Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Джерела кримінального права штатів.

Основними джерелами кримінально­го права штатів є: Конституція США, конституції штатів, кримінальні закони, і насамперед кримінальні кодекси, та підзаконні акти.

Жоден нормативний акт, виданий у штатах, не може суперечити Федераль­ній конституції. Стосовно кримінального права конституції штатів мають як спільні з нею риси, так і відмінні. Спільне полягає в тому, що вони, як правило, закріплюють перераховані вище положення Конституції країни, відмінності - наявність більш детальної їх регламентації, або положень, яких у ній немає.

Законодавство штатів приймалось у різні часи, що зумовило строкатість чинних кримінально-правових норм. Під впливом ідей відомого англійського мислителя І. Бентама, а також при особистій участі американців Е.Лівінгстона і Е. Філда вже в XIX ст. багато штатів прийняли кримінальні кодекси: Нью-Гемпшир (1801 р.), Луїзіана (1820 р.), Делавер (1852 р.), Орегон (1864 р.), Ка­ліфорнія (1872 р.), Небраска (1873 р.), Юта (1876 р.), Айова та Вісконсін (1878 р.), Нью-Йорк (1881 р.).

Слід зазначити також, що в південних штатах країни вже після закінчення громадянської війни діяли так звані „чорні кодекси”, що під загрозою найжорстокіших репресій дозволяли плантаторам тримати негритянське населення в постійній покорі, в напіврабському стані. Для досягнення цієї мети широко використовувався суд Лінча, а також ку-клукс-клан та інші організації.

Процес кодификації кримінального права продовжувався і в першій поло­вині XX століття (хоча „кодифікацією” його можна було назвати дуже умов­но). Реформа кримінального права назрівала, і поштовхом до її проведення стала діяльність представницької комісії Інституту американського права, що була створена в 1951 р., а з 1953р. почала публікувати матеріали своєї роботи, в такий спосіб ніби спонукаючи штати орієнтуватися на ці матеріали. Але ще більший вплив на подальший розвиток кримінального права зробив підготов­лений і опублікований нею в 1962 р. остаточний 13-й варіант проекту Зразко­вого кримінального кодексу, котрий, однак, офіційного статусу не набув.

Одним із перших, хто найбільшою мірою відгукнувся на його появу, був за­конодавець штату Нью-Йорк: прийнятий там у 1965 р. КК (набув чинності у 1967 р.) зазнав значного впливу Зразкового кримінального кодексу. Новий КК Нью-Йорка, на відміну від КК 1881 р. (у ред. 1909 р.), більш компактний: на­раховує 401параграф, тобто майже в 5 разів менше. Він має чітку і просту структуру, складається з чотирьох частин:

1. Загальні положення.

2. Покарання.

3. Конкретні зазіхання.

4. Адміністративні положення.

Власне КК - це три перші частини, хоча в останні роки окремі кримінально-правові положення були включені до четвертої частини (наприклад, про відповідаль­ність за „відмивання” грошей). Формально матеріал кодексу на Загальну й Особливу частини не поділяється, що є взагалі характерним для американсько­го кримінального права. Але такий розподіл на частини 1 і 2, які включають у себе 76параграфів, і склав Загальну частину, частина 3Особливу. Матеріал розташований не в алфавітному, як у старому КК, а у предметно-логічному по­рядку.

Поява цих актів значно посилила потребу в реформуванні кримінального права в загальнодержавному масштабі. На сьогодні реформа кримінального права проведена в більшості штатів країни: за різними джерелами, у 33—37 штатах були прийняті й набули чинності нові кримінальні кодекси. Звичайно, не всі вони є результатом докорінного перегляду кримінального права в дусі рекомендацій Зразкового КК. У деяких штатах обмежилися незначними змі­нами, зберігши при цьому досить широкі сегменти загального права. Як і ра­ніше в законодавстві штатів зберігаються розходження, нерідко значні (напри­клад, немає двох кодексів, де б системи Особливої частини збігалися), але, як підкреслюють американські вчені, Зразковий кримінальний „кодекс дав юрис­там у масштабі всієї країни спільну мову та єдине розуміння кримінально-правових питань”. Реформу кримінального законодавства штатів не можна вважати завершеною, але зроблено значний крок у напрямку його впорядку­вання.

Досить поширеною у штатах є практика регулювання кримінально-правових відносин за допомогою підзаконних актів. При цьому такі акти видаються не тільки вищими органами виконавчої влади, насамперед губернаторами, але й місцевими органами влади — у містах та округах. В останніх видаються акти, якими не тільки конкретизуються, адаптуються до місцевих умов норми зако­нів, але нерідко й самостійно передбачається кримінальна відповідальність, іноді в досить високих межах. Така практика ґрунтується на відповідних зако­нодавчих положеннях: так, у п. 1 § 10.00 КК штату Нью-Йорк сказано, що кримінальне діяння — це поведінка, заборонена під страхом покарання „будь-якою нормою права цього штату, місцевим правом, будь-яким наказом або правилом, інструкцією, що були прийняті будь-яким урядовим закладом...”.

