Особливості розвитку і виховання особистості у дошкільному віці
Для різнобічного і гармонійного розвитку особистості необхідне органічне поєднання всіх видів виховання (фізичного, розумового, морального, естетичного та ін.)· У дошкільному віці організм дитини ще надто слабкий, триває дозрівання мозку, його функціональних особливостей, через що робота мозку ще обмежена.
Емоційний розвиток дошкільника є однією з умов, що забезпечують ефективність його освіти. Щоб виховати у дитини позитивні соціальні емоції, співпереживання, співчуття, співрадість, любов, вихователю важливо розуміти, чи може вона радіти удачі, успіху, приємній хвилині, цікавій іграшці, веселим розвагам, чи вміє пережити своє горе, невдачу, втрату, неуспіх, як вона все це переживає (як дитина страждає, коли їй погано, як радіє, коли їй добре).
Спонукати дитину до відгуку на внутрішній стан меншого, ровесника, старшого, немічного, хворого необхідно постійно і відразу, безпосередньо залучаючи до допомоги іншому. При цьому необхідно створити можливості самостійного прийняття нею рішення. Особливу увагу слід приділяти емоційно чутливим і вразливим дітям, переключаючи їхню увагу з власних переживань на діяльність. Значний вплив на емоційний стан дитини мають оцінки старших (батьків, вихователів) її вчинків, особливо позитивних.
Дошкільники співчутливі і правдиві. Вони здатні деякою мірою до логічного мислення, легко піддаються виховному впливові і навчанню. Розвивального характеру дошкільне виховання набуває за умови, якщо враховує новоутворення віку.