МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Концептуальні положення- Усі положення особистісного підходу педагогіки співробітництва (п. 4.1). 2.1 Технології особистісно-орієнтованого підходу в освіті
Ці технології довели свою ефективність. Вони набули поширення тому, що, по-перше, в умовах ще існуючої у нас класно-урочної системи занять вони найбільш легко вписуються в навчальний процес, можуть не зачіпати змісту навчання, яке визначено освітнім стандартом для базового рівня. Це технології, які дозволяють при інтеграції в реальний навчальний процес досягати поставлених будь-якою програмою, стандартом освіти цілей з кожного навчального предмету іншими, альтернативними традиційним, методами, зберігаючи при цьому досягнення вітчизняної дидактики, педагогічної психології, окремих методик.
При підготовці та проведенні особистісно-орієнтованого уроку вчитель повинен виділити основні напрямки своєї діяльності, висуваючи на перший план учня, потім діяльність, визначаючи власну позицію. Ось як це представлено в таблиці 3.
Особистісно-орієнтований підхід у навчанні немислимий без виявлення суб'єктивного досвіду кожного учня, тобто його здібностей і вмінь у навчальній діяльності. Але ж діти, як відомо, різні, досвід кожного з них суто індивідуальний і має найрізноманітніші особливості. 29.Результати дослідження. У контексті проблем системного підходу до фор- мування професійної мобільності особливо суттєвим є дослідження динамічної, комплексної системи ціліс- ності, де увага акцентована на «системі цілісності» як ключових ознаках, які, вочевидь, є взаємопов’язаними. Проте в сучасних напрацюваннях ми зустрічаємося з різними поглядами щодо тлумачення зв’язку ціліснос- ті й системи (Н.Абрамова, А.Аверьянов, В.Афанасьєв, І.Блауберг, В.Садовський, В. Радул, В. Тюхтін та ін.). Це правомірно викликає потребу розмежувати по- няття «система» і «цілісність». Зауважимо, що попри значну кількість визначень феномена «система» в до- відкових джерелах як «структури, що становить єд- ність закономірно розміщених і функціонуючих час- тин», «порядок, зумовлений правильним розміщенням частин у певному зв’язку, зв’язне ціле», «форма орга- нізації, устрою чого-небудь», «сукупність яких-небудь елементів, одиниць, частин, об’єднаних загальним принципом, призначенням» [5, с.430], у науковій лі- тературі відсутнє загальновизнане його тлумачення, хоча, як найбільш оптимальне можна вважати таке: «це сукупність частин (компонентів), пов’язаних пев- ною формою взаємодії, взаємозалежності» [6, с.27]. На нашу думку, це визначення є дещо поверховим, не роз- криває специфіки системи і водночас дозволяє припус- тити тотожність понять «система» та «взаємозв’язок». Проте, як слушно зауважують В.Нікітін та З.Єгорова, хоч «у світі все взаємопов’язано, але не будь-який зв’язок є системою… Система від не системи відрізня- ється цілісністю, впорядкованістю частин, елементів, поєднаних певною ознакою, що є основою, система- тизуючим зв’язком (системоутворювальною ідеєю)» [6]. Тобто між поняттями «система» і «цілісність» наявна внутрішня спорідненість та взаємозв’язок на рівні спільності ознак, характеристик, що не викли- кає сумніву в дослідників (Н.Абрамова, В.Афанасьєв, І.Блауберг, В.Тюхтін та ін.). Причому, згідно з пози- цією Н.Абрамової, «між основними ідеями концепції цілісності і системними уявленнями простежується генетичний зв’язок», що дозволяє «загальну теорію систем визначити як науку про цілісність» [7, с.31] і зумовлює потребу пошуку дієвої системостворюваль- ної складової, яка сприяла б цілісному об’єднанню частин. Для нашого дослідження ключовою (системоутво- рювальною) ідеєю є формування професійної мобіль- ності майбутнього педагога як іманентно властивої особистісно-професійної якості вчителя, складової цілісного процесу його фахової підготовки в умовах вищої школи на