МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Бюджетне законодавствоЗгідно з ч. 1 ст. 4 БК України бюджетне законодавство складається з: 1) Конституції України; 2) Бюджетного кодексу України; 3) закону про Державний бюджет України; 4) інших законів, що регулюють бюджетні відносини, передбачених статтею 1 БК України; 5) нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, прийнятих на підставі і на виконання БК України та інших законів України, передбачених пунктами 3 та 4 ч.1 ст.4 БК України; 6) нормативно-правових актів органів виконавчої влади, прийнятих на підставі і на виконання цього Кодексу, інших законів України та нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, передбачених пунктами 3, 4 та 5 ч.1 ст.4 БК України; 7) рішень про місцевий бюджет; 8) рішень органів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, прийнятих відповідно до цього Кодексу, нормативно-правових актів, передбачених пунктами 3, 4, 5, 6 і 7 ч.1 ст.4 БК України. Таким чином в БК України встановлено: 1) верховенство Конституції України як за- гальноправового акту вищої сили щодо всієї системи бюджетного законодавства; 2) верховенство Бюджетного кодексу України як кодифікованого закону в системі бюджетного законодавства; 3) чітку ієрархію актів бюджетного законодавства за їх силою. Конституція України посідає визначальне місце в системі інших законів, які регулюють бюджетні відносини, оскільки наділена особливими юридичними властивостями і є основою нормативно-правового регулювання всіх публічних фінансових відносин, що пов'язані з бюджетною діяльністю держави, її органів і органів місцевого самоврядування. Конституція України містить принципи, за якими побудоване бюджетне законодавство України, що визначені у ст. 8, 95 та 143 і полягають у верховенстві закону та самостійності окремих ланок бюджетної системи країни, що будується на засадах справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами. Статті 95-98 Конституції України присвячені спеціально встановленню засад бюджетної системи. Зокрема, в ст. 96 Конституції України встановлено, що Державний бюджет України затверджується щорічно Верховною Радою України на період з 1 січня по 31 грудня, а в ст. 92 — виключно законами України встановлюється: Державний бюджет України і бюджетна система України. Виключно законом про Державний бюджет України згідно з ст. 95 Конституції України визначаються видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків. У ст. 74 Конституції України міститься заборона проведення референдуму щодо законопроектів з питань бюджету. Визначаються повноваження в галузі бюджетів Верховної Ради України, Президента і Кабінету Міністрів. Контроль за використанням коштів державного бюджету покладається на Рахункову палату. Конституція України визначає бюджетні повноваження і місцевих органів самоврядування. Бюджетний кодекс України діє у тісному взаємозв'язку з положеннями Конституції України. Зокрема в ч. 2 ст. 22 БК України міститься пряме відсилання до Конституції України з питання визначення головних розпорядників бюджетних коштів. Так, за бюджетними призначеннями, визначеними законом про Державний бюджет України, — головними розпорядниками визначаються серед інших також органи, безпосередньо визначені Конституцією України. В ч. 1 ст. 81 БК України є відсилання до положень Конституції, що визначають функції держави, Автономної Республіки Крим та місцевого самоврядування. Бюджетний кодекс України відіграє центральну роль в системі бюджетного законодавства: він є кодифікованим нормативно-правовим актом законодавчої сили. Він має постійний характер, а також володіє пріоритетом ієрархічним та спеціальним щодо законів про Державний бюджет та інших законів. В преамбулі та ст. 1 БК України визначено предмет регулювання БК України. Ним визначаються правові засади функціонування бюджетної системи України, її принципи, основи бюджетного процесу і міжбюджетних відносин та відповідальність за порушення бюджетного законодавства. Проте, в окремих положеннях БК України додатково зазначається, що виключно БК України та законом про Державний бюджет України встановлюються: бюджетна система України і Державний бюджет України (ч. 2 ст. 4 БК України), а також розподіл бюджету на загальний та спеціальний фонди, їх складові частини (ч. 5 ст. 13 БК України). Тобто ці питання є їх виключним предметом регулювання БК України та закону про Державний бюджет України. Конституція України не встановлює пріоритету застосування того чи іншого закону, в тому числі залежно від предмета правового регулювання, однак він може бути встановлений самим законодавцем. Так, в ч. 2 ст. 4 БК України вказується, що якщо іншим нормативно-правовим актом бюджетні відносини визначаються інакше, ніж у БК України, застосовуються відповідні норми цього Кодексу. Тим самим підкреслено галузевий пріоритет положень БК України щодо норм інших законів. Бюджетний кодекс України володіє також пріоритетом кодифікованого акта, який однак діє лише в системі галузе- вого-бюджетного законодавства. На це прямо вказується в ч. 1 та 3 ст. 4 БК України. Бюджетний кодекс України конкретизував конституційні положення бюджетної системи України, визначивши її принципи (стаття 7): єдності, збалансованості, самостійності та інші. У цих принципах відображається єдина бюджетна політика України, що є основою розроблення, затвердження та виконання бюджетів. БК України застосовується до правовідносин, що виникають після введення його в дію. Чинність БК України визначається згідно з Розділом VI «Прикінцеві положення", згідно з яким БК України набирає чинності з 1 січня 2011 року. В цьому розділі вказані також положення БК України, які набирають чинність пізніше, зокрема, пункт 