Поряд із законодавством джерелом сучасного кримінального права США як на федеральному, так і на рівні штатів залишається загальне право. Спо­чатку й ще досить довго в його основі лежало англійське кримінальне право. Надалі воно розвивалося все самостійніше, стаючи все більше „американсь­ким”, хоча й дотепер помітний його зв'язок з англійським правом, особливо з доктриною судового прецеденту. У більшості штатів в силу існуючих там судових заборон (як, наприклад, у штаті Нью-Йорк), а частіше законодавчих (наприклад, у штаті Огайо, Кентуккі) — карати за нормами загального права не можна. Такому вирішенню питання (у всякому разі в деяких штатах), сприяли положення Зразкового КК: „Ніяка поведінка не складає посягання, якщо вона не є злочином або порушенням за чинним кодексом або іншим статутом цього штату”.

З іншого боку, навіть до прийнятого нового кримінального законодавства таких штатів, як Нью-Мексико, Вашингтон та Вірджинія, включені спеціальні положення про збереження загального права. У найширших межах це, очевид­но, допускає КК Флориди, де сказано, що загальне право „діє в цьому штаті без будь-яких обмежень”. У цих та деяких інших штатах суди не тільки здійснюють карну репресію за нормами загального права, але й визначають нові злочини, тобто займаються прямою нормотворчістю, підмінюючи собою зако­нодавчі органи.

У більшості ж штатів, де злочини загального права скасовані, законодавство містить різного роду застереження, доповнення або винятки, які дають підста­ви вважати загальне право джерелом кримінального права. Найчастіше засте­реження стосуються таких питань, як обставини, що виключають кримінальну відповідальність (самооборона, примус, крайня необхідність), вік кримінальної відповідальності, неосудність. Але навіть у штатах, законодавство котрих не містить ніяких застережень, судді для з'ясування використаних у ньому термі­нів (тяжке або просте вбивство, пограбування, напад, зґвалтування тощо) зму­шені вдаватися до відповідних положень загального права, Іншими словами, воно широко застосовується для тлумачення і практичного застосування кри­мінального законодавства, зокрема, для визначення ознак конкретних злочи­нів, лише названих, але не розкритих у ньому.

 

 

Характерною рисою цивіль­ного права нової епохи є поява юридичної особи як суб'єкта цивільно-правових відносин. В Англії та США немає особливої загальнотеоретичної конструкції „юридична особа”: нею виступає корпорація (компанія).

Виникнення в Англії першої компанії датується кінцем XV ст., коли в 1496 р. Генріх VII надав їй монополію на торгівлю з зарубіжними країнами. Ця монополістична компанія мала успіх, проте невдовзі виникли труднощі у зв'язку з браком коштів. На початку XVI ст. королева Єлизавета надала ком­панії права корпорації та різні привілеї пов'язані з ввезенням та вивезенням товарів. Про внутрішню організацію компанії уряд питання не порушував, роз­важливо надавши компанії вирішувати його самостійно.

У XVII ст. поширення набула практика утворення компанії шляхом випус­ку акцій. Почалася біржова спекуляція ними. Англійський уряд тих часів не залишався осторонь діяльності корпорацій: ним був встановлений обов'язок ре­єструвати акціонерні товариства, введено попередню й остаточну відповідаль­ність, вимогу позначати у статуті місце знаходження юридичної особи, мету її діяльності, статутний капітал, дозволялося вводити лише іменні акції, вимага­лося складати списки акціонерів з виставленням їх для загального ознайом­лення, допускалося відчуження акцій лише за договором, а після їх реєстрації існував обов'язок скликати збори не рідше одного разу на рік і вести протокол засідання.

В англійському законодавстві XIX ст. виразно простежується проблема ме­ханізму ліквідації компаній, яка вирішувалася в добровільному або судовому порядку. Акти про компанію1856 і 1857 рр., хоч були суперечливими, проте, на відміну від попередніх законів, несли на собі прагнення законодавців до за­охочення приватної ініціативи. Англійці одні з перших вдалися до таких ново­введень у галузі корпоративного права як привілейовані акції, а також акції на пред'явника.

Досвід корпорацій, як форми організації капіталу США був запозичений в Англії, але використання його відбувалося з певними видозмінами. За визна­ченням Верховного Суду1819р., корпорація є „штучним утворенням, яке не можна побачити, яке існує тільки у припущенні правил закону; вона має ті можливості, що їх надає їй установчий устав або які притаманні самому її іс­нуванню”.

