Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Праця як предмет наукового економічного дослідження

Основи економіки праці

Д.П.Богиня, О.А.Грішнова

(Навчальний посібник)

Зміст

Вступ.................................................................................................................. 3

1. Праця як предмет наукового економічного дослідження.......................... 3

2. Економіка праці в системі наук.................................................................... 4

3. Історична довідка: трудовий напрямок економічної думки …………….. 6

Глава 1. Населення і людські ресурси суспільства.................................... 11

1.1. Економічно активне населення..................................................................... 11

1.2. Трудові ресурси як соціально-економічна категорія................................... 13

1.3. Відтворення населення і ресурсів для праці................................................. 15

1.4. Трудовий потенціал суспільства. Проблеми реалізації трудової активності

населення......................................................................................................... 16

Резюме.................................................................................................................... 18

Терміни і поняття .................................................................................................. 18

Глава2. Ринок праці......................................................................................... 19

2.1. Поняття та особливості ринку праці ........................................................... 19

2.2. Попит та пропозиція праці............................................................................ 21

2.3. Особливості пропозиції праці у кризовій економіці ................................. 24

2.4. Інфраструктура ринку праці.......................................................................... 25

2.5. Сегментація ринку праці........................................................................ 26

Резюме.................................................................................................................... 27

Терміни і поняття .................................................................................................. 28

Глава 3. Зайнятість населення і безробіття................................................ 29

3.1. Соціально-економічна суть і види зайнятості............................................. 29

3.2. Зайнятість як елемент соціально-економічної політики ……………….... 30

3.3. Проблеми зайнятості в Україні..................................................................... 31

3.4. Безробіття, його показники і види. Допомога по безробіттю …………… 34

3.5. Міжнародний досвід регулювання зайнятості........................................... 36

Резюме.................................................................................................................... 37

Терміни і поняття .................................................................................................. 38

Глава4. Людський капітал............................................................................. 39

4.1. Розвиток концепції людського капіталу...................................................... 39

4.2. Людський капітал як соціально-економічна категорія .............................. 41

4.3. Аналіз зисків та витрат при інвестиціях в освіту………………………… 43

4.4. Визначення ефективності інвестування............................................... 45

Резюме.................................................................................................................... 47

Терміни і поняття .................................................................................................. 48

Глава 5. Якість робочої сили, освіта та професійна підготовка ……... 49

5.1. Об'єктивна необхідність зростання вимог до якості робочої сили … 49

5.2. Якість робочої сили і кваліфікація працівника............................................ 50

5.3. Освіта та професійна підготовка в інфраструктурі ринку праці ……….. 53

5.4. Нові підходи до питань фінансування освіти та професійної

підготовки................................................................................................ 56

Резюме ................................................................................................................... 59

Терміни і поняття .................................................................................................. 59

Додатки до глави 5................................................................................................ 60

Глава 6. Організація праці.............................................................................. 64

6.1. Поняття, зміст і завдання організації праці ................................................. 64

6.2. Поділ і кооперування праці .......................................................................... 66

6.3. Організація робочих місць ............................................................................ 67

6.4. Трудовий процес і його раціоналізація........................................................ 68

6.5. Умови праці і фактори їх формування. Охорона і безпека праці ………. 69

6.6. Дисципліна праці..................................................................................... 70

Резюме ................................................................................................................... 71

Терміни і поняття .................................................................................................. 72

Глава 7. Нормування праці як основа її організації …………………… 73

7.1. Суть і значення нормування праці ............................................................... 73

7.2. Об'єкти нормування праці............................................................................. 74

7.3. Робочий час. Режими праці і відпочинку.