2 частини другої статті 60 та пункти 3 і 5 частини другої статті 61 набирають чинності з 1 січня 2013 року. Натомість вказані і положення БК України, що з часом втрачають чинність, зокрема, пункт 3 частини другої статті 60 БК України діє до 1 січня 2013 року. Закон про Державний бюджет є другим за значенням після БК України спеціальним законом. Визначення терміну «закон про Державний бюджет України" міститься в п. 24 ч. 1 ст. 2 БК України. Під цим поняттям розуміється «закон, який затверджує Державний бюджет України та містить положення щодо забезпечення його виконання протягом бюджетного періоду". Закон про Державний бюджет України має чітко визначені часові межі дії — приймається на один визначений бюджетний період — календарний рік. По закінченню бюджетного періоду, норми закону про Державний бюджет не втрачають чинність, вони залишаються чинними, але їх дія не поширюється на інші бюджетні періоди, окрім випадків передбачених в БК України. Закон України про Державний бюджет відіграє провідну роль у складі бюджетного законодавства. Він має чітко визначений предмет регулювання, що окреслений в ст. 40 БК України та інших статтях БК України. Зокрема, В законі про державний бюджет затверджуються: загальна сума доходів, видатків та кредитування державного бюджету (з розподілом на загальний та спеціальний фонди); граничний обсяг річного дефіциту (профіциту) державного бюджету і державного боргу, граничний обсяг надання державних гарантій, а також повноваження щодо цих гарантій; доходи державного бюджету за бюджетною класифікацією; фінансування державного бюджету за бюджетною класифікацією; бюджетні призначення головним розпорядникам коштів державного бюджету за бюджетною класифікацією; бюджетні призначення міжбюджетних трансфертів (у додатках до закону); розмір оборотного залишку коштів державного бюджету; розмір мінімальної заробітної плати на відповідний бюджетний період; розмір прожиткового мінімуму на відповідний бюджетний період; перелік кредитів (позик), що залучаються державою; додаткові положення, що регламентують процес виконання бюджету. Однак, слід зазначити, що в Рішенні Конституційного суду України у справі щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 5.4. Конституція України у статті 92 визначила сфери, зокрема бюджетну, які мають врегульовуватися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фінансовим документом держави. Через своє спеціальне призначення цей закон не повинен регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Згідно з вказаним Рішенням Конституційного суду України Конституція України не надає закону про Держбюджет вищої юридичної сили стосовно інших законів. Таким чином, Конституційний Суд України дійшов висновку, що «законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок — скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина. У разі необхідності зупинення дії законів, внесення до них змін і доповнень, визнання їх нечинними мають використовуватися окремі закони". Проте в тому, що стосується відносин, які входять до предмету регулювання закону про Державний бюджет, цей закон як спеціальний має пріоритет щодо інших законів. Закон про Державний бюджет України не може суперечити БК України. Але слід зазначити, що в ч. 2 ст. 67 БК України встановлений порядок, згідно з яким «якщо законом встановлено новий вид доходу місцевих бюджетів, його зарахування визначається законом про Державний бюджет України на період до внесення відповідних змін до цього Кодексу". Згідно з ст. 69 БК України такі доходи можуть включатися до доходів загального чи спеціального фонду місцевих бюджетів. Закон про Державний бюджет на відміні від інших законів характеризується тим, що щодо нього розроблений особливий порядок його розгляду та затвердження, а також внесення змін. Складання проекту закону про Державний бюджет та його розгляд розглядаються як дві перші стадії бюджетного процесу. Відповідно спеціальні глави БК України регулюють ці питання, зокрема: Глава 6 «Складання проекту Державного бюджету України" та Глава 7 «Розгляд та затвердження Державного бюджету України". Дев'ята глава БК України присвячена питанню внесення змін до закону про Державний бюджет України. До категорії «закон про Державний бюджет" можна віднести і закони про внесення змін до закону про Державний бюджет України, в тій їх частині, яка стосується змін до відповідного закону. Відмінність між законом про Державний бюджет України та законами про внесення змін до законів про Державний бюджет України існує не лише змістовна, а й процесуальна. Якщо право законодавчої ініціативи проекту закону про Державний бюджет України згідно з Конституцією України належить лише Кабінету Міністрів України, то згідно з рішенням Конституційного суду України у справі про право законодавчої ініціативи щодо внесення змін до закону про Державний бюджет України від 13.01.2009 р. №1-рп/2009 положення БК України 2001 р. в аспекті положень частини першої статті 93, частини другої статті 96 Конституції України тлумачились таким чином: подання до Верховної Ради України проектів законів про внесення змін до закону про Державний бюджет України не є виключним правом Кабінету Міністрів України. Право подавати до Верховної Ради України проекти законів про внесення змін до закону про Державний бюджет України мають усі суб'єкти права законодавчої ініціативи, визначені в частині першій статті 93 Конституції України. Проте, оскільки його положення втрачають чинність в зв'язку з введенням в чинність закону про внесення до закону про Державний бюджет України, за силою ці закони є рівними. Інші закони, що регулюють бюджетні відносини, окреслені в ст. 1 БК України діють в чистині, що не