Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лабораторне заняття №4 (2 год.)

Тема: Методи вивчення характеру

 

Мета: актуалізувати знання пюдо структури характеру; навчити досліджувати характерологічні тенденції особистості та інтерпретувати отримані результати

Основні поняття:характер, риса характеру, спрямованість, наполегливість, самооцінка, система базових орієнтацій, структура характеру, Я-позиція.

Обладнання:перелік 128 рис, запропонованих Т. Лірі для складання характерологічного портрета людини, два реєстраційних бланки, ручка.

Питання для теоретичної підготовки:

1. Структура характеру.

2. Характер та інші властивості індивідуальності.

3. Я-концепція особистості.

4. Самооцінка особистості.

5. Система базових орієнтацій: на себе, на предмет діяльності, на інших людей.

Хід роботи:

Дослідження включає два етапи. На першому використовується методика самооцінки досліджуваним особистих властивостей. На другому етапі - методика взаємо оцінки. Тому у дослідницьку групу входять експериментатор і двоє досліджуваних, бажано таких, які знають один одного хоча б 1,5-2 місяці.

Методики дослідження можуть використовуватися послідовно то одним, то іншим досліджуваним або одночасно. У другому разі важливо, щоб досліджувані були розташовані не ближче, ніж за 2 м один від одного. Кожен із них отримує список із 128 рис, реєстраційний бланк та олівець. Експериментатор знайомить їх з інструкцією і при одночасній роботі обох досліджуваних стежить за дотриманням самостійності.

Інструкція першому досліджуваному для самооцінки рис характеру: "Перед Вами перелік ознак чи рис, за допомогою яких можна описати психологічний портрет кожної людини. Виберіть з цього набору ті, які Ви з повною впевненістю можете віднести до себе, й обведіть відповідні номери рис у реєстраційному бланку. Намагайтеся бути щирими і, по можливості, об'єктивними."

Інструкція другому досліджуваному для взаємооцінки рис характеру: "Перед Вами перелік ознак чи рис, за допомогою яких можна описати психологічний портрет кожної людини. Виберіть з цього набору ті, які Ви з повною впевненістю можете віднести до Н. (тобто до першого досліджуваного), й обведіть номер відповідної риси в реєстраційному бланку. Намагайтеся бути щирими, і по можливості, об'єктивними.

Перелік рис

1.Здатний до співробітництва, до взаємодопомоги.

2.Упевнений у собі.

З.Має повагу інших.

4.Не терпить, щоб ним керували.

5. Відвертий, щирий.

6. Скаржник.

7.Часто користується допомогою інших.

8.Шукає схвалення.

9.Довірливий і намагається радувати інших.

10.Любить відповідальність.

11 .Справляє враження значущості.

12.Має почуття гідності.

13 .Підбадьорюючий.

14.Вдячний.

15.Злий, жорстокий.

16.Хвалькуватий.

17. Корисливий.

18.Здатен визнати свою неправоту.

19. Деспотичний.

20. Вміє наполягати на своєму.

21. Велико душний, поблажливий до недоліків.

22. Начальницько-владний. 23.Намагається опікувати.

24.Здатен викликати захоплення.

25.Надає можливість іншим приймати рішення.

26.Усе пробачає.

2 7. Лагідний.

28.Може проявити байдужість.

29. Безкорисливий.

30. Любить давати поради.

31 .Залежний, несамостійний.

32.Самовпевнений, наполегливий.

33.Очікує захоплення собою від кожного.

34.Часто сумує.

З5.На нього важко справити враження.

З6.Товариський, поступливий.

З7.Відвертий, прямий.

3 8. Озлоблений.

З9. Любить підкорятися.

40.Розпоряджається іншими.

41.Критичний до себе.

42. Щедрий.

43.Завжди люб'язний у спілкуванні.

44. Поступливий.

45. Сором'язливий.

46.Любить турбуватися про інших.

47. Думає тільки про себе.

48. Згідливий.

49.Відгукується, коли просять допомогти.

50.Вміє розпоряджатися, наказувати.

51 .Часто розчаровується.

52.Невблаганний, але неупереджений.

53.Часто сердиться.

54.Критичний до інших.

55.Завжди дружелюбний.

56.Сноб (судить людей за рангом і достатком, а не за особистими

якостями).

57.Іноді недовірливий.

58. Дуже шанує авторитети.

59.Ревнивий.

60.Любить "поплакатися".

61. Несміливий.

62. Образливий, педантичний.

63. 63 .Часто недружелюбний.

64. 64.В ладний.

65 .Безініціативний.

66.Здатний бути суворим.

6 7. Д є л і катний.

68.У сім симпатизує.

69.Тямущий, практичний.

70.Сповнений надмірного співчуття.

71 .Уважний і ласкавий.

72.Хитрий, обачливий.

73.Цінує думку оточуючих.

74.Гордовитий і самовдоволений.

75.Надмірно довірливий.

76.Готовий довіритися кожному.

77.Легко соромиться.

78. Незалежний.
79. Егоїстичний.

80.Ніжний, м'якосердий.

81 .Легко піддається впливу інших.

82.Поважний.

83.Справляє враження на оточуючих.

84. Добросердечний.

85.Охоче приймає поради.

86.Має талант керівника.

87.Легко попадає в халепу.

88.Довго пам'ятає образи.

89.Легко піддається впливу друзів.

90.Сповнений духу суперