Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



L. Ефективність праці: теоретичні аспекти

 

Вихід України з економічної кризи і вирішення стратегічних завдань, які стоять перед її народом по створенню національної економіки, можливі за умови значного підвищен­ня ефективності всієї сукупної праці суспільства. Від цього залежить ступінь задоволення потреб її громадян і місце в світовому співтоваристві. Тому вже сьогодні ринкова транс­формація економіки вимагає не тільки подолання кризових явищ У всіх сферах народного господарства, але й карди­нальних зрушень для зростання ефективності праці. Серед­ньорічні темпи падіння продуктивності праці у промисло­вості тільки за останні 5 років становили близько 8, а в сільському господарстві — 12%. Погіршилась трудова і ви­робнича дисципліна, зменшилась зацікавленість працівників у розвитку своєї майстерності, набула поширення трудова апатія. Така ситуація вимагає практичних дій в цьому на­прямку на мікро- і макроекономічному рівнях.

В економічній науці й господарській практиці нашої краї­ни і за кордоном для характеристики результативності тру­дової діяльності людей і оцінки її рівня протягом багатьох років використовувалася категорія "продуктивність праці", яка показує співвідношення кількості продукції, що вироб­ляється в процесі праці, і затрат праці на її виробництво. Як правило, продуктивність праці характеризує результативність затрат живої праці у сфері матеріального виробництва. Але ця категорія може використовуватися і для визначення ре­зультативності сукупних затрат живої і уречевленої праці. Механізм підвищення продуктивності праці полягає в тому, Що затрати минулої праці зростають, а затрати живої праці скорочуються, але так, що зрештою відбувається зниження загальних затрат праці на виробництво одиниці продукції.

Однак у сучасному економічному і соціальному житті суспільства відбуваються зміни, які вимагають нового концеп­туального підходу в розумінні оцінки результату праці при збереженні ролі і значення категорії "продуктивність праці".

По-перше, розвинута ринкова економіка орієнтує суспільне виробництво на задоволення конкретних потреб споживачів. Це змушує виробників постійно оновлювати продукцію, роз­ширювати її асортимент і поліпшувати якість, а для отри­мання максимального прибутку в результаті своєї діяльності скорочувати затрати праці. До того ж отримання прибутку підприємцями залежить від того, чи потрібну для споживачів продукцію вони виробляють. Такі умови висувають нові вимоги до оцінки результату праці й зумовлюють необхідність використання об'ємнішої, ніж продуктивність праці, категорії, якою, на нашу думку, є ефективність праці, Зростання кількості і ролі працівників сфери обміну і грошово-кредитної системи розширює межі використання останньої.

По-друге, сучасна науково-технічна революція забезпечу розробку і виготовлення різноманітних видів високоякісно" продукції, зростання обсягів її виробництва і скорочення за­трат праці. Цей багатогранний результат праці не враховується і не оцінюється повною мірою категорією "продуктивність праці", що потребує використання іншої категорії, якою, на наше переконання, може бути "ефективність праці". В умо­вах сучасної науково-технічної революції зростають кількість і роль праці науковців, конструкторів, робітників та інженер­но-технічних працівників, які зайняті в експериментальному виробництві нових зразків техніки, обладнання, товарів ши­рокого вжитку, що теж розширює сферу застосування кате­горії "ефективність праці".

По-третє, в сучасному суспільстві зростають кількість і значення праці в нематеріальних галузях суспільного ви­робництва, результат якої має різноманітні конкретні форми. Оцінку результативності трудової діяльності в нематеріальній сфері суспільного виробництва може бути дана, як ми вва­жаємо, на основі категорії "ефективність праці".

Ефективність праці в буквальному розумінні означає її результативність. Матеріальні й духовні блага створюються працею людей за допомогою засобів виробництва, які разом з природою складають умови трудової діяльності людей. Жива праця є причиною, а її результат — наслідком.

В даному причинно-наслідковому зв'язку праця насам­перед виступає як цілеспрямована діяльність людей, у про­цесі якої створюються потрібні для життя і розвитку суспіль­ства блага. Виробництво конкретних споживчих цінностей є метою трудової діяльності. Перш ніж почати працювати, люди ставлять перед собою певну мету. "Усяка праця, — писав А.. Маршалл, — своєю метою має виробити будь-який резуль­тат" . У цьому розумінні ефективність праці визначається за формулою "праця — продукт".