Класифікація витрат робочого часу.............................................................. 74

7.4. Система нормативів і норм праці................................................................. 77

7.5. Методи нормування трудових процесів............................................... 78

Резюме.................................................................................................................... 79

Терміни і поняття .................................................................................................. 79

Глава 8. Ефективність праці.......................................................................... 80

8.1. Ефективність праці: теоретичні аспекти...................................................... 80

8.2. Продуктивність і рентабельність праці як основні показники її

ефективності .................................................................................................. 83

8.3. Показники і методи вимірювання v. продуктивності

праці ............................................................................................................... 84

8Л. Фактори і резерви підвищення продуктивності праці …………………… 85

8.5. Програми управління продуктивністю праці на підприємстві …………. 87

Резюме ................................................................................................................... 88

Терміни і поняття .................................................................................................. 89

Глава 9. Оплата праці...................................................................................... 90

9.l. Сутність, функції і принципи організації заробітної плати........................ 90

9.2. Структура заробітної плати. Елементи і організації оплати праці ……… 93

9.3. Форми і системи заробітної плати................................................................ 95

9.4. Тарифна система оплати праці...................................................................... 96

9.5. Безтарифна модель оплати праці .................................................................. 98

9.6. Регулювання оплати праці. Мінімальна заробітна плата ……………….. 100

Резюме ................................................................................................................... 101

Терміни і поняття .................................................................................................. 102

 

ВСТУП

/. Праця як предмет наукового економічного дослідження

2. Економіка праці в системі наук

З- Історична довідка: трудовий напрямок економічної думки

 

Праця як предмет наукового економічного дослідження

Праця — це складне і багатоаспектне явище, яке відіграє в житті суспільства і кожної окремої людини таку важливу роль, що саме це поняття в широкому розумінні є невіддільним від людського життя. Праця — це свідома доцільна діяльність людей, спрямована на створення матеріальних і духовних цінностей. Праця — це першооснова і необхідна умова життя людей і суспільства. Змінюючи в процесі праці навколишнє природне середовище і пристосовуючи його до своїх потреб, люди не лише забезпечують своє існування, але і створюють умови для розвитку і прогресу суспільства. Більше того, праця є однією з найважливіших форм самовираження, самоактуалізації і самовдосконалення людини, що вже з іншого боку, але також є могутнім чинником суспільного прогресу.

Складність і багатоаспектність процесу праці, з одного боку, і ні з чим не зрівнянне соціально-економічне значення праці, з іншого, зумовили активний інтерес до неї різних наук. Особливості праці як об'єкту дослідження, полягають в тому, що, по-перше, праця — це доцільна діяльність людей по створенню благ та послуг, яка повинна бути ефективною, раціонально організованою; по-друге, праця є однією з го­ловних умов життєдіяльності не лише окремої особи, але і будь-якого підприємства чи організації, а також суспільства в цілому; по-третє, в процесі праці формується система со­ціально-трудових відносин, які утворюють стрижень суспіль­них відносин на рівні економіки в цілому, на рівні регіону, підприємства і мікроколективу.

Особливого значення грамотне дослідження всіх, а над­то — соціально-економічних аспектів процесу праці набуває в наш час у зв'язку з докорінною перебудовою системи суспільних відносин. Найсуттєвіші перетворення відбуваються чи мають відбуватися саме в соціально-трудовій сфері, зачі­паючи інтереси мільйонів людей і викликаючи закономірне протистояння суб'єктів цих відносин (передусім роботодавців та найманих працівників).

Слід особливо підкреслити, що сучасна економічна наука відійшла від вузького, суто виробничого погляду на працю (що проявлявся за радянських часів передусім ідеологізовано-штучним поділом праці на так звану "продуктивну" та "непродуктивну"). Ми визначаємо працю як свідому ціле­спрямовану створюючу діяльність; прикладання людиною розумових та фізичних зусиль для одержання корисного результату у задоволенні своїх матеріальних та духов­них потреб; як процес перетворення ресурсів природи в цінності і блага, що здійснюється і керується людиною під дією як зовнішніх стимулів (економічних та адмініст­ративних), так і внутрішніх спонукань; як вияв людської особистості.В такому визначенні праця включає в себе, окрім традиційних видів людської діяльності, також творчі, новаційні її види, зокрема підприємництво. Метою творчих видів діяльності є створення нових ідей, образів, методів, уявлень, технологій тощо. Результати творчості вчених, винахідників, підприємців, художників, письменників, артистів складають в розвинених країнах вагому частину національного багат­ства, а їхня частка в національному доході невпинно зростає. Тому ми визнаємо творчість одним із видів праці, який, що­правда, має суттєві особливості.

