Основу діалогових форм виховання становить обмін думками, інформацією учасників педагогічного процесу. Діалогові форми забезпечують суб’єктну позицію дітей у виховний процес, формують вони навички спілкування, шанобливого ставлення людей і їх судженням, толерантність і тактовність у взаємодії з оточуючими, розвивають мислення, вміння аргументовано висловлювати власну думку тощо. буд. До діалоговим формам виховання можна віднести дискусію, диспут, дебати. Дискусія — рівноправне обговорення педагогами й дітьми планованих справ України та проблем різного характеру. Вона виникає, коли людей стоїть питання, який кожен спочатку має власний відповідь. У її люди формулюють новий, більш зрозумілу усі сторони у відповідь поставлене запитання.
Дискусія — щодо нову форму взаємодії колективах шкіл. Говорячи про відносну новизні, ми маємо у вигляді разові мероприя тия дискусійного характеру, т. е. диспути, що з тій чи іншій періодичністю проводять у кожної школі. Дискусія тут сприймається як стала форма взаємодії, як у школі, чи класі запроваджено систему колективного обговорення всіх — великих і малих — справ України та проблем, і жодне рішення не приймається вольовим зусиллям вчителя, або директора, без обговорення.
Дуже близький до дискусії диспут. Він також передбачає обговорення суперечки. Дискусія ширше поняття, вони можуть органічно вписатися у повсякденне спілкування і діяльність дітей. Якщо дискусія виникає спонтанно, принаймні життєву необхідність, то диспут проходить за конкретної темі, визначеним його учасниками, спеціально готується і організується педагогом.