Але оскільки в процесі праці витрачається робоча сила працівників, то виникає потреба зіставлення корисності створюваного продукту з затратами праці на його виробництво і на цій підставі виявлення доцільності трудової діяльності 11 и виробництві того чи іншого продукту. На думку А. Маршалла працю можна визначити як "будь-яке розумове або фізичне зусилля, що здійснюється частково чи повністю з метою досягти будь-якого результату"' . Цей аспект ефектив­ності праці обчислюється за формулою "затрати праці — продукт". Тут виробників цікавлять затрати праці на вироб­ництво продукту.

Таким чином, ефективність праці має визначатися насам­перед конкретними споживчими вартостями (матеріальни­ми чи духовними благами, послугами, роботами), а також кількістю затраченої на них праці. Лише в такому поєднанні має розглядатися результат праці.

У західній економічній науці панує точка зору, згідно з якою продукти суспільного виробництва (товари і послуги) є результатом праці, капіталу та існуючої технології2 або тех­нічного прогресу3. Це положення не викликає сумніву. Але в даному випадку мова йде про фактори, які беруть участь у виробничому процесі, і про частку кожного з них у загально­му результаті, зокрема у вартості продукту. Ми ж зазначаємо те, до якого фактора чи їх суми віднести загальний резуль­тат, щоб отримати відносний показник результативності.

Оскільки фактори виробництва натурально різні, їх не можливо підсумувати. А враховуючи те, що технологія не має одиниці виміру, залишаються праця і капітал. Ми про­понуємо загальний результат виробництва відносити до праці. По-перше, вона є головним виробничим ресурсом суспіль­ства, основним джерелом його багатства. Наприклад, у США близько 3/4 приросту вартості всього продукту дає праця, а 1/4 — капітал. Це означає, що приріст продукту за рахунок праці в 3 рази перевищує приріст за рахунок капіталу. По-друге, праця має один загальний вимір — час, який залишається незмінним. Капітал оцінюється в грошах, які піддаються інфляційним коливанням.

Суттєвою особливістю категорії "ефективність праці" те, що вона характеризує результативність живої праці як діяльності людей, усіх її видів (наприклад: вченого, лікаря вчителя, артиста, підприємця, менеджера, робітника тощо)' всієї сукупної праці суспільства, а також усіх її складових (якості, кількості, інтенсивності, продуктивної сили і про­дуктивності праці). Категорія "ефективність праці" має соці­альний аспект, який у цивілізованих країнах набуває ви­ключно важливого значення. Отже, ефективність праці має розглядатися в економічній науці як самостійна категорія і обчислюватися у суспільстві в цілому, в окремих галузях і підприємствах (організаціях, установах, закладах).

Рівень ефективності праці в ринковій економіці має ха­рактеризуватися системою взаємопов'язаних і доповнюючих один одного натуральних і вартісних показників, кожний з яких відбиває результат праці з того чи іншого боку і може використовуватись у господарському механізмі ринкової еко­номіки у відповідності з його економічною природою і тією роллю, яку він здатний відіграти в тій чи іншій ланці госпо­дарювання (аналізі, плануванні, стимулюванні). В галузях ма­теріального виробництва такими показниками можуть бути: вид продукту, номенклатура і асортимент продукції, загальна кількість продукції і кількість продукції в розрахунку на одиницю робочого часу, обсяг продукції в грошовому виразі, затрати праці на виробництво одиниці продукції.

В сфері нематеріального виробництва показниками ре­зультативності трудової діяльності виступають: вид і обсяг результату, його наукова або художня цінність, актуальність, своєчасність, зручність, уважність, а також обсяг діяльності в грошовому виразі і затрати праці на-одиницю обсягу діяль­ності. Вимір ефективності всієї сукупної праці суспільства в багатьох країнах світу здійснюється за таким показником, як валовий національний продукт, що являє собою ринкову вартість усіх кінцевих товарів і послуг, вироблених націо­нальними підприємствами протягом певного періоду.

Визначення показників є першим етапом в оцінці ефек­тивності праці. Завершальна її оцінка може бути дана на основі критерію (мірила оцінки). Якщо показники характе­ризують рівень і динаміку ефективності праці, то критерій показує, наскільки досягнутий рівень ефективності відповідає потребам суспільства. Критерій ефективності праці повинен мати конкретний кількісний вираз. Коли йдеться про оцінку ефективності праці з точки зору відповідності до­бутого рівня потребам, важливо визначити ступінь цієї відповідності. Цей критерій, на нашу думку, необхідно шукати в моделях мікроекономічної рівноваги попиту і пропозиції. З критерієм ефективності тісно пов'язане поняття міри ефективності, а останнє — з можливостями суспільства. При цьому необхідно виходити з об'єктивних умов, які існують У суспільстві. Задоволення суспільних потреб залежить від наявності виробничих ресурсів і способів їх використання. Суть проблеми підвищення ефективності праці, полягає в досягненні певної мети з мінімальними затратами праці. Кожний суб'єкт і суспільство в цілому ставлять перед собою свою мету, але для всіх є спільне — намагання досягти мети з мінімальними зусиллями. Досягнення мети з мінімальни­ми зусиллями виступає однією з економічних закономірно­стей суспільства, що зумовлена всезростаючими потребами громадян у товарах, послугах та суспільних благах, а також необхідністю їх постійного задоволення при обмежених ви­робничих ресурсах.

