Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



НОВІТНЯ УКРАЇНСЬКА СОЦІОЛОГІЯ

Автор Наукові інтереси
В. Ворона Удосконалення виробничих відносин, розвиток підприємницької діяльності, соціальний портрет підприємця
С. Войтович Професійна орієнтація молоді, динаміка престижу та привабливості професій, відтворення професійної структури суспільства та процеси трудової мобільності
М. Головаха Трансформація суспільства, політична культура населення
В. Городяненко Участь робітників в управлінні виробництвом
М. Захарченко Історія соціології
О. Донченко Формування потреб людини, споживацтво та формування особистості
М. Лукашевич Адаптація та соціалізація людини
С. Макеєв Соціальна структура суспільства, трудового колективу
І. Мартинюк Життєве самовизначення молоді, механізм форму­вання життєвих цілей особистості
О. Нельга Етнічні відносини
В. Оссовський Трудова орієнтація молоді, престиж і вибір професій, концепція ідентифікації феномену громадської думки
В. Паніна Концепція соціальної адаптації в умовах стабільного і нестабільного соціумів, чинники та закономірності формування способу життя, методологія соціологічних досліджень
В. Паніотто Структура міжособистісних відносин, кількісні методи соціологічних досліджень
В. Петрушев Соціальні резерви трудових колективів, соціальні технології державного управління
В. Пилипенко Соціальна регуляція трудової поведінки
В. Піддубний Ціннісні орієнтації робітничої молоді, керівництво, соціальне управління виробничим колективом
О. Погорілий Історія розвитку соціології в ХIХ – ХХ ст.
В. Полторак Соціальна ефективність організації праці й управління, формування та роль громадської думки
А. Ручка Ціннісні орієнтації молоді, стимулювання та мотивація праці
Ю. Саєнко Трудові ресурси, експертні оцінки в соціологічних дослідженнях
Є. Суїменко Управління й керівництво, підприємництво та приватизаційні процеси
М. Сакада Соціальне управління, керівництво і лідерство, відносини між робітниками і роботодавцями, стимулювання та мотивація праці
В. Тарасенко Формування і розвиток соціальних потреб, соціальне споживання та споживацтво
М. Чурилов Методика соціологічних досліджень, політична культура населення
М. Шульга Міжетнічні відносини, формування особистості у сфері етнічної культури, інтеграції поліетнічного суспільства

 

(Вступ до соціології // Дворецька Г. В. Соціологія: Навч. посібник. – Вид. 2-ге, перероб. і доп. – К. : КНЕУ, 2002. – 472 с.)

 


Тема 3. СУСПІЛЬСТВО ЯК СОЦІАЛЬНА СИСТЕМА,
ЙОГО СОЦІАЛЬНА СТРУКТУРА

1. Суспільство як соціальна система.

2. Соціальна структура суспільства (соціальні спільноти, інститути, організації).

3. Роль культури у формуванні суспільства.

4. Соціальна нерівність: теорія класів та теорії стратифікації.

5. Теорія соціальної мобільності.

 

У відповіді на перше питання необхідно розкрити поняття суспільства, пославшись на вказані в літературі соціологічні словники. Особливу увагу звернути на суспільство як систему, показати його залежність від історичних умов. В цьому контексті слід дати характеристику різних типів суспільства. В соціології існує кілька концепцій та підходів до пояснення природи механізмів суспільного розвитку: формаційний – де чинником у тенденціях розвитку суспільних відносин визнається зміна суспільно-економічних формацій, які визначаються способом виробництва, за якого "буття визначає свідомість", в якому класова боротьба та економічний домінант є рушійними силами всіх перетворень (К. Маркс, Ф. Енгельс, В. Ленін); соціокультурний – коли основним фактором розвитку суспільства визнається існування різних культур, які своєрідно проходять різні етапи свого розвитку, за якого "свідомість визначає буття", а духовна, культурна домінанта є основним чинником суспільних змін (М. Вебер, В. Зомбарт, М. Данилевський, О. Шпенглер, А. Тойнбі) та цивілізаційний підхід визначає важливим чинником розвитку суспільних відносин тип цивілізації, в якому перебуває суспільство в даний історичний період розвитку (О. Конт, П. Сорокін, У. Ростоу, Дж. Гелбрейт, Р. Арон).

