скелета. Виникає юнацька гінекомастія (хворобливе збільшення грудних залоз з виділенням белесоватої рідини типу молозива).

До 15 років відбувається ріст волосся в пахвових западинах і оволосіння лобка за чоловічим типом.

У сіменних канальцях відбувається розподіл зародкових клітин (сперматогонії), які приводять до появи наступних поколінь більш розвинених клітин: сперматоцітов 2 -го порядку і сперматид. Зовні 15-річні часом виглядають вельми сформованими чоловіками, але все-таки помітна юнацька незграбність.

До 16 років спостерігається зростання вусів, бороди. Вже утворюються сперматозоїди, з'являються полюції - нічні мимовільні сім'явиверження.

Психологічно психіка не стійка, неадекватна нервозність, нетерпимість, упертість - характерні прояви характеру в даному віці, помітно прагнення до дівчаток у вигляді шанобливого ставлення, надання знаків уваги.

Самовираження «Я» проявляється в незвіданому, але нібито суто чоловічому менталітеті - куріння, вживання алкоголю, перегляд літератури та кінофільмів, пов'язаних з еротикою і сексом. Часто в цей період юнакам властивий онанізм і статевий потяг. Відбувається ломка характеру, відбувається так звана суперечливість підлітка і ще не чоловіка.

Це важливий соціально-вікової момент, коли юнак під впливом сприятливих факторів (спорт, мистецтво, зустріч одного і т.д.) буде «причалювати» до хорошого в соціальному плані березі, і навпаки, вплив компаній, наркотики, захоплення алкоголем і ще гірше - зустріч з розпущеною одноліткою, а частіше, набагато старше себе «подругою» - позначиться на становленні психологічного характеру з негативними звичками і життєвими засадами.

Для цього віку характерна часом скупченість, «стадність» в спілкуванні, що ще більш небезпечно для незміцнілого характеру. Звідси підвищена злочинність в цьому віці, що граничить з повною деградацією особистості. Статевий акт у такого юнака може закінчитися зачаттям нового життя, проте анатомо-фізіологічна незавершеність юнаки загрожує неповноцінністю зачатого плода.

Другий пубертатний період (17 (22) - 25 років) - це остаточне формування статевої системи зі стійким дозріванням статевих клітин (сперматозоїдів).

Психологічно це чоловік зі своїми судженнями, прагненнями до завершення особистих проблем. Статеве почуття проявляється влюбливістю, наданням поваги, прагненням до залицяння та статевої близькості. Цей вік, як правило, характеризується фізіологічною статевою зрілістю. Психологічно і фізіологічно сформований молодий організм без шкоди для здоров'я може одружуватися, без шкоди для себе і майбутнього покоління.

У наступні періоди стабілізації статевої зрілості не відбувається. Фізична, гігієнічно-соціальна, психологічна підготовленість до шлюбу - запорука повноцінного щасливого сімейного життя.

Статевий розвиток жінки.

Відбувається приблизно в тій же послідовності.

Перший період статевого розвитку у дівчаток триває до 8 років, тобто повний спокій статевих залоз.

Зростання, формування та інші особливості організму дівчаток відбуваються під дією гормона зросту (передньої долі гіпофіза), а також гормонів щитовидної, зобної і шишкоподібної залоз.

Психологічно, як і хлопчики, - прагнення до ігор (скакалка, класики), прагнення до суспільства незалежно від статі.

У препубертатному віці (9-11 років) починають продукуватися гормони, які стимулюють функцію статевих залоз. І тут, грає роль регіон проживання, національність та ін., пов'язані з активністю статевих залоз (раннє дозрівання) - підвищується жировий обмін, збільшуються в обсязі стегна, сідниці, молочні залози, які збільшуються, набухають і пігментуються. Відбувається збільшення матки і оволосіння лобка. Кістково-м'язова система помітно розвивається, поведінка змінюється, відокремлення (сором'язливість) від хлопчиків в іграх, забавах, суперечках.

У перший пубертатний період (12-14 років) передня частка гіпофіза продуктивно стимулює гормон, який впливає на статеві залози. Відбувається зростання і формування молочних залоз, оволосіння лобка і пахвових ямок, збільшуються розміри таза. Матка збільшується в розмірах, з'являються перші менструації, настає дозрівання яйцеклітини. Поява менструацій раніше 10 років, або пізніше 16 вважається ненормальним явищем, яке відбувається з різних причин. І з цього віку (перша менструація) дівчинка вже не дитина. Організм виробляє зародкові клітини, при заплідненні яких може наступити вагітність, хоча організм ще далекий від остаточного завершення.

Перші менструації, як і полюції у хлопчиків, переживаються як хвилюючі, значні, іноді не адекватно «лякають», викликаючи страх. Це особливий період в житті дівчинки, тому роль мами в сім'ї відіграє значну роль. Тут і гігієна, і самооцінка, а головне - правильна оцінка фізіологічного стану.

