Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Джерела кримінального права США

Рецепція права колишньої англійської метрополії, що являла собою здебільшого сукуп­ність норм прецедентного, або так званого загального права, і його додатка — законодавства або так званого статутного права, здійснювалася по-різному: шляхом включення окремих частин англійського загального права до статутів, використання його норм у судовій практиці і прийняття загальних статутів або конституційних положень, якими санкціону­валося застосування основної маси англійського права за станом на якусь кон­кретну дату.

Так, у штаті Вірджинія континуїтет (лат. – „безперервність”) дії старо­го права (англійського загального права й актів парламенту, прийнятих на до­даток до нього до 4-го року правління короля Джеймса І), що мали загальний, а не суто англійський характер, підтверджувався ордонансом 1776 року. А у ст.35 першої конституції штату Нью-Йорк, прийнятій в 1777р., проголошува­лося право цієї колонії за станом на 19 квітня 1775 р., яке складалося з зага­льного права та англійських статутів, а також актів законодавчого органу ко­лонії, за умови його можливої зміни та доповнення. Навіть у штаті Луїзіана, де переважною була континентальна, в основному французька система права, законом 1805 р. англійське загальне право визнавалось основним джерелом як матеріального, так і процесуального кримінального права.

Однак збереження, а подекуди й уведення англійської правової системи не означало, що надалі США її копіювали. Розвиток їх кримінального права по­казує, що в силу різних причин там склався свій, американський варіант англійської правової системи.

Чинне американське кримінальне право — явище дуже своєрідне і складне, що є результатом взаємодії таких основних факторів. По-перше, в США, так само як і в Англії, співіснують загальне і статутне право. Однак, на відміну від англійської системи з її консервативним прагненням зберегти старі норми й ін­ститути, в США пішли шляхом „гнучкої правотворчості”: це стосується насам­перед діяльності Верховного суду країни. Крім того, сфера дії загального права там у цілому є більш вузькою.

По-друге, в США немає єдиної кримінально-правової системи, що зумовлено особливостями американського федералізму; там існують 53самостійні системи - 50 штатів, федеральна, Округу Колумбія, де розташована столиця країни, і „вільно приєднаної держави” Пуерто-Рико. Це породило для кримінально-правової системи характерну для американського права в цілому особливість - правовий дуалізм, який означає, що на території кожного штату діє право цьо­го штату, а за певних умов застосовується федеральне право.

Джерела федерального кримінального права.

Основними джерелами феде­рального кримінального законодавства є Конституція 1787 р., акти Конгресу, підзаконні акти.

Конституція США не дозволяє чітко розмежувати компетенцію федерації і штатів у галузі кримінального законодавства. У розділі 8ст.1 після перерахування питань, з яких „Конгрес має право” приймати рішення (встановлювати покарання за підробку державних цінних паперів, визначати і карати морсь­кий розбій тощо), відзначається, що він також може „видавати всі закони, що будуть необхідні для здійснення як вищевказаних прав, так і всіх інших прав, якими дійсна Конституція наділяє Уряд Сполучених Штатів, його Департамен­ти й посадових осіб”. Очевидно, це конституційне положення послужило під­ставою для надзвичайно інтенсивного розвитку федерального кримінального законодавства: спочатку на федеральному рівні існувало лише кілька криміна­льних законів, основна їх частина була прийнята у штатах.

Конституція США містить ряд положень як безпосередньо кримінально-правового характеру, так і таких, що мають відношення до кримінального пра­ва. Серед них, наприклад, заборона на видання законів, що мають зворотну си­лу, на застосування жорстоких і незвичайних покарань, на позбавлення життя, волі і власності без законного судового розгляду та інші. У Конституції (розділ З ст.111) навіть закріплено визначення такого злочину, як зрада.

