Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Економіка праці в системі наук

Різноманітні проблеми трудової діяльності людей стали об'єктом дослідження багатьох наукових дисциплін. Межі цих наук, як правило, ще не мають повної однозначності, тому зараз ми коротко розглянемо основні проблеми, висвітлені нами в цьому підручнику з точки зору їх взаємозв'язку з іншими науками про працю (табл. 1).

Таблиця 1. Взаємозв'язок проблем дослідження економіки праці з іншими науками про працю

  Еконо­міка праці Соціо­логія праці Наукова організа­ція праці Управ­ління персо­налом Техніка безпеки і охорона праці Демо­графія Психо­логія праці Ерго­номіка Трудо- ве право Управління трудовими ресурсами Еконо-міка освіти
Людські ресурси +         +       +  
Ринок праці і зайнятість населення +               + +  
Людський капітал + +   +     +   +   +
Якість робочої сили + +   +             +
Організація праці +   +   +       +    
Нормування праці +   +   +            
Ефективність праці +   +         +      
Оплата праці + +   +         + +  

Людські ресурси являють собою найважливіший фактор будь-якого виробництва, основний елемент соціально-трудо­вих відносин. У гл. 1 вивчаються проблеми оцінки економіч­ної активності населення, відтворення робочої сили; демогра­фічна, соціальна та трудова мобільність населення; чинники, що впливають на динаміку працездатності людей; трудовий потенціал країни та показники його використання. Тобто ця глава висвітлює макроекономічні проблеми формування та використання робочої сили і найбільше кореспондується з навчальними курсами "демографія" та "управління трудо­вими ресурсами".

Глави "Ринок праці" та "Зайнятість населення і безро­біття" присвячені аналізу ринків праці та методів їх регу­лювання, факторів динаміки зайнятості населення, політиці держави в галузі зайнятості, соціальному захисту безробіт­них тощо. Значна увага приділена нами висвітленню особли­востей українського ринку праці та найактуальніших для нашої країни проблем праці. В частині правового забезпе­чення ринку праці ці проблеми переплітаються з нормами трудового права, а в частині регулювання ринку праці — з предметом курсу "Управління трудовими ресурсами".

Людський капітал визначається сукупністю якостей та характеристик людини (здібності, освіта, здоров'я, професіо­налізм тощо), що впливають на результати її трудової діяль­ності і, відповідно, на розмір її трудових доходів. Зокрема, теорія людського капіталу дозволяє визначити доцільність витрат, наприклад, на навчання або на зміну місця роботи залежно від розміру майбутнього приросту доходів і трива­лості їх одержання. Дуже багато цих проблем досліджують­ся на межі між економікою праці та такими науками, як еко­номіка освіти, соціологія праці, управління персоналом, психологія праці, трудове право.

Науково-технічний прогрес як основоположний фактор сучасного економічного розвитку передбачає своєю най­важливішою умовою кардинальне вдосконалення робочої сили, покращання її характеристик на ринку праці. Виділення нами проблем якості робочої сили, освіти та професійної підго­товки в окрему главу викликане зростанням значення цих аспектів формування та використання людських ресурсів в економічному розвитку як окремої людини, так і кожного підприємства і країни в цілому. Ми хотіли також відобразити зміни, які відбуваються в сферах освіти та професійної підготовки в Україні в зв'язку з демократизацією суспіль­ного життя та переходом до ринкових форм господарюван­ня. Зазначені проблеми вивчаються також такими науками, як соціологія праці, управління персоналом, економіка освіти.

