Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Нові підходи до питань фінансування освіти та професійної підготовки

 

Незалежна Україна отримала у спадок досить розвинену систему освіти та професійної підготовки, яка за багатьма показниками відповідала стандартам розвинених країн. Од­нак поглиблення економічної кризи, хронічна нестача бюд­жетних коштів, загострення соціальних проблем вже призве­ли до руйнівних тенденцій у системі формування високо­кваліфікованої робочої сили в Україні. Вже стало очевидним, що при переході до ринкової економіки державний бюджет не може залишатися єдиним джерелом існування професійної школи. Економічна криза, стан фінансової системи України змінюють співвідношення між бюджетними та позабюджет­ними коштами фінансування навчальних закладів, що бук­вально змушує їх відшуковувати альтернативні кошти на своє утримання. В нових умовах господарювання професійні навчальні заклади всіх типів, рівнів і форм власності по­трапляють під вплив законів ринкової економіки і в процесі свого функціонування виходять на ринки праці, освітніх по­слуг, товарні, фондові та інші ринки, з одного боку, як вироб­ники освітніх послуг, наукових розробок, товарно-матеріаль­них цінностей тощо, а з іншого — як споживачі робочої сили, інформації, товарно-матеріальних цінностей для відтворен­ня свого потенціалу.

Ця ситуація потребує від науковців пошуку нових, ефективніших шляхів фінансового забезпечення системи профе­сійної освіти.

До недавнього часу освіта, в тому числі і професійна, практично повністю фінансувалася з державного бюджету. З одного боку це робило державу подвійним монополістом у сфері освіти: як у справі виробництва освітніх послуг, так і справі їх споживання, отже саме чиновники державного апарату вирішували, кого, чому і як навчати, і скільки витра­чати для цього коштів. З іншого боку, це зменшувало роль людини у вирішенні питань своєї професійної кар'єри і разом із зрівнялівкою в оплаті праці та гарантованою зайня­тістю зменшувало зацікавленість працівників до підвищення кваліфікації як до джерела зростання особистих доходів. В умовах кардинальних змін в науці, техніці та виробництві, які вимагають постійного підвищення кваліфікації кожним працюючим, вирішення цих протиріч слід, на нашу думку, шукати на шляху безперервного накопичення людського капіталу, в чому вирішальна роль належить професійній школі.

Витрати на освіту та професійну підготовку складають основну частку капіталовкладень у розвиток робочої сили на всіх рівнях. Ці капіталовкладення включають початкові витрати і супроводжуються надією на окупність та прибут­ковість в майбутньому. Професійна підготовка перетворює просту робочу силу в кваліфіковану, яка за одиницю часу створює більшу вартість порівняно з простою, некваліфікованою робочою силою. Враховуючи це і підкреслюючи сут­тєву схожість витрат на професійну підготовку з капітало­вкладеннями інших видів, ми називаємо їх інвестиціями в людський капітал. Це дозволяє нам розглядати витрати на освіту та професійну підготовку на всіх рівнях, включаючи бюджетне фінансування галузі освіти, не як безповоротні, але необхідні витрати на виховання підростаючого покоління, а як інвестиції в людський капітал, що приносять економічний 1 соціальний ефект. Зазначимо, що теорія людського капіталу використовується розвиненими країнами на практиці шляхом, зокрема, значних державних інвестицій у сферу освіти.

З точки зору теорії людського капіталу в ринкових умовахпрофесійну школу не можна повною мірою відносити до суспільного блага, яке характеризується спільним характе­ром і неподільністю споживання, коли споживання одними людьми не виключає споживання іншими, зовнішній ефект Диву суспільного блага не має чітких меж і його ефективність визначити практично неможливо, а єдиним прИйнятним джерелом його існування можуть бути лише кошти платників податку, що розподіляються через державний бюджет (як, наприклад, безпека життя людей, що забезпечується армією та міліцією). У сфері освіти якостям суспільного блага відповідають лише загальноосвітні програми, оскільки се­редня освіта в Україні, як і у більшості країн світу, є доступною та безплатною для споживачів.

