Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Психологічні механізми виховання

Внутрішні умови виховання представлені соціально-психологічними та психологічними механізмами. Ці механізми опосередковують ефект виховних впливів педагога.

Загальними механізмами виховання є:

1. Механізм задоволення потреб («зсуву», «зчеплення потреб»). Закріплення форми поведінки, що виникає з ме­тою задоволення потреби дитини, з часом робить її новою потребою, звичкою, що означає становлення нової якості.

Центральними для особистості є потреби в самоствер­дженні, самореалізації, самовираженні. Спосіб їх задово­лення формує внутрішній світ особистості. Потреби в мо­ральному самоутвердженні часто реалізуються через по­хвалу, повагу інших людей, позитивну самооцінку. Щоб досягти цього, учневі необхідно відповідати висунутим до нього вимогам сім'ї, школи, суспільства. Результатом їх дотримання є те, що з часом вони стають новою потребою. Відбувається це не безпосередньо і не просто, а протягом значного відрізку часу, коли прагнення дитини до саморе­алізації, самовираження в корисних справах породжує по­требу займатися цими справами, сприяє формуванню но­вих якостей особистості.

Особистість засвоює моральні і духовні цінності, які мають для неї безумовну значущість, особистісний смисл івключаються у структуру образу Я. Такі суб'єктивні цін­ності є змістовою основою уявлення про себе.

Мистецтво виховання полягає у органічному поєднанні суб'єктивно значущих для школяра якостей з тими, які вихователь прагне у нього сформувати. Якщо вихователь зрозуміє, що для вихованця є важливим і значущим, він може сподіватися на досягнення мети. Опора вихователя на наявні в дитини потреби є джерелом активності і роз­витку її особистості. Чим більше потреб актуалізовано, тим ефективніший вплив. Неврахування вихователем по­треб дитини у самоствердженні, самостійності стримує роз­виток особистості, нерідко породжує проблеми у стосунках між дитиною і дорослими.

2. Механізм оцінювання та самооцінювання. Успіх пе­дагогічного впливу залежить від його відповідності особистісній програмі розвитку дитини. Кожна дитина повинна усвідомлювати себе як особистість, що сприяє розвитку са­мосвідомості, оцінювати свої здібності, моральні якості і вчинки. Самосвідомість розвивається завдяки оцінюван­ню дитини дорослими людьми. Важливо, щоб їх оцінки були адекватними, прогностичними та оптимістичними. Тотожність оцінок, сформульованих референтними людь­ми, і самооцінок дитини створює внутрішній комфорт, за­безпечує психічне здоров'я особистості.

Ефективність виховання залежить від його спрямова­ності на становлення цінних для дитини якостей. Напри­клад, відчайдушний, іноді імпульсивний, здатний витри­мати сильні навантаження учень охоче візьметься за вико­нання складного доручення, якщо педагог відзначить його сильні особистісні якості, висловить свої сподівання на по­зитивні результати.

За наявності розбіжностей між Я вихованця і його по­ведінкою неминучими будуть суперечності між сутністю Я і сферою її втілення (хто тоді Я і в чому Я втілююсь?). Низька (негативна) самооцінка у дитини будь-якого віку пов'язана із глибоким внутрішнім дискомфортом, тому знижує її адаптивні можливості. Різке зниження само­оцінки може спричинити афективний (емоційний) зрив навіть у спокійної і врівноваженої дорослої людини. Абсо­лютно негативна самооцінка може навіть спровокувати су-їцид (самогубство) чи суїцидальну спробу. Постійне песи­містичне оцінювання своїх можливостей пригнічує пра­гнення до самореалізації.