У США немає федерального кримінального кодексу в його загальноприй­нятому розумінні. Федеральне кримінальне законодавство вперше було коди­фіковано в розділі „Про злочини” виданому у 1873—1877 рр. Зводу законів США, потім у суттєво зміненому вигляді знову систематизовано в 1909р. і, нарешті, реформоване в 1948році. Актом Конгресу від 25 червня 1948 р. основна маса раніше чинного законодавства була, як сказано в ньому, „пере­глянута, кодифікована” і включена у формі закону до розділу Зводу законів США „Злочини і кримінальний процес”. Частина 1 цього розділу („Злочи­ни”) нараховує 86 глав, хоча номер останньої глави - 123: інші глави про­пущені. Формально вона не має ні Загальної, ні Особливої частини. Фактично ж перший розділ („Загальні положення”) - міні-загальна частина, оскільки вона складається всього з 22 статей, більшість з яких містять дефініції вико­ристаних у зазначеному розділі термінів. Крім того, три статті (§2, З і 4) присвячені інституту співучасті, а одна (§ 17) — неосудності. Інші глави роз­ташовані за абеткою, тому на початку виявилися статті про відповідальність за зазіхання на тварин і рослини (гл. 3), у середині — про вбивство (гл. 51), а наприкінці -- про відповідальність за тероризм (гл. 113 В), зраду (гл. 115) і військові злочини (гл. 118).

Однак далеко не всі кримінально-правові норми, навіть загального характе­ру, зібрані в ч. І розділу 18 Зводу законів. Наявні вони в частині II цього роз­ділу, де розглядаються питання покарань (апробації — випробування, штрафу і тюремного ув'язнення — гл. 227, а також страти — гл. 228), розкидані майже по всіх інших 49розділах Зводу законів США. їх близько 3000. Така величез­на кількість кримінально-правових положень є результатом казуїстики, норм описового характеру, наявності застарілих і навіть архаїчних положень та в цілому — невпорядкованості законодавства.

Зазначені та інші недоліки федерального кримінального законодавства зу­мовили спроби його подальшого вдосконалення. У середині XX ст. у ході руху за реформу кримінального законодавства штатів вагому роль відіграв Зразко­вий кримінальний кодекс (1962 р.), підготовлений Інститутом американського права. Цей документ не набув офіційного характеру: він був призначений лише послужити „єдиним орієнтиром” для назрілого відновлення та зближення кримінальних кодексів штатів. Зразковий КК в основному виконав своє за­вдання, оскільки увібрав у себе досвід розвитку американського кримінального права й витлумачив його в досить ліберальному дусі, а з урахуванням високого рівня його юридичної техніки на нього неминуче орієнтувалися укладачі всіх проектів КК, пропонованих законодавчим зборам штатів ще від 60-х років.

У 1984 р. адміністрація Р.Рейгана провела через Конгрес так званий Ком­плексний закон про контроль над злочинністю, що в дусі твердої кримінальної політики передбачає заходи боротьби з небезпечними злочинцями та рецидиві­стами, регулює інші питання. Частина цього закону — Закон про Реформу по­карань, на підставі якого була створена Комісія з покарань. Вона розробила „Основні напрямки щодо призначення покарань”, опубліковані у формі Посібників (керівництв), покликаних усунути різнобій у призначенні покарань за федеральні злочини. У 1994 р. прийнято закон про боротьбу з насильницькою злочинністю, який газета „Нью-Йорк Таймс” схарактеризувала як найрепресивніший у сучасній історії США: він збільшив число випадків застосування страти до 60.

Велику роль у регулюванні кримінально-правових відносин на федерально­му рівні відіграють підзаконні акти, видавані Президентом, міністерствами й відомствами федерального уряду. Як правило, ці акти деталізують, конкрети­зують норми федеральних законів. Але іноді й самі вони встановлюють кримі­нальну відповідальність за ті чи інші діяння.

Дія федерального кримінального законодавства є обмеженою. По-перше, во­но застосовується у випадку скоєння злочинів з так званим „федеральним еле­ментом” стосовно до федеральних посадових осіб (наприклад, убивство, заподі­яння тілесних ушкоджень, перешкоджання виконанню службових обов'язків) або зловживання ними у зв'язку з виконанням своїх службових обов'язків (на­приклад, хабарництво й розкрадання); злочини, що торкаються інтересів кіль­кох штатів (наприклад, викрадення автомобілів і перегін їх з одного штату в інший, збут наркотиків); посягання на федеральні установи та служби (напри­клад, пошти) або Сполучених Штатів у цілому (зрада, шпигунство тощо).