суперечить Конституції, БК України та закону про Державний бюджет України. Серед законів, які безпосередньо не регулюють бюджетні відносини, але відіграють роль у їх регулюванні, слід назвати закони: 1) що регулюють питання компетенції суб'єктів бюджетної діяльності: «Про Регламент Верховної Ради України" від 10.02.2010 №1861-У[, «Про комітети Верховної Ради України" від 04.04.1995 №116/95-ВР, «Про Кабінет Міністрів України" від 07.10.2010 №2591-У[; «Про затвердження Конституції Автономної Республіки Крим» від 23.12.1998 р. №350-Х^, «Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 р. №586-ХГУ; «Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 р. №280/97-ВР; 2) що регулюють питання компетенції органів бюджетного контролю: "Про Рахункову палату" від 11.07.1996 р. №315/96-ВР, «Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" від 26.01.1993 р. №2939-ХІІ; 3) інші закони, що регулюють окремі питання бюджетних відносин, зокрема: «Про прожитковий мінімум" від 15.07.1999 р. №966-ХГУ", «Про здійснення державних закупівель" 01.06.2010 р. №2289-УГ, «Про державне оборонне замовлення" від 03.03.1999 р. №464-Хіу «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Бюджетного кодексу України" від 08.07.2010 р. №2457-УГ, та інші. В окремих випадках в БК України прямо зазначається необхідність прийняття певного закону або визнається пріоритет у регулюванні визначених бюджетних відносин спеціальним законом. Так, в БК України наголошується необхідність прийняття законів: 1) про місцеві запозичення (ч. 1 ст. 71); 2) щодо безспірного списання коштів бюджету та відшкодування збитків, завданих бюджету (ч. 2 ст. 25 та п. 9 Перехідних положень БК України). Так, до законодавчого врегулювання безспірного списання коштів бюджету та відшкодування збитків, завданих бюджету діє порядок, встановлений в Розділі VI «Прикінцеві та перехідні положення" БК України. Характерно, що більшість законів певним чином впливають на бюджетні відносини, однак ряд з них може прямо впливати на показники бюджету. Тому, згідно з ч. 4 ст. 4 БК України розгляд законопроектів щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини, здійснюється за особливою процедурою, визначеною статтею 27 цього Кодексу. Отже, прийняття таких законів, також вимагає додержання спеціальної процедури. Як зазначалось в ряді положень в БК України містяться норми, що визначають пріоритет інших законів в регулюванні відносин, що є предметом регулювання БК України. Так, пріоритет у питаннях затвердження Закону України про Державний бюджет та змін до нього надається Регламенту Верховної Ради України. На сьогодні регламент Верховної Ради України затверджений Законом України «Про Регламент Верховної Ради України" від 10.02.2010 №1861-^УІ. Так, за спеціальною процедурою, визначеною Регламентом Верховною Радою України здійснюється: - розгляд проекту Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період (ч. 3 ст. 33 БК України); - розгляд проекту закону про Державний бюджет України та проектів законів про внесення змін до закону про Державний бюджет України (ч. 4 ст. 27, ч. 1 ст. 39 та ч. 2 ст. 52 БК України); - затвердження Державного бюджету України (ч. 1 ст. 39 БК України); - розгляд звіту про виконання закону про Державний бюджет України (ч. 2 ст. 62 БК України). В ч. 1 ст. 67 БК України міститься також прямий припис-відсилання до окремих законів, згідно з яким надходження та витрати бюджету Автономної Республіки Крим і бюджетів міст Києва та Севастополя формуються в порядку, встановленому цим Кодексом, з урахуванням Закону України «Про затвердження Конституції Автономної Республіки Крим», Закону України «Про столицю України — місто-герой Київ» та закону, що визначає особливий статус міста Севастополя. Тим самим визнається пріоритет вказаних норм як спеціальних щодо норм БК України. Постанови Кабінету Міністрів України є найчисленнішими з усіх джерел бюджетного законодавства. Саме постановами Кабінету Міністрів згідно з положеннями БК України 2010 року: 1) встановлюються (визначаються) порядки: - складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ встановлюється Кабінетом Міністрів України (ч. 1 ст. 47 БК України); - використання коштів з резервного фонду бюджету (ч. 1 ст. 24 БК України); - передачі бюджетних призначень від одного головного розпорядника бюджетних коштів до іншого головного розпорядника бюджетних коштів (ч. 6 ст. 23 БК України); - здійснення місцевих запозичень встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до умов, визначених БК України (ч. 8 ст. 74 БК України); - зарахування до державного бюджету коштів, що отримуються установами України, які функціонують за кордоном (ч. 3 ст. 45 БК України); - перерахування міжбюджетних трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам (включаючи бюджети районів у містах), коштів (ч. 2 ст. 108 БК України); - перерахування міжбюджетних трансфертів між місцевими бюджетами (ч. 2 ст. 108 БК України); - надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам (ч. 2 ст. 92 БК України); - проведення видатків місцевих бюджетів (передбачених у пп. «б» п. 4 ч.1 ст. 89 БК України) за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту (ч. 1 ст. 102 БК України); - списання заборгованості перед державою суб'єктів господарювання визнаних у встановленому порядку банкрутами (ч. 14 ст. 17 БК України); - проведення аукціонів розміщення тимчасово вільних коштів єдиного казначейського рахунку та коштів валютних рахунків державного бюджету на депозитах або шляхом придбання державних цінних паперів з подальшим поверненням таких коштів до кінця поточного бюджетного періоду (ч. 8 ст. 16 БК України); - отримання і погашення середньострокових позик на суми невиконання