Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Перелік теоретичних питань

1. Роль психологічних особливостей лікаря, „ідеальний лікар".

2. Медична етика та деонтологія

3. Психологічні особливості етапів діагностичного процесу.

4. Інформування хворого про діагноз.

5. Патерналізм, його роль в діагностичному процесі.

6.Конфлікти в медичному середовищ, їх різновиди. Схема розвитку конфлікту.

7. Способи вирішення та попередження конфліктів.

8. Види спілкування в медичному середовищі.

9. Особливості спілкування між лікарями, лікар-медсестра.

10. Функції спілкування: інформаційно-комунікативна, комунікативна, афективно-комунікативна.

11.Основи спілкування з колегами, умови створення здорового психологічного клімату у медичному середовищі.

12. Комунікативна компетентність. Дотримання правил деонтології і субординації.

13. Дотримання морально-етичних вимог.

14. Здатність до емпатії та стиль спілкування.

 

Особливе значення мають якості особистості лікаря. У всі часи особливою довірою користувалися оптимістичні, скромні, правдиві, справедливі, самовiдданi, чесні та безкорисливі особистості. Велику роль відіграє зовнiшнiй вигляд: охайність у всьому, що стосується i одягу, зачіски, робочого місця. Хворий зазвичай схильний вважати, що добрий лікар цілком віддає себе своїй професії, i у нього немає ні часу, анi зацікавленості стежити за новинками моди, - лікар, на його думку, має бути одягнений скромно i просто. На основі багаточисельних опитувань хворих людей щодо образу «ідеального» лікаря», видiленi наступні 10 якостей, які цінуються найбільше: розум, захопленість роботою, уважність, почуття обов’язку, терплячість, оптимізм, чуйність, інтуїція, доброта, почуття гумору. Цінується особиста привабливість лікаря, що справляє сприятливий психологічний вплив на хворого.

Успішна лікарська діяльність визначається такими психологічними особливостями, як високий рівень комунікативної компетентності, що реалізовується відносно пацієнтів, їх родичів, а також медичного персоналу; високий ступінь стійкості до стресу, до інформаційних і емоційних перевантажень, наявність розвинених механізмів адаптації і компенсації з високою планкою етичних цінностей, що формують дальню життєву перспективу.

Лікарська етика - розділ етики, що висвітлює роль моральності та моралі в діяльності медичних працівників, гуманне ставлення до хворого. Професійна медична етика впливає на розвиток особистості лікаря в цілому.

Найважливіші етичні категорії: обов'язок, совість, честь, гідність, мораль, такт, право.

За сучасними уявленнями, медична етика включає в себе наступні аспекти:

науковий - розділ медичної науки, що вивчає етичні та моральні аспекти діяльності медичних працівників;

практичний - область медичної практики, завданням якої є формування і застосування етичних норм і правил у професійної медичної діяльності.

Медична деонтологія (від грецького deon, deont [os] – належне i logos - вчення) - сукупність етичних норм виконання медпрацівниками своїх професійних обов’язків. Термін «деонтологія» введений у XIX ст. англійським філософом - утилiтаристом Бентамом.

Діагноз - це лікарський висновок щодо сутності хвороби i стану хворого, який відображається у загальноприйнятій медичний термінології та ґрунтується на різнобічному систематичному вивченні хворого.

Проблема повідомлення діагнозу хворому відноситься до елементарних питань медичної етики - вона завжди повинна вирішуватися індивідуально у кожному окремому випадку i потребує від лікаря великого такту i вміння розбиратися у людях. Реакція хворого на повідомлення діагнозу може бути такою: а) дійсний спокій; б) уявний спокій; в) страх; г) паніка; д) суїцидальнi тенденції чи навіть спроби. По можливості треба розмовляти з хворим його мовою, уникаючи вживання спеціальних термінів, просто. Необхідно уважно стежити, яке враження справляють слова на хворого, наскільки вони зрозумілі, наскільки викривлений зміст, як впливають на сприйняття відомостей побоювання, почуття хворого. Лікар не повинен повідомляти діагноз, доки не буде в ньому впевненим. Якщо діагноз не підтвердиться, нанесена психологічна травма надовго залишає свій відбиток.

