МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Індикатори сталого розвитку. Індекс людського розвиткуДля подолання бідності, надання технічної та методологічної допомоги країнам, що розвиваються, і країнам із перехідною економікою, до яких зараз належить і Україна, у 1965 році була створена Програма розвитку ООН. § За останні 20-25 років у світі сформувалась концепція людського розвитку, яка розглядає розвиток людини як основну мету і критерій суспільного прогресу. Показники сталого людського розвитку формуються у трьох напрямках: § можливість прожити довге життя, підтримуючи хороший стан здоров’я; § одержання освіти; § доступ до засобів, що забезпечують гідний рівень життя. Якщо ці основні положення не реалізовано, то більшість інших цілей залишаються недосяжними.
Фахівці ООН розробили методику визначення індексу людського розвитку, який складається з трьох компонентів: тривалості життя, рівнів освіти (письменності та охоплення навчанням), а також матеріального добробуту населення. Ці складові вводять у загальні розрахунки за спеціальними формулами і одержують зведений ІЛР для кожної країни. ІЛР розраховується як середнє зважене індексів вимірів людського розвитку (довголіття характеризується одним показником, освіченість – двома, матеріальний добробут – одним): ІЛР = , де: Mj і mj — максимальне та мінімальне значення показників людського розвитку; Хj : Х1 — очікувана тривалість життя при народженні (мінімальне значення — 25 років, максимальне — 85 років): Х2 — грамотність дорослого населення (0% і 100%); Х3 — повнота обсягу навчанням в початковій, середній та вищій школі (0% і 100%); Х4 — спеціальний індикатор матеріального добробуту, розраховується як десятичний логаріфм реального валового внутрішнього продукту (ВВП) на душу населення (100 і 40000 доларів); aj — коефіцієнти вагомості показників, підібрані таким чином, щоб три виміри людського розвитку мали рівну вагу (a1 = 1/3, a2 = 2/9, a3 = 1/9, a4 =1/3). Для кожної країни ІЛР є відносною величиною від 0,000 до 1,000. Рівень ІЛР, який складає від 0,8 до 1, вважається високим, від 0,5 до 0,8 – середнім, меньше 0,5 – низьким. Місця країн у загальносвітовому рейтингу визначаються за зменшенням цих показників. ІЛР по країнах світу приводяться в щорічних “Доповідях про розвиток людини” Програми розвитку ООН. З 1990 року в “Доповідях про розвиток людини” Програми розвитку ООН використовується так званий індекс людського розвитку (ІЛР). Концепцію, на базі якої було розроблено цей індекс, можна надати в стислому вигляді з допомогою п’яти положень: § розвиток людини відображує як процес розширення людського вибору, так і досягнутий рівень добробуту людей; § добробут оцінюється за можливостю людей вести таке життя, яке вони вважають гідним; § людський розвиток критично залежить від задовільнення трьох потреб – прожити довге та здорове життя, здобути знання, мати доступ до ресурсів, які забезпечують гідний рівень життя, - які характеризують такі показники людського розвитку як довголіття, освіченість та метеріальний добробут; § прибуток розглядається як засіб, що розширює людський вибір, тобто надає більшу свободу вибору і більше варіантів для досягнення вибраної мети; для забезпечення гідного життя людям не потрібен нескінчено високий прибуток, позитивний вплив останнього на людський розвиток слабне із зростанням прибутку. За опублікованими в 2001 році в Доповіді Програми розвитку ООН даними, що стосуються 1999 року, Україна за ІЛР посідає 74 місце серед 162 країн світу і належить до держав із середнім рівнем людського розвитку.
Таблиця 1 - Країни світу в ІЛР, 1999 р.
Аналіз даних, які наведено в Доповідях Програми розвитку ООН стосовно тривалості життя, показує, що в Україні цей показник поступово підвищується порівняно із попередніми роками. Але має місце тенденція скорочення загальної чисельності населення країни: вона скоротилася з 52,22 млн. чол. у 1992 році до 49,29 млн. на початку 2000 року, тобто на 2,95 млн. чол. За прогнозом, наведеним у Доповідях, чисельність населення України до 2015 року знизиться до 43,3 млн. чол. Однією з причин цього є різке скорочення народжуваності: 1990 року в Україні народилося 657 тис. дітей, 1995 – 493 тис., 2001 року – 385 тис. На початок 2001 року в Україні було 381 тис. дітей віком до року і 409 тис. чоловік віком 74 роки. З компонентів ІЛР Україна найбільше відстає за виробництвом валового внутрішнього продукту (ВВП) на душу населення (96 місце). Цей показник в Україні становить менше половини загальносвітового рівня. Найвищим цей показник є у Люксембурзі – 42769 дол., найменшим – у Сьєра – Леоне (448 дол.). Загалом по країнах, що розвиваються, цей показник становить 3530 дол. Крім ІЛР, у Доповіді 2001 року наведено ще 24 статистичні таблиці показників, які характеризують різні аспекти розвитку людей: індекс тендерного розвитку (враховує показники щодо статі), частка населення з доходами нижче рівня бідності, ратифікація основних міжнародних конвенцій із прав людини й конвенцій МОТ, тощо. У