системно-інтегративній основі. В основу системного підходу до професійної під- готовки вчителя варто покласти розуміння системи навчально-виховного процесу як такого, що забезпе- чує цілісність взаємозв’язку між окремими його лан- ками (елементами) – управління, навчання, виховання, інформаційна, методична. А звернення при цьому до форм матеріалізації педагогічної дії розкриває логіку педагогічної діяльності. Суттєвим у дослідницькій позиції є також його розгляд у зв’язку із суспільними інституціями, в суцільному освітньому середовищі. Якісною характеристикою взаємодії компонентів сис- теми «людина – педагогічна діяльність» (професія), а отже, результатом впливу всіх механізмів освітнього середовища буде професійно підготовлений учитель. 63 2011 10 З другого боку, таке середовище також є цілісною не- розривною системою, сукупність компонентів якого впливає на формування мобільності майбутнього пе- дагога. Системний підхід до процесу професіоналіза- ції репрезентує теорія системогенезу, розроблена В.Шадриковим [8], яку цілком правомірно віднести до цілісних концепцій професіоналізації, оскільки практичні дослідження на його основі охоплюють фактично всі стадії навчальної і професійної діяль- ності майбутніх фахівців. Нам імпонує позиція на- уковця щодо виокремлення підсистем і відповідно рівнів аналізу діяльності в системі будь-якої (в тому числі і професійної) діяльності, а саме: мотиви, цілі, програма, інформаційна основа діяльності, прийнят- тя рішень, особистісно-професійні якості спеціаліста. Відзначимо, що кожен блок цієї системи наповнюєть- ся конкретним змістом на кожній стадії особистісно- професійного розвитку майбутнього фахівця, що акту- ально в процесі формування і педагога-професіонала, і професійно мобільного вчителя в контексті виміру педагогічної дії. Конструктивною в аспекті дослідження є кон- цепція формування конкурентноспроможної особис- тості, розроблена науковцями (З.Єгорова, В.Нікітін, К.Овчинникова), в основу якої покладена ідея форму- вання динамічної особистості. Зауважимо, осмислення професійної діяльнос- ті вчителя неможливе поза досягненнями вітчизня- них (В.Андрущенко, Г.Балл, І.Бех, Є.Бондаревська, М.Євтух, І.Зязюн, Т.Іванова, В.Кремень, В.Крижко, В.Сластьонін, О.Сухомлинська та ін.) та зарубіжних (Д.С’юпер, Г.Хакен, М.Шелер та ін.) дослідників, особливо таких метапринципів педагогіки, як: синер- гетичний, аксіологічний, акмеологічний, антрополо- гічний, герменевтичний. Формування професійної мобільності майбутнього педагога реалізується як ці- лісна система з урахуванням вищезазначених загаль- нонаукових підходів. Зокрема, синергетичний компонент (від грецького «sinergos» – спільна дія, співробітництво) системно- го підходу передбачає якісні зміни систем відкрито- го типу, провідними принципами існування яких є самоорганізація, саморозвиток, що здійснюються на основі постійної і активної взаємодії із зовнішнім се- редовищем. За такого підходу можливе гармонійне поєднання і взаємозв’язок підсистем (викладання, учіння, формування, педагогічна дія) у процесі на- вчання, а вплив на об’єкт набуває розвивального ха- рактеру, що створює умови для його самоорганізації і саморозвитку. При цьому акценти зосереджені на власній актив- ності людини, що виражається в її здатності забезпечу- вати цілісність свого розвитку на основі попереднього індивідуального досвіду і як кінцевий результат поро- джувати при цьому дещо якісно нове. Реально відбу- вається природне формування оптимального алгорит- му засвоєння соціокультурного здобутку, оскільки, як слушно зауважує О.