Після повідомлення діагнозу потрібно дати рекомендації відносно життєвого режиму. Найважливішим орієнтиром у виборі режиму є принцип забезпечення умов життя, по можливості максимально наближених до звичних, тобто тих, що передували хворобі.

 

Патерналізм - це класичний тип взаємовідношення між лікарем і пацієнтом, який користувався в професійній лікарській етиці абсолютним визнанням впродовж більше двадцяти сторіч. Його суть в корені поняття - “pater” (від лат. - отець). Лікар, як отець, що піклується про свою дитину, співчуває хворому, допомагає йому, бере відповідальність за свої ухвалюванні рішення про його лікування.

Патерналістські традиції лікарської етики - це результат осмислення складного міжособистісного відношення між лікарем і пацієнтом в лікувальній практиці. Відмовляючись від морально-етичних патерналістських традицій, ми в значній мірі обмежуємо можливості лікування і позбавляємо лікувальний процес ряду найважливіших допоміжних чинників одужання і зцілення хворої людини.

 

Конфлікт (від лат. зіткнення) – зіткнення осіб, їхніх ідей, інтересів, потреб, оцінок, рівня прагнень, домагань тощо.

Виділено 6 типів конфлікту:

1. “реальний” конфлікт – це конфлікт, який об’єктивно існує і адекватно сприймається;

2. “випадковий, або умовний, конфлікт” – залежить від обставин, які можуть змінюватися, але ці обставини не усвідомлюються сторонами, що конфліктують;

3. “зміщений конфлікт” - реальний конфлікт, за яким приховується інший, що є справжнім чинником конфліктної ситуації, яка склалася;

4. “помилково дописаний конфлікт” – конфлікт, що помилково тлумачиться;

5. “латентний конфлікт”, конфлікт який назріває, але не виникає тому, що не усвідомлюється;

6. “хибний конфлікт” – реальних підстав для конфлікту немає проте він виникає у свідомості сторін, що конфліктують через помилкове розуміння ситуації.

Конфлікт у виробничому колективі являє собою зіткнення інтересів, поглядів, установок, прагнень особистості і включає всю сукупність причин і умов, які передували конфлікту і викликали його.

Конфлікти можуть виникати на діловій (функціональній) або особистісній основі.

Вони можуть бути також конструктивними або деструктивними.

Існує п’ять основних типів конфліктів за суб’єктами конфліктної ситуації:

1. внутрішньоособистісний;

2. міжособистісний;

3. між особистістю і групою;

4. міжгруповий;

5. соціальний.

Умовою виникнення конфлікту є конфліктна ситуація. Вона передбачає існування кількох обов’язкових елементів:

1- учасників конфлікту (дві або більше сторони, які переслідують несхожі або протилежні цілі),

2- об’єкт конфлікту (конкретне явище, причина, стан справ, навколо якого розгортається суперечка);

3 - рушійна сила – інцидент (факт зіткнення протилежних сил).

Виділяють п’ять стратегій поведінки в конфліктних ситуаціях:

- Той, хто використовує стратегію конкуренції завжди активний і прагне розв’язати конфлікт власним способом, він не зацікавлений у співпраці з іншими, але здатний до вольових рішень, прагне передусім задовольнити власні інтереси за рахунок інших, нав’язуючи своє рішення. Такий шлях ефективний, коли людина має певну владу. Але

це неефективний метод розв’язання особистих конфліктів. Застосування його в ситуаціях, коли немає владних повноважень призведе до прикрих помилок. Цей стиль приведе до визнання, якщо буде досягнутий позитивний результат. Але якщо ви прагнете встановити з усіма гарні стосунки, то такий стиль (стратегію) не варто застосовувати.

