Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні течії в ісламі

Гострі суперечки з питань верховної влади, сутності Бога, віри, природи Корану заклали підґрунтя для виникнення окремих течій в ісламі. Ідейною основою розколу мусульман стали висловлювання Мухаммеда про те, що його громада роз­падеться на 73 громади, з яких лише одна (та, що наслідує його приклад) потрапить до раю. Вже у VIII ст. утворилося п'ять основ­них релігійно-політичних напрямків: суніти, шиїти, хариджити, мутазиліти та суфізм. Своєю чергою, кожен із цих напрямків роз­ділився на групи, релігійно-правові школи та громади.

Сунізм – найпоширеніша течія в ісламі. Майже 80 % му­сульман на земній кулі належать до цього напрямку. Формально, сунітом вважається той, хто визнає законними перших чотирьох халіфів і канонічні збірки хадисів (розповіді про діяння та ви­словлювання пророка Мухаммеда), дотримується ритуальних, побутових і соціальних правил поведінки.

Суніти не визнають посередників між Аллахом і людьми, крім Мухаммеда, заперечують ідею про особливу природу халіфа Алі та право його нащадків на імамат – верховну владу над мусульманськими громадами. Суніти вшановують Сунну – друге після Корану джерело відомостей про життя та діяльність Аллаха. Для сунітів хадиси є основою всього релігійного та громадського життя.

Шиїзм – друга за кількістю послідовників течія в ісламі. Шиїти визнають Халіфа Алі, вбитого в 661 р. (він був двоюрідним братом і зятем пророка – чоло­віком його дочки Фатіми), та його нащадків єдиними законними спадкоємцями пророка Мухаммеда та їхнє виняткове право на верховну владу – імамат. Основна відмінність між шиїтами та сунітами полягає в різному тлумаченні імамату. Якщо для сунітів імам – духовний і світський керівник релігійних громад, обирається людьми, то шиїтський імам є осяяним благодаттю Аллаха, що переходить від одного імама до іншого в спадок.

Шиїти дотримуються загальних догм ісламу, але вчення про пророцтво доповнюють ідеєю передачі благодаті Аллаха імамам з роду Алі. Вірять у непогрішимість цих імамів і стверджують повернення останнього з них перед днем Страшного суду. Шиїти вшановують 12 імамів, перший з яких – Алі, а решта 11 – його нащадки по чоловічій лінії. Важливим елементом догматики шиїтів є віра в прихід прихованого імама, котрий поверне права роду Алі та відновить, на землі справедливість. Шиїти визнають Сунну, хадиси якої, крім Мухаммеда, вихваляють також і халіфа Алі. Шиїзмові властивий культ мучеників і пов'язаний з ним звичай самокатування на честь імама Хусейна, сина халіфа Алі. Деякі учасники процесії завдають собі кровоточивих ран, підкреслюючи свою скорботу.

Починаючи з VIII ст., шиїти боролися за своє право на духовну та світську владу в халіфаті. Серед них виникло чимало течій і сект, які різнилися лише тим, кого саме з нащадків Алі вони визнавали законними імамами. Особливої популярності в X–XI століттях набули ісмаїліти, відомі своєю таємничістю, що полягала в їхньому вченні про зв'язок імамів з Аллахом, секретними ме­тодами й активністю їхньої пропаганди, схильністю до змов і терору.

Найчисленнішою конфесією шиїтського ісламу є імаміти,що визнають 12 імамів, останній із яких – зниклий малолітній син Мухаммеда. Його імаміти визнають прихованим імамом і месією, а імамат вважають божою настановою, заперечуючи саму можливість вибору імама.

Хариджизм – найдавніша в ісламі релігійно-політична течія, що виникла в часи боротьби за владу в халіфаті між послідов­никами Алі та Муаві. Зневірившись в Алі, група колишніх його послідовників розпочала боротьбу проти нього та Муаві, утворивши в такий спосіб хариджитський рух.

У питаннях про верховну владу хариджити визнавали ви­борність керівника релігійної держави, незважаючи на його походження. Головне – це слідування Коранові та Сунні, справед­ливе ставлення до людей і здатність зі зброєю в руках виступити проти недостойного правителя. Кожна громада може обирати й усувати імама-халіфа. Влада, згідно з їхнім учен­ням, належить громаді правовірних, а імам-халіф – їхній уповноважений виконавець.

Щодо релігії, хариджити боролися за чистоту ісламу та вирізнялися суворим дотриманням релігійних приписів. Визнаючи, що правовірність відмітна активністю, вони боролися проти віро­відступників. Убивство останніх було їхнім релігійнім принципом.