Як самостійній економічній категорії праці притаманні кількісні й якісні характеристики. Кількісна характеристика праці полягає у тому, що вона є витратою певного обсягу енергії. З економічної точки зору кількісна характеристика праці проявляється в таких поняттях, як чисельність зайня­тих, тривалість робочого дня, трудомісткість, інтенсивність праці тощо. Якісна характеристика праці проявляється в таких поняттях і категоріях, як складність роботи, професійна специфіка, якість кінцевих результатів праці (продукції, по­слуг), ефективність витраченої праці, відповідальність за тру­дову діяльність тощо.

В системі людської життєдіяльності праця синтезує не тільки економічні, але й соціальні функції, оскільки вона узагальнює достатньо складний спектр економічних і соціаль­них відносин. Серед завдань, що реалізуються цією катего­рією, — стан виробничо-технічних умов праці, матеріального і культурного рівня життя трудящих, підвищення їхнього загальноосвітнього і професійного рівня, територіальний і галузевий розподіл трудового потенціалу тощо. Іншою, не менш важливою, практичною функцією праці є її роль у фор­муванні системи соціально-трудової діяльності, а саме: дотри­мання виробничої і громадської дисципліни, відповідальність за якісне та своєчасне виконання завдань та ін. Ще однією практичною функцією праці виступає синтез факторів соці­ального, економічного, соціально-політичного та суто психо­логічного характеру, реалізація яких в практиці роботи підприємств у ринкових умовах господарювання зростає. Це, перш за все, колективність, організованість, ступінь враху­вання потреб, інтересів, цінностних орієнтацій працівників. Ігнорування або недооцінка цих передумов у процесі трудо­вої діяльності суттєво обмежує і знижує потенційні можли­вості праці.

Таким чином, у ході ринкових перетворень все більш оче­видною стає обмеженість традиційних поглядів на трудовий процес. Без комплексного теоретичного підходу до праці як предмета наукового економічного дослідження на новій кон­цептуальній основі, що враховує радикальні зміни в соці­ально-економічних відносинах нашого суспільства і обумов­лює подолання відчуження праці, практично неможливо ефек­тивно використати всі потенційні можливості працівників.

 


Читайте також:

  1. Cum in corpore dissentiatur, apparet nuliam esse emptionem (D. 18.1. 9. рr.). - Когда есть разногласие в отношении самого предмета, то продажа, очевидно, недействительна.
  2. I. Дослідження фізичних властивостей
  3. I. Постановка завдання статистичного дослідження
  4. I. ПРЕДМЕТ И СПЕЦИФИКА ФИЛОСОФИИ
  5. I. ПРЕДМЕТ ОТЕЧЕСТВЕННОЙ ИСТОРИИ. ИСТОРИЯ РОССИИ – НЕОТЪЕМЛЕМАЯ ЧАСТЬ ВСЕМИРНОЙ ИСТОРИИ.
  6. I. ПРЕДМЕТ ПСИХОЛОГИИ
  7. I. ПРЕДМЕТ, МЕТА ТА ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ
  8. III етап. Опрацювання результатів дослідження.
  9. III. Економічна інтерпретація результатів статистичного дослідження банків
  10. IV. Міжпредметна інтеграція, базові знання, навички,
  11. X. Зарахування вступників на основі повної загальної середньої освіти, які досягли визначних успіхів у вивченні профільних предметів
  12. А є А, тобто усякий предмет є те, що він є.




Переглядів: 993

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ДОДАТОК 3 | Економіка праці в системі наук

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.