- Стиль уникання використовується в ситуаціях, коли позиція нестійка і відсутня співпраця з іншими з метою розв’язання проблеми. Цей стиль доцільно застосовувати, якщо проблема не дуже важлива, або коли відчувається помилковість власної позиції та правильність позиції іншої сторони конфлікту, коли сили не рівні, або ж коли інший наділений владою. Стиль уникання може стати придатним при спілкуванні із “тяжкою” людиною і коли немає серйозних підстав далі контактувати з нею

- Стиль пристосування означає, що ви дієте разом із іншою людиною, не намагаючись захищати власні інтереси. Цей стиль застосовується, якщо результати дуже важливі для іншої людини, а не дуже важливі для вас. Він корисний у ситуаціях, у яких ви можете здобути перемогу, тому що інший учасник конфлікту має владу. Отже, ви поступаєтесь та робите те, що бажає опонент. Ви дієте в такому стилі тоді, коли співчуваєте іншій людині і намагаєтесь підтримати її. Цей стиль треба застосовувати, коли ви, відступаючи, мало що втрачаєте, коли збираєтеся пом’якшити ситуацію, а потім повернутися до цього питання і відстояти свою позицію.

- Завдяки стилю співпраці можна брати активну участь у розв’язанні конфлікту і захищати власні інтереси, але прагнути при цьому до співпраці з іншими учасниками конфлікту. Спочатку треба вияснити прагнення, цілі, інтереси обох сторін, а потім обговорити їх. Якщо у вас є час і рішення має велике значення, то це гарний спосіб отримання найбільш ефективного результату і задоволення інтересів двох сторін.

Цей стиль найоптимальніший, коли обидві сторони мають різні приховані прагнення. З метою успішного використання стилю співпраці треба витратити певний час на пошук внутрішніх, прихованих інтересів, щоб розробити засіб задоволення прагнень обох сторін.

- Сутність стилю компромісу полягає в частковому задоволенні власних інтересів. Ви частково поступаєтеся іншим учасникам, проте і вони роблять те саме. Цей стиль ефективний тоді, коли обидві сторони прагнуть одного й того ж, хоча розуміють, що одночасно задовольнити їх інтереси неможливо. Найпоширеніші випадки його застосування – обидві сторони мають однакову владу, але протилежні інтереси; треба швидко досягнути рішення і немає часу на обговорення; влаштовує тимчасове вирішення; інші шляхи неефективні.

Кожний із названих стилів ефективний лише за певних умов. Треба вміти адекватно використовувати кожен із них і робити свідомий вибір враховуючи конкретні обставини.

 


Читайте також:

  1. H) Орган з питань конкуренції
  2. IV. ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ ДО
  3. IX. ДОКУМЕНТАЦІЯ З КАДРОВО-КОНТРАКТНИХ ПИТАНЬ
  4. V. ПРИМІРНИЙ ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ, ЯКІ ВИНОСЯТЬСЯ НА ЗАЛІК
  5. VI. Перелік питань для підсумкового контролю знань, умінь та навичок
  6. VIІІ. ПЕРЕЛІК ЗАПИТАНЬ ДЛЯ КОНТРОЛЮ З КОЖНОГО МОДУЛЯ І ДИСЦИПЛІНИ В ЦІЛОМУ
  7. Активні форми участі територіальної громади у вирішенні питань ММС
  8. Аналітична обробка інформації вузлами інформаційно-аналітичної функціональної підсистеми МОЗ України і питань НС.
  9. Бланк питань
  10. Брифінги з проблемних питань прав людини для парламентарів
  11. В результаті розгляду теоретико - практичних питань студент повинен
  12. В результаті розгляду теоретико - практичних питань студент повинен




Переглядів: 656

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основи спілкування з колегами | Психологічні основи спілкування в лікувальному процесі.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.