Суфізм – мусульманська містично-аскетична течія, започатко­вана аскетами та пустельниками, котрі закликали до утримання від усього земного (атрибутом суфізму є одяг із грубої вовняної тканини). Сенсом життя суфія було наближення до Аллаха, пізнання його, навіть містичне поєднання з ним. Вони виробили метод містичного пізнання через релігійно-моральне самовдоско­налення.

Суфізм визнає право людини на судження лише після здійснення самовдосконалення. Це право мусить бути вистраждане, здобуте в муках, воно полягає в постійному прагненні пізнати істину. Ті, хто вдається до самовдосконалення, мають пройти певні етапи, перш ніж досягнуть мети, тобто отримають достовірні знання, істину. Кожен віруючий перебуває на певному ступені близькості до ідеалу досконалості. Загалом же шлях удосконалення безкінеч­ний, але суфісти виділяють сім головних ступенів очищення душі: покаяння, благочестя, аскетизм, бідність, терпіння, повну покірність Аллахові та задоволення. На найвищому з до­сягнутих ступенів – задоволенні – віруючий впадає в екстаз, під час якого людське «Я» повністю розчиняється в божествен­ному та виникає відчуття містичної близькості до Аллаха.

Способи й засоби, що надають змогу наблизитися до Бога, різноманітні, але за суттю ідентичні – належна поведінка, від­мова від земних пристрастей та егоїстичних бажань, спеціальні фізичні вправи. Заглиблений у собі, відсторонений від усього зовнішнього, суфій вчиться пізнавати свої фізичні та психічні здібності, вчиться керувати ними, досягаючи стану спокою.

Із XI ст. суфізм набув значного поширення в усьому мусульман­ському світі. Виникло безліч суфістських орденів, де наставники навчали релігійно-містичній практиці (молитвам і вправам, які могли привести людину до екстазу, містичного самозаглиблення тощо).

Ісламізм, або ісламський фундаменталізм –це радикальна й агресивна політична течія, що відстоює необхідність світового панування, очищення від модерністських елементів ісламу. Часто й не зовсім справедливо всіх ісламських радикалів на­зивають «ваххабітами».

Ваххабізмяк суфійське вчення виник в Аравії у XVIII ст. Його засновником був Мухаммед Ібн Абд-аль-Ваххаб. Це вчення проповідує повернення віруючих до чистоти раннього ісламу часів пророка Мухаммеда, найсуворіше дотримання його релігій­них принципів, створення всесвітнього «братства мусульман». Його послідовники також проповідують відмову від поклоніння святим місцям, виступають проти розкоші, користолюбства, лихварства тощо.

Ваххабізм досить радикальний у питаннях віри. Оголошуються «священні війни» проти невірних. Його покладено воснову офіційної ідеології Саудівської Аравії. Послідовники ваххабізму мешкають в Арабських Еміратах, країнах Перської затоки, в ба­гатьох країнах Азії та Африки. Він набуває все більшого по­ширення серед кавказьких народів Росії.

Мусульманський фундаменталізм виходить із концепції джи­хаду, що зобов'язує всіх правовірних вести війну як з «кафірами» (немусульманами), так і «муттафіками» – лицемірами, тобто формальними мусульманами, котрі ухиляються від джихаду. Для ісламістів ворогом є не тільки Захід із його християнською цивілізацією, але й власні уряди, що йдуть на союз із Заходом і співпрацюють з ним. Невірного необхідно знищити навіть ціною свого життя, бо смерть у джихаді забезпечує місце в раю.

Зазначимо, що релігійна солідарність властива ісламу більшою мірою, ніж іншим світовим релігіям. В ідеалі всі мусульмани відчувають себе членами єдиної умми (громади) без національного та мовного розмежування, громадянства чи країни проживання. Можна сказати, що іранський шиїт або французький виходець із Алжиру відчувають протистояння палестинців з ізраїльтянами як особисте.


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  3. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  4. Артеріальний пульс, основні параметри
  5. Банківська система та її основні функції
  6. Біржові товари і основні види товарних бірж. Принципи товарних бірж.
  7. Будова й основні елементи машини
  8. Будова оптоволокна та основні фізичні явища в оптоволокні.
  9. Бюджетування (основні поняття, механізм).
  10. Валютний ринок, основи його функціонування. Основні види валютних операцій
  11. Варіатори та їхні основні параметри
  12. Взаєморозрахунки з контрагентами та податковий облік: основні принципи




Переглядів: 1548

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
П'ять основних обов'язків віруючого. | Іслам в Україні.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.233 сек.