На відміну від загальноосвітньої професійна підготовка дуже тісно пов'язана з ринком праці, з потребами народного господарства у кадрах відповідних спеціальностей та рівнів кваліфікації. Отже, чим досконалішим стає ринок праці в країні, тим більше професійна школа втрачає колись їй при­таманні якості суспільного блага і набирає якостей приват­ного блага з таких причин: по-перше, високий рівень про­фесійної освіти є передумовою професійного та підприєм­ницького успіху людини і засобом її соціального захисту від стихійного коливання попиту на ринку праці. По-друге, існує особистий аспект потреби у професійній освіті, оскіль­ки навчання є однією з найважливіших сфер самореалізації особи, її творчого потенціалу, способом задоволення духов­них потреб людини. По-третє, в зв'язку з цим обсяг і струк­тура „приватного попиту на професійну освіту не збігається з обсягом і структурою попиту на професійну освіту з по­зицій розвитку суспільства в цілому і економіки зокрема. І, по-четверте, кваліфікацію і знання ми розглядаємо як особ­ливу форму інтелектуальної власності людини, її приватний людський капітал, що приносить доход. Це підтверджується, зокрема, такими фактами нашої дійсності, як збереження високих конкурсів до авторитетних вищих навчальних за­кладів навіть за умови платності навчання; розширенням сфери дії і збільшенням обсягів приватних навчальних по­слуг; популярністю літератури, що сприяє професійному само­вдосконаленню тощо. Якщо ми визнаємо професійну освіту приватним благом, то ситуація, за якої приватне благо на­дається безплатно для споживача за рахунок державного бюджету, але не всім бажаючим, не тільки є соціально не­справедливою, але і створює умови для різноманітних зло­вживань на цьому грунті.

Разом з тим освіта та професійна підготовка примножу­ють не лише особистий, але і національний людський капітал. Хоч і непрямо, але держава теж має чималі зиски від розширення знань та зростання кваліфікації громадян (зокрема, більший прибутковий податок з фізичної особи і більші рахування на підвищену заробітну плату кваліфікованішого працівника). Тому в усьому світі держава здійснює значні інвестиції у розвиток освіти та професійної підготов­ки (передусім у напрямку їх фундаменталізації та гумані­зації) і надає гарантії для довгострокових інвестицій інших суб'єктів у цю сферу; застосовує податкові пільги та інші форми регулювання ринку з метою забезпечення розвитку пріоритетних спеціальностей, форм і методів підготовки спеці­алістів, розвитку освіти в цілому; здійснює ліцензування, атестацію, іншими способами забезпечує і гарантує якість освітніх послуг тощо. Крім того, в сфері освіти держава по­кликана виконувати досить специфічні функції, які не мо­жуть бути виконані як слід іншими суб'єктами. Наприклад, в США важливим обов'язком федеральних органів освіти є ініціація, підтримка і закріплення сприятливої суспільної думки, позитивного іміджу соціальних інститутів освіти як серед населення, так і серед роботодавців.

Отже, двоїста природа професійної освіти (вона є одно­часно і суспільним, і приватним благом), неефективність існу­ючої системи фінансового забезпечення освіти, а також хро­нічна нестача бюджетних коштів в Україні обумовлюють необхідність перегляду підходів до фінансування професій­ної підготовки. На перших етапах перехідного періоду це проявилося у співіснуванні суспільного і приватного сек­торів професійної школи (передусім вищої), у розширенні контрактної підготовки студентів державними вузами на платній основі тощо.

В наш час реалізація економічної функції державного навчального закладу професійної школи може мати як ви­тратну (для бюджетного контингенту студентів), так і вартіс­ну форму. Остання пов'язана з формуванням комерційного контингенту студентів, а також з наданням додаткових плат­них освітніх послуг населенню, службам зайнятості, підприєм­ствам та неосвітньою комерційною роботою. Всі види плат­них послуг навчальних закладів утворюють позабюджетні Джерела їх фінансування. Відзначимо тут, що суттєве значен­ня має характер комерційної послуги: якщо вона пов'язана 3 навчальним процесом, то певною мірою сприяє підвищенню якості професійної підготовки, в іншому випадку її слід роз­глядати як вимушений тимчасовий захід, що дозволяє частково покрити дефіцит бюджетного фінансування навчаль­ного закладу. Всі види освітніх послуг недержавних навчаль­них закладів мають вартісну форму реалізації.