Розвиток особистості учня залежить і від співвідно­шення між рівнем його домагань, самооцінкою, вимогами до себе та власними можливостями. Таке співвідношення може мати різні варіанти:

а) вимоги до себе, домагання і самооцінка нижчі за ре­альні можливості дитини. Внаслідок цього формуються не­сміливість, скутість, невпевненість, відсутність домагань;

б) домагання високі й відповідають можливостям дити­ни. За таких умов особистість мобілізує всі сили, активно розвиваються її здібності та характер;

в) домагання, прагнення перевищують можливості ди­тини. Це може спонукати її перебудуватися, щоб досягти відповідності між домаганнями і можливостями. Деякий час дитина може задовольняти потреби у високій само­оцінці за рахунок наявних знань, умінь, навичок, досвіду.
Можливе також і незадоволення власних домагань, про­дуктом чого є незадоволення потреби у самоствердженні, виникнення афекту неадекватності — важкого стану по­стійного незадоволення, емоційного неблагополуччя.
Афекту неадекватності можна позбутися за таких умов:

—переключення домагань на іншу сферу, наприклад з навчання на спорт, де школяр може досягти більшого;

—заміна основних домагань псевдодомаганнями (ди­тина починає думати про успіх у якійсь справі, не маючи для цього задатків і не докладаючи жодних зусиль);

—несприйняття дійсності, ігнорування невдач, неаде­кватне ставлення до дійсності. У такому разі формується вороже ставлення до світу, виникає почуття образи. Афект неадекватності є захисною реакцією, способом відгороди­ти себе від небажаних впливів дійсності і зберегти пози­тивне ставлення до себе.

Завдяки зворотному зв'язку (інформації, яку дитина отримує від партнера по спілкуванню щодо самої себе, своєї поведінки) вона може коригувати свої дії в майбут­ньому).

3. Психічне зараження. Суть його полягає в безпосе­редньому передаванні емоційного стану від одного індиві­да до іншого на рівні психофізіологічного контакту поза його осмисленням або разом з ним. Так відбувається пере­давання сильного емоційного заряду психічного настрою, неусвідомлене прийняття зразків поведінки (як при наслі­дуванні).

4. Наслідування. Ця форма зовнішньої і внутрішньої активності суб'єкта полягає у відтворенні ним певних зов­нішніх рис, зразків поведінки, манер, дій, вчинків, пози­цій, поглядів, смислів інших людей (об'єкта наслідуван­ня). У суб'єкта наслідування виникають нові мотиваційні утворення, характерні для об'єкта наслідування. Для ди­тини зовнішнім зразком для наслідування є дії дорослих. Вона легко схоплює зовнішній процесуальний аспект дій дорослого, наслідує значуще, привабливе, зрозуміле, до­ступне, може переймати зміст дій і стосунки людей, що їх супроводжують.

Значну роль у забезпеченні активності дитини відіграє мотиваційне наслідування — відтворення дій, спровоко­ване небайдужістю особистості до емоційних ставлень, пе­реживань, смислів, цінностей інших людей, готовність їх переймати, поділяти, заражатися ними відповідно до влас­них потреб, можливостей і перспектив. Можуть відтворю­ватися як позитивні, так і негативні типи поведінки. Адже кожну людину багато чого у світі хвилює, цікавить, лякає, що змушує діяти не на основі особистого досвіду, а під впливом сприйняття цієї ситуації іншими людьми. За та­ких обставин найвиразніше проявляється мотиваційне наслідування.

Особливо важливу роль цей механізм відіграє на ран­ніх етапах розвитку дитини. Наслідком надмірного наслі­дування, спричиненого безвольністю, є втрата самостійно­сті, індивідуальності, можливості до самовираження і самореалізації. Тому у вихованні необхідно раціонально сприяти наслідуванню особистістю кращих зразків пове­дінки, духовних надбань суспільства й одночасно розвива­ти її самостійність та неповторність.

5. Емпатія. У міжособистісній взаємодії важливою є здатність відчувати, бачити, відтворювати почуття і пере­живання інших людей та реагувати на них. У цьому поля­гає сутність емпатії, яка має когнітивну, емоційну і поведінкову складові. Як когнітивне явище, вона є способом розуміння іншої людини, інтелектуальною реконструкці­єю в уяві внутрішнього світу іншого, не тільки осмисле­ним, а й інтуїтивним пізнанням його емоційних пережи­вань; як емоційне явище — здатністю проникатися пере­живаннями іншої людини, долучатися до її емоційного життя, співчувати їй; як поведінкове явище — здатністю входити у становище та почуття іншого і впливати на змі­ни його особистості, допомагати, підтримувати його.