До середини XIX ст. тут діяли дозвільні правила утворення корпорацій. Але збільшення числа корпорацій у результаті промислового перевороту з його фа­брично-заводською формою виробництва призвело до необхідності скасування чинного дозвільного порядку й заміни його реєстраційним. Спочатку це було зроблено лише щодо деяких галузей, а згодом окремі штати своїми законами встановили реєстраційний порядок.]

В історії розвитку корпорацій у США чимала роль належить Верховному суду США, судам штатів, котрі широко застосували норми загального права, створювали нові прецеденти. Розумно користуючись наданим їм правом тлума­чити закон, суди наполегливо втілювали в життя політику держави, спрямова­ну на заохочення корпоративної форми виробництва. Це знайшло відображен­ня й у спробах дати нові уявлення про корпорацію. У визначенні, запропонованому Верховним Судом США в судовому прецеденті „Дартмуд ко­ледж проти Вудворда”, корпорація розглядається як юридична особа, що „іс­нує особисто, відокремлена від її учасників, наділена здатністю безперервного правонаступництва незалежно від змін, які відбуваються в складі її членів, на певний термін, або безстрокове, і діє як організація або окрема особа у спра­вах, котрі відносяться до загальної мети асоціації, в межах влади і повнова­жень, покладених на таких осіб законом”. Згідно з правовою доктриною аме­риканській корпорації були притаманні 5 „критеріїв”:

І) статус юридичної особи;

2) обмежена відповідальність;

3) безстроковість існування;

4) вільна передача акцій;

5) централізоване управління корпорацією.

Зростання великих корпорацій призвело до негативного явища — монополі­зму. Це змусило американських економістів та юристів „винайти” антимонопольне законодавство і стати лідерами в цій справі. Першим федеральним ак­том у цій галузі став Закон Шермана 1890 р., який з посиланням на норми загального права оголосив незаконними об'єднання, які переслідують ціль мо­нополізувати міжштатну й зовнішню торгівлю США. Закон Шермана, що за­лишається основою антитрестовського законодавства в США, був доповнений у 1914 р. настільки ж важливими для цієї галузі Законом Клейтона та Законом про федеральну торгову комісію, які забороняли спроби монополізації інших сфер економічної діяльності.

XX століття ознаменувалося подальшим розвитком законодавства про юри­дичну особу як організаційну структуру, що має, насамперед, власну правосуб'єктність і майнову відокремленість. Зберігається розходження між юриди­чними особами приватного права та юридичними особами публічного права.

До першого виду відносяться різні банківсько-комерційні, промислові й інші структури (організації), створювані приватними особами, що на підставі юри­дичного акту визначають завдання організації, створюють її матеріальну базу, їх статус фіксується нормами цивільного права і має здебільшого диспозитив­ний характер.

До юридичних осіб публічного права належать державні органи, державні підприємства й організації, держава в цілому. Вони створюються на основі пу­блічно-правового акту, що має імперативний характер, їм притаманна публічна природа поставлених перед ними цілей, наявність владних правових повнова­жень, особливий характер членства.

Найбільш помітні національні особливості у класифікації зводяться до тако­го. У США закони федерації і штатів як юридичних осіб розглядають, насам­перед, корпорації (компанії), що поділяються на публічні (урядові), підприєм­ницькі, а також закриті підприємницькі та непідприємницькі. Характерними в цьому плані є Закон про підприємницькі корпорації штату Нью-Йорк 1963 р. і штату Делавер 1967 року. Особлива увага, приділена в них акціонерному то­вариству, багато в чому пояснюється тим, що юридичні особи такого роду ста­ли найбільш ефективним інструментом централізації та концентрації капіталу. Значного поширення набула властива їм „система участі”, що дає можливість великим транснаціональним, багатогалузевим компаніям створювати в різних країнах контрольовані дочірні товариства, котрі мають статус юридичної особи країни перебування. Ці дочірні підприємства зазвичай створюються також у формі акціонерних товариств.

Організаційно-структурна форма об'єднання обирається його учасниками (акціонерами-засновниками), які володіють власною правосуб'єктністю, наді­леною майновою відокремленістю, що несе виключну майнову відповідальність за своїми обов'язками тільки в межах свого майна. Основний (статутний) капі­тал утворюються, головним чином, за рахунок продажу випущених цінних па­перів — акцій. Він є матеріальною базою функціонування товариства і разом з тим грошовою гарантією, в межах якої акціонерні товариства зобов'язуються нести відповідальність за своїми обов'язками. У разі зменшення основного ка­піталу в результаті понесених збитків прибутки, отримані в наступному фінан­совому році, спрямовуються передусім на його відновлення до статутних роз­мірів.