Зростання частки позабюджетних коштів фінансування в загальному обсязі асигнувань на професійну підготовку є показником розширення сфери ринкових відносин в освіті ЇЇ подальшої комерціалізації, що викликає необхідність об­ґрунтування сучасних підходів до фінансування освіти та ціноутворення на ринку освітніх послуг.

З точки зору теорії людського капіталу і запропонова­ного нами виділення трьох його рівнів (див. § 4.2) ми поді­ляємо процес професійної підготовки особи на модулі, які передусім примножують людський капітал певного рівня, і хочемо висловити міркування щодо можливого перегляду джерел фінансування кожного з них в умовах переходу до ринкової економіки.

Ефект від загальнокультурного (гуманітарного) і загальнонаукового модуля професійної підготовки для суспільства в цілому і для особи проявляється протягом всього люд­ського життя, тоді як для підприємства цей ефект менший хоча б тому, що людина далеко не все життя працює на підприємстві. У зв'язку з цим некоректно покладати оплату цих модулів освітніх послуг на підприємства —споживачі ро­бочої сили. Вважаємо, що оплату навчання за модулями за­гальнокультурної та загальнонаукової підготовки найдо­цільніше було б у ринкових умовах організувати на прин­ципах державного кредитування (наприклад, через державні освітні кредити) з безвідсотковим їх поверненням у формі частини прибуткового податку з доходів фізичних осіб після закінчення навчання.

Навчальні послуги за модулями конкретноекономічної і загальнопрофесійної підготовки передусім впливають на загальні економічні результати роботи підприємства (на розмір прибутку) і могли б оплачуватися через податок на прибуток.

Оплату навчання за іншими модулями професійної підго­товки, де знання та вміння значно швидше старіють та вико­ристовуються переважно у виробничих цілях, справедливо перекласти на підприємства —споживачі робочої сили. На­приклад, комп'ютерна підготовка, що спрямована передусім на підвищення продуктивності праці, і вузькоспеціальна підго­товка, що найшвидше старіє і найчастіше потребує перепідготовки, могли б оплачуватися із собівартості продукції, підприємства через механізм амортизаційних виплат. Це цілком нормально для ринкової економіки, якщо, звичайно, визнати продуктивний характер освітніх послуг (як, наприк­лад нині відноситься на собівартість продукції вартість інфор­маційних послуг).

За таких умов організації оплати професійного навчання робочої сили для підприємств-споживачів стають цілком прийнятними не лише найкоротші (як це поширено нині), але і відносно довші терміни підготовки спеціалістів. Адже зрозуміло, що чим довший термін підготовки, тим вищий рівень фундаментальності освіти, тим більший період віддачі отри­маних знань.

Запропонований механізм оплати державного освітньо­го кредиту з майбутніх доходів конкретної особи, що одер­жує вищий рівень освіти, ліквідує несправедливість наро­щення приватного людського капіталу за рахунок коштів всіх платників податків. Разом з тим, здійснюючись у формі кредиту, така оплата не створює нездоланного для людини бар'єра. Це особливо важливо в освіті, оскільки в її процесі нарощується мотиваційний потенціал до підвищення знань, тобто потреба в освіті формується в самому процесі освіти. Однак тут ми повинні звернути увагу на дуже важливий момент: працівник, що володіє більшим людським капіталом, повинен мати і більші доходи від його використання, тобто рівень заробітної плати працівників з вищою професійною освітою повинен бути в цілому безумовно вищим, ніж рівень заробітної плати нижчекваліфікованих працівників. На жаль, в Україні, як і в інших постсоціалістичних країнах, надзви­чайно низькою залишається заробітна плата не лише некваліфікованих, а і найвище кваліфікованих працівників найма­ної праці. Спотворена шкала суспільної значимості праці з Різним рівнем освіти є зараз головною перешкодою на шляху справедливого розподілу витрат на оплату освітніх по­слуг та залучення особистих інвестицій у розвиток людського капіталу.

