МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Стаття 869. Публічна пропозиція роботи1. До реклами та інших пропозицій щодо роботи, яка виконується за договором побутового підряду, застосовуються положення статті 641 цього Кодексу. 2. При здачі робіт замовникові підрядник зобов'язаний повідомити його про вимоги, яких необхідно додержувати для ефективного та безпечного використання виготовленої або переробленої речі або іншої виконаної роботи, а також про можливі для замовника або інших осіб наслідки недодержання відповідних вимог. 3. Замовник має право вимагати розірвання договору побутового підряду та відшкодування збитків, якщо внаслідок неповноти або недостовірності інформації, отриманої від підрядника, був укладений договір на виконання робіт, які не мають тих властивостей, які мав на увазі замовник. 1. Публічний характер договору побутового підряду відповідає положенням, Публічна пропозиція укласти договір може бути зроблена у формі реклами. Вона може містити ряд майбутніх умов щодо договору. Реклама або інші пропозиції до невизначеного кола осіб укласти договір є офертою, якщо інше не вказано у цій інформації. Віднесення договору побутового підряду до публічних означає перш за все те, що комерційна організація не має права надавати перевагу одним споживачам перед іншими. У договорах мають передбачатися умови, рівні для усіх споживачів, крім випадків, коли для певної їх категорії передбачені законом пільги. 2. Правила ст. 869 ЦК особливо виділяють необхідність здачі та приймання роботи за участю підрядника, оскільки на нього покладається обов'язок попередити замовника про вимоги, яких він зобов'язаний дотримуватися для безпечного та ефективного використання результатів виконаної роботи, а також про шкідливі наслідки для користувача чи третіх осіб, які можуть настати через порушення цих правил. Ця вимога насамперед спрямована на забезпечення безпеки замовника. Стаття 14 Закону України «Про захист прав споживачів» закріплює право споживача на те, щоб результати робіт за звичайних умов їх використання, зберігання, транспортування були безпечними для його життя, здоров'я та навколишнього середовища, а також не завдавали шкоди його майну. Якщо безпечне використання товару обмежене певним строком, то про такий строк придатності споживач має бути попереджений. Ці вимоги поширюються як на виріб у цілому, так і на його частини. Якщо для безпечного використання робіт, їх зберігання, транспортування та утилізації необхідно дотримуватися спеціальних правил, підрядник зобов'язаний розробити такі правила і довести їх до відома замовника. Законодавець не наполягає на письмовій формі попередження про умови використання результату робіт. Така інформація може бути доведена і усно. Закріпивши це положення, законодавець дає можливість підряднику звільнитися від відповідальності за завдані замовнику збитки. Для цього підряднику необхідно буде довести, що замовник проігнорував отриману попереджувальну інформацію, або довести відсутність причинного зв'язку між тим, що замовник не отримав належної інформації і збитками, які виникли. При цьому виключається та ситуація, коли особливе, ощадливе ставлення до результату робіт було необхідне лише тому, що підрядник порушив будь-які вимоги, яких він повинен був дотримуватися при виконанні робіт. Виправлення недоліків, які можуть спричинити шкоду життю та здоров'ю споживачів, повинно бути здійснене негайно, незалежно від строків їх виявлення. 3. Якщо надання неправдивої, недостовірної або несвоєчасної інформації замовнику спричинило виконання роботи, яка не відповідає властивостям, яких бажав замовник укладаючи договір, то він має право вимагати розірвання договору та відшкодування збитків. Це положення зберігає силу і тоді, коли у споживача була відсутня повна інформація про властивості результату роботи. Закріплення цього положення захищає споживача у випадку отримання спотвореної інформації внаслідок недобросовісної реклами. Збитки, завдані споживачеві недобросовісною рекламою, підлягають відшкодуванню у повному обсязі. При цьому слід виходити з припущення, що у споживача відсутні спеціальні знання про роботи. Якщо замовник, внаслідок порушення зі сторони підрядника обов'язку, передбаченого цією статею, не мав можливості користуватися результатами роботи, то він має право вимагати надання такої інформації у найкорот-ший розумний строк. Якщо таку інформацію не було надано, замовник має право розірвати договір та вимагати відшкодування збитків. Стаття 870. Виконання роботи за договором побутового підряду з матеріалу підрядника /. За договором побутового підряду підрядник виконує роботу зі свого матеріалу, а за бажанням замовника – з його матеріалу. 