у відповідному звітному періоді розрахункових обсягів кошика доходів місцевих бюджетів (ст. 73 БК України); - розміщення закордонними дипломатичними установами України бюджетних коштів на поточних рахунках іноземних банків (ч.9 ст. 13 БК України); - здійснення на відкритих аукціонах продаж права вимоги погашення простроченої більше трьох років заборгованості перед державою за кредитами (позиками), залученими державою або під державні гарантії, а також за кредитами з бюджету (ч. 12 ст. 18 БК України); 2) встановлюються (визначаються) також: - критерії визначення одержувача бюджетних коштів (ч. 6 ст. 22 БК України); - критерії розподілу обсягу додаткової дотації на вирівнювання фінансової забезпеченості місцевих бюджетів між бюджетом Автономної Республіки Крим та обласними бюджетами (ч. 4 ст. 97 БК України); - формулу розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів, визначених п.п. 1 та 3 ч. 1ст. 96 БК України (ч. 3 ст. 98 БК України); - граничні суми витрат бюджетних установ на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування для адміністративних потреб (ч. 13 ст. 23 БК України); - умови здійснення державних запозичень (ч. 1 ст. 16 БК України); - загальні вимоги щодо обліку доходів бюджету (ч.7 ст. 45 БК України); - завдання та функціональні обов'язки бухгалтерських служб, повноваження керівника бухгалтерської служби у бюджетних установах — головного бухгалтера та вимоги щодо його професійно-кваліфікаційного рівня (ч. 3 ст. 56 БК України). Основні засади здійснення внутрішнього контролю і внутрішнього аудиту та порядок утворення підрозділів внутрішнього аудиту визначаються Кабінетом Міністрів України (ч. 3 ст. 26 БК України). Постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України як акти бюджетного законодавства приймаються лише на підставі Конституції України і на виконання положень БК України, закону про Державний бюджет та інших законів України, що регулюють бюджетні відносини, та не можуть суперечити їм. Вони приймаються згідно з положеннями Закону України «Про Кабінет Міністрів України" та в порядку встановленому регламентом Кабінету Міністрів України, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 р. №950 (зі змінами та доповненнями), а їх положення розвивають та деталізують норми вказаних законів та регулюють бюджетні відносини на всіх стадіях бюджетного процесу. Однак, в окремих положеннях БК України ми бачимо відступ від цього правила, який сам по собі стає правилом щодо окремих прямо встановлених відносин. Це стосується питання оплати товарів, робіт і послуг, одержаних розпорядником бюджетних коштів. Так, питання оплати товарів, робіт і послуг, що одержуються в порядку державної закупівлі на сьогодні регулюються БК України та Законом України «Про здійснення державних закупівель" від 01.06.2010 р. №2289-УІ. В ч. 2 ст. 40 вказаного закону зазначається, що у разі здійснення закупівлі за рахунок коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим і місцевих бюджетів замовник має право передбачати у договорах про закупівлю здійснення попередньої оплати відповідно до вимог бюджетного законодавства. У свою чергу в ч. 1ст. 49 БК України зазначається, що розпорядник бюджетних коштів після отримання товарів, робіт і послуг відповідно до умов взятого бюджетного зобов'язання приймає рішення про їх оплату та надає доручення на здійснення платежу органу Державного казначейства України, якщо інше не передбачено бюджетним законодавством, визначеним п. 5 ч. 1 ст. 4 БК України, тобто постановами Кабінету Міністрів України. Отже, винятки з загального правила встановлює на сьогодні саме Кабінет Міністрів України. Питання попередньої оплати за договорами державної закупівлі регулюються рядом постанов Кабінету Міністрів України, основна з яких — «Питання попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти" від 09.10.2006 р. №1404. Виняткові повноваження Кабінету Міністрів України щодо регулювання на рівні постанов окремих питань встановлені в п. 8 Прикінцевих та перехідних положень до БК України. Так, Кабінет Міністрів України має право встановлювати розміри соціальних виплат, не визначені законом, в абсолютних сумах у межах бюджетних призначень, встановлених за відповідними бюджетними програмами, до законодавчого врегулювання такого питання. Важливим предметом регулювання постанов Кабінету Міністрів України є відносини із застосування заходів впливу, передбачених ст. 117 БК України. Так, згідно з статтями 117 та 120 БК України підлягають визначенню Кабінетом Міністрів механізми: 1) зупинення операцій з бюджетними коштами; 2) зменшення бюджетних асигнувань; 3) повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету; 3) безспірне вилучення коштів з місцевих бюджетів. В окремих випадках рішення Кабінету Міністрів потребують погодження з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету (відповідною комісією Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради), зокрема у випадку перерозподілу видатків державного бюджету на централізовані заходи між адміністративно-територіальними одиницями (ч. 9 ст. 23 БК України). Можна виділити чотири блоки питань, що врегульовані актами Уряду. Основними з них є постанови Кабінету Міністрів України: 1) з питань встановлення компетенції органів виконавчої влади, наприклад: «Про затвердження Положення про Міністерство фінансів України" від 27 грудня 2006 р. №1837; «Питання Державного казначейства України" від 21.12.2005 №1232; Про затвердження Положення про Головне контрольно-ревізійне управління України від 27 червня 2007 р. №884; 2) з питань бюджетного процесу: «Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проекту Державного бюджету" від 26 квітня 2003 р. №621 Про