Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Особливості міжбюджетних відносин та передумови їх виникнення

 

Однією з найскладніших і найважливіших проблем фінансів є ефективна організація відносин усередині бюджетної системи.

Концептуальні засади міжбюджетних відносин залежать від економічної системи держави. В тоталітарних країнах центральне місце займає державний бюджет, місцеві бюджети мають другорядне значення. Принцип централізму був покладений в основу механізмів міжбюджетних відносин в СРСР і в ряді країн Східної Європи. Він полягав, по-перше, у тому, що значна частина фінансових ресурсів зосереджувалась у руках державного бюджету (понад 50 %), а решта коштів була децентралізована, тобто знаходилась у розпоряджені місцевих і республіканських бюджетів союзних республік. По-друге, статті доходів і видатків державного бюджету, республіканського та місцевих бюджетів в основному співпадала.

У бюджетних системах демократичних країн бюджет центрального уряду і бюджети місцевої влади функціонують у межах однієї бюджетної системи і роль місцевих бюджетів зростає. Так, наприклад, система бюджетного федералізму у США, побудована на основі децентралізованого поділу повноважень між федеральними і регіональними владами у фінансовій сфері цієї держави, але під головуванням федерації. Ця система формувалась десятки років у суперечливих умовах, і тільки протягом останнього десятиріччя склалася стабільна система фінансової взаємодії федерації, штатів і муніципалітетів.

Ефективна організація відносин всередині бюджетної системи, а саме між бюджетами центрального уряду і бюджетами органів місцевого самоврядування – є однією з найважливіших проблем державних фінансів. Адже, розвиток окремих територій перебуває в різних рівнях соціально-економічного розвитку і тому перерозподіл бюджетних ресурсів, здійснення фінансового вирівнювання є необхідним для забезпечення конституційних гарантій населенню незалежно від місця проживання.

Для бюджетної системи України характерним є нерозвиненість місцевого самоврядування, слабкий рівень розвитку місцевих бюджетів, високий ступінь централізації бюджетних ресурсів, що свідчить про зосередження основних владних повноважень на рівні центрального уряду.

Міжбюджетні відносини виникають на стадії виконання бюджетного процесу.

Згідно Бюджетного кодексу:Міжбюджетні відносини-це відносини між державою, Автономною Республікою Крим і органи місцевого самоврядування щодо забезпечення відповідних бюджетів фінансовими ресурсами, необхідними для виконання функцій, передбачених Конституцією та законами України.

Тобто, міжбюджетні взаємовідносини – це форма взаємозв’язків і взаємозалежностей між окремими ланками системи місцевих бюджетів, а також між місцевими бюджетами та Державним бюджетом України.

Суб’єкти міжбюджетних відносин є органи державної влади і органи місцевого самоврядування. До їх компетенції включають повноваження щодо складання, розгляду, затвердження і виконання бюджетів.

Метою регулювання міжбюджетних відносин єзабезпечення відповідності між повноваженнями на здійснення видатків, закріпленими законодавчими актами України за бюджетами, та бюджетними ресурсами, які повинні забезпечувати виконання цих повноважень, тобто перерозподіл бюджетних ресурсів.

Основні способи розмежування доходів між бюджетами:

· розподіл податків та інших доходів між бюджетами різних рівнів;

· поділ надходжень від податків шляхом закріплення за кожним рівнем бюджетної системи конкретних часток податку у межах єдиної ставки оподаткування;

· встановлення територіальних надбавок до загальнодержавних податків на користь місцевого самоврядування;

· встановлення територіальних надбавок до місцевих податків на користь загальнодержавних органів влади.

. Причини територіальних відмінностей у формуванні доходів та у складі і обсягах видатків місцевих бюджетів:

- різний рівень економічного розвитку господарських комплексів адміністративно-територіальних одиниць і їх спеціалізацією;

- різноманітність природно-кліматичних умов;

- особливості розташування населених пунктів, зокрема адміністративних центрів;

- насиченість шляхами сполучення;

- кількість населення, його віковий склад, тощо.

Від цих та інших факторів залежить податковий потенціал, який безпосередньо впливає на вартість формування дохідної бази місцевих бюджетів, різну вартість послуг, що надають місцеві органи, різну потребу в коштах, які підтримують соціально незахищених верств населення, утримання об’єктів соціально-культурної сфери і ін.

Збалансування бюджетів одного рівня досягається за допомогою бюджетного регулювання, тобто перерозподільчих процесів у межах бюджетної системи, шляхом надання коштів фінансово «бідним» територіям(форми фінансової допомоги: відрахування із загальнодержавних доходів, міжбюджетні трансферти, дотації та субвенції) або вилучення коштів у відносно «багатих» територій(форми вилучення:податки та обов’язкові платежі, передача коштів з відповідних бюджетів до державного бюджету).

Окрім перерозподілу бюджетних ресурсів, між рівнями бюджетної системи виникають відносини, у процесі виконання бюджетів: взаєморозрахунки, взаємозаліки, фінансування видатків шляхом випуску векселів, надання бюджетних позичок та ін.

 


Читайте також:

  1. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  2. IXX. ОСОБЛИВОСТІ ПРИЙОМУ ДО кафедри військової підготовки НАУ
  3. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  4. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  5. XVII ст.). Виникнення козацтва.
  6. XVIII. Особливості прийому та навчання іноземців та осіб без громадянства у вищих навчальних закладах України
  7. А) Відносини власності і форми господарювання в сільському господарстві
  8. А) Структура економічних відносин.
  9. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  10. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  11. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.
  12. Аграрна сфера виробництва та її особливості




Переглядів: 600

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Види міжбюджетних трансфертів в Україні

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.