2. Якщо робота виконується з матеріалу підрядника, вартість матеріалу оплачується замовником частково або в повному обсязі, за погодженням сторін, з остаточним розрахунком при одержанні замовником виконаної підрядником роботи. У випадках, передбачених договором, матеріал може бути наданий підрядником у кредит (із розстроченням платежу). Подальша зміна ціни наданого в кредит матеріалу не призводить до перерахунку, якщо інше не встановлено договором. 1. За загальним правилом робота за договором побутового підряду виконується з матеріалу підрядника і його засобами. Проте коментована стаття є спеціальною щодо такого договору. У ній зазначається, що за бажанням замовника робота може виконуватись і з матеріалу замовника. Ця норма сконструйована як диспозитивна, але тільки для однієї сторони – замовника. Підрядник не вправі нав'язувати замовнику власний матеріал. З іншої сторони, замовник не зобов'язаний у всіх випадках надавати підряднику свій матеріал. Види, кількість та якість матеріалів, які необхідні для виконання робіт, визначаються підрядником відповідно до нормативно-технічних документів і погоджуються із замовником. Замовник вправі вимагати технічного обґрунтування відповідної кількості матеріалу, який планується витратити на виконання роботи. Якщо робота за договором побутового підряду виконується з матеріалу підрядника, то він вправі вимагати попередньої повної або часткової оплати вартості матеріалу. При частковій оплаті остаточний розрахунок проводиться при отриманні замовником результату роботи. Відповідно до умов договору матеріал може бути наданий замовнику в кредит, у тому числі з відстрочкою чи розстрочкою платежу. Зміна ціни на матеріал, який надається підрядником після укладення договору побутового підряду, не тягне за собою її перерахунку. При наданні підрядником матеріалу для виконання роботи за договором підряду він несе відповідальність за його якість. Такий наслідок наступає за правилами про відповідальність за продаж товарів неналежної якості. Стаття 871. Виконання роботи за договором побутового підряду з матеріалу замовника /. Якщо робота виконується з матеріалу замовника, у квитанції або іншому документі, що видається підрядником при укладенні договору побутового підряду, вказуються точне найменування матеріалу, його кількість і оцінка, здійснена за погодженням сторін. 1. У випадку, коли робота виконується з матеріалу замовника, точне його найменування та ціна фіксуються в договорі, квитанції чи іншому документі, який вручається замовнику при укладенні договору. Ціна матеріалу визначається за погодженням сторін, тому у подальшому вона не може бути оспорена у суді. При укладенні договору побутового підряду з матеріалу замовника підрядник зобов'язаний перевірити якість матеріалу та його придатність для виконання замовлення. Відповідальність, яка покладена на підрядника, зобов'язує його приймати матеріали і перевіряти їх кількість та якість. Виявлені при цьому недоліки повинні бути зафіксовані у письмових документах, які підписуються сторонами. Наприклад, передаючи в ремонт автомобіль з метою збільшення кількості посадочних місць, підрядник разом із замовником зобов'язані оглянути автомобіль і зафіксувати результати огляду в дефектній відомості. При виявленні недоліків у матеріалі підрядник повинен повідомити про це замовника та про можливі наслідки. Якщо таке повідомлення залишиться без реагування, то в подальшому підрядник знімає з себе відповідальність за негативні наслідки таких недоліків. У разі відсутності матеріалів або неможливості під час оформлення замовлення визначити необхідний для виконання роботи обсяг матеріалів, їх використання попередньо погоджується із замовником, а вартість оплачується після виконання робіт за цінами, що діяли на день надходження матеріалів (п. 20 Правил побутового обслуговування населення). 