Час від часу консультантів просять виконати завдання і представити такий звіт, щоб клієнт міг обґрунтувати своє рішення з посиланням на_рекомендації консультанта. Іншими словами, клієнт, можливо, визначив мету і прийняв рішення, але хоче мати можливість сказати, що здійснює пропозиції, зроблені незалежним консультантом.
Консультант, що приймає таке завдання, втягується в таємний і заплутаний світ внутрішніх відносин у компанії. Його звіт буде не тільки вміщувати технічну інформацію, але і відігравати політичну роль. Вона може бути конструктивною і корисною, наприклад, при сильному опорі об’єктивно необхідним змінам, коли клієнту необхідний авторитет консультанта. Однак може трапитися і так, що консультант опиняється в пастці і його звіт використовується у внутрішньополітичних цілях, наприклад для захисту особистих або групових інтересів.
Незалежна і неупереджена оцінка кожної ситуації допомагає уникнути ролі козла відпущення.
Навчання за допомогою консультування
“Єдина робота, що гідна виконання консультантом, — це робота, що навчає клієнтів і їхній персонал, як самим краще керувати”, — сказав Ліндон Урвік, один з основних авторів теорії управлінського консультування. В наш час цьому питанню приділяється велика увага.
Багато клієнтів звертаються до консультантів не для того, щоб знайти рішення однієї окремої проблеми, а щоб придбати особливі технічні знання консультанта (наприклад, в області аналізу обстановки, прогнозу економічного становища або застосування мікропроцесорів для управлінської інформаційної системи) і освоїти методи, що він застосовує при виявленні проблем і здійсненні змін (опитування, діагноз, спілкування, переконання, зворотний зв’язок, оцінка й інші прийоми).
Завдання по консультуванню стають засобом навчання; їхня ціль — привнести нові знання в організацію і допомогти клієнтам навчатися на власному досвіді. Часто підкреслюється, що такий спосіб допомагає організаціям допомогти самим собі.
Це двосторонній обмін, тому що, допомагаючи клієнтам навчатися на досвіді, консультант розширює власні знання й уміння.
Освітній ефект консультування є, мабуть, найважливішим. Вибір методів і ступеня участі клієнта може підсилювати або послабляти цей ефект.