Романовський, «індивідуальний або онтогенетичний розвиток особистості повністю повторює історичне або філогенетичне формування соціокультурних цінностей, у чому і проявляється си- нергетичний принцип ізоморфізму та інваріантності у формуванні професійних знань» [9, с.33]. Науковець доводить, що аналіз процесу освоєння освітнього се- редовища дозволяє прослідкувати шлях функціональ- ної самоорганізації індивіда у його взаємодії з освіт- нім середовищем при формуванні компетентного, мобільного спеціаліста. При цьому істотним є усві- домлення специфіки педагогічної діяльності, її суті, співвідношення між змістом професійної діяльності та особистісним ставленням до неї, відтак відношен- ня особистісних і професійних якостей. За такого підходу педагогічна діяльність фактично відображає практичну реалізацію загальнотеоретичних положень синергетики як науки, що вивчає закони взаємодії, які визначають процес самоорганізації систем, що розви- ваються. Зауважимо, синергетичний підхід у дослідженні детермінує ідею відкритості, свободи самовиражен- ня і самореалізації особистості майбутнього про- фесійно мобільного вчителя у взаємодії з освітнім середовищем, що забезпечує прогнозування, форму- лювання стратегічних цілей, отримання якісних змін результату. Слушною є позиція В.Крижка [10] щодо пріори- тетності ціннісного смислу людського життя в усіх його функціональних виявах й визначення освіти як органічної частини духовного життя суспільства. Під- креслимо, що саме в цій системі створюється май- бутнє, продукуються і передаються соціокультурні та особисті цінності як перевага певних смислів і побу- дованих на цій основі способів поведінки. Це вимагає гуманістичного освітнього простору підготовки фа- хівців, фундаментом якого є педагогічна аксіологія. За даними дослідників (В.Андреєв, І.Бех, Є.Бондаревська, І.Ісаєв, С.Кульневич, В.Крижко, В.Огнев’юк, В.Сластьонін та ін.) ціннісну спрямова- ність фахової підготовки майбутніх учителів забез- печує саме аксіологічний підхід як «філософсько- педагогічна стратегія», що показує шляхи розвитку професійного мистецтва, використання педагогічних ресурсів для розвитку особистості і проектує перспек- тиви вдосконалення системи освіти [10, с.213]. Акцентуємо, для нашого дослідження значущість означеного підходу полягає в такому: саме в його контексті стає зрозумілим, чому цінності надають стійкості системі освіти, особистості педагога і вихо- ванця, визначають принципи їх поведінки, спрямову- ють інтереси й потреби особистості в життєвому та освітньому просторі, регулюють мотиваційну сфе- ру педагогічної дійсності. Це дає підстави розуміти професійну мобільність учителя як фахову цінність, як елемент внутрішньої структури особистості, який виражає її суб’єктивне ставлення до суспільно значу- щих цінностей праці та окремих компонентів педаго-64 та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту ПЕДАГОГІКА ПСИХОЛОГІЯ гічної діяльності. Водночас професійна мобільність може розглядатися як внутрішня потреба особистості за умови її інтеріоризації (тобто перетворення у вну- трішній стан особистості, її бажання). Все актуальнішою, вочевидь, стає думка вчених про доцільність створення інтегрованої науки про людину. Крізь призму професіоналізації це означає інтеграційну спрямованість формування висококва- ліфікованого педагога, акме-спеціаліста. Ми відзна- чаємо наявність різних наукових підходів щодо про- блеми професійного розвитку, пріоритетність яких зумовлена їх значущістю не тільки у становленні педагога-професіонала, але й, водночас, професій- но мобільного вчителя. Зокрема, заслуговують на увагу акмеологічна концепція розвитку професіона- ла А.Деркача, В.Зазикіна, концепція професійного розвитку Л.Мітіної, Т.Кудрявцева, Ю.Поваренкова, А.Ростунова, В.