Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Індикатори сталого розвитку. Індекс людського розвитку

Для подолання бідності, надання технічної та методологічної допомоги країнам, що розвиваються, і країнам із перехідною економікою, до яких зараз належить і Україна, у 1965 році була створена Програма розвитку ООН.

§ За останні 20-25 років у світі сформувалась концепція людського розвитку, яка розглядає розвиток людини як основну мету і критерій суспільного прогресу. Показники сталого людського розвитку формуються у трьох напрямках:

§ можливість прожити довге життя, підтримуючи хороший стан здоров’я;

§ одержання освіти;

§ доступ до засобів, що забезпечують гідний рівень життя.

Якщо ці основні положення не реалізовано, то більшість інших цілей залишаються недосяжними.

 

Фахівці ООН розробили методику визначення індексу людського розвитку, який складається з трьох компонентів: тривалості життя, рівнів освіти (письменності та охоплення навчанням), а також матеріального добробуту населення. Ці складові вводять у загальні розрахунки за спеціальними формулами і одержують зведений ІЛР для кожної країни. ІЛР розраховується як середнє зважене індексів вимірів людського розвитку (довголіття характеризується одним показником, освіченість – двома, матеріальний добробут – одним):

ІЛР = ,

де:

Mj і mj — максимальне та мінімальне значення показників людського розвитку;

Хj : Х1 — очікувана тривалість життя при народженні (мінімальне значення — 25 років, максимальне — 85 років):

Х2 — грамотність дорослого населення (0% і 100%);

Х3 — повнота обсягу навчанням в початковій, середній та вищій школі (0% і 100%);

Х4 — спеціальний індикатор матеріального добробуту, розраховується як десятичний логаріфм реального валового внутрішнього продукту (ВВП) на душу населення (100 і 40000 доларів);

aj — коефіцієнти вагомості показників, підібрані таким чином, щоб три виміри людського розвитку мали рівну вагу (a1 = 1/3, a2 = 2/9, a3 = 1/9, a4 =1/3).

Для кожної країни ІЛР є відносною величиною від 0,000 до 1,000. Рівень ІЛР, який складає від 0,8 до 1, вважається високим, від 0,5 до 0,8 – середнім, меньше 0,5 – низьким. Місця країн у загальносвітовому рейтингу визначаються за зменшенням цих показників. ІЛР по країнах світу приводяться в щорічних “Доповідях про розвиток людини” Програми розвитку ООН.

З 1990 року в “Доповідях про розвиток людини” Програми розвитку ООН використовується так званий індекс людського розвитку (ІЛР). Концепцію, на базі якої було розроблено цей індекс, можна надати в стислому вигляді з допомогою п’яти положень:

§ розвиток людини відображує як процес розширення людського вибору, так і досягнутий рівень добробуту людей;

§ добробут оцінюється за можливостю людей вести таке життя, яке вони вважають гідним;

§ людський розвиток критично залежить від задовільнення трьох потреб – прожити довге та здорове життя, здобути знання, мати доступ до ресурсів, які забезпечують гідний рівень життя, - які характеризують такі показники людського розвитку як довголіття, освіченість та метеріальний добробут;

§ прибуток розглядається як засіб, що розширює людський вибір, тобто надає більшу свободу вибору і більше варіантів для досягнення вибраної мети;

для забезпечення гідного життя людям не потрібен нескінчено високий прибуток, позитивний вплив останнього на людський розвиток слабне із зростанням прибутку.

За опублікованими в 2001 році в Доповіді Програми розвитку ООН даними, що стосуються 1999 року, Україна за ІЛР посідає 74 місце серед 162 країн світу і належить до держав із середнім рівнем людського розвитку.

 

Таблиця 1 - Країни світу в ІЛР, 1999 р.