Підвищення ефективності праці безпосередньо пов'язане з головною метою суспільства — забезпеченням стійких і високих темпів економічного зростання, яке визначається як збільшення реального ВНП в цілому і на душу населення. Збільшення кількості товарів і послуг у процесі економічно­го зростання забезпечує населенню країни більш високий рівень життя. Економічне зростання надає людям ширші мож­ливості вибору занять, роботи і відпочинку.

Щоб підвищити ефективність праці, необхідно визначи­ти фактори (рушійні сили), які впливають на неї. Ефек­тивність праці складається під впливом багатьох факторів. Пізнання суті й механізму дії кожного з них є необхідною Умовою визначення конкретних шляхів підвищення ефектив­ності праці, науково обґрунтованого управління цим проце­сом. Знання факторів ефективності праці й механізму їх дії Дозволяє цілеспрямовано впливати на досягнення необхід­них результатів.

На результативність трудової діяльності людей і, зреш­тою, на економічне зростання, як відзначалося вище, безпосе­редньо впливають фактори виробництва і технологія. Обсяг продукції є функцією кількості праці та капіталу при існуючій виробничій технології. Якщо збільшується кількість праці та капіталу, то зростає і кількість продукції. Обсяг продукції збільшується також при застосуванні кращої технології.

Зростання обсягу виробництва за рахунок збільшення кількості виробничих ресурсів в економічній теорії Заходу названо ефектом масштабу. Але отримання цього ефекту має свої межі.

По-перше, кожна країна має виробничі можливості (певні чисельність населення, кількість підприємств, землі й при­родних ресурсів), і в короткий період вона не може вийти за межі цих можливостей. До того ж максимальний обсяг ви­робництва валового національного продукту можливий за умови повного використання ресурсів. Якщо ж, ресурси ви­користовуються неповністю, коли є велика кількість незай­нятих працівників та невикористаного обладнання, то суспіль­ство не отримує необхідного повного обсягу виробництва товарів і послуг.

Відомо, що в ринковій економіці така ситуація виникає дуже часто. Ринкова економіка розвивається циклічно, що зумовлює періодичні спади виробництва, неповне викорис­тання трудових ресурсів і завантаження виробничих потуж­ностей. У цих умовах суспільству доводиться вибирати, що і в якій кількості виробляти в першу чергу і як краще вико­ристовувати ресурси.

По-друге, отримання ефекту масштабу можливе лише за умови збалансованого співвідношення між працею і капіта­лом. При незмінній технології кількість праці та капіталу повинна зростати на одну і ту саму величину. Якщо це співвідношення порушується, то починає діяти закон спад­ної віддачі ресурсів.

Згідно з цим законом збільшення загального обсягу ви­робництва за рахунок зростання кількості ресурсів відбу­вається до певної межі, за якою починається зниження віддачі від додаткових вкладів праці та капіталу. Це пояснюється тим, що суспільство в цілому і окремі підприємства, маніпу­люючи ресурсами, часто порушують співвідношення між пра­цею і капіталом. Якщо додаткові затрати праці поєднуються з незмінною кількістю капіталу, то виробничий процес буде перенасичуватися працею, і вона буде давати все менше і менше додаткового продукту. Додаткові затрати капіталу теж даватимуть менше додаткового продукту, якщо кількість праці залишатиметься незмінною, бо в цьому випадку не вистачатиме праці для обслуговування зростаючого капіталу. Отже, закон спадної віддачі визначає залежність між затрата­ми та результатами у виробничому процесі і стверджує, що, послідовно надаючи перевагу приросту одного з факторів виробництва за решти незмінних, суспільство чи підприєм­ство отримають усе менший приріст обсягу виробництва.

Обмежений вплив на зростання обсягу виробництва має і зростання чисельності працівників, оскільки це знижує капіталоозброєність праці.