Шадрикова, концепція «кар’єрної зрі- лості» Д. С’юпера. Зауважимо, осмислення діяльності пов’язане з прийняттям її як «специфічної людської форми актив- ного ставлення до довкілля, зміст якої складає його доцільна зміна і перетворення» [11, c.151]. Щодо ді- яльності педагога активність ставлення до світу про- являється в реалізації ним освітніх функцій і, відповід- но, пов’язана з розв’язанням різноманітного спектру педагогічних проблем, що виникають в реальних ситуаціях професійного життя вчителя, враховуючи при цьому методологічні можливості герменевтики як напряму в філософії і гуманітарних науках «як умови осягненння суспільного буття», «мистецтво розумін- ня» [12, с.15]. У контексті досліджуваної проблеми саме герменевтичний підхід дозволяє по-іншому роз- глянути єдність цілей і змісту навчання студентів, що з’являється не як набір готових рішень, придатних на всі часи, а як своєрідна скарбничка правильних» способів реагування особистості на непередбачува- ні ситуації у власній життєдіяльності, що вимагають «засвоєння досвіду роботи із собою», чітко визна- ченої кореляції із сучасністю. Відтак забезпечується формування і розвиток їх творчого потенціалу, що пов’язаний не стільки з обдарованістю й талановитіс- тю, скільки із загальним пошуково-інтерпретаційним підходом до виконання діяльності. Тому звертання до герменевтичної методології обґрунтоване необхід- ністю розробки нового змісту навчання майбутнього педагога, що активізувало б формування його профе- сійної мобільності . Необхідно враховувати, що сучасне суспільство рухається до антропоцентричності – визнання пріо- ритету інтересів, прав, свобод суверенної особистос- ті, збагачення її інтелекту, творчої енергії, духовно- моральних сил. Існує думка (М.Бердяєв, П.Блонський, В.Зеньковський, П.Флоренський, М.Шелер та ін.), що саме антропологічний підхід дозволяє використову- вати ідеї самоцінності, унікальності і неповторності людини як особливої цілісності, її самостворення, «незавершеності», «відкритості» для світу, здатності робити вільний вибір. Педагогічна антропологія вибудовує єдину теорію людини в динаміці, в розвитку від індивіда до особис- тості, що немислима поза діяльністю самозміни і ви- ховання, і ця діяльність наповнена антропологічним змістом. При цьому цілісна система внутрішньої де- термінації особистості, як відзначає В.Сагатовський, включає в себе три основні підсистеми, що вирізня- ються функціональною наповнюваністю за специфіч- ним внеском у цю детермінацію: потреби (функція – спонукання до дії); суб’єктивні можливості (зді- бності, знання, уміння, якості характеру; функція – забезпечення реалізації спонукань); життєва позиція (диспозиція, готовність; функція – вибір, усвідомле- ний чи підсвідомий, конфігурації поведінки із мно- жин потреб, суб’єктивних і об’єктивних можливос- тей) [4, с.27]. При цьому процес формування мобільного фахівця передбачає організацію певного «поля можливостей», освітньо-виховного середовища, життєдіяльності, що орієнтують майбутнього спеціаліста на різноплано- вість вибору самопрояву, статусного росту, профе- сійного розвитку, швидкої орієнтації (адаптованості), прагнення активно змінити несприятливі ситуації. У такому контексті видається слушною і важливою для дослідження ідея, розвинута С.Рубінштейном: «включаючись» у ситуацію, людина змінює її, змі- нюється сама і тим самим «виходить за її межі» [13, с.308]. Вочевидь, ці зміни людини є джерелом нових змін, її активного самовиявлення, успішності вико- нання роботи, визнання результатів, професійного зростання 30. 1. Педагогічна підтримка - основа виховної позиції педагога Нові орієнтації й цінності сучасної освіти зумовили необхідність розуміти учня і як індивідуальну дійсність, і як індивідуальну можливість. Пригадаємо, що індивідуальним у людині називають те особливе, що вирізняє її з-поміж інших людей, а індивідуальністю - яскраво виражену сукупність ознак, властивих окремій людині, які закладені природою або набуті нею в індивідуальному досвіді. Особливими можуть бути інтелектуальні, вольові, моральні, соціальні та інші риси особистості. До індивідуальних особливостей належить своєрідність сприймання, мислення, пам'яті, уяви, інтересів, нахилів, здібностей