Країни та їхнє місце за ІЛР За-галь-ний ІЛР Трива-лість життя при народ-женні, років Пись-менність дорос-лого насе-лення, % Валовий показник охоплення навчанням, % Реальний ВВП на душу насе-лення, дол. США Індекс трива-лості життя Індекс освіти Індекс ВВП
1. Норвегія 0,939 78,4 0,89 0,98 0,94
2. Австралія 0,936 78,8 0,90 0,99 0,92
3. Канада 0,936 78,7 0,89 0,98 0,93
6. США 0,934 76,8 0,86 0,98 0,96
38. Польща 0,828 73,1 99,7 0,80 0,94 0,74
53. Білорусь 0,782 68,5 99,5 0,73 0,92 0,71
55. Росія 0,775 66,1 99,5 0,69 0,92 0,72
58. Румунія 0,772 69,8 0,75 0,88 0,68
69. Бразилія 0,750 67,5 84,9 0,71 0,83 0,71
74. Україна 0,742 68,1 99,6 0,72 0,92 0,59
82. Туреччина 0,735 69,5 84,6 0,74 0,77 0,69
87. Китай 0,718 70,2 83,5 0,75 0,80 0,60
98. Молдова 0,699 66,6 98,7 0,69 0,90 0,50
115. Індія 0,571 62,9 56,6 0,63 0,56 0,52
136. Нігерія 0,455 51,5 62,6 0,44 0,57 0,36
162. Сьєрра-Леоне 0,258 38,3 32,0 0,22 0,30 0,25

 

Аналіз даних, які наведено в Доповідях Програми розвитку ООН стосовно тривалості життя, показує, що в Україні цей показник поступово підвищується порівняно із попередніми роками. Але має місце тенденція скорочення загальної чисельності населення країни: вона скоротилася з 52,22 млн. чол. у 1992 році до 49,29 млн. на початку 2000 року, тобто на 2,95 млн. чол. За прогнозом, наведеним у Доповідях, чисельність населення України до 2015 року знизиться до 43,3 млн. чол. Однією з причин цього є різке скорочення народжуваності: 1990 року в Україні народилося 657 тис. дітей, 1995 – 493 тис., 2001 року – 385 тис. На початок 2001 року в Україні було 381 тис. дітей віком до року і 409 тис. чоловік віком 74 роки.

З компонентів ІЛР Україна найбільше відстає за виробництвом валового внутрішнього продукту (ВВП) на душу населення (96 місце). Цей показник в Україні становить менше половини загальносвітового рівня. Найвищим цей показник є у Люксембурзі – 42769 дол., найменшим – у Сьєра – Леоне (448 дол.). Загалом по країнах, що розвиваються, цей показник становить 3530 дол.

Крім ІЛР, у Доповіді 2001 року наведено ще 24 статистичні таблиці показників, які характеризують різні аспекти розвитку людей: індекс тендерного розвитку (враховує показники щодо статі), частка населення з доходами нижче рівня бідності, ратифікація основних міжнародних конвенцій із прав людини й конвенцій МОТ, тощо.

У багатьох державах крім глобальних Доповідей, видають національні доповіді про людський розвиток, де важливими є регіональні індекси. Україна була одним із піонерів видання таких доповідей і першою країною регіону, яка підготувала таке видання. Українські вчені побудували методику вимірювання рівня людського розвитку, яка допомогла зіставити ситуацію в різних регіонах держави. Було створено національну систему показників, яка не обмежується трьома напрямками, а складається з дев’яти інтегральних індексів, що характеризують головні аспекти людського розвитку:

§ демографічна ситуація, що є показником і причиною людського розвитку;

§ ситуація на ринку праці, що забезпечує матеріальний добробут населення, можливість розвитку соціальної та виробничої інфраструктури тощо;

§ матеріальний добробут населення;

§ умови проживання населення;

§ стан здоров’я населення й охорони здоров’я;

§ освіта;

§ соціальне середовище (зокрема, криміногенна ситуація в регіоні);

§ фінансування людського розвитку;

§ екологічна ситуація.

За даними на 2001 рік серед регіонів України за кожним з цих показників є лідери і аутсайдери. За рівнем демографічного розвитку перше місце належить Києву, останнє – південним, Сумській, Луганській та Донецькій областям, а також Севастополю. Середні показники мають західні області, Черкащина, Полтавщина, Чернігівщина, Харківщина.

За умовами проживання населення Київ також є лідером, останнє місце посідає Івано – Франківщина. Високій рівень фінансування людського розвитку демонструють Харківська, Дніпропетровська, Івано – Франківська, Чернівецька області та Севастополь. У хвості рейтингу – Волинський та Кіровоградський райони. За рівнем розвитку ринку праці перше місце посідає Київ, останнє – Чернівецька область. У жителів столиці та Київського, Чернігівського й Полтавського регіонів матеріальний добробут є найвищим, найнижчі показники – у Закарпатської, Харківської та Чернівецької областей.

