Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Модуль 2

 

Тема Х. ГРОМАДЯНСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО ТА ПРАВОВА ДЕРЖАВА

Поняття і сутність громадянського суспільства. Історія виникнення та розвиток громадянського суспільства, його концептуалізація Ж.-Ж.Руссо, Дж. Локком, Г. Гегелем, К.Марксом. Структура, основні ознаки і функції громадянського суспільства.

Історичні ідеї правової державності. Сутність права. Принципи правової держави. Виникнення поняття “права людини”, його формулювання та закріплення у конституційно-правових актах Англії, США, Франції. Затвердження невід’ємності прав людини, їх універсального та обов’язкового характеру у міжнародних документах. Особисті (громадянські), політичні та соціально-економічні права.

Конституційні підстави формування громадянського суспільства і правової держави в Україні.

 

Тема ХІ. СУТНІСТЬ І ФУНКЦІОНУВАННЯ ПОЛІТИЧНИХ РЕЖИМІВ

Напрямки потрактування категорії “політичний режим”. Сутність політичного режиму, його системотворчі фактори і відносини. Типологія політичних режимів.

Тоталітарний режим як феномен ХХ століття. Специфіка тоталітарної влади і суспільства. Правий, лівий, теократичний тоталітаризм. Характерні риси тоталітарного режиму у економічній, соціальній, духовній та політичній сферах. Рецидиви тоталітаризму в сучасному світі.

Особливості авторитарного режиму, його схожість та відмінність від тоталітаризму. Політичні ознаки авторитаризму. Військово-бюрократичний, партійний, національний, базований на особистій владі різновиди авторитарного політичного режиму. Чинники збереження авторитарних режимів.

Сутність демократичного режиму реалізації влади. Системотворчі ознаки демократизму. Форми реалізації демократичних режимів. Політичний режим в Україні як поєднання різних типів.

 

Тема XII. ПОЛІТИЧНА ДЕМОКРАТІЯ

Демократія: визначення і етапи розвитку. Погляди на демократію в стародавньому світі, у середні віки, в епоху Відродження, у ранньобуржуазний період.

Класична ліберальна, представницька (процедурна), колективістська (народна), елітарна, плюралістична теоретичні моделі демократії, їх сутність та особливості. Специфіка моделей демократичної участі та поліархічної демократії.

Ідеальна та реальна демократія. Основні ознаки і форми демократії. Виборче право та його можливі обмеження. Мажоритарна, пропорційна і змішана системи виборів. Хвилі демократизації. Зовнішні та внутрішні умови демократії, їх політичний, економічний, соціальний і культурний зміст.

Становлення демократії в Україні. Конституційні гарантії демократії в Україні і проблеми їх впровадження. Напрямки можливого подолання «хвороби росту» і демократичні перспективи України.

 

Тема ХІІІ. ПОЛІТИЧНІ ПРОЦЕСИ. СУТНІСТЬ ТА ОСОБЛИВОСТІ

ПОЛІТИЧНОГО РОЗВИТКУ СУСПІЛЬСТВА

Сутність та особливості політичного процесу як категорії політичної науки. Процесуальний підхід до вивчення політичних явищ. Структурованість і внутрішня ієрархічність політичних процесів світу.

Типологія політичних процесів. Специфіка внутрішньополітичних та зовнішньополітичних (міжнародних); очевидних і прихованих (латентних); відкритих та закритих політичних процесів. Політичний розвиток і політичні зміни. Взаємопов’язаність політичних процесів з політичними ризиками. “Парадигма травми” Н.Смелзера, П.Штомпки як напрямок дослідження дисфункціональних наслідків суспільних трансформацій. Локальна і системна трансформації. Теоретико-методологічні підходи до дослідження суспільного розвитку. Соціальні кризи і їх чинники.

Особливості системної трансформації в Україні. Визначення чіткої модернізаційної моделі як основне завдання сучасних трансформаційних процесів. Рівні та наслідки політичної трансформації. Перспективні моделі модернізації.

Тема XIУ. ПОЛІТИЧНА МОДЕРНІЗАЦІЯ

Сутність модернізації. Теорія модернізації як комплекс міждисциплінарних наукових ідей. Зміст і недоліки концепцій економічного зростання і структурного функціоналізму. Проблема політичної стабільності у консервативній і ліберальній версіях. Умови успішної модернізації за С.Гантінгтоном. Р.Даль про варіанти розвитку суспільства і системи влади. Переосмислення ролі традиції в рамках концепції “модернізації в обхід модерніті”. Держава у модернізаційному процесі. Теорія постмодернізації.

Неорганічний, навздогінний тип української модернізації та його особливості. Вплив радянського спадку на сучасні зміни. “Стежка залежності” і впровадження консервативної версії модернізації. Кризові прояви та їх наслідки у різних сферах життєдіяльності суспільства. Авторитарні тенденції в політичної системі. Консервація спотвореної моделі “місцевої демократії”. Підстави і чинники переходу до суспільно орієнтованої моделі політичної модернізації.

 

Тема XV. КОНФЛІКТИ В СУСПІЛЬСТВІ

Сутність та природа конфлікту. Об’єктивні та суб’єктивні фактори зумовленості конфліктів. Соціальний інтерес як узагальнюючий фактор. Негативні і позитивні функції конфліктів. Різновиди конфліктів за масштабами, сферами, характером, психологією.

Динаміка конфлікту та необхідність чіткового визначення його етапів. Різновиди передконфліктної ситуації, початку конфлікту. Специфіка загострення конфлікту та шляхи його подолання. Методи вирішення конфліктів.

Особливості конфліктів в Україні. Конфлікти у виробничій, міжнаціональній, політичній сферах, україно-російських і міжнародних відносинах .

 

Тема ХVІ. СВІТОВА СИСТЕМА НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ

Міжнародні відносини та світова політика як навчальні дисципліни. Теоретичні школи міжнародно-політичної науки та їх специфіка. Реалізм і неореалізм, лібералізм і неолібералізм, неомарксизм і постмодернізм.

Основні актори сучасної світової політики. Національні держави як головний актор світової політики. Міжурядові (міждержавні) організації та їх класифікація. Роль і місце транснаціональних корпорацій у глобальній політиці.

Формування світової системи: історія та сучасність. Вестфальська, Віденська, Версальсько-Вашінгтонська, Ялтинсько-Потсдамська та Поствестфальська системи міжнародних відносин. Нові тенденції сучасного світопорядку.

Сутність зовнішньої політики та національно-державних інтересів. Суверенітет як основна цінність держави. Дипломатія та її функції. Форми зовнішньополітичної діяльності.

 


Читайте також:

  1. III. КРИТЕРІЇ ДОПУСКУ ДО СКЛАДАННЯ ПІДСУМКОВОГО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ (ЕКЗАМЕНУ).
  2. V міні – модуль
  3. Блок (модуль) 1
  4. Високочастотні перетворювачі модульної структури
  5. Відповідність підсумкових модульних рейтингових оцінок у балах оцінкам за шкалою ECTS та національною шкалою
  6. Відповідність поточної семестрової модульної рейтингової оцінки в балах оцінці за національною шкалою
  7. ДО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 1
  8. ДО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 1
  9. ДО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 1
  10. ДО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 2
  11. ДО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 2
  12. ДО МОДУЛЬНОЇ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ № 1




Переглядів: 340

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА | Тема ХVІІ. ПОЛІТИЧНА КУЛЬТУРА

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.04 сек.