При підготовці відповіді на друге питання доцільно розпочати з визначення поняття соціальної структури суспільства, вказати на її основні елементи, проаналізувати формування і взаємодію соціальних верств та груп. При цьому необхідно розкрити сутність понять соціальна спільність, соціальна група, соціальна категорія, назвати їхні типи. У цьому контексті варто опрацювати уривок з підручника Примуша М. "Соціальна структура суспільства". При висвітленні питання слід визначити місце в системі суспільства соціальних інститутів та організацій, дати визначення цим поняттям.

В третьому питанні назвіть різні чинники, що впливають на формування і розвиток суспільства. В цьому контексті слід показати роль складових культури, їх вплив на суспільні процеси, формування соціальної структури, взаємин різних елементів суспільства. Говорячи про типи культур, слід сконцентрувати увагу на таких поняттях, як субкультура, контркультура, культурний релятивізм, культурна гомогенність, сформувати яву про процеси соціокультурного розвитку і культурної деградації, охарактеризувати джерела того й іншого. Спробуйте розібратися у впливі полікультурного середовища на вітчизняну культуру.

У відповіді на четверте питання зверніть увагу на визначення сутності теорій соціальної нерівності та класового поділу суспільства. При цьому доцільно показати історичні умови появи класової теорії, дати характеристику концепції соціальної стратифікації. Зверніть увагу на об’єктивність процесу стратифікації, а також на роль соціальної політики уряду як форми пом’якшення напруженості і вирішення соціальних конфліктів, які при збільшенні соціальних розбіжностей можуть набути вкрай гострих форм, аж до воєн і соціальних революцій. Зверніть увагу на теорію структурації Е. Гіденса, котрий під власним кутом зору розглядає соціальні системи – як певний вид соціальної практики, що несуть на собі структурні властивості.

В останньому питанні доцільно розкрити характер вертикальної і горизонтальної мобільності, назвати різні економічні, соціальні, політичні, культурні чинники, що впливають на мобільність.

Зверніть увагу на ознаки нестабільності сучасного українського суспільства, а також механізми збереження стабільності соціальної системи: баланс інтересів основних соціальних груп, добровільні і насильницькі форми узгодження інтересів, циклічний характер динаміки диференціації доходів в міру економічного зростання, тощо.

 

Основні поняття: традиційне суспільство, індустріальне суспільство, постіндустріальне суспільство, соціальна система, соціальна диференціація, соціальні реформи, соціальна нерівність, баланс соціальних інтересів, циклічність розвитку системи, динаміка, аномія, системний зв’язок, соціальна взаємодія, соціальна організація, інституційні та організаційні зв’язки, стратифікація, ранг, соціальна мобільність, маргінальність, поляризація суспільства, престиж, соціальна поведінка.

 


Читайте також:

  1. III. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА ПІСЛЯ ТАТАРО-МОНГОЛЬСЬКОЇ НАВАЛИ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХIII – XV ст.)
  2. Антиукраїнська політика російського царизму. Посилення централізаторсько-шовіністичних тенденцій
  3. В яких умовах розвивалась українська культура на початку XX ст.?
  4. Витоки сучасної української музики. Українська музика масових жанрів
  5. Власне українська лексика, її фонетичні та словотвірні ознаки
  6. Всеукраїнська школа волонтерів
  7. Гендерна соціологія.
  8. Генетична соціологія М. Грушевського.
  9. До тем 10, 11. Соціологія культури. Соціологія молоді.
  10. До теми 1. Соціологія як наука про суспільство
  11. До теми 13. Соціологія міста.
  12. До теми 15. Соціологія девіантної поведінки.




Переглядів: 621

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Академічний (класичний) період | Теми рефератів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.