затвердження Положення про порядок подання органами виконавчої влади, установами і організаціями пропозицій щодо розгляду питань, пов'язаних з видатками з державного бюджету від 10 березня 1999 року №344; Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ: затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 р. №228; Про затвердження переліку груп власних надходжень бюджетних установ, вимог щодо їх утворення та напрямів використання від 17 травня 2002 р. №659; 3) з питань бюджетного контролю: «Про стан фінансово-бюджетної дисципліни, заходи щодо посилення боротьби з корупцією та контролю за використанням державного майна і фінансових ресурсів" від 29 листопада 2006 р. №1673; «Про затвердження Порядку проведення інспектування державною контрольно-ревізійною службою" від 20 квітня 2006 р. №550; «Про проведення внутрішньої контрольно- ревізійної роботи в системі центрального органу виконавчої влади" від 6 січня 2010 р. №2; «Про затвердження Порядку проведення органами державної контрольно-ревізійної служби державного фінансового аудиту діяльності бюджетних установ" від 31 грудня 2004 р. №1777; 4) з питань застосування заходів впливу за порушення бюджетного законодавства: «Про Порядок безспірного вилучення коштів з місцевих бюджетів, витрачених на видатки, які повинні були провадитися з іншого бюджету" від 26 березня 2003 р. №386; Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів з рахунків, на яких обліковуються кошти державного та місцевих бюджетів, або бюджетних установ від 09.07.2008 року №609; «Про затвердження Порядку зменшення бюджетних асигнувань та повернення коштів у разі нецільового використання бюджетних коштів у поточному чи минулих роках" від 13 квітня 2006 р. №492; «Про затвердження Порядку повернення бюджетних коштів, отриманих як субвенція, до відповідного бюджету в разі їх нецільового використання" від 11 квітня 2002 р. №495. Разом з тим Кабінет Міністрів України приймає нормативно-правові акти разом з іншими центральними органами. Наприклад, 14 січня 1997 р. Кабінет Міністрів України разом із Національним банком України прийняв постанову «Про впровадження казначейської системи виконання Державного бюджету». Досить важливим джерелом бюджетного законодавства є нормативно-правові акти органів виконавчої влади, прийняті на підставі і на виконання цього Кодексу, інших законів України та нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, передбачених пунктами 3, 4 та 5 ч. 1 ст. 4 БК України. Компетенція органів виконавчої влади з прийняття нормативно-правових актів з питань регулювання бюджетних відносин визначається Конституцією України, Бюджетним кодексом України, законами про Державний бюджет України, спеціальними законами та підзаконними актами, що встановлюють компетенцію цих органів, а також указами Президента України та постановами Кабінету Міністрів України, що регулюють питання їх діяльності. В БК України встановлено спеціальну компетенцію окремих органів виконавчої влади з регулювання бюджетних відносин. Особливу роль у регулюванні бюджетних відносин відіграють нормативно-правові акти Міністерства фінансів України, Державного казначейства України. Міністерство фінансів є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади із забезпечення реалізації єдиної державної бюджетної політики[1]. Мінфін у межах своїх повноважень на основі та на виконання актів бюджетного законодавства видає накази, які діють щодо всіх учасників бюджетних правовідносин, організовує і контролює їх виконання. Разом з тим, Міністерство фінансів видає й листи, які вміщують роз'яснення статей законів про Державний бюджет України і мають рекомендаційний для суб'єктів бюджетної сфери характери. Так, Міністерство фінансів України згідно з БК України 2010 року наказами визначає (встановлює): - особливості складання розрахунків до проектів бюджетів на наступний бюджетний період (ч. 1 ст. 75 БК України); - організаційно-методологічні засади оцінки ефективності бюджетних програм (ч. 6 ст. 20 БК України); - терміни розроблення проектів порядків використання коштів державного бюджету за бюджетними програмами, здійснення заходів за якими потребує нормативно-правового визначення механізму використання бюджетних коштів, що подаються на затвердження у визначені Кабінетом Міністрів України (ч. 7 ст. 20 БК України); - правила складання паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання (ч. 8 ст. 20 БК України); - порядок отримання та погашення позик місцевим бюджетам на покриття тимчасових касових розривів (ст. 73 БК України); - форму та порядок складання протоколу про порушення бюджетного законодавства (ч. 2 ст. 118 БК України); - розробляє і доводить до головних розпорядників бюджетних коштів інструкції з підготовки бюджетних запитів (ч. 1 ст. 34 БК України). На сьогодні Міністерство фінансів здійснює регулювання наказами таких сфер відносин, наприклад: щодо встановлення бюджетної класифікації: Про бюджетну класифікацію та її запровадження: Наказ Міністерства фінансів України №604 від 27.12.2001р.; Про затвердження Типової відомчої класифікації видатків місцевих бюджетів від 24 лютого 2003 року №156; 2) щодо бюджетного процесу «Про затвердження порядку складання, затвердження та подання мережі розпорядників коштів місцевих бюджетів усіх рівнів і основні вимоги до неї" від 14 травня 2010 року №263; «Про затвердження документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету" від 28 січня 2002 року №57; «Про деякі питання проведення експерименту із запровадження програмно-цільового методу складання та виконання місцевих бюджетів" від 9 липня 2010 року №679; «Інструкція про статус відповідальних виконавців бюджетних програм та особливості їх участі у бюджетному