2. При виконанні роботи повністю або частково з матеріалу, що належить споживачу, підрядник несе відповідальність за збереження цього матеріалу, а також за правильне його використання. У зв'язку з цим на нього покладається обов'язок відзвітуватися перед замовником за витрачання матеріалу та повернення залишків. У випадку повної чи часткової втрати матеріалу замовника або його пошкодження підрядник зобов'язаний замінити його на аналогічний. У ситуації, коли у підрядника не залишається для заміни однорідних матеріалів, він зобов'язаний виплатити замовнику вартість втраченого матеріалу, а також відшкодувати усі інші збитки. Ціна втраченого чи пошкодженого матеріалу визначається на день прийняття рішення про його відшкодування. Підрядник може бути звільнений судом від відшкодування шкоди, завданої втратою чи пошкодженням матеріалу, тільки в тому випадку, коли він попереджував замовника про особливі властивості матеріалу, що можуть спричинити його втрату або часткове пошкодження. Незнання підрядником таких властивостей матеріалу чи речей не звільняє його від відповідальності за їх втрату чи пошкодження (ст. 10 Закону України «Про захист прав споживачів»). У таких випадках діє презумпція: підрядник – спеціаліст, тому він знав чи повинен був знати про властивості чи недоліки матеріалу. Ризик, пов'язаний з використанням матеріалів з особливими властивостями, покладений на підрядника. Таким чином, підрядник несе відповідальність за будь-який недогляд щодо ввіреного йому майна. Звільнити від відповідальності підрядника може тільки непереборна сила. Підрядник також несе ризик випадкової загибелі залишків матеріалів і у випадку прострочення замовлення або прострочення повернення матеріалу, якщо інше не встановлено в договорі або законі (ст. 842 ЦК). Стаття 872. Права замовника у разі істотного порушення підрядником договору побутового підряду 1. Якщо підрядником були допущені істотні відступи від умов договору побутового підряду або інші істотні недоліки в роботі, виконаній із матеріалу замовника, він має право вимагати за своїм вибором: 1) виготовлення іншої речі з однорідного матеріалу такої самої якості; 2) розірвання договору та відшкодування збитків.
2. Уразі виявлення інших відступів від умов договору або інших недоліків у роботі замовник має право за своїм вибором вимагати безоплатного усунення цих недоліків у розумний строк, або відшкодування його витрат на усунення недоліків чи відповідного зменшення плати. 3. Вимога про безоплатне усунення недоліків роботи, виконаної за договором побутового підряду, які можуть становити небезпеку для життя або здоров'я замовника та інших осіб, може бути пред'явлена замовником або його правонаступником протягом десяти років з моменту прийняття роботи, якщо у встановленому законом порядку не передбачені більш тривалі строки (строки служби). Така вимога може бути пред явлена незалежно від того, коли виявлено ці недоліки, у тому числі й при виявленні їх після закінчення гарантійного строку. У разі невиконання підрядником цієї вимоги замовник має право протягом цього ж строку вимагати повернення частини ціни, сплаченої за роботу, або відшкодування його витрат на усунення недоліків. 1. Коментована ст. 872 ЦК передбачає права замовника у разі допущення підрядником істотних порушень договору або інших недоліків у виконаній роботі. Наведена норма застосовується за умови, коли результати роботи вже були прийняті замовником. Для заявлення вимог щодо усунення недоліків необхідно довести, що вони виникли до прийняття виконаної роботи або принаймні внаслідок причини, яка виникла до цього моменту. У зв'язку з цим важливим є обов'язок замовника оглянути та прийняти роботу. Виявлені недоліки слід зафіксувати в акті чи іншому документі, (п. 30 Правил побутового обслуговування населення). Поняття істотного недоліку міститься в ЗУ «Про захист прав споживачів» (ст. 1), де зазначається, що істотний недолік – це недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак: а) він взагалі не може бути усунутий; б) його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів; в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором. За таких умов замовник має право за своїм вибором вимагати: 1) виготовлення іншої речі з однорідного матеріалу; 2) розірвання договору та відшкодування збитків. Слід зазначити, що перешкоди для виготовлення іншої речі з матеріалу підрядника, якщо проти цього не заперечує замовник, відсутні. Для заявлення замовником наведених вимог встановлені строки, які обчислюються з моменту прийняття ним результату роботи. У Законі України «Про захист прав споживачів» встановлено, що виготівник (підрядник) забезпечує нормальну роботу (застосування, використання товару) упродовж гарантійного строку, передбаченого законодавством, а у разі його відсутності – договором. Стосовно продукції, на яку гарантійні строки або строк придатності не встановлено, споживач має право пред'явити продавцю (виробнику, виконавцю) відповідні вимоги, якщо недоліки було виявлено протягом двох років, а стосовно об'єкта будівництва – не пізніше десяти років від дня передачі їх споживачеві. При виконанні гарантійного ремонту гарантійний