Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Середовище як фактор розвитку і соціалізації особистості

Розвиток особистості людини відбувається в певному середовищі. Вона розвивається в контексті своєї сім’ї, соціального і національного оточення. На особистість впливають однолітки, родичі та інші дорослі, з якими вона спілкується, а також релігійні організації, школа і групи, до яких вона належить. На людину впливають засоби масової інформації, культурне середовище, в якому вона росте, події, що відбуваються в світі. Вона значною мірою є продуктом суспільства і навколишніх умов життя.

Успадковані задатки розвиваються прямо пропорційно тим елементам середовища, з якими дитина нерозривно пов’язана, активно взаємодіє.

Під середовищем — розуміють реальну дійсність, оточення в умовах яких відбувається розвиток особистості.

Важливість середовища у формуванні людської особистості визнають педагоги всього світу. Проте в оцінці ступеня впливу середовища на розвиток особистості єдності немає. Прихильники так званого біогенного (біогенетичного) напрямку в педагогіці надають перевагу спадковості, а соціогенного (соціогенетичного, соціологізаторського) – середовищу.

За своїм складом середовище надзвичайно різноманітне: це і природні умови (так зване географічне середовище), а головне – специфічні соціальні умови (місто чи село, сім’я, вулиця, вулиця, різні громадські об’єднання, членом яких може бути особистість).

Теоретично середовище поділяється на макро-, мезо- і мікросередовище. Макросередовище для дитини має інформаційно-світоглядний характер і ототожнюється в її сві­домості з поняттями «країна», «держава», «весь світ», «космос». Мезосередовищеє дещо середнє між інформаційним і контактним середовищем і ототожню­ється з уявленнями про своє місто або село, навколишню місцевість, рідний край. Мікросередовище — емо­ційне і контактне: тут і сім'я, і клас чи школа, і дружна компанія. Саме тут відбувається реальний інтелектуаль­ний і емоційний вплив на формування особистості, а та­кож створюється навколо кожного той мікроклімат, який визначає комфорт чи дискомфорт у стосунках, можли­вість активного впливу чи пристосованості до інших, фор­мування позитивних або негативних рис, цінностей і норм поведінки, навчання, спілкування. Не слід забувати, що сучасний «вибух» підліткової і молодіжної злочинності є наслідком впливу мікросередовища.

Деякі вчені середовище, що оточує людську особистість, умовно поділяють на природне (географічне), соціальне і до­машнє, кожне з яких відіграє певну роль у розвитку лю­дини. Природне середовище, у тому числі клімат, різноманітні природні умови та ресурси, безсумнівно, впливає на спосіб життя людини і характер її трудової діяльності. Соціальнесередовище як сукупність суспільних і психологічних умов, у яких людина живе і з якими постійно стикається, позначається на її розвитку найбільшою мі­рою. Тому потенційні можливості навколишнього середо­вища слід уміло використовувати в процесі виховання.

Цілком очевидна сила виховного впливу домашнього середовища,а також оточення дитини поза школою (вплив двору, вулиці).

Входження індивіда в соціальні стосунки, яке здійснюється шляхом засвоєння соціального досвіду і його відтворення у діяльності й спілкуванні, називається соціалізацією.

Соціалізація –це процес і результат засвоєння і подальшого активного відтворення індивідом соціального досвіду.

Завдяки соціалізації індивід стає членом суспільства: засвоює необхідні знання, уміння, погляди, життєві цінності, соціальні ролі, тобто набуває здатності спілкуватися і взаємодіяти з іншими людьми. Отже мета процесу соціалізації — допомогти дитині адаптуватися в суспільстві, засвоїти досвід старших, зрозуміти своє покликання, знайти шляхи найефективнішого самовизначення. Результатом соціалізації є активне відтворення особистістю набутого соціального досвіду у діяльності та спілкуванні.

Виділяють такі види соціалізації (за критерієм наявності мети щодо засвоєння соціального досвіду):

а) цілеспрямована (людина ставить мету щодо змісту соціального досвіду, який вона прагне засвоїти і знає, яким чином здійснити цей процес);

б) стихійна (засвоєння людиною норм, правил поведінки, поглядів, стереотипів відбувається без визначення мети і механізмів їх засвоєння).

Вплив середовища на формування особистості здійснюється лише в тому разі й тією мірою, якою вона у процесі активного ставлення до соціального середовища здатна сприйняти його як орієнтир у своїй життєдіяльності. Вплив середовища підсилюється, якщо в ньому є можливість, для конкретної особистості, задовольнити (свої актуальні в даний час) потреби (від фізіологічних до потреби в самовиражені, самостверджені, самореалізації).

 


Читайте також:

  1. I визначення впливу окремих факторів
  2. II. Багатофакторний дискримінантний аналіз.
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. III.Цілі розвитку особистості
  6. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  7. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  8. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  9. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  10. Абіотичні та біотичні фактори.
  11. Аварії з викидом радіоактивних речовин у навколишнє середовище
  12. Аварії з викидом радіоактивних речовин у навколишнє середовище




Переглядів: 2171

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Роль спадковості у розвитку особистості. | Роль виховання у розвитку і формуванні особистості.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.