МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
VІ. Світосприйняття первісної людини (20 хв.)На початковому етапі своєї історії людство було безрелігійним. Але з часом у первісної людини складається комплекс уявлень про нерозгадані нею таємниці світу. Головною особливістю тогочасного світогляду було не відокремлення себе від навколишнього середовища, тобто Земля, тварини, рослини і людина мислилися як єдине ціле, де люди тотожні з природою. Природа наділялась людськими можливостями, а людина – властивостями природи. Ця специфіка первісної релігії позначилась на всіх її ранніх формах: анімізм, фетишизм, магія, тотемізм. Анімізм (лат. аnima – душа, живе) – віра у наявність душі чи духу в явищах природи, предметах навколишнього світу (поклоніння сонцу, воді). Фетишизм – система уявлень про надприродні властивості предметів та речей та поклоніння їм (предметами фетишу могли бути кістки померлих предків, амулети, талісмани, стовпи як втілення світового дерева). Тотемізм – сукупність уявлень та вірувань у надприродній зв'язок між людьми та окремими видами рослин, птахів і звірів (окремі представники рослинного чи тваринного світу визнавались предками того чи іншого племені, вважалось, що після смерті представники племені набувають образу цієї тварини). Магія – віра в існування надприродних засобів впливу на природу і людину (у стародавніх слов'ян – це ворожбицтво, замовляння, заклинання та ін.) Первісні вірування формували уявлення людей про самих себе, про природу й світ, які систематизувались у міфології, що відігравала у той час роль суспільної ідеології. Міфологія – це форма зображення світу, наповненого живими істотами, наділеними чудесними й фантастичними якостями. Міфологію складають міфи – фантастичні символічні уявлення про світ, а також оповідання про поганських богів і надприродних героїв. Кожне плем'я створювало своїх богів та міфологічних персонажів, тому релігія первісних людей і називається «язичництвом» або народною релігією. Головним призначенням міфів була побудова картини світу і з'ясування у ній місця людини, тому міфи розподіляються на декілька типів: 1. Етіологічні – трактують причини й обставини виникнення різних природних явищ (розповіді про походження тварин, рослин, небесних світил тощо); 2. Космогонічні – оповідають про походження космосу (підземного, земного та небесного світів, або про світове дерево); 3. Антропологічні – говорять про походження першої людини або першопредків роду; 4. Астральні – розповідають про стосунки між зірками і планетами (тут Сонце і Місяць виступають як брат і сестра, або чоловік і дружина); 5. Тотемічні – про братерські відносини між певною групою людей і представниками тваринного світу; 6. Календарні – трактують зміну сезонів року як циклічний процес умирання й відродження природи. Вся ця міфологія представлена складною й різноманітною типологією персонажів або типів героїв: А) першопращури – персонажі, що уособлюють прабатьків ранніх людей; Б) культурні герої – персонажі, що вперше створюють для людини різні культурні чи побутові атрибути (Сварог – бог небесного вогню, Дана – берегиня води); В) духи – істоти, що допомагають або перешкоджають людині у різних видах діяльності (русалки, лісовики, відьми тощо); Г) боги й напівбоги – надприродні істоти, що створюють світ і керують ним. Отже, ці форми ранніх релігійних вірувань були властиві міфологічному світогляду прадавніх людей, з чого з часом склався пантеон язичницьких богів.
Читайте також:
|
||||||||
|