Хочеться відзначити, що в наш час з екранів телевізора, радіо і бульварної преси інформація про якісь інтимних, чисто жіночих питаннях захлеснула нас. Думаю, що Ви, самі повинні оцінити такий стан і не проявляти дратівливість в присутності дітей (вимикаючи телевізор, відбираючи газети і бульварну літературу), пам'ятаючи, що «заборонений плід завжди солодший...», а готовити психологічно реально сприймати і відрізняти вульгарне від справжнього і таємного.

Психологічно в цей період дівчинки бувають як би «на 3-х поясах» - одні розсіяні, інші - дратівливі, треті - зухвалі. Тут батьківська опіка важлива, так як менструація - це не тільки циклічний процес, а фізіологічний прояв всього організму. У чому ж воно виражається?

У дівчаток бувають відчуття тяжкості внизу живота, головні болі, загальна слабкість, розбитість. Болі внизу живота і області крижів з'ясовні - прилив крові до органів малого таза. Існують і повинні здійснюватися різні протипоказання до занять спортом, фізичною працею, носінням тягарів і купанню в ріках і озерах. Не рекомендується гостра їжа і їжа, що викликає запори. Гігієна дівчаток тут грає першорядне значення.

Менструальний цикл, як правило, чітко встановлюється через 1-2 роки і повторюється через 21, 26, 28, 30 днів. Якщо менструації наступають через 26 днів, говорять про 26-денний цикл, через 28 - 28-денний і ін. Наступ першої менструації - початок статевого дозрівання і активності функцій яєчників, як правило, відбувається заміщення лінійного росту, розвиток і формування грудних залоз, матки і зовнішніх статевих органів.

Психологічно помітні зміни в поведінці дівчаток - увага до своєї зовнішності, перевага «виділитися» серед ровесниць, проявляється інтерес до суспільства хлопчиків. Мрійливість, марення, нестійкість характеру, нервозність.

Другий пубертатний період (від 15 до 17-20 років) характеризується стабілізацією секреції гонадотропних гормонів, завершується ріст і формування статевих органів - яєчників, матки. Встановлюється чітко менструальний цикл. Зовні це типова жіноча, а не підліткова, фігура з певними співвідношеннями розмірів тулуба, таза, кінцівок, талії.

З 18-20 років дівчина стає статевозрілою, тобто здатною до виконання складної специфічної функції жінки - материнства.

Однією з основних ознак статевої зрілості є пробудження в дівчині статевого почуття, наявність бажання подобатися юнакам. Вона з незграбного незручного підлітка перетворюється на дівчину з вираженими рисами жіночності.

Важливо, як і хлопчиків в цей період, підтримати її душевно, постаратися розширити її розумовий кругозір, правильно зрозуміти, оцінити і часом вберегти від впливу навколишнього середовища і відносин, вірніше взаємовідносин між молодими людьми.

Прагнення до сором'язливості, до «піддражнювання» хлопчиків властиво психіці в даний період.

Дружба однолітків різної статі в 18-20 років вимагає дбайливого ставлення з боку батьків. Тут доречний тонкий делікатний підхід, застережливий від передчасного бажання реалізувати свій статевий потяг.

Згода дівчини на статеву близькість, як правило, - з виношеного почуття любові і поваги. І навпаки, легковажна згода на «наполегливу» напористість юнака-чоловіка виражається часом драмами і трагедіями, які проявляються в ломці характеру, переоцінці життєвих засад, правил і пристойності.

Статеве виховання - це ліплення інтимних, чистих відносин між хлопчиком і дівчинкою. Від правильної, науково обгрунтованої інформації, насамперед отриманої від батьків, педагогів і психологів, складуться взаємини молодих людей різної статі. Думаю, кожен з вас у своїй родині, коли Ви станете батьками і професійно підготовленими педагогами, психологами і ін., захоче мати психологічно здорову сім'ю зі своїми традиціями, засадами і поглядами на життєві ситуації. Гігієна статевого життя - одна з форм устоїв сім'ї, вона досить значима і вагома. Інтимність взаємин, коли вони викликають психофізіологічну радість і насолоду, є чисто людським надбанням і її необхідно оберігати і зберігати. Інтимність - це гармонія духовного і фізичного, а значить, справжнє почуття любові.


Читайте також:

  1. A) правові і процесуальні основи судово-медичної експертизи
  2. R – розрахунковий опір грунту основи, це такий тиск, при якому глибина зон пластичних деформацій (t) рівна 1/4b.
  3. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  4. Активне управління інвестиційним портфелем - теоретичні основи.
  5. Анатомо-фізіологічні особливості молодших школярів
  6. Безстатеве розмноження, його визначення та загальна характеристика. Спори — клітини безстатевого розмноження, способи утворення і типи спор.
  7. Біологічні основи мислительної діяльності.
  8. Біомеханічні основи шинування при пародонтозі.
  9. Біохімічні основи розвитку витривалості
  10. Біохімічні основи розвитку силових і швидкісних якостей
  11. Валютний ринок, основи його функціонування. Основні види валютних операцій




Переглядів: 2931

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Медичні, соціальні та психологічні аспекти статевого виховання. | Психологія інтимних відносин.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.