Тема 7. Українське національно-культурне відродження
(ХІХ – початок ХХ століття)
1. Сутність процесу становлення і розвитку культурно-освітнього та громадсько-політичного життя України у кінці ХVІІІ – на початку ХХ ст.
2. Особливості розвитку освіти в Україні.
3. Основні напрями наукових досліджень.
4. Розвиток української мови та літератури. Асиміляційні заходи російського самодержавства щодо українського народу та його культури.
5. Музичне мистецтво України. Театр та опера.
6. Архітектура та скульптура України: стильові напрями.
7. Український живопис та графіка.
Історичні особливості формування української національної культури. Освітні реформи та руйнування традиційної української системи освіти. Формування національної інтелігенції. Поява наукових товариств і організацій. Культурологічна діяльність „Просвіт”. Видатні вчені України. Асиміляційні заходи царату щодо української мови. Становлення української літературної мови та особливості розвитку літератури. М.В. Лисенко та формування професійного музичного мистецтва. Зародження професійного театру та місце І.Котляревського в цьому процесі. Архітектура та скульптура України: розмаїття стилів. Урізноманітнення тематики і жанрів у живописі та графіці.
Питання для самоконтролю:
1. Які типи навчальних закладів існували в Україні після загальноросійської освітньої реформи 1803 р.?
2. Яке наукове товариство відігравало роль Української академії наук наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст.? Де й коли воно було засноване?
3. Назвіть українських письменників, представників “великого реалізму” в українській літературі.
4. Назвіть автора першої української опери. Як вона називається?
5. Назвіть провідні архітектурні стилі України ХІХ – початку ХХ ст. у послідовності їх поширення.