У сучасному законодавстві все більше уваги приділяється акціям та їх пра­вовому режимові. Наділені за законом властивостями цінних паперів, акції є об'єктом права власності. На сьогодні отримали поширення акції різних видів:

- іменні — їх власники занесені у реєстраційну книгу АТ, їх прізвище за­значене на самій акції, перехід права власності на таку акцію здійснюється шляхом трансферту, що передбачає передатний напис на акції і запис у реєст­раційній книзі;

- на пред'явника — для пред'явлення таких акцій в обіг необхідна їх по­вна оплата, а в деяких країнах (наприклад, у Великобританії) потрібна ще зго­да казначейства; перехід права власності на них здійснюється шляхом передачі документа;

- привілейовані, що дають їх власникам певні переваги (підвищений розмір дивіденду, першочерговість отримання прибутку, право на фіксований відсоток прибутку тощо);

- звичайні, позбавлені будь яких переваг.

Крім акцій, поширеними були облігації, які є різновидом цінних паперів, випускаються акціонерними товариствами і є борговими зобов'язаннями.

У зв'язку з комп'ютеризацією операцій у галузі цінних паперів намітилася тенденція до їх „дематеріалізації”. Замість випуску акцій за традиційною - документованою - формою, все частіше практикується їх фіксація, так само як і угоди з ними, в пам'яті комп'ютера. У США, наприклад, контроль за всі­ма акціонерними структурами покладений на Федеральну комісію з цінних па­перів і фондового ринку. Таким чином, один з основних початків акціонерного товариства - його „анонімність” - втрачає колишнє значе­ння.

В останні десятиліття інтенсивно розвивається й законодавство про товари­ства з обмеженою відповідальністю, оскільки йому властиві майже всі ознаки акціонерного товариства, його правове регулювання в разі прогалин у спеціа­льному законодавстві здійснюється на основі акціонерного права. Але у Вели­кобританії товариство з обмеженою відповідальністю певною мірою відповідає так званій приватній компанії, а в США — закритій корпорації.

Що стосується юридичних осіб публічного права, то провідною тенденцією розвитку їх правового статусу є підпорядкування приватному праву, коли вони беруть участь у майновому обігу: йдеться, насамперед, про державні підприєм­ства. Організаційно-правове оформлення останніх різноманітне, проте найчас­тіше в США, Великобританії використовуються форми акціонерних товариств, публічної корпорації, казенного підприємства.

Форми акціонерних товариств і навіть товариств з обмеженою відповідаль­ністю сьогодні виявилися найбільш оптимальними для поєднання державного і приватного капіталів, а також їх можливої приватизації шляхом розпродажу акцій, пайових свідоцтв. Державні підприємства такої форми підлягають зви­чайному оподатковуванню. Переважна більшість осіб, зайнятих у них, не має статусу державних службовців (виняток становить директорат).

Казенні підприємства є повною власністю держави. Ці підприємства ви­конують від імені й за дорученням держави різні економічні, наукові та со­ціальні функції (наприклад, Британська радіомовна корпорація Бі-бі-сі).

Вони відповідальні за свою діяльність перед державою, безпосередньо перед урядом, але мають у своєму розпорядженні відокремлене майно у зв'язку з цим наділені правами комерційної організації. Як правило, їм надаються податкові пільги.

Ці підприємства входять до системи державного управління, перебувають цілком на державному бюджеті й позбавлені будь-якої господарської, фінансо­вої та юридичної автономії (це, насамперед, пошта, телеграф, засоби геліокосмічного зв'язку, порохові заводи й королівські доки у Великобританії тощо). Останнім часом розширилася спеціальна правоздатність такого роду підпри­ємств, так само як і присутність приватного капіталу в названих сферах.

 


Читайте також:

  1. IV. Обов'язки і права керівника та заступника керівника подорожі
  2. А джерелами фінансування державні капітальні вкладення поділяються на централізовані та децентралізовані.
  3. А/. Фізичні особи як суб’єкти цивільного права.
  4. Аграрна реформа 1861 р. Скасування кріпостного права в надніпрянській Україны.
  5. Аграрна реформа 1861 р. Скасування кріпостного права в надніпрянській Україны.
  6. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  7. Адміністративне право як галузь права
  8. Адміністративно-правовий захист права інтелектуальної власності
  9. Аксіологія права у структурі філософсько-правового знання. Соціальна цінність права.
  10. Акти застосування норм права в механізмі правового регулювання.
  11. Активність особистості та її джерела, спрямованість особистості
  12. Альтернативні джерела формування підприємницького капіталу




Переглядів: 802

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Джерела кримінального права США | Трудове законодавство США

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.