процесі" від 14 грудня 2001 р. №574; «Про результативні показники бюджетної програми" від 27 жовтня 2009 року №1252; 3) щодо порядку застосування заходів впливу: «Про затвердження Порядку призупинення бюджетних асигнувань" від 15.05.2002 №319; «Про затвердження Порядку складання, передачі за належністю протоколу про бюджетне правопорушення" №129 від 26.02.2002 р.; «Про затвердження Порядку складання та передачі за належністю довідки щодо бюджетного правопорушення" від 31.03.2004 №238. Державне казначейство України є урядовим органом державного управління, що діє у складі Мінфіну і йому підпорядковується. Воно в межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру та контролює їх виконання. Згідно з БК України 2010 року на Державне казначейство України покладено визначати (встановлювати): 1) самостійно: - порядок бухгалтерського обліку усіх операцій щодо виконання Державного бюджету України здійснюють органи Державного казначейства України (у ч. 2 ст. 56 БК України); 2) за погодженням з Міністерством фінансів України; - порядок здійснення реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів визначається Державним казначейством України за погодженням з Міністерством фінансів України (ч. 7 ст. 48 БК України); - порядок закриття рахунків поточного бюджетного періоду та відкриття рахунків наступного бюджетного періоду (ч. 1 ст. 57 БК України); - форми фінансової звітності бюджетних установ та порядок їх заповнення (ч. 1 ст. 58 БК України). До основних наказів Державного казначейства можна віднести: «Про затвердження Порядку обслуговування державного бюджету за видатками та операціями з надання та повернення кредитів, наданих за рахунок коштів державного бюджету" від 25 травня 2004 року №89; «Про затвердження Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів" від 4 листопада 2002 р. №205; «Про затвердження Порядку формування Єдиного реєстру розпорядників та одержувачів бюджетних коштів" від 5 лютого 2008 р. №40; »Про затвердження Порядку обліку зобов'язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України" 09.08.2004 №136; "Про затвердження Порядку складання фінансової звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів" від 25.05.2010 р. №164. Разом з тим слід зазначити, що джерелами бюджетного законодавства є акти не лише органів виконавчої влади, а й інших суб'єктів. На сьогодні бюджетні відносини також регулюються: 1) актами Президента України, які були прийняті: 1) згідно з п. 4 Перехідних положень Конституції України в період трьох років після її прийняття та діють в частині, що не суперечить БК України, наприклад, «Про запровадження режиму жорсткого обмеження видатків та інших державних витрат, заходи щодо забезпечення надходження доходів до бюджету і запобігання фінансовій кризі №41 від 21 січня 1998р., «Про зміцнення фінансової дисципліни та запобігання правопорушенням у бюджетній сфері" від 25 грудня 2001 року №1251/2001; 2) з питань утворення чи реорганізації міністерств чи інших центральних органів виконавчої влади, в тому числі тих, які наділені повноваженнями в сфері бюджетного контролю; 2) актами Національного банку України, який згідно з ч. 5 ст. 17 БК України уповноважений встановлювати обов'язкові економічні нормативи, яких зобов'язані додержуватися суб'єкти господарювання, щодо яких приймається рішення про надання кредитів (позик), залучених державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста), або державних (місцевих) гарантій; 3) актами органів держави, що не належать до виконавчої влади, зокрема: а) Рахункової палати України, Зокрема, постановою «Про затвердження Стандарту Рахункової палати «Порядок підготовки і проведення перевірок та оформлення їх результатів»" від 27.12.2004 р. №28-6; Генеральної прокуратури та Державної судової адміністрації, як головних розпорядників бюджетних коштів, що регулюють питання витрачання бюджетних коштів розпорядниками, що входять до їх мережі. Окрема група джерел бюджетного законодавства — рішення місцевих рад. Термін «рішення про місцевий бюджет» визначено в п. 45 ч. 1 ст. 2 БК України, згідно з яким це «нормативно-правовий акт Верховної Ради Автономної Республіки Крим чи відповідної місцевої ради, виданий в установленому порядку, що затверджує місцевий бюджет та визначає повноваження відповідно Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації або виконавчого органу місцевого самоврядування здійснювати виконання місцевого бюджету протягом бюджетного періоду». Предмет регулювання рішення про місцевий бюджет визначений в ч. 2 ст. 76 БК України та інших статтях БК України. Зокрема в ч. 4 ст. 22 БК України зазначено, що головні розпорядники коштів місцевих бюджетів визначаються рішенням про місцевий бюджет відповідно до п.п. 2 і 3 ч. 2 ст. 22 БК України. Слід зазначити, що новацією БК України 2010 року є надання ієрархічного пріоритету рішенням про місцевий бюджет щодо рішень органів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування. Це є слушним з огляду на те, що саме рішення про місцевий бюджет визначають повноваження відповідно Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації або виконавчого органу місцевого самоврядування здійснювати виконання місцевого бюджету протягом бюджетного періоду. Рішення про місцевий бюджет, так само як і закон про Державний бюджет України, приймається представницьким органом але не народу України, а визначеної або об'єднаної територіальної громади чи АР Крим. Органи виконавчої влади, зокрема органи Державного казначейства України, в процесі виконання бюджетів керуються не лише законом про Державний бюджет України, а й рішеннями про місцеві бюджети. Слід зауважити, що бюджетний процес в Україні здійснюється не