Як тільки економіка країни досягає стійкого стану, коли можливості суспільства розвиватися за рахунок збільшення праці й капіталу вичерпуються, темпи зростання виробниц­тва на одного працівника залежать лише від прискорення технологічного прогресу, від технічних нововведень. Лише технологічний прогрес може підтримувати безперервне зро­стання випуску продукції в розрахунку на одного працівни­ка. На основі технологічного прогресу відбуваються зміни в кількості праці й капіталу, а також у величині сукупної про­дуктивності факторів виробництва.

Дослідження факторів ефективності праці не слід обме­жувати кількісними параметрами праці й капіталу та їх технологічним поєднанням. Ефективність праці залежить від працівників. Як суб'єкти трудової діяльності люди розгля­даються з точки зору біологічних, психологічних і соціаль­них властивостей, що впливають на трудовий процес та його результати. Це стать, вік, стан здоров'я, знання, уміння, досвід, винахідливість, свідомість, сумлінність, дисциплінованість, організованість, інтереси, потреби тощо. Ефективність праці залежить також від умов трудової діяльності: соціально-еко­номічних, організаційних, правових, психологічних, санітар­но-гігієнічних, природних. Стан середовища, в якому працю­ють люди, впливає на них, визначає рівень їхніх фізичних, інтелектуальних і моральних сил, ставлення до праці. Внаслі­док одночасної дії всієї сукупності факторів може складатися зростаюча, стала або спадна ефективність праці.

Основу і характер дії факторів ефективності праці ви­значає економічна система країни, в якій здійснюється тру­дова діяльність людей. Кожна економічна система створює відповідні умови для реалізації природної суті праці і визначає ступінь ЇЇ ефективності. Економічна система являє собою сукупність пов'язаних і зумовлених один одним елементів, що характеризують в єдності економічне життя суспільства. Вона включає форми власності, форми організації виробництва, форми господарювання, способи розподілу і обміну управління і регулювання економіки.

В останні півтора-два століття в світі існували різні еко­номічні системи. В західній економічній літературі виділя­ються такі: традиційна, чисто ринкова, командна і змішана Вони різняться між собою способом розв'язання основних проблем суспільства.

1. Які товари повинні бути вироблені і в якій кількості; коли їх необхідно виробити.

2. Як ці продукти необхідно виробляти; ким, із яких ресур­сів, з допомогою якої технології вони повинні бути вироблені.

3. Для кого призначається вироблений продукт.

Ці проблеми є основними для всіх економічних систем, але вирішуються вони в різних системах по-різному. В тради­ційних економічних системах, які існують у слаборозвинутих країнах, питання "що", "як" і "для кого" виробляти визнача­ються традиціями, які передаються з покоління в покоління. В командній економіці всі рішення з приводу виробництва і розподілу продукту приймає держава. В ринковій економіці ці проблеми вирішуються через ринковий механізм.

Сьогодні в більшості розвинутих країн світу існує змішана економічна система, в якій одночасно складаються ринкові і неринкові відносини, поєднується ринковий механізм з дер­жавним управлінням та регулюванням економічних процесів, здійснюється соціальний захист населення. Таку економічну систему необхідно створювати і в Україні. Але треба мати на увазі, що змішана економічна система має різні національні моделі. Найбільш відомими є: американська, японська, швед­ська, німецька. Свою національну модель змішаної економіки має формувати й Україна. Більшість економістів нашої краї­ни вважають, що, створюючи національну модель економі­ки, необхідно враховувати, що не можна взяти жодну з існу­ючих у світі моделей і механічно перенести її на наш ґрунт. Не можна також взяти окремі частини в різних країнах і створити у нас своєрідну мозаїчну модель. Це означає, що ми повинні йти власним шляхом, враховуючи світовий досвід і нашу національну специфіку, наше минуле і сучасне життя.

 


Читайте також:

  1. II.ТЕОРЕТИЧНІ ПИТАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  2. Активне управління інвестиційним портфелем - теоретичні основи.
  3. Антропічні аспекти
  4. Антропічні аспекти
  5. Антропічні аспекти. Забруднення та самоочищення геосистем
  6. АРХІВОЗНАВЧІ АСПЕКТИ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ
  7. Аспекти вибору системи складування
  8. Аспекти надання невідкладної допомоги
  9. Аспекти незалежності аудиторської професії
  10. Аспекти незалежності аудиторської професії.
  11. Аспекти організаційного порядку




Переглядів: 1418

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Терміни і поняття | Продуктивність і рентабельність праці як основні показники її ефективності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.038 сек.