Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



The unification of the ways of building the plural forms of nouns in the history of English

The grammatical distinctions reflected in the Germanic noun are:
Number Case Gender

 

Ø the traditional names for the Germanic noun classes contain the word ‘stem’;

Ø in Germanic grammars nouns with vocalic themes are called ‘strong’;

Ø in Germanic grammars a small class of nouns with stems in –n– are called ‘weak’.

 

All the Old English nouns fell into nouns with:
Vowel-stems (a-, ō-, i-, u-) Consonant-stems (n-) minor noun declensions

 

  minor noun declensions:   kinship nouns in –R. This group contains fæder, mōdor, brōþor, sweostor, dohtor
Masculine –ND-stems: frēond, hælend, saviour
R-stems (heteroclitic class). This class has now vanished, but a trace remains in children (< OE cild-er-u + -N-stem suffix). In German this class extended, and is the basis for the common plural type with umlaut of the root vowel + suffix –er: eg., das Buch > die Bücher

***

Modern English plural endings Old English origin
-S /-ES girls, tables, bridges, …. -AS nouns of ‘strong’declension (vocalic stems), a-‘stem’,Masculine, marked the nom./acc. plural.
-EN oxen, children, brethren –AN nouns of ‘weak’declension (consonantal stems), n-‘stem’,all three genders, marked the nom./acc. plural.
I-UMLAUT (MUTATION) of the root vowel feet, geese, men, women, teeth, mice, lice minor noun declensions the nom/acc. plural of nouns of the root class
ZERO (unchanged /invariable forms) deer, swine, fish … (names of the animals used collectively) ZERO plural nouns of ‘strong’declension (vocalic stems), a-‘stem’,Neuter, which has either a long root vowel, or two consonants at the end, marked the nom./acc. plural. many of these unchanged (invariable) forms pass into the common –ES plural type in Modern English.
-Æ / -A formulæ, curricula, phenomena …. BORROWED WORDS from Latin or Greek, usually assumed the inflection of the native words.

 

 

Even the most far-reaching changes in the marking of syntactic relations and the collapse of the old grammatical gender system left English with the necessity of retaining at least ONE inflectional form to carry the function of number indication. In effect, the evolution of inflectional affixes signifying “plural” shows from the very beginning a strong trend in the direction of the establishment of a “one function : one form” relationship. Considerable progress in the reduction of earlier “multiformity” and the use of like forms for like functions has already been achieved by the Early Middle English period.

 

Recommended readings:

Ilyish B.A. History of the English Language. – L., 1973. – Р. 63-74, 174-178, 274-275.

Rastorguyeva T.A. A History of English. – M., 1983. – Р. 93-101, 222-229.


Lecture 4


Читайте також:

  1. A Brief History of Clothes
  2. A. What countries is English the first language? Match English-speaking countries with their national flags and capitals.
  3. An Extract from the Late Middle English works criticizing the Church
  4. Ask your friend questions in English about their content. Summarize his/her answers.
  5. B) What can you say about the significance of the event described above for the history of Russian and world theatre?
  6. B. How well do you know Kazan and its history? Do the quiz and check your knowledge.
  7. Basic qualities of the perfect forms
  8. Bilden Sie den Imperativ in der 2. Person Plural.
  9. C. Instead of repeating the full name for something, we often use pronouns or some other reference words. What do the highlighted words below refer to in the text?
  10. Changes of Short Vowels in Early New English
  11. Changes of Stressed Vowels in Early Old English
  12. Changes of Unstressed Vowels in Early Old English




Переглядів: 708

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Development of sibilants and affricates in Early Middle English | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.