Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Незалежний аудит

Втім, основний тягар перевірки фінансового-господарської діяльності товариств сьогодні покладений на незалежних ауди­торів, порядок обрання (заміни) яких докладно регулюється За­коном «Про акціонерні товариства».


Специфіка аудиторських перевірок AT передбачена у ст. 162 ЦК. Цією статтею встановлюється, що AT, яке зобов'язане від­повідно до закону публікувати для загального відома документи, передбачені ст. 152 ЦК, повинне для перевірки та підтверджен­ня правильності річної фінансової звітності щорічно залучати аудитора, не пов'язаного майновими інтересами з товариством чи з його учасниками. Тобто річна фінансова звітність публічно­го AT підлягає обов'язковій перевірці незалежним аудитором.

У частині 2 ст. 162 ЦК та ч. 5 ст. 75 Закону «Про акціонерні товариства» передбачено, що аудиторська перевірка діяльності AT, у тому числі такого, що не зобов'язане публікувати для за­гального відома документи, має бути проведена у будь-який час на вимогу акціонерів, які разом володіють не менш як десятьма відсотками акцій. Для цього ними самостійно укладається дого­вір з аудитором. Витрати, пов'язані з проведенням такої пере­вірки, покладаються на осіб, на вимогу яких проводиться ауди­торська перевірка, якщо загальними зборами акціонерів не буде ухвалене рішення про інше.

Для належної діяльності аудитора посадові особи товари­ства зобов'язані забезпечити йому доступ до всіх документів, необхідних для перевірки результатів фінансово-господарської діяльності товариства.

Незалежний аудитор не перебуває у правовідносинах з то­вариством (звичайно, крім договору про надання аудиторських послуг), має відповідати вимогам Закону «Про аудиторську ді­яльність». Законом встановлюються й обмеження кола осіб, які не можуть виступати аудитором. Це: афілійована особа товари­ства; афілійована особа посадової особи товариства; особа, яка надає консультаційні послуги товариству.

Крім незалежного аудиту, який здійснює одночасно і зов­нішній, але певною мірою і внутрішній контроль, наглядає за діяльністю AT Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Згідно зі ст. 7 Закону «Про державне регулювання ринкуцінних паперів в Україні» вона здійснює державне регулюваннята контроль за випуском і обігом цінних паперів та їх похіднихна території України, а також у сфері спільного інвестування;покликана також захищати права інвесторів шляхомзастосу­вання заходів щодо запобігання і припинення порушеньзако­нодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за по­рушення законодавства у межах своїх повноважень. Звичайно,


224 ______________________________________________ Розділ 7

що ці завдання ДКЦПФР може виконувати шляхом здійснення контролю за діяльністю органів AT. Відповідно до ст. 8 Закону «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» ДКЦПФР здійснює контроль за достовірністю і розкриттям ін­формації, що надається AT; проводить самостійно чи разом з іншими відповідними органами перевірки та ревізії фінансово-господарської діяльності AT; надсилає їм обов'язкові для вико­нання розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери та вимагає надання необхідних документів від­повідно до чинного законодавства; надсилає матеріали в право­охоронні органи стосовно фактів правопорушень, за які передба­чена адміністративна та кримінальна відповідальність, якщо до компетенції ДКЦПФР не входить накладення адміністратив­них стягнень за відповідні правопорушення, та ін. Вже з цього неповного переліку зрозуміло, що цей державний орган наділе­ний вагомими повноваженнями щодо контролю за діяльністю органів AT.

Звичайно, що за виявлені недоліки в роботі цих органів на­стає відповідальність.