Соціальне середовище найбільш сприятливе на Заході України, середні показники мають Одеська, Херсонська , Донецька області, Крим та вся північ. Нижче середнього – ситуація в центральному і східному регіонах, найгірша – на Луганщині. За інтегральним індексом умовного здоров’я населення лідирує Закарпаття, на останньому місці – Харківщина. Регіоном України з найгіршою екологічною ситуацією є Київ, на другому місці – Донецька, Дніпропетровська, Львівська, Одеська і Луганська області.

 

ЛІТЕРАТУРА:

1. Безпека життєдіяльності (забезпечення соціальної, техногенної та природної безпеки: Навч. посібник/ В.В. Бєгун, І.М. Науменко - К.: 2004. – 328с.

2. Безпека життєдіяльності: Навч.посібник./За ред. Цапка.-К.,2006.-397с.

3. Джигирей В.С., Жидецький В.Ц. Безпека життєдіяльності. Підручник.-Львів, 2001.-254с.

4. Желібо Є. П., Заверуха Н. М., Зацарний В. В. Безпека життєдіяльності. Навч. посіб. / за ред. Є. П. Желібо. 6-е вид. –К.: «Каравела», 2009. – 344 с.

5. Желібо Є. П., Зацарний В. В. Безпека життєдіяльності. Підручник. – К.: «Каравела», 2008. – 280 с.

6. Березуцький В.В., Васьковець Л.А., Вершиніна Н.П. та ін. Безпека життєдіяльності: Навчальний посібник / За ред.. проф. В.В. Березуцького. – Х.: Факт, 2005. – 348 с.

7. Касьянов М.А., Ревенко Ю.П., Медяник В.О., Арнаут І.М., Друзь О.М., Тищенко Ю.А. Безпека життєдіяльності: Навчальний посібник. – Луганськ: Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2006. – 284 с.

8. Концепція освіти з напряму "Безпека життя і діяльності людини" / В.О.Кузнецов, В.В. Мухін, О.Ю. Буров та ін. // Інформаційний вісник. Вища освіта. – К.: Вид-во наук.-метод. центру вищої освіти МОНУ, 2001. – № 6. – С. 6–17.

9. Лапін В.М. Безпека життєдіяльності людини: Навч. посіб.-К., 2007. – 332с.

10. Ліпкан В.А. Безпекознавство: Навч. посіб. – К.: Вид-во Європ. ун-ту, 2003. – 208 с.

11. Михайлюк В.О. Цивільний захист: Навч.посібник. Миколаїв: НУК, 2005. – ч.1. Соціальна, техногенна і природна безпека. – 136 с.

12. Михайлюк В.О., Халмурадов Б.Д. Цивільна безпека: Навчальний посібник. – К.: Центр учбової літератури, 2008, - 158 с.

13. Мохняк С.М., Дацько О.С., Козій О.І., Романів А.С., Петрук М.П., Скіра В.В., Васійчук В.О., Безпека життєдіяльності. Навчальний посібник. Львів. Видавництво НУ "Львівська політехніка", 2009.- 264 с.

14. Осипенко С.І., Іванов А.В. "Організація функціонального навчання у сфері цивільного захисту". Навчальний посібник. – К., 2008. – 286с.

15. Скобло Ю.С., Соколовська Т.Б., Мазоренко Д.І., Тіщенко Л.М., Троянов М.М. Безпека життєдіяльності: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів ІІI-IV рівнів акредитації. – Київ: Кондор, 2003. – 424с.

16. Черняков О.Г., Кочін І.В., Сидоренко П.І., Букін В.Є, Костенецький М.І. Медицина катастроф. Навч. посібник. К.: "Здоров’я". 2001, - 348 с.

17. Яким Р.С. Безпека життєдіяльності. Навч. посіб. – Львів: Видавництво "Бескид Біт", 2005. – 304 с.

18. Яремко З.М. Безпека життєдіяльності. Навчальний посібник. Львів. Видавничий центр ЛНУ ім.. Ів. Франка, 2005.- 301 с.

 


Читайте також:

  1. III.Цілі розвитку особистості
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. IV етап розвитку міжнародної міграції робочої сили розпочав ся після II світової війни і триває понині.
  5. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  6. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  7. VII. ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ У ХХ ст.
  8. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  9. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  10. Автоматизація виробництва як вищий етап технологічного розвитку підприємств
  11. Агрегатний індекс фізичного обсягу
  12. Агрегатний індекс ціни




Переглядів: 1142

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Рівні керування БЖД | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.