МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Праця як предмет наукового економічного дослідженняОснови економіки праці Д.П.Богиня, О.А.Грішнова (Навчальний посібник) Зміст Вступ.................................................................................................................. 3 1. Праця як предмет наукового економічного дослідження.......................... 3 2. Економіка праці в системі наук.................................................................... 4 3. Історична довідка: трудовий напрямок економічної думки …………….. 6 Глава 1. Населення і людські ресурси суспільства.................................... 11 1.1. Економічно активне населення..................................................................... 11 1.2. Трудові ресурси як соціально-економічна категорія................................... 13 1.3. Відтворення населення і ресурсів для праці................................................. 15 1.4. Трудовий потенціал суспільства. Проблеми реалізації трудової активності населення......................................................................................................... 16 Резюме.................................................................................................................... 18 Терміни і поняття .................................................................................................. 18 Глава2. Ринок праці......................................................................................... 19 2.1. Поняття та особливості ринку праці ........................................................... 19 2.2. Попит та пропозиція праці............................................................................ 21 2.3. Особливості пропозиції праці у кризовій економіці ................................. 24 2.4. Інфраструктура ринку праці.......................................................................... 25 2.5. Сегментація ринку праці........................................................................ 26 Резюме.................................................................................................................... 27 Терміни і поняття .................................................................................................. 28 Глава 3. Зайнятість населення і безробіття................................................ 29 3.1. Соціально-економічна суть і види зайнятості............................................. 29 3.2. Зайнятість як елемент соціально-економічної політики ……………….... 30 3.3. Проблеми зайнятості в Україні..................................................................... 31 3.4. Безробіття, його показники і види. Допомога по безробіттю …………… 34 3.5. Міжнародний досвід регулювання зайнятості........................................... 36 Резюме.................................................................................................................... 37 Терміни і поняття .................................................................................................. 38 Глава4. Людський капітал............................................................................. 39 4.1. Розвиток концепції людського капіталу...................................................... 39 4.2. Людський капітал як соціально-економічна категорія .............................. 41 4.3. Аналіз зисків та витрат при інвестиціях в освіту………………………… 43 4.4. Визначення ефективності інвестування............................................... 45 Резюме.................................................................................................................... 47 Терміни і поняття .................................................................................................. 48 Глава 5. Якість робочої сили, освіта та професійна підготовка ……... 49 5.1. Об'єктивна необхідність зростання вимог до якості робочої сили … 49 5.2. Якість робочої сили і кваліфікація працівника............................................ 50 5.3. Освіта та професійна підготовка в інфраструктурі ринку праці ……….. 53 5.4. Нові підходи до питань фінансування освіти та професійної підготовки................................................................................................ 56 Резюме ................................................................................................................... 59 Терміни і поняття .................................................................................................. 59 Додатки до глави 5................................................................................................ 60 Глава 6. Організація праці.............................................................................. 64 6.1. Поняття, зміст і завдання організації праці ................................................. 64 6.2. Поділ і кооперування праці .......................................................................... 66 6.3. Організація робочих місць ............................................................................ 67 6.4. Трудовий процес і його раціоналізація........................................................ 68 6.5. Умови праці і фактори їх формування. Охорона і безпека праці ………. 69 6.6. Дисципліна праці..................................................................................... 70 Резюме ................................................................................................................... 71 Терміни і поняття .................................................................................................. 72 Глава 7. Нормування праці як основа її організації …………………… 73 7.1. Суть і значення нормування праці ............................................................... 73 7.2. Об'єкти нормування праці............................................................................. 74 7.3. Робочий час. Режими праці і відпочинку. Класифікація витрат робочого часу.............................................................. 74 7.4. Система нормативів і норм праці................................................................. 77 7.5. Методи нормування трудових процесів............................................... 78 Резюме.................................................................................................................... 79 Терміни і поняття .................................................................................................. 79 Глава 8. Ефективність праці.......................................................................... 80 8.1. Ефективність праці: теоретичні аспекти...................................................... 80 8.2. Продуктивність і рентабельність праці як основні показники її ефективності .................................................................................................. 83 8.3. Показники і методи вимірювання v. продуктивності праці ............................................................................................................... 