Наукова організація праці відділилася від економіки праці в самостійну науку, яка, на жаль, не завжди включається в навчальні плани підготовки бакалаврів і спеціалістів. Тому загальний курс економіки праці обов'язково включає розділ "Організація праці", в якому вивчаються конкретні форми і методи поєднання людей і техніки в процесі праці: поділ і кооперування праці; організація й обслуговування робочих місць; покращання умов праці; раціоналізація трудових про­цесів; впровадження оптимальних прийомів і методів праці; зміцнення дисципліни праці тощо. Ці проблеми вивчаються також у курсі "Управління персоналом". Найважливішою характеристикою умов праці є безпека трудової діяльності людини. Покращання умов праці сприяє зростанню її про­дуктивності, проте потребує відповідних інвестицій. Пробле­мою економіки праці є оптимізація умов праці з урахуван­ням взаємодії соціальних та економічних факторів. Але умо­ви та безпека праці є предметом вивчення наукової органі­зації праці, охорони праці та промсанітарії, фізіології, психоло­гії, ергономіки. Проблеми компенсації людині шкідливого впливу виробничого середовища та відшкодування збитків здоров'ю людини в результаті виробничих травм та професій­них хвороб знаходяться в полі дослідження трудового права.

Нормування праці полягає у встановленні об'єктивно необхідних витрат і результатів праці за елементами трудово­го процесу. Велике значення нормування праці для забезпечен­ня ефективності діяльності підприємства виділило цей розділ економіки праці в окрему науку, проте в загальному курсі економіки праці розглядаються принципи і методи встанов­лення витрат праці, врахування її результатів, пошуку опти­мальних співвідношень між чисельністю персоналу різних груп та категорій і кількістю обладнання. Ці проблеми част­ково вивчаються також науковою організацією праці, охоро­ною праці.

Дослідження проблем ефективності праці полягає пе­редусім у освоєнні та грамотному застосуванні методів: зістав­лення результатів та витрат праці, доходів від трудової діяль­ності та затрат на утримання персоналу; оцінки внеску окре­мих співробітників та колективів у загальні підсумки діяльності підприємства; визначення факторів та використання резервів збільшення та покращання результатів і зменшення витрат праці. На основі теорії ефективності формуються крите­рії оцінки діяльності людей і господарських систем. З табл. 1 бачимо, що, крім економіки праці, ці проблеми досліджують­ся також в курсах ергономіки та організації праці (науко­вої організації праці).

Формування доходів і оплата праці — надзвичайно важ­ливий розділ економіки праці, в якому розглядаються по­няття вартості життя; причини диференціації доходів; чин­ники, що визначають структуру і рівень оплати праці, еле­менти організації оплати праці, форми і системи заробітної плати. Ці складні і надважливі елементи економіки та органі­зації трудового процесу вивчаються також у курсах "Соціо­логія праці", "Управління персоналом", "Трудове право", "Управління трудовими ресурсами".

Навчальні плани підготовки бакалаврів, спеціалістів і магістрів з багатьох економічних спеціальностей не включа­ють вивчення деяких предметів, зазначених у табл. 1. Тому в посібнику ми старалися окреслити і ті проблеми, які, власне, не повністю належать до економіки праці, а знаходяться на межі цієї науки з іншими соціально-економічними наука­ми про працю. Завдання цього параграфу — зорієнтувати студентів у міжпредметному взаємозв'язку дисциплін, що вивчаються у вищому навчальному закладі, і підказати, в яких галузях знань можна отримати повнішу інформацію про проблеми праці, якщо виникне така потреба.

 


Читайте також:

  1. D – моделювання в графічній системі КОМПАС
  2. II. Вимоги безпеки праці перед початком роботи
  3. L. Ефективність праці: теоретичні аспекти
  4. TEMA 13. МОТИВАЦІЯ РОБОТИ ПРАЦІВНИКІВ ОРГАНІЗАЦІЇ
  5. VII. Правила техніки безпеки і гігієни праці.
  6. Автоматизація обліку праці та її оплати засобами універсального програмного продукту
  7. Автоматизація помпових станцій підкачування і перекачування. Охорона праці під час експлуатації систем автоматизації.
  8. Автоматизовані робочі місця облікового працівника
  9. Автоматизовані системи управлінні охороною праці, обліку, аналізу та дослідження травматизму
  10. Аграрні відносини, їх специфіка та місце в економічній системі
  11. Адаптаційні зміни в кістковій системі спортсменів
  12. Адаптація працівників.




Переглядів: 656

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Праця як предмет наукового економічного дослідження | Історична довідка: трудовий напрямок економічної думки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.