Завдяки емпатії особистість сприймає та відчуває мо­ральні колізії, обов'язки іншої людини, що зумовлює фор­мування у неї відповідних якостей. Розвиток емпатійної здатності відбувається від симпатії (первинної емпатійної емоції-співпереживання) до повноцінної емпатійної емоції. Цілісний емпатійний цикл охоплює емоційне зараження, вчування у стан іншого та надання допомоги.

6. Ідентифікація.Для дитини важливо поставити себе на місце іншого через заглиблення, «поринання», «перене­сення» у його внутрішній світ. Завдяки емоційним зв'яз­кам дитина свідомо, частково чи цілком несвідомо пово­диться так (уявляє, що поводить себе), ніби вона є тією осо­бистістю, з якою існує цей зв'язок. Уподібнення себе з об'єктом ідентифікації супроводжується переживанням своєї тотожності з ним, научіння через спостереження за об'єктом. При цьому суб'єкт копіює зовнішні форми пове­дінки, дії індивіда, його внутрішні переживання, особистісні смисли. У цьому процесі присвоюються цінності, норми, ідеали іншої особистості.

7. Раціональне усвідомлення.Цей механізм про­являється в соціальній пам'яті та соціальному мисленні особистості. Соціальна пам'ять — збереження (забування) і відтворення суб'єктом у полі своєї свідомості соціально-психологічних регуляторів міжіндивідної взаємодії (цін­ності, норми), змісту та характеру людських стосунків, власного життєвого шляху, матриці способів поведінки і санкцій зовнішньої чи внутрішньої інстанції (власної сові­сті) у ситуації виконання (невиконання) обов'язку, дотри­мання норми тощо.

Соціальна пам'ять пов'язана зі спонукальною сферою та самосвідомістю особистості. Індивіди з яскраво вираже­ною алоцентричною (гуманістичною) спрямованістю пам'ятають свої обов'язки, завдання, зобов'язання, обі­цянки, хороші і погані вчинки, інтереси інших людей, не­виконані завдання тощо. Індивід з егоцентричною спрямо­ваністю пам'ятає в першу чергу свої права, прагматичні ін­тереси і завдання, спрямовані на нього негідні вчинки і зло, невиконані іншими завдання та доручення перед ним. Егоцентрична особистість, як правило, не пам'ятає своїх обов'язків, завдань, обіцянок іншим, забуває просити ви­бачення за погані вчинки.

Із соціальною пам'яттю тісно пов'язане соціальне ми­слення — мислення особистості про соціальну і моральну дійсність (стосунки людей, соціальні процеси, в яких реа­лізуються соціальні та моральні норми, нарешті, життє­вий шлях особистості). Реалізується це мислення через такі раціональні процедури, як розуміння, проблематизація, пояснення та інтерпретація. Розуміння полягає у з'ясу­ванні суті соціальної інформації, цінностей, повідомлень, що пропонуються індивіду суспільством (вихователем — вихованцю). У цій процедурі є елемент певної суб'єктивно­сті, зумовленої віковими і статусними відмінностями дітей. Проблематизація є здатністю людини усвідомлювати конкретні соціальні та власні проблеми, моральні колізії. Характер її залежить від рівня розвитку інтелекту, пізна­вальної мотивації у сфері соціальної дійсності, особистісної значущості цих проблем.

Пояснення та інтеграція полягають у розкритті смислу, значущості соціальних, моральних і духовних явищ, про­цесів і конкретної поведінки. Використовуючи певні крите­рії та показники, індивід з'ясовує причини та мету вчинків і ставлень, аналізує свої обов'язки, завдання, встановлює їх ієрархію, соціальні умови і можливості їх виконання. Може бути і стереотипна інтерпретація цінностей, норм, ідеалів і власної поведінки та поведінки інших людей.

Перешкодами на шляху осмислення соціальних про­блем є стереотипи, інтелектуальна пасивність і поспіш­ність, категоричність, схильність до спрощення проблем, актуальні життєві потреби та переживання. Представленість завдань у свідомості індивіда ще не свідчить про го­товність до їх розв'язання.

