МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
НОВІТНЯ УКРАЇНСЬКА СОЦІОЛОГІЯ
(Вступ до соціології // Дворецька Г. В. Соціологія: Навч. посібник. – Вид. 2-ге, перероб. і доп. – К. : КНЕУ, 2002. – 472 с.)
Тема 3. СУСПІЛЬСТВО ЯК СОЦІАЛЬНА СИСТЕМА, 1. Суспільство як соціальна система. 2. Соціальна структура суспільства (соціальні спільноти, інститути, організації). 3. Роль культури у формуванні суспільства. 4. Соціальна нерівність: теорія класів та теорії стратифікації. 5. Теорія соціальної мобільності.
У відповіді на перше питання необхідно розкрити поняття суспільства, пославшись на вказані в літературі соціологічні словники. Особливу увагу звернути на суспільство як систему, показати його залежність від історичних умов. В цьому контексті слід дати характеристику різних типів суспільства. В соціології існує кілька концепцій та підходів до пояснення природи механізмів суспільного розвитку: формаційний – де чинником у тенденціях розвитку суспільних відносин визнається зміна суспільно-економічних формацій, які визначаються способом виробництва, за якого "буття визначає свідомість", в якому класова боротьба та економічний домінант є рушійними силами всіх перетворень (К. Маркс, Ф. Енгельс, В. Ленін); соціокультурний – коли основним фактором розвитку суспільства визнається існування різних культур, які своєрідно проходять різні етапи свого розвитку, за якого "свідомість визначає буття", а духовна, культурна домінанта є основним чинником суспільних змін (М. Вебер, В. Зомбарт, М. Данилевський, О. Шпенглер, А. Тойнбі) та цивілізаційний підхід визначає важливим чинником розвитку суспільних відносин тип цивілізації, в якому перебуває суспільство в даний історичний період розвитку (О. Конт, П. Сорокін, У. Ростоу, Дж. Гелбрейт, Р. Арон). При підготовці відповіді на друге питання доцільно розпочати з визначення поняття соціальної структури суспільства, вказати на її основні елементи, проаналізувати формування і взаємодію соціальних верств та груп. При цьому необхідно розкрити сутність понять соціальна спільність, соціальна група, соціальна категорія, назвати їхні типи. У цьому контексті варто опрацювати уривок з підручника Примуша М. "Соціальна структура суспільства". При висвітленні питання слід визначити місце в системі суспільства соціальних інститутів та організацій, дати визначення цим поняттям. В третьому питанні назвіть різні чинники, що впливають на формування і розвиток суспільства. В цьому контексті слід показати роль складових культури, їх вплив на суспільні процеси, формування соціальної структури, взаємин різних елементів суспільства. Говорячи про типи культур, слід сконцентрувати увагу на таких поняттях, як субкультура, контркультура, культурний релятивізм, культурна гомогенність, сформувати яву про процеси соціокультурного розвитку і культурної деградації, охарактеризувати джерела того й іншого. Спробуйте розібратися у впливі полікультурного середовища на вітчизняну культуру. У відповіді на четверте питання зверніть увагу на визначення сутності теорій соціальної нерівності та класового поділу суспільства. При цьому доцільно показати історичні умови появи класової теорії, дати характеристику концепції соціальної стратифікації. Зверніть увагу на об’єктивність процесу стратифікації, а також на роль соціальної політики уряду як форми пом’якшення напруженості і вирішення соціальних конфліктів, які при збільшенні соціальних розбіжностей можуть набути вкрай гострих форм, аж до воєн і соціальних революцій. Зверніть увагу на теорію структурації Е. Гіденса, котрий під власним кутом зору розглядає соціальні системи – як певний вид соціальної практики, що несуть на собі структурні властивості. В останньому питанні доцільно розкрити характер вертикальної і горизонтальної мобільності, назвати різні економічні, соціальні, політичні, культурні чинники, що впливають на мобільність. Зверніть увагу на ознаки нестабільності сучасного українського суспільства, а також механізми збереження стабільності соціальної системи: баланс інтересів основних соціальних груп, добровільні і насильницькі форми узгодження інтересів, циклічний характер динаміки диференціації доходів в міру економічного зростання, тощо.
Основні поняття: традиційне суспільство, індустріальне суспільство, постіндустріальне суспільство, соціальна система, соціальна диференціація, соціальні реформи, соціальна нерівність, баланс соціальних інтересів, циклічність розвитку системи, динаміка, аномія, системний зв’язок, соціальна взаємодія, соціальна організація, інституційні та організаційні зв’язки, стратифікація, ранг, соціальна мобільність, маргінальність, поляризація суспільства, престиж, соціальна поведінка.
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|