строк збільшується на час перебування продукції в ремонті. Ці строки мають значення тільки тоді, коли пред'являється вимога щодо безоплатного усунення недоліків. При розірванні договору побутового підряду замовник має право на повне відшкодування збитків. Це надає право замовнику на відшкодування не тільки реальної шкоди, але й упущеної вигоди та моральної шкоди. При вирішенні питань про відшкодування моральної шкоди суди повинні виходити із роз'яснень Пленуму Верховного Суду України, наведених у постанові «Про судову практику в справах про відшкодування моральної шкоди» від 31 березня 1995 р. Підрядник повинен відшкодувати замовнику завдані збитки за свій відступ від умов договору чи допущені недоліки в роботі. Для відшкодування моральної шкоди необхідно встановити наявність вини у діях підрядника. Відшкодування моральної шкоди не залежить від наявності майнової шкоди. Крім того, якщо недоліки виникли в результаті порушення строків початку етапів чи здачі роботи, то підрядник сплачує замовнику неустойку, якщо це передбачено умовами договору. Неустойка носить штрафний характер. Звільнити підрядника від відповідальності може тільки непереборна сила або доведена вина з боку замовника. Посилений захист прав споживачів полягає в тому, що виконання зобов'язання за договором підряду в натурі не звільняє підрядника від відшкодування збитків. Розрахунки при розірванні договору проводяться за цінами, що діють на момент пред'явлення відповідної вимоги, а у випадку зниження ціни – виходячи з вартості роботи на момент укладення договору. 2. У межах зазначених строків, але за умови виявлення інших відступів від умов договору або інших недоліків в роботі, замовник має право за своїм вибором: вимагати розірвання договору і безоплатного усунення недоліків у розумний строк або повернення частини ціни, яка була сплачена за роботу, чи відшкодування витрат, які були спрямовані на ліквідацію недоліків самим замовником чи третьою особою. Слід враховувати, що замовник має право на власний розсуд лише обрати одну із зазначених вимог. «Інші недоліки» – це окрема невідповідність результату роботи вимогам нормативних документів, умовам договорів або вимогам, що пред'являються до нього, а також інформації про товар, яка надана виконавцем. При пред'явленні вимог про безоплатне усунення недоліків вони повинні бути ліквідовані упродовж 14 днів, якщо інший строк не погоджений сторонами. У випадку прострочення ліквідації недоліків за кожен день прострочення замовнику виплачується неустойка в розмірі 1 відсотка вартості результату робіт. При усуненні недоліків шляхом заміни комплектуючих виробу або складової частини товару, на які встановлено гарантійні строки, гарантійний строк на новий комплектуючий виріб і складову частину обчислюється від дня видачі замовнику товару після усунення недоліків. У випадку, коли замовник обере інший варіант поведінки, скажімо, відшкодування витрат на усунення недоліків власними силами чи третіми особами або відповідне зменшення плати, розрахунки із замовником повинні бути проведені у десятиденний строк з моменту пред'явлення відповідної вимоги. 3. Замовник має право пред'явити підряднику вимогу про безоплатне усунення недоліків товару і після закінчення гарантійного строку чи загальних строків за умови, що ці недоліки становлять небезпеку для життя чи здоров'я самого замовника, його майна, навколишнього середовища чи інших осіб. Ця вимога може бути пред'явлена протягом встановленого строку служби, а якщо такий не встановлено, то протягом 10 років. Такі вимоги може висувати як замовник, так і його правонаступник. При невиконанні підрядником зазначеної вимоги замовник має право вимагати повернення частини ціни, заплаченої за роботу, або відшкодування витрат, понесених у зв'язку із ліквідацією недоліків власними силами чи іншими особами. Підрядник несе відповідальність за шкоду, заподіяну життю, здоров'ю та майну осіб, яка виникла у результаті використання результату його робіт. Стаття 873. Розмір плати за договором побутового підряду /. Вартість робіт, виконаних за договором побутового підряду, визначається за погодженням сторін, якщо інше не передбачено у встановленому порядку прейскурантами (цінниками), тарифами тощо. 2. Робота оплачується замовником після її остаточного передання підрядником. За згодою замовника робота може бути ним оплачена при укладенні договору побутового підряду шляхом видачі авансу або у повному обсязі. 