багатьох державах крім глобальних Доповідей, видають національні доповіді про людський розвиток, де важливими є регіональні індекси. Україна була одним із піонерів видання таких доповідей і першою країною регіону, яка підготувала таке видання. Українські вчені побудували методику вимірювання рівня людського розвитку, яка допомогла зіставити ситуацію в різних регіонах держави. Було створено національну систему показників, яка не обмежується трьома напрямками, а складається з дев’яти інтегральних індексів, що характеризують головні аспекти людського розвитку: § демографічна ситуація, що є показником і причиною людського розвитку; § ситуація на ринку праці, що забезпечує матеріальний добробут населення, можливість розвитку соціальної та виробничої інфраструктури тощо; § матеріальний добробут населення; § умови проживання населення; § стан здоров’я населення й охорони здоров’я; § освіта; § соціальне середовище (зокрема, криміногенна ситуація в регіоні); § фінансування людського розвитку; § екологічна ситуація. За даними на 2001 рік серед регіонів України за кожним з цих показників є лідери і аутсайдери. За рівнем демографічного розвитку перше місце належить Києву, останнє – південним, Сумській, Луганській та Донецькій областям, а також Севастополю. Середні показники мають західні області, Черкащина, Полтавщина, Чернігівщина, Харківщина. За умовами проживання населення Київ також є лідером, останнє місце посідає Івано – Франківщина. Високій рівень фінансування людського розвитку демонструють Харківська, Дніпропетровська, Івано – Франківська, Чернівецька області та Севастополь. У хвості рейтингу – Волинський та Кіровоградський райони. За рівнем розвитку ринку праці перше місце посідає Київ, останнє – Чернівецька область. У жителів столиці та Київського, Чернігівського й Полтавського регіонів матеріальний добробут є найвищим, найнижчі показники – у Закарпатської, Харківської та Чернівецької областей. Соціальне середовище найбільш сприятливе на Заході України, середні показники мають Одеська, Херсонська , Донецька області, Крим та вся північ. Нижче середнього – ситуація в центральному і східному регіонах, найгірша – на Луганщині. За інтегральним індексом умовного здоров’я населення лідирує Закарпаття, на останньому місці – Харківщина. Регіоном України з найгіршою екологічною ситуацією є Київ, на другому місці – Донецька, Дніпропетровська, Львівська, Одеська і Луганська області.
ЛІТЕРАТУРА: 1. Безпека життєдіяльності (забезпечення соціальної, техногенної та природної безпеки: Навч. посібник/ В.В. Бєгун, І.М. Науменко - К.: 2004. – 328с. 2. Безпека життєдіяльності: Навч.посібник./За ред. Цапка.-К.,2006.-397с. 3. Джигирей В.С., Жидецький В.Ц. Безпека життєдіяльності. Підручник.-Львів, 2001.-254с. 4. Желібо Є. П., Заверуха Н. М., Зацарний В. В. Безпека життєдіяльності. Навч. посіб. / за ред. Є. П. Желібо. 6-е вид. –К.: «Каравела», 2009. – 344 с. 5. Желібо Є. П., Зацарний В. В. Безпека життєдіяльності. Підручник. – К.: «Каравела», 2008. – 280 с. 6. Березуцький В.В., Васьковець Л.А., Вершиніна Н.П. та ін. Безпека життєдіяльності: Навчальний посібник / За ред.. проф. В.В. Березуцького. – Х.: Факт, 2005. – 348 с. 7. Касьянов М.А., Ревенко Ю.П., Медяник В.О., Арнаут І.М., Друзь О.М., Тищенко Ю.А. Безпека життєдіяльності: Навчальний посібник. – Луганськ: Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2006. – 284 с. 8. Концепція освіти з напряму "Безпека життя і діяльності людини" / В.О.Кузнецов, В.В. Мухін, О.Ю. Буров та ін. // Інформаційний вісник. Вища освіта. – К.: Вид-во наук.-метод. центру вищої освіти МОНУ, 2001. – № 6. – С. 6–17. 9. Лапін В.М. Безпека життєдіяльності людини: Навч. посіб.-К., 2007. – 332с. 10. Ліпкан В.А. Безпекознавство: Навч. посіб. – К.: Вид-во Європ. ун-ту, 2003. – 208 с. 11. Михайлюк В.О. Цивільний захист: Навч.посібник. Миколаїв: НУК, 2005. – ч.1. Соціальна, техногенна і природна безпека. – 136 с. 12. Михайлюк В.О., Халмурадов Б.Д. Цивільна безпека: Навчальний посібник. – К.: Центр учбової літератури, 2008, - 158 с. 13. Мохняк С.М., Дацько О.С., Козій О.І., Романів А.С., Петрук М.П., Скіра В.В., Васійчук В.О., Безпека життєдіяльності. Навчальний посібник. Львів. Видавництво НУ "Львівська політехніка", 2009.- 264 с. 14. Осипенко С.І., Іванов А.В. "Організація функціонального навчання у сфері цивільного захисту". Навчальний посібник. – К., 2008. – 286с. 15. Скобло Ю.С., Соколовська Т.Б., Мазоренко Д.І., Тіщенко Л.М., Троянов М.М. Безпека життєдіяльності: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів ІІI-IV рівнів акредитації. – Київ: Кондор, 2003. – 424с. 16. Черняков О.Г., Кочін І.В., Сидоренко П.І., Букін В.Є, Костенецький М.І. Медицина катастроф. Навч. посібник. К.: "Здоров’я". 2001, - 348 с. 17. Яким Р.С. Безпека життєдіяльності. Навч. посіб. – Львів: Видавництво "Бескид Біт", 2005. – 304 с. 18. Яремко З.М. Безпека життєдіяльності. Навчальний посібник. Львів. Видавничий центр ЛНУ ім.. Ів. Франка, 2005.- 301 с.
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|