тощо. Вона значною мірою зумовлює процес засвоєння знань, формування всіх якостей особистості. Глибоке знання індивідуальних особливостей учня необхідне для вирішення двох завдань, взаємопов'язаних між собою: індивідуалізації - підтримки і розвитку одиничного, особливого, своєрідного як потенціалу особистості; соціалізації - адаптації в соціальному середовищі і самореалізації особистості в ньому. Що ж таке педагогічна підтримка? Сергій Поляков зазначає, що це підтримка того, що є, розвивається в учневі, пов'язане з його прагненнями, бажаннями, а значить те, що він тією чи іншою мірою переживає. Формування - це створення того, чого немає: нових знань, відсутнх умінь, нового соціального досвіду. Педагогічна підтримка - підтримка вже наявних тенденцій, прагнень людини як ініціатора своєї поведінки та дії. Підтримувати - це означає розвивати те, що вже є в школяреві, в його реальності й можливості; знати, чого й куди він прагне; допомагати учневі усвідомити свої труднощі, можливості, лінії розвитку, допомагати школяреві знайти, освоїти, використати засоби подолання своїх труднощів. П'ять запитань про педагогічну підтримку: Що? Коли? Де? Як? Який результат? Що підтримується? - Самість людини, тобто її розуміння себе й своїх, особистих дій і прагнень. Коли? - У ситуаціях утруднення, проблеми. Де? - І у навчальній, і в позанавчальній сферах. У всіх тих ситуаціях педагогічної роботи, де педагог стикається з особистою індивідуальністю школяра, з його особливим випадком, його проблемами, його метою й можливостями. Звичайно, така робота ближча до виховання, точніше, до особистісно-індивідуального виховання. Тому що саме виховання в педагогіці розуміють передусім як роботу з розвитком особистості. До сфери виховання належить і походження концепції педагогічної підтримки, її розробка почалася в першій половині дев'яностих років в Інституті педагогічних інновацій РАО. Першим «ідеологом» педагогічної підтримки був чудовий педагог Олег Семенович Газман. Як? - Шлях - побудова таких взаємин між педагогом і школярем, у якому педагог через спільний аналіз труднощів, проектування дій, розподіл відповідальності за дії, обговорення зі школярем наслідків і результатів, навчання його способів роботи з собою створює можливість збереження особистості зростаючої людини. Які результати? - Особистісний - зміцнення бажання та вміння школяра давати раду своїм труднощам, проблемам; прагматичний - розв'язання конкретної трудності, проблеми. Як уже було зазначено, концепцію педагогічної підтримки спочатку було розроблено у сфері виховання як базовий спосіб роботи вивільнених класних вихователів. Але зараз, на початок XXI століття, вже зрозуміло, що педагогічна підтримка може бути «ідеологією» й способом роботи і в інших педагогічних сферах: у діяльності звичайного класного керівника, вчителя, керівника дитячих об'єднань, управлінця. Більше того, як стало зрозуміло в другій половині дев'яностих років, ідеї та практика педагогічної підтримки досить сильно перегукуються з практикою й теоретичними підходами цілої низки західних педагогічних феноменів: гайденс-службою, каунслер-роботою, рефлексивною практикою навчання педагогів. Педагогічна підтримка полягає в спільному з учнем визначенні його інтересів, цілей, можливостей і шляхів подолання перешкод (проблем), які заважають йому досягати позитивних результатів у вихованні (О.