1. Поряд із предметом договору побутового підряду до його істотних умов відповідно до ч. 1 ст. 865 ЦК відноситься ціна. Коментована стаття надає сторонам договору побутового підряду право визначати вартість виконаних робіт на власний розсуд, крім випадків, якщо інше не передбачено у встановленому порядку прейскурантами, тарифами тощо. Таким чином, ціна за договором побутового підряду може бути договірною та регульованою. Більш докладніше це питання розглядається у Законі України «Про ціни та ціноутворення» від 3 грудня 1990 р. У випадку встановлення ціни державою сторони договору можуть тільки передбачити її зменшення. Розрахунки із підрядником за виконані роботи можуть здійснюватися як у готівковій, так і в безготівковій чи іншій формі відповідно до законодавства. Вартість замовлення, яка включає вартість робіт та матеріалів, оплачується замовником під час оформлення замовлення за цінами, що діють на цей момент, якщо інше не передбачено умовами договору. У випадку надання на прохання замовника додаткових послуг останні оплачуються за цінами, що діяли на момент оформлення замовлення на ці послуги. У випадку відсутності матеріалів під час оформлення замовлення вартість їх оплачується після виконання робіт за цінами, що діяли на день надходження матеріалів. Вартість речей та матеріалів визначається за погодженням сторін або на підставі документів, що засвідчують ціну. Вартість робіт за договором побутового підряду також може визначатися шляхом складання кошторису. На вимогу однієї із сторін складання кошторису є обов'язковим. 2. За загальним правилом оплата роботи підрядника проводиться після її завершення та передачі замовнику. Проте дане положення не є імперативним. Сторони можуть погодити між собою порядок оплати вартості робіт. Оплата повністю може бути проведена під час оформлення замовлення. Сторони також можуть передбачити часткову оплату з остаточним розрахунком під час отримання замовлення. При авансовій оплаті після кожного етапу виконання роботи замовнику видається розрахунковий документ. Правилами на виконання окремих видів робіт або типовими договорами може бути передбачена умова щодо їх обов'язкової оплати під час оформлення замовлення або умова щодо обов'язкової сплати авансу у розмірі 50 відсотків вартості робіт, які виконує підрядник. Попередня оплата передбачена для робіт, які виконуються засобами самообслуговування. У договорі за погодженням сторін можуть бути передбачені скорочені строки виконання робіт та оплата за терміновість. Стаття 874. Правові наслідки нез’явлення замовника за одержанням роботи 1. Уразі нез'явлення замовника за одержанням виконаної роботи або іншого ухилення замовника від її прийняття підрядник має право, письмово попередивши замовника, зі спливом двох місяців від дня такого попередження продати предмет договору побутового підряду за розумну ціну, а суму виторгу, за вирахуванням усіх належних підрядникові платежів, внести у депозит нотаріуса на ім'я замовника. 2. Підрядник має право у випадках, визначених частиною першою цієї статті, замість продажу предмета договору побутового підряду притримати його або вимагати відшкодування. 1. Оскільки договір побутового підряду двосторонній, він передбачає правові наслідки невиконання обов'язків не тільки підрядником, але й замовником. Це стосується своєчасного отримання результату роботи. Якщо замовник не з'явиться за отриманням результату виконаної роботи або іншим чином ухилятиметься від його прийняття, до нього можуть бути застосовані санкції, передбачені ст. 874 ЦК. Насамперед при будь-якому простроченні замовником без поважних причин оплати і прийняття виконаної роботи він повинен відшкодувати виконавцю (підряднику) вартість зберігання замовлення. У разі неявки замовника за отриманням замовлення підрядник має право після визначеного договором строку виконання замовлення і після дворазового письмового попередження реалізувати його у встановленому порядку. При цьому реалізація має відбутися не раніше спливу двомісячного строку після останнього письмового попередження. Кошти, отримані від реалізації за вирахуванням усіх належних підряднику витрат, вносяться у депозит нотаріальної контори на ім'я замовника. У такому випадку замовник має право оспорити розмір вирученої суми, посилаючись на те, що вона була занижена і не відповідає вимогам «розумної» ціни. 2. У разі прострочення замовником отримання результату роботи, підряднику надається право притримати його, вимагаючи оплати робіт та матеріалів, якщо вони не були проведені, або відшкодування витрат за належне зберігання речі. Замовник, який своєчасно не отримав замовлення, несе ризик його випадкової втрати чи знищення.
Читайте також:
|
||||||||
|