 

Резюме

З усіх аспектів розвитку економіки, що виступають на перший план в умовах сучасного етапу розвитку цивілізова­ного суспільства, в першу чергу звертає на себе увагу прак­тично повне зміщення всіх теоретичних і практичних про­блем поняття "людський фактор" в царину якісних аспектів розвитку людини, підготовки і використання робочої сили.

Якість робочої сили — це сукупність людських характе­ристик, що проявляються в процесі праці і включають в себе кваліфікацію та особисті якості працівника: стан здоров'я, розумові (інтелектуальні) здібності, здатність адаптуватися, гнучкість, мобільність, мотивованість, інноваційність, професій­ну придатність, моральність тощо.

Кваліфікація працівника — це сукупність його загальної і спеціальної професійної освіти, необхідних знань, умінь, професійних навичок та виробничого досвіду для виконан­ня в даних організаційно-технічних умовах певних видів робіт певної складності. Таким чином, кваліфікація є дуже важли­вою, але далеко не єдиною складовою поняття "якість робо­чої сили".

Освіта та професійна підготовка є фундаментом людського розвитку та прогресу суспільства. Особливо зростає їх зна­чення в наш час, коли на зміну індустріальному типу еконо­мічного зростання приходить гуманітарний, рушійними си­лами якого стають наукові знання, творчий та інтелектуаль­ний потенціал людини. Соціально-економічні перетворення, що відбуваються в нашій країні, обумовлюють реформуван­ня системи освіти, яке повною мірою сприяло б формуванню самостійного мислення, посиленню індивідуального підходу до розвитку творчих здібностей, докорінному покращанню професійної і загальноосвітньої підготовки спеціалістів, здат­них працювати в нових умовах.

Витрати на освіту та професійну підготовку складають основну частку капіталовкладень у розвиток робочої сили на всіх рівнях. Ці капіталовкладення включають початкові витрати і супроводжуються надією на окупність та прибут­ковість в майбутньому. Професійна підготовка перетворю6 просту робочу силу в кваліфіковану, яка за одиницю часу створює більшу вартість порівняно з простою, некваліфікованою робочою силою. Це дозволяє нам розглядати витрати на освіту та професійну підготовку на всіх рівнях, включаючи бюджетне фінансування галузі освіти, не як безповоротні, але необхідні витрати на виховання підростаючого поколін­ня а як інвестиції в людський капітал, що приносять еконо­мічний і соціальний ефект.

 


Читайте також:

  1. H) Орган з питань конкуренції
  2. IV. ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ ДО
  3. IX. ДОКУМЕНТАЦІЯ З КАДРОВО-КОНТРАКТНИХ ПИТАНЬ
  4. IXX. ОСОБЛИВОСТІ ПРИЙОМУ ДО кафедри військової підготовки НАУ
  5. The educational system of Great Britain (Система освіти Великобританії)
  6. V. ПРИМІРНИЙ ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ, ЯКІ ВИНОСЯТЬСЯ НА ЗАЛІК
  7. VI. Перелік питань для підсумкового контролю знань, умінь та навичок
  8. VIII. Джерела та напрямки фінансування
  9. VIІІ. ПЕРЕЛІК ЗАПИТАНЬ ДЛЯ КОНТРОЛЮ З КОЖНОГО МОДУЛЯ І ДИСЦИПЛІНИ В ЦІЛОМУ
  10. X. Зарахування вступників на основі повної загальної середньої освіти, які досягли визначних успіхів у вивченні профільних предметів
  11. А джерелами фінансування державні капітальні вкладення поділяються на централізовані та децентралізовані.
  12. Авдання для домашньої підготовки.




Переглядів: 704

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Якість робочої сили і кваліфікація працівника | Терміни і поняття

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.