По-друге, воно застосовується в разі скоєння будь-якого злочину, але скоє­ного на територіях федерального значення: національні парки, заповідники, судна, що плавають під американським прапором у відкритому морі, а також перебувають у польоті в повітряному просторі над відкритим морем, військові об'єкти тощо. Якщо на цих територіях відбувається посягання, які федераль­ним законодавством не передбачаються, то за аналогією „підганяється” право штату, де такі території розташовані (§13розділу 18 Зводу законів).

Сучасним джерелом федерального кримінального права продовжує залиша­тися й судова правотворчість — прецедентне (загальне) право. Незважаючи на те, що ще у 1812році Верховним судом країни було ухвалено заборону карати за злочини, які не визнані Конгресом, федеральні суди фактично займаються правотворчістю, здійснюючи тлумачення законодавства, заповнюючи його про­галини, виправляючи інші недоліки. Особливо велика роль у цьому належить Верховному судові США, рішення котрого з відповідних питань обов'язкові для всіх судів країни.

Найважливішим об'єктом впливу з боку Верховного суду була й залишаєть­ся Конституція США. Утлумачуючи ті чи інші положення Конституції, іноді прямо протилежні. Верховний суд суттєво впливає на кримінальну політику у країні. Так, у 1972 р., розглянувши апеляцію у справі Фурмена, він ухвалив, що винесення смертного вироку (страта) являє собою жорстоке і незвичайне покарання, що суперечить VIII і XIV поправкам до Конституції, а в 1976р., у зв'язку з розглядом справи Грегга, вирішив, що „страта сама по собі не скла­дає порушення Конституції”.

Відомо, що Верховний суд США, привласнивши собі право здійснення так званого „судового конституційного контролю” (оскільки воно не випливає ні з Конституції, ні зі звичайного розуміння судової влади), може, визнавши не­конституційним будь-який акт Конгресу або легіслатур штатів, позбавити його юридичного захисту. І таке нерідко відбувалося на практиці, в тому числі з кримінальними законами.

У США немає єдиного загального права. На території кожного штату силу обов'язкового судового прецеденту мають рішення, винесені федеральними су­дами всіх інстанцій і верховним судом цього штату; рішення судових органів інших штатів мають лише силу „переконлувального прецеденту”. Однак в останні десятиліття починаються спроби зближення і норм загального права окремих штатів.

Джерелом федерального кримінального права США є також укладені ними договори. Наприклад, тільки при наявності угоди про екстрадицію (видачу), укладеної США з відповідними державами, можлива видача особи, що скоїла передбачений федеральним законодавством міжнародний злочин (піратство, викрадення літака, незаконна торгівля наркотиками тощо).

У дуже обмежених справах джерелом кримінального права США є право ін­дійських племен1152 розділу 18 Зводу законів).


Читайте також:

  1. IV. Обов'язки і права керівника та заступника керівника подорожі
  2. А джерелами фінансування державні капітальні вкладення поділяються на централізовані та децентралізовані.
  3. А/. Фізичні особи як суб’єкти цивільного права.
  4. Аграрна реформа 1861 р. Скасування кріпостного права в надніпрянській Україны.
  5. Аграрна реформа 1861 р. Скасування кріпостного права в надніпрянській Україны.
  6. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  7. Адміністративне право як галузь права
  8. Адміністративно-правовий захист права інтелектуальної власності
  9. Аксіологія права у структурі філософсько-правового знання. Соціальна цінність права.
  10. Акти застосування норм права в механізмі правового регулювання.
  11. Активність особистості та її джерела, спрямованість особистості
  12. Альтернативні джерела формування підприємницького капіталу




Переглядів: 1824

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Право власності у США. | Джерела кримінального права штатів.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.