відокремлено за кожним бюджетом, що входить до бюджетної системи. Складання проектів бюджетів, їх розгляд та затвердження є взаємозалежним процесом, що додатково характеризує єдність бюджетної системи. Так, згідно з ч. 2. ст. 77 БК України бюджет Автономної Республіки Крим, обласні і районні бюджети, міські (міст Києва та Севастополя, міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення) бюджети, інші бюджети місцевого самоврядування, для яких у державному бюджеті визначаються міжбюджетні трансферти, на наступний бюджетний період затверджуються рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради не пізніше ніж у двотижневий строк з дня офіційного опублікування закону про Державний бюджет України. При цьому в ч. 10 ст. 78 БК України встановлено, що після набрання чинності законом про Державний бюджет України органам державної влади та їх посадовим особам забороняється приймати рішення, що призводять до виникнення додаткових витрат місцевих бюджетів, без визначення джерел коштів, виділених державою для забезпечення цих витрат. Рішення органів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, прийнятих відповідно до цього Кодексу, нормативно-правових актів, передбачених пунктами 3, 4, 5, 6 і 7 ч. 1 ст. 4 БК України є важливим джерелом бюджетного законодавства, оскільки саме вказаним органам надаються рішеннями про місцевий бюджет повноваження з виконання відповідного місцевого бюджету протягом бюджетного періоду. З цією метою їм згідно з положеннями БК України, законів «Про місцеві державні адміністрації» та «Про місцеве самоврядування» надані повноваження з прийняття актів нормативно-правового та розпорядчого характеру в сфері регулювання бюджетних відносин. Так, нормативно- правового характеру акти Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи відповідних місцевих рад приймають, зокрема, з таких питань: 1) складають та схвалюють прогноз місцевого бюджету на наступні за плановим два бюджетні періоди відповідно до прогнозних та програмних документів економічного та соціального розвитку країни і відповідної території, державних цільових програм (ч. 4 ст. 21 БК України); 2) затверджують натуральні норми забезпечення населення твердим та рідким пічним побутовим паливом і скрапленим газом, відповідно до яких населенню будуть надаватися пільги і житлові субсидії готівкою для відшкодування витрат на їх придбання (ч. 2 ст. 102 БК України). Розпорядчого характеру акти вони приймають, зокрема: 1) самостійно з питань: а) виділення коштів з резервного фонду бюджету (ч. 2 ст. 24 БК України); б) розподілу додаткової дотації на вирівнювання фінансової забезпеченості місцевих бюджетів з урахуванням особливостей депресивних та гірських територій і тих, що мають низький показник чисельності населення і розгалужену мережу бюджетних установ (ч. 4 ст. 97 БК України); 2) за погодженням з відповідною комісією Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради, зокрема, з питань: а) передачі бюджетних призначень (ч. 6 ст. 23 БК України); б) перерозподілу видатків за бюджетними програмами, а також збільшення видатків розвитку за рахунок зменшення інших видатків (ч. 8 ст. 23 БК України). Окрім нормативно-правових актів, що наведені в переліку джерел бюджетного законодавства, що закріплений в ч. 1 ст. 4 БК України, в інших статтях БК України містяться положення, в яких зазначаються й інші акти законодавства, які регулюють відносини, що є предметом БК України згідно з ст. 1 БК України. Так, згідно з ч. 12 ст. 18 БК України Верховна Рада Автономної Республіки Крим, відповідні місцеві ради можуть встановлювати порядок продажу прав вимоги погашення простроченої більше трьох років заборгованості за кредитами (позиками), залученими під місцеві гарантії, а також за кредитами з відповідних місцевих бюджетів з дотриманням вимог, встановлених Кабінетом Міністрів України. Окрім того, згідно з ч. 5 ст. 28 БК України відповідні місцеві ради визначають порядок публічного представлення інформації про виконання бюджету села, селища. Дія міжнародних актів в системі джерел бюджетного законодавства визначається ч. 3 ст. 4 БК України, згідно з якою якщо на ратифікацію подається міжнародний договір України, виконання якого потребує прийняття нових або внесення змін до чинних законів України, що регулюють бюджетні відносини, проекти таких законів подаються на розгляд Верховної Ради України разом з проектом закону про ратифікацію і приймаються одночасно. Конституція України (ст. 9) встановила, що чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України. Але для цього потрібно, щоб норми міжнародних договорів, що вміщують інші положення, ніж у відповідних нормах бюджетного законодавства України, були прийняті Верховою Радою України окремими законами. Характерно, що згідно з ч. 6 ст. 51 БК України вступ до міжнародних організацій і приєднання до міжнародних договорів, умови членства в яких передбачають сплату внесків або здійснення будь-яких інших виплат за рахунок коштів державного бюджету, здійснюються виходячи з відповідних обсягів, визначених на цю мету у законі про Державний бюджет України, та у порядку, визначеному Законом України «Про міжнародні договори України». Питання для самоконтролю 1. Які нормативно-правові акти встановлюють термін тривалості бюджетного періоду? 2. Яке значення для бюджетної діяльності має бюджетний період? 3. Чим відрізняється бюджетний період від бюджетного циклу? 4. В яких випадках продовжується бюджетний період? 5. Чи продовжується бюджетний період, якщо продовжується дія закону про Державний бюджет та рішень про місцеві бюджети ? 6. Що є елементами бюджетного законодавства? 7. Яке значення ієрархії актів бюджетного законодавства ? 