Спосіб усунення кожного з заданих дефектів вибирається з урахуванням багатьох обставин. Кожен дефект варто розглядати не ізольовано, а в тісному зв'язку з іншими заданими дефектами і способами їхній усунення. Способи ремонту студент може знайти як у ТУ на капітальний ремонт даного автомобіля, так і в інший навчальній і довідковій літературі. Превага варто віддавати літературі більш пізніх років видання. Рекомендується для використання прикладна класифікація деталей, із дефектів і можливих способів ремонту.
Таблиця І
Класифікація деталей із вказівкою дефектів і можливих способів їхній усунення
Клас
Група
Спостерігаючі дефекти деталей
Можливі способи відновлення деталей
І – корпусні деталі
Картер: (блок циліндрів) двигунів, коробок передач і задніх мостів, корпуси водяного і масляного насоса і д.р.
1. Різноманітного роду тріщини, відколи.
2. Зношення різьбових отворів і ушкодження.
3. Зношення циліндрів, блоку, направляючих отворів.
4. Зношення отворів під підшипники кочення в картерах
1. Ацетилено киснева електродугова зварка, епоксидні смоли
2. Нарізання різьби ремонтного розміру, встановлення вкрутів
3. Механічна обробка під ремонтні розміри; додаткові деталі.
4. Розрахунок під додаткові деталі; хромування, залізнення в протічному електроліті
1. Погнутість.
2. Зношення шийок під підшипником ковзання.
3. Зношення кулачків
4. Зношення і пошкодження різьби
1. Правлення.
2. Шліфування під ремонтні розміри; наплавка під флюсом; плазмова (колін.вали) металізація; наплавлення в середині захисних газів; хромування; залізнення (розпридільчі вали)
3. Шліфування
4. Нарізання різьби ремонтного розміру
Вали ступінчасті і з шліцами або зубчастими колесами, або з обома разом, або з шпоночними пазами; вали (цапфи) складної форми з різьбою або шліцами, хрестовини; ведучий, ведений і проміжний вали коробок передач, ведуча конічна шестерня, поворотні кулачки
1. Зношення шийок під підшипники кочення.
2. Зношення поворотних цапф і хрестовини.
3. Зношення різьби.
4. Зношення отворів під шкворні
1. Наплавлення в середовищі захисних газів; вібродугова напрлавка (крім поворотних цапф)
2. Металізація (поворотні цапфи); хромування , залізнення
3. Наплавлення в середині захисних газів відкритою дугою
4. Розвертування рід ремонтні розміри
Вали довжиною з наявністю шліців або різьби або фланців, або зубчастих коліс, півосі задніх мостів, карданні вали, вали сошок руля, труби півосей і др.
1. Погнутість
2. Зношення шліців, посадочних поверхонь під підшипники.
1. правлення.
2. Наплавлення під флюсом в середовищі захисних газів
ІV – циліндричні стержні і стержні з наявністю складних поверхонь
Поршневі пальці, валики вентиляторів, осі шестерень заднього ходу, повзункові валики, шкворні і т.д.
1. Зношення робочих поверхонь.
2. Зношення поверхонь під підшипники
1. Шліфування під ремонтні розміри
2. Хромірування, залізнення
Впускні і випускні клапани, штовхачі і т.д.
1. Зношення робочих поверхонь стержня.
2. Зношення конічних (клапани) і сферичних поверхонь (штовхачі)
1. Шліфування під ремонтні розміри; залізнення і хромування.
2. Шліфування і притирання (штовхач)
Х – Дрібні деталі паливного насосу карбюратора, арматури
Клапани, штуцери, крани, пробки і т.д.
1. Зношення робочих поверхонь
1. Слюсарна обробка, притирання, заміна
ХІ - нормалі
Шпильки, болти, гайки і т.д.
1. Зношення різьби
1. Заміна
Якщо дефект може бути усунутий декількома способами, то при виборі більш раціонального потрібно враховувати таке.
Повинні бути забезпечені:
а) висока працездатність і надійність;
б) тривала експлуатація;
в) можливість наступного ремонту;
г) ремонт не повинен займати багато часу;
д) слід, по можливості, прагнути усувати різні дефекти однаковими способами;
e) повинні бути враховані умови роботи деталі на автомобілі і її конструктивні особливості.
Приклади. Якщо зношення шийки вала чимале , то відновлювати її слід наплавленням або постановкою додаткового деталі-втулки. Якщо ж зношення незначне, то застосовується гальванічне нарощування металу (хромування або осталювання). Постановка втулки не виключає наступного ремонту, але, якщо було застосоване зварювання (наплавлення), то повторний ремонт цієї поверхні уже виключений. Якщо вирішено дану поверхню відновити гальванічним способом, то хромування раціонально застосовувати для тертьових поверхонь (стержень клапанний), а осталювання - для відновлення розмірів (шийка під підшипник). При виборі механізованих способів наплавлення варто мати на увазі, що наплавлення під шаром флюсу застосовується для деталей, що випробують ударні навантаження, згин, крутіння Якщо тріщина проходить через отвір (гладке або різьбове), то потрібно заварювати і тріщину, і цей отвір. Якщо деталь має ремонтні розміри, то варто конкретно зазначити, який розмір придається деталі, перший або другий (без указівки числових розмірів).
Формулювання повинні бути короткими, чіткими і ясними. Наприклад
«Шийку …….. відновлюють шліфуванням під другий ремонтний розмір»
«Стержень відновлюють хромуванням з подальшим шліфуванням під основний розмір»
«Отвір під підшипники відновлюємо постійними додатковими деталями – втулками із сталі 20»
Не варто змішувати значення слів "усунути" і "відновити". , Усунути можна тріщину, зрив різьби, зношення шийки і т.д., а відновити можна деталь із тріщиною, зірвану різьбу або зношену шийку і т.п.