Для забезпечення ефективного контролю за діяльністю вико­навчого органу (менеджерів товариства) законодавство та внут­рішні акти корпорацій передбачають цілу низку заходів:

—закріплюють перелік основних обов'язків членів вибор­них органів управління корпорації;

—встановлюють порядок перевірки їх діяльності та орга­ни, до компетенції яких входить контроль за діяльністю органів управління корпорації;

—регулюють порядок усунення з посади членів виборних органів;

—вводять положення про притягнення членів виконавчого органу корпорації до майнової субсидіарної відповідальності за боргами корпорації у випадках, визначених законодавством;

—запроваджують диференційовану систему адміністратив­ної та кримінальної відповідальності посадових осіб корпорації за порушення норм корпоративного права;

—встановлюють механізм розкриття посадовцями інфор­мації (про належні їм акції, частки у статутному капіталі, облі­гації та інші цінні папери, випущені товариством; про участь у інших юридичних особах, пов'язаних із товариством відноси­нами залежності, про укладені з товариством або залежними


Корпоративне управління 225

юридичними особами договори та інші правочини із заінтересо­ваністю).

В Україні відсутнє правило про обов'язкове страхування від­повідальності членів виконавчого органу корпорації та про мож­ливість вчинення похідних позовів (тобто позовів акціонерів або учасників, поданих в інтересах AT або інших видів господар­ських товариств). Безумовно, запровадження ще й цих заходів підвищило б ефективність контролю за діяльністю керівництва корпорацій.

Зупинимось докладніше на деяких із згаданих заходів.

Найбільш актуальними для українських товариств є проб­леми притягнення посадових осіб органів управління до відпо­відальності. В частині 3 ст. 92 ЦК та в ч. 1 ст. 63 Закону «Про акціонерні товариства» закріплено, що орган або особа, яка від­повідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступає від її імені, зобов'язана діяти в інтересах юридичної особи добросовісно і розумно та не перевищувати своїх повно­важень. Але що відбувається, коли органом чи такою особою порушуються зазначені обов'язки? У частині 4 ст. 92 ЦК та час­тинах 2 і 3 ст. 63 Закону «Про акціонерні товариства» передбаче­ні наслідки порушення цього припису: їх солідарну відповідаль­ність за збитки, завдані ними юридичній особі.

Втім, таке регулювання не вирішує проблеми притягнення до відповідальності членів виконавчого органу корпорації. По-перше, невизначеним є те, хто має приймати рішення про при­тягнення певних осіб до відповідальності. Очевидно^ насамперед це має бути наглядова рада або загальні збори. Щодо останніх, то їм має хтось доповісти про порушення, а відтак — провести певну і досить кропітку роботу. Такий підхід на сьогодні не ефек­тивний, адже часто органи управління формуютьсяі діють під впливом контролюючого акціонера, і цей же акціонер має наза­гальних зборах приймати рішення про притягнення членівцих органів до відповідальності.

Наглядова рада теж у більшості випадків не є незалежноюі не виконує відповідних функцій щодо виконавчогооргану. На­віть за умови прийняття певних рішень загальнимизборами або наглядовою радою залишається незрозумілим,хто має зверта­тись із відповідним позовом до суду, — адже правом діяти від імені товариства у відносинах з третіми особами наділений лише виконавчий орган. І тільки він може звернутись до суду із відпо­їв -535


226_______________________________________________ Розділ 7

нідним позовом. Очевидно, є необхідність, крім формування не­залежної наглядової ради, наділити її повноваженнями представ­ляти AT у справах з приводу притягнення членів виконавчого органу до відповідальності.

Крім того, практика інших країн свідчить про те, що най­більш дієвим способом захисту корпорації від несумлінних дій її керівництва є звернення акціонерів із відповідними позовами до суду. Але у таких позовах акціонеру доводиться обґрунтову­вати порушення своїх особистих прав чи інтересів, бо він не на­ділений правом подавати позови для захисту порушених прав та законних інтересів самого товариства. Як правило, це акціо­неру не вдається. Тому в Україні обов'язково має бути запрова­джений інститут похідних позовів. Похідні або непрямі позо­ви — це позови, що вичиняються акціонером в інтересах самого AT у разі заподіяння товариству збитків діями органів управлін­ня товариства (такі позови дозволяють захистити товариство насамперед від несумлінних дії його органів управління або по­садових осіб).

