Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Роль спадковості у розвитку особистості.

Основні фактори розвитку особистості.

Рушійні сили розвитку особистості.

Саме суперечності між новим і старим, котрі виникають і переборюються в процесі життя, виступають рушійними силами розвитку особистості. Вони виникають в наслідок зміни потреб людини в процесі розвитку. Розрізняють внутрішні і зовнішні суперечності, загальні (універсальні), властиві усім людям, та індивідуальні – характерні для окремо взятої особистості.

Універсальний характер мають такі протиріччя:

- протиріччя між новими потребами, породжуваними діяльністю, і можливостями їхнього задоволення;

- протиріччя між зростаючими фізичними і духовними можливостями дитини і старими, раніше сформованими формами взаємин і видами діяльності;

- протиріччя між зростаючими вимогами з боку суспільства, групи дорослих і наявним рівнем розвитку особистості (В.А.Крутецкий).

Названі протиріччя характерні для усіх віків, але вони здобувають специфіку в залежності від віку, у якому виявляються. Розв’язання протиріч відбувається через формування більш високих рівнів діяльності. У результаті дитина переходить на більш високу ступінь свого розвитку. Потреба задовольняється, протиріччя знімається. Але вдоволена потреба народжує нову потребу, більш високого порядку. Одне протиріччя змінюється іншим – розвиток продовжується.

У процесі навчання і виховання загальні протиріччя конкретизуються, здобуваючи більш яскраві форми. Це протиріччя між вимогами до вихованців і їхньою підготовленістю до сприйняття і реалізації цих вимог

У педагогічному процесі виявляються також протиріччя, зв'язані з умовами розвитку суспільства, і протиріччя, що виникають як наслідок недоліків виховної роботи.

Фактор – причина, суттєва обставина в певному процесі, явищі.

Довготривалі дослідження розвитку особистості дали змогу встановити загальну закономірність: розвиток особистості детермінується внутрішніми – фізіологічними і психічними властивостями організму – і зовнішніми умовами: оточенням людини, середовищем, в якому вона живе і розвивається. На фоні цих умов виступають постійно діючі сили – фактори. Встановлено, що процес і результат особистісного розвитку визначається спільною взаємодією трьох основних факторів – спадковість, середовище і виховання.

 

Спадковість — передбачає відтворення в нащадків біологічної схожості з батьками, біологічної подібності.

Людина як частина живої природи успадковує пе­редусім: тип нервової системи, на базі яких фор­муються тип темпераменту (меланхолічний, флегматич­ний, сангвінічний, холеричний), консти­туцію тіла, зовнішні ознаки (колір волосся, очей, шкі­ри). До суто фізичних задатків належать і група крові, резус-фактор. Нащадки можуть успадкувати від батьків також певні хвороби.

Особливу роль у розвитку людської особистості, ві­діграють власне людські задатки (високоорганізований мозок, задатки до мови, до ходіння у вертикальному по­ложенні, до окремих видів діяльності). Складною в пе­дагогіці та психології є проблема дослідження задатків, що характеризують схильність до певної діяльності, тоб­то здібностей у певній галузі.

Педагогічний аспект досліджень закономірностей людського розвитку охоплює в основному вивчення трьох основних проблем – успадкування спеціальних, інтелектуальних задатків і здібностей, моральних якостей.

Задатки– природні особливості людини, які є передумовою для розвитку здібностей.

Здібності — психофізіологічні властивості індивіда, що є передумовою швидкого оволодіння та ус­пішного виконання певних видів діяльності та одержання задоволення від включення в ці види діяльності.

Як свідчать дані фізіології та психології, вродженими у людини є не готові здібності, а тільки потенційні мож­ливості для їх розвитку, тобто задатки. Що сильніше виявляються спеціальні задатки, то кращих результа­тів може домогтися людина в їх розвитку. Спеціальними є задатки музичні, художні, математичні, лінгвістичні, спортивні та ін.

Успадковані людиною задатки можуть реалізуватись або не реалізуватися. Все залежить від того, чи одержить людина можливість для переходу успадкованої потенції в конкретні здібності. Чи зможе індивід, подібний до Рафаеля, розвинути свій талант, залежить від обставин: умов життя, середовища, потреб суспільства, нарешті, від попиту на продукт тієї чи іншої діяльності людини.

Часто і не безпідставно говорять, що «всі діти талановиті від природи». Чому ж талановиті діти стають бездарними дорослими? Бо ті хто були зобов’язані розкрити природні задатки в дитини – не розкрили їх. Відповідно не дитина, ні оточення ніколи не взнають про них, і проживе вона «сіре», «невиразне» життя.

Для вчителів важливо усвідомлювати, що виявлення і розвиток задатків у здібності вихованця, та їх подальший розвиток – це єдиний шлях формування конкурентноспроможної особистості в сучасних умовах, бо діти з розвинутими здібностями, досягають значно вищих результатів і просуваються в обраній сфері діяльності швидкими темпами.

Прояв сильно виявлених задатків може розпочатись в досить ранньому віці при наявності хоча б елементарних умов для здійснення діяльності в цьому напрямку (напр.., наявність музичного інструменту, паперу й олівця, м’яча, сцени тощо). Досвід показує, що навіть сильні задатки, які пізніше розвились у видатні здібності, протягом часу не виявлялися через те, що людина не мала змоги проявити ці задатки у відповідній діяльності.

Підсумовуючи, слід зазначити, що кожна людська іс­тота від природи отримує все, щоб стати людиною, про­те повноцінним членом суспільства вона стає лише то­ді, коли для цього існують належні умови, тому важли­во якомога раніше виявити задатки до окремих видів ді­яльності й створити відповідні умови для їх розвитку, тому, крім фактору спадковості, на формування особистості діє (і відіграє всезростаючу роль у сучасних умовах) середовище.


Читайте також:

  1. III.Цілі розвитку особистості
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  5. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  6. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  7. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  8. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  9. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства
  10. АНАЛІЗ ПЕРСПЕКТИВНИХ НАПРЯМІВ|направлень| РОЗВИТКУ МЕТОДІВ РОЗПІЗНАВАННЯ
  11. АНАЛІЗ ПЕРСПЕКТИВНИХ НАПРЯМІВ|направлень| РОЗВИТКУ МЕТОДІВ РОЗПІЗНАВАННЯ
  12. АНАЛІЗАТОРІВ У ПРОЦЕСІ РОСТУ ТА РОЗВИТКУ ЛЮДИНИ.




Переглядів: 5322

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розвиток і формування особистості | Середовище як фактор розвитку і соціалізації особистості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.