С. Газман). Підґрунтям педагогічної підтримки є взаємини рівноправності, рівноцінності, поваги й довір'я між учителем і учнем. Індивідуалізація передбачає: індивідуально орієнтовану допомогу учням в усвідомленні власних потреб, інтересів, цілей навчання та виховання; створення умов для вільної реалізації заданих природою здібностей і можливостей; підтримку школяра у творчому самовтіленні; підтримку учня в рефлексії 31. Особистісно-орієнтоване виховання – це утвердження людини як найвищої цінності, навколо якої ґрунтуються всі інші суспільні пріоритети. На першому етапі передбачається створення відповідної соціально-психологічної, правової атмосфери у суспільстві і особливо – у педагогічній спільноті, яка б сприяла розумінню необхідності запровадження особистісно-орієнтованого навчання і виховання у системі освіти, визнання суспільством особистості найвищою цінністю. На другому етапі доцільно розробити ряд концепцій – передусім, філософських, психологічних, педагогічних, медичних, в яких би визначилися шляхи та організаційні форми проведення широкого теоретичного, експериментального дослідження проблеми, що виникають на шляху розробки і запровадження особистісно-спрямованих технологій навчально-виховної роботи в усіх ланках системи освіти. На третьому етапі доцільно послідовно формувати у кожній ланці системи освіти, в кожному навчальному закладі, групі, класі належне етичне ставлення до учня вчителя як особистості. Четвертий етап, експериментально-психологічного опрацювання, має бути виокремлений як центральний, враховуючи, що особистість – це передусім психологічне новоутворення, розуміння, розвиток і самореалізація потенціалу якої потребує формування нової психологічної культури як у психологів, так і педагогів, наслідком якого має стати особистісна перебудова. На п’ятому етапі має здійснюватися спільне з педагогами відпрацювання і реалізація накопичено у науковій психології особистісного фонду знань, умінь, методів і технологій, розробка суспільних психолого-педагогічних експериментальних систем розвитку і реалізації навчального, пізнавального, продуктивного, творчого потенціалу особистості в учнівської молоді. Шостий етап є завершальним – на ньому відпрацьовуються, запроваджуються і закріплюються конкретні дидактичні, особистісно-орієнтовані освітні системи. 32. До провідних завдань національного виховання школярів належать: 33. Специфіка педагогічної діяльності ставить, як ми вже зазначали, перед учителем ряд вимог до особистості педагога, які в педагогічній науці визначаються як професійно значимі особистісні якості. Останні характеризують інтелектуальну і емоційно-вольову сторони особистості, суттєво впливають на результат професійно-педагогічної діяльності і визначають індивідуальний стиль педагога. 34. Технологія виховання – це строго обґрунтована система педагогічних засобів, форм і методів, їх етапність, націленість на вирішення конкретного виховного завдання. 30. Педагогічна підтримка - підтримка вже наявних тенденцій, прагнень людини як ініціатора своєї поведінки та дії. Підтримувати - це означає розвивати те, що вже є в школяреві, в його реальності й можливості; знати, чого й куди він прагне; допомагати учневі усвідомити свої труднощі, можливості, лінії розвитку, допомагати школяреві знайти, освоїти, використати засоби подолання своїх труднощів. П'ять запитань про педагогічну підтримку: Що? Коли? Де? Як? Який результат? Що підтримується? - Самостійність людини, тобто її розуміння себе й своїх, особистих дій і прагнень. Коли? - У ситуаціях утруднення, проблеми. Де? - І у навчальній, і в пізнавальній сферах. У всіх тих ситуаціях педагогічної роботи, де педагог стикається з особистою індивідуальністю школяра, з його особливим випадком, його проблемами, його метою й можливостями Як? - Шлях - побудова таких взаємин між педагогом і школярем, у якому педагог через спільний аналіз труднощів, проектування дій, розподіл відповідальності за дії, обговорення зі школярем наслідків і результатів, навчання його способів роботи з собою створює можливість збереження особистості зростаючої людини. Які результати? - Особистісний - зміцнення бажання та вміння школяра давати раду своїм труднощам, проблемам; прагматичний - розв'язання конкретної трудності, проблеми. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|