8. Яке значення Бюджетного кодексу України в бюджетному законодавстві? 9. Що є предметом правового регулювання Закону про державний бюджет та рішень про місцеві бюджети? 10. Які межі регулювання бюджетних відносин встановлені для Кабінету Міністрів України та центральних органів виконавчої влади? 11. Чи виключний перелік актів бюджетного законодавства закріплено в статті 4 Бюджетного кодексу України? Тестові завдання 1. Бюджет — це: а) план формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються відповідно органами державної влади протягом бюджетного періоду; б) план формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються відповідно органами влади Автономної Республіки Крим протягом бюджетного періоду; в) план формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються відповідно органами місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду; г) план формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються відповідно органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду. 2. Бюджетна система України — це: а) сукупність заходів держави щодо організації та використання фінансових ресурсів для забезпечення економічного і соціального розвитку; б) сукупність державного бюджету та місцевих бюджетів, побудована з урахуванням економічних відносин, державного і адміністративно-територіальних устроїв і врегульована нормами права; в) сукупність державного бюджету та бюджету Автономної Республіки Крим, побудована з урахуванням економічних відносин, державного і адміністративно-територіальних устроїв і врегульована нормами права; г) сукупність державного бюджету та бюджетів місцевого самоврядування, побудована з урахуванням економічних відносин, державного і адміністративно-територіальних устроїв і врегульована нормами права. 3. Правовою основою бюджетної системи України є: а) Конституція України; б) Бюджетний кодекс України; в) Закон про Державний бюджет України на відповідний рік; г) правильно: а), б); д) правильно: а), б), в). 4. На зміст та склад бюджетної системи України впливають такі складові: а) економічні відносини; б) державний устрій; в) адміністративно-територіальний устрій; г) вірні відповіді а), б), в); д) вірні відповіді б), в). 5. Знайдіть найбільш повну відповідь. Бюджетна система України складається: а) з державного бюджету та місцевих бюджетів; б) з державного бюджету та бюджетів місцевого самоврядування; в) з державного бюджету та бюджету Автономної Республіки Крим; г) із загального та спеціального фондів. 6. Знайдіть найбільш повну відповідь. Місцевими бюджетами є: а) бюджет Автономної Республіки Крим та обласні бюджети; б) бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети; в) бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування; г) бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети, бюджети районів у містах та бюджети місцевого самоврядування. 7. Знайдіть найбільш повну відповідь. Бюджетами місцевого самоврядування є: а) обласні, районні бюджети та бюджети районів у містах; б) бюджети територіальних громад, їх об'єднань, сіл, селищ, міст (у тому числі районів у містах), що створюються згідно із законом; в) бюджети територіальних громад сіл, селищ, міст та їх об'єднань; г) районні бюджети та бюджети районів у містах. 8. Державний бюджет як основний фінансовий план держави: а) є постановою Кабінету Міністрів України; б) є Указом Президента України; в) має силу закону, прийнятого Верховною Радою України. 9. Державний бюджет — це: а) єдине систематизоване згрупування доходів для забезпечення завдань і функцій держави; б) єдине систематизоване згрупування видатків, спрямованих на фінансування державних заходів у галузі економіки, соціальної сфери, національної оборони тощо; в) кошторис щорічних доходів і видатків держави, заздалегідь розроблений урядом і затверджений законом; г) кошторис доходів і видатків держави, заздалегідь розроблений урядом і затверджений законом строком на п 'ять років. 10. Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є: а) рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад; б) доходи державного бюджету; в) доходи державного бюджету та місцевих бюджетів; г) доходи загального та спеціального фондів. 11. Зведений бюджет області включає: а) показники міського бюджету та бюджетів районів, що входять до його складу; б) показники обласного бюджету, зведених бюджетів районів і бюджетів міст обласного значення цієї області; в) показники Державного бюджету України, зведеного бюджету Автономної Республіки Крим та зведених бюджетів областей, міст Києва та Севастополя; г) показники районного бюджету, бюджетів міст районного значення, селищних та сільських бюджетів цього району. 12. Принцип побудови бюджетної системи, що характеризує розподіл видів видатків між державним бюджетом та місцевими бюджетами, а також між місцевими бюджетами та ґрунтується на необхідності максимально можливого наближення надання гарантованих послуг до їх безпосереднього споживача, є принципом: а) цільового використання бюджетних коштів; б) субсидіарності; в) обґрунтованості; г) самостійності. 13. Принцип обґрунтованості визначає: а) бюджет формується на реалістичних макропоказниках економічного і соціального розвитку України та розрахунках надходжень бюджету і витрат бюджету, що здійснюються відповідно до затверджених методик та правил; б) при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національної системи цінностей і завдань інноваційного розвитку економіки; в) розподіл видів видатків між державним бюджетом та місцевими бюджетами, а також між місцевими бюджетами ґрунтується на необхідності максимально можливого наближення надання гарантованих послуг до їх безпосереднього споживача. Читайте також:
|
||||||||
|