84 8Л. Фактори і резерви підвищення продуктивності праці …………………… 85 8.5. Програми управління продуктивністю праці на підприємстві …………. 87 Резюме ................................................................................................................... 88 Терміни і поняття .................................................................................................. 89 Глава 9. Оплата праці...................................................................................... 90 9.l. Сутність, функції і принципи організації заробітної плати........................ 90 9.2. Структура заробітної плати. Елементи і організації оплати праці ……… 93 9.3. Форми і системи заробітної плати................................................................ 95 9.4. Тарифна система оплати праці...................................................................... 96 9.5. Безтарифна модель оплати праці .................................................................. 98 9.6. Регулювання оплати праці. Мінімальна заробітна плата ……………….. 100 Резюме ................................................................................................................... 101 Терміни і поняття .................................................................................................. 102
ВСТУП /. Праця як предмет наукового економічного дослідження 2. Економіка праці в системі наук З- Історична довідка: трудовий напрямок економічної думки
Праця як предмет наукового економічного дослідження Праця — це складне і багатоаспектне явище, яке відіграє в житті суспільства і кожної окремої людини таку важливу роль, що саме це поняття в широкому розумінні є невіддільним від людського життя. Праця — це свідома доцільна діяльність людей, спрямована на створення матеріальних і духовних цінностей. Праця — це першооснова і необхідна умова життя людей і суспільства. Змінюючи в процесі праці навколишнє природне середовище і пристосовуючи його до своїх потреб, люди не лише забезпечують своє існування, але і створюють умови для розвитку і прогресу суспільства. Більше того, праця є однією з найважливіших форм самовираження, самоактуалізації і самовдосконалення людини, що вже з іншого боку, але також є могутнім чинником суспільного прогресу. Складність і багатоаспектність процесу праці, з одного боку, і ні з чим не зрівнянне соціально-економічне значення праці, з іншого, зумовили активний інтерес до неї різних наук. Особливості праці як об'єкту дослідження, полягають в тому, що, по-перше, праця — це доцільна діяльність людей по створенню благ та послуг, яка повинна бути ефективною, раціонально організованою; по-друге, праця є однією з головних умов життєдіяльності не лише окремої особи, але і будь-якого підприємства чи організації, а також суспільства в цілому; по-третє, в процесі праці формується система соціально-трудових відносин, які утворюють стрижень суспільних відносин на рівні економіки в цілому, на рівні регіону, підприємства і мікроколективу. Особливого значення грамотне дослідження всіх, а надто — соціально-економічних аспектів процесу праці набуває в наш час у зв'язку з докорінною перебудовою системи суспільних відносин. Найсуттєвіші перетворення відбуваються чи мають відбуватися саме в соціально-трудовій сфері, зачіпаючи інтереси мільйонів людей і викликаючи закономірне протистояння суб'єктів цих відносин (передусім роботодавців та найманих працівників). Слід особливо підкреслити, що сучасна економічна наука відійшла від вузького, суто виробничого погляду на працю (що проявлявся за радянських часів передусім ідеологізовано-штучним поділом праці на так звану "продуктивну" та "непродуктивну"). Ми визначаємо працю як свідому цілеспрямовану створюючу діяльність; прикладання людиною розумових та фізичних зусиль для одержання корисного результату у задоволенні своїх матеріальних та духовних потреб; як процес перетворення ресурсів природи в цінності і блага, що здійснюється і керується людиною під дією як зовнішніх стимулів (економічних та адміністративних), так і внутрішніх спонукань; як вияв людської особистості.В такому визначенні праця включає в себе, окрім традиційних видів людської діяльності, також творчі, новаційні її види, зокрема підприємництво. Метою творчих видів діяльності є створення нових ідей, образів, методів, уявлень, технологій тощо. Результати творчості вчених, винахідників, підприємців, художників, письменників, артистів складають в розвинених країнах вагому частину національного багатства, а їхня частка в національному доході невпинно зростає. Тому ми визнаємо творчість одним із видів праці, який, щоправда, має суттєві особливості. Як самостійній економічній категорії праці притаманні кількісні й якісні характеристики. Кількісна характеристика праці полягає у тому, що вона є витратою певного обсягу енергії. З економічної точки зору кількісна характеристика праці проявляється в таких поняттях, як чисельність зайнятих, тривалість робочого дня, трудомісткість, інтенсивність праці тощо. Якісна характеристика праці проявляється в таких поняттях і категоріях, як складність роботи, професійна специфіка, якість кінцевих результатів праці (продукції, послуг), ефективність витраченої праці, відповідальність за трудову діяльність тощо. В системі людської життєдіяльності праця синтезує не тільки економічні, але й соціальні функції, оскільки вона узагальнює достатньо складний спектр економічних і соціальних відносин. Серед завдань, що реалізуються цією категорією, — стан виробничо-технічних умов праці, матеріального і культурного рівня життя трудящих, підвищення їхнього загальноосвітнього і професійного рівня, територіальний і галузевий розподіл трудового потенціалу тощо. Іншою, не менш важливою, практичною функцією праці є її роль у формуванні системи соціально-трудової діяльності, а саме: дотримання виробничої і громадської дисципліни, відповідальність за якісне та своєчасне виконання завдань та ін. Ще однією практичною функцією праці виступає синтез факторів соціального, економічного, соціально-політичного та суто психологічного характеру, реалізація яких в практиці роботи підприємств у ринкових умовах господарювання зростає. Це, перш за все, колективність, організованість, ступінь врахування потреб, інтересів, цінностних орієнтацій працівників. Ігнорування або недооцінка цих передумов у процесі трудової діяльності суттєво обмежує і знижує потенційні можливості праці. Таким чином, у ході ринкових перетворень все більш очевидною стає обмеженість традиційних поглядів на трудовий процес. Без комплексного теоретичного підходу до праці як предмета наукового економічного дослідження на новій концептуальній основі, що враховує радикальні зміни в соціально-економічних відносинах нашого суспільства і обумовлює подолання відчуження праці, практично неможливо ефективно використати всі потенційні можливості працівників.
Читайте також:
|
||||||||
|