Ще одним каменем спотикання на шляху притягнення поса­дових осіб органів управління до відповідальності є поширен­ня на них норм трудового законодавства. Проблема конкуренції норм трудового та корпоративного законодавства не є новою для України. Вона постійно виникає, якщо йдеться про статус посадових осіб товариства. Європейський досвід свідчить, що у такій конкуренції перевага має віддаватися нормам корпоратив­ного права, тоді як в Україні, навпаки, дія норм корпоративного законодавства постійно блокується нормами трудового, які, не враховуючи особливостей корпоративних відносин, надають пра­цівникам — посадовим особам органів управління товариства максимальний захист. У законодавстві України має бути чітко закріплено, що норми трудового законодавства не поширюються на членів виборних органів управління товариства. Всі питання їх правового статусу мають бути врегульовані нормами корпора­тивного законодавства.

Крім того, вкрай необхідною мірою вбачається введення ін­ституту дискваліфікації посадових осіб товариства. Дисквалі­фікація означатиме встановлення заборони виконувати відпо­відні функції протягом певного строку. Така заборона повинна накладатися за рішенням суду і мати цивільно-правовий харак­тер. Вона має застосовуватися до осіб, які визнані судом винни-


Корпоративне управління________________________________________ 227

ми у порушеннях, вчинених ними як посадовою особою органу управління. В Україні має вестися єдиний реєстр дискваліфіко­ваних осіб, відкритий для громадськості.

Система складу адміністративних правопорушень та кримі­нальних злочинів, яка існує сьогодні н Україні, абсолютно не відповідає потребам корпоративного законодавства і потребує вдосконалення. Досвід більшості європейських країн свідчить, що засоби захисту прав учасників господарських товариств, що передбачені цивільним правом, є слабкими та у багатьох випад­ках непридатними для притягнення до відповідальності дирек­торів товариства. Сучасні акти корпоративного законодавства провідних європейських країн містять десятки складів правопо­рушень, за які передбачається адміністративна чи кримінальна відповідальність. Майже кожна дія, яку має виконати товари­ство, його орган чи посадова особа (в інтересах учасників (учасни­ка) чи третьої особи), супроводжується запровадженням відпо­відальності (адміністративної чи кримінальної) для директорів чи посадових осіб товариства, винних у невиконанні.

Сучасне адміністративне та кримінальне законодавство Украї­ни сформовано без урахування специфіки корпоративних від­носин. Ті порушення, які на практиці мають місце, не знайшли відображення у нормах чинного адміністративного та кримі­нального законодавства. Тому ці галузі законодавства мають реформуватись задля вдосконалення та уніфікації підходу до відповідальності членів виконавчих органів корпорацій.

Запитання і завданнядля самоконтролю

1. Визначте поняття корпоративного управління.

2. Назвіть принципи корпоративного управління.

3. Як називаються вищі органи управління в підприємницьких товариствах?

4. У чому полягає порядок скликання та проведення загальних зборів?

5. Які питання вирішують загальні збори в підприємницьких товариствах?

6. Якими повноваженнями наділена наглядова рада товари­ства?

7. Які функції покладено на виконавчий орган товариства?

8. Хто здійснює контроль за діяльністю органів товариства?

15*



Читайте також:

  1. Автоматизована система аудита (system update)
  2. Адреса аудитора.
  3. Алгоритм проведення внутрішнього аудиту.
  4. Аналіз, звітність і аудит у сфері праці
  5. Аналітичні пройцедури в комп,ютерному аудиті
  6. Аналітичні процедури внутрішнього аудиту та їх класифікація.
  7. Аспекти незалежності аудиторської професії
  8. Аспекти незалежності аудиторської професії.
  9. Атестація аудиторів
  10. Атестація аудиторів та порядок скасування атестата
  11. Аудит банківських та кредитних операцій
  12. Аудит валових витрат і валового доходу підприємства




Переглядів: 767

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ревізійна комісія | Правовий режим майна підприємницьких товариств

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.