8. Рефлексія. Цей процес полягає у пізнанні суб'єктом внутрішніх психічних станів та актів, аналізі власних дій та якостей. Усвідомлюючи свою дію, вчинок, індивід оці­нює мету, коригує її з урахуванням соціальних і моральних норм, відчуває себе відповідальним за можливі ре­зультати, обдумує їх наслідки для себе та для інших, виходить за межі актуальної ситуації тощо. Рефлексія може стосуватися того, як він сприймається й оцінюється інши­ми людьми та групами, взаємодіє з ними.

9. Механізм осмислення та переосмислення. Норми, ідеали, цінності стають рушіями поведінки дитини, якщо набувають для неї певного особистісного значення. Особистісний сенс виникає і розвивається у спільних діях, ігро­вих, побутових ситуаціях, у навчанні тощо.

Смислові утворення не змінюються лише внаслідок впливу на інтелектуальну сферу дитини. Тільки зміна позиції дитини супроводжується зміною смислового утворення. Нерідко вплив на інтелектуально-вольову сферу ди­тини не дає очікуваних результатів. Наприклад, багато ді­тей, добре знаючи норми, свідомо порушують їх, ухиляються не робити те, що не має для них сенсу.

У формуванні особистісного смислу головним є переве­дення смислового утворення на рівень рефлексії щодо власного Я, розуміння самого себе не в пасивній («Мені більше не можна поводитись так»), а в активній, відпові­дальній («Я не буду так поводитися!») формі.

10. Саморегулювання мотивації. Людині нерідко дово­диться вибирати між можливими діями, позиціями, сми­слами, враховуючи потреби, ціннісні орієнтації, інтереси, долаючи ситуативну різноспрямованість спонукальної сфери, поєднуючи потенційну та актуальну мотивацію. У цьому полягає процес саморегулювання мотивації, яке може здійснюватись як вольова поведінка щодо подолання внутрішніх перешкод на шляху до мети і як гармонізація спонукальної сфери, подолання внутрішніх конфліктів і суперечностей на основі свідомої перебудови, творення но­вих смислів.

Здатність до саморегулювання виявляється у самозаборонах, підбадьоренні, самонаказуванні, обіцянні самонагороди, уподібненні (ідентифікація себе з позитивним або не­гативним зразком), уявному підвищенні або зниженні цін­ності власного Я, встановленні їх зв'язку з передбачуваною ситуацією, у різних формах мовного самовпливу («потріб­но», «не можна», «ти не гірший» та ін.).

Виховання неможливе без актуалізування психологіч­них механізмів, що опосередковують максимальне залу­чення всіх внутрішніх сил особистості (свідомості, емоцій, волі) в соціальні та особистісні взаємодії. Педагог повинен сприяти розвитку у вихованця здібності розуміти своє вну­трішнє Я, зовнішню ситуацію з метою вибору гуманної по­ведінки. Завдяки цьому вихованець стає суб'єктом самороз­витку, набуває власної відповідальної свободи, відкриває моральне, духовне та соціальне.

Психологічні механізми розвитку особистості у проце­сі виховання актуалізують рефлексивно-вольові процеси, співпереживання, позитивне емоційне оцінювання, само­свідомість особистості, творче ставлення до суспільних норм і цінностей тощо.

 


Читайте також:

  1. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  2. IV. Самовиховання.
  3. V Процес інтеріоризації забезпечують механізми ідентифікації, відчуження та порівняння.
  4. Агресія та альтруїзм як психологічні феномени
  5. Адміністративні, економічні, соціально-психологічні
  6. Альдостерон та механізми ренін-ангіотензину
  7. Анатомо-фізіологічна перебудова організму підлітка та її вплив на його психологічні особливості й поведінку.
  8. Анатомо-фізіологічні механізми безпеки і захисту людини від впливів негативно діючих факторів.
  9. Англійська система фізичного виховання. Діяльність Томаса Арнольда.
  10. Аспекти фізичного виховання, його засоби в українській етнопедагогіиі
  11. Б) Принцип народності виховання
  12. Базові (головні, стратегічні) психологічні проблеми управління.




Переглядів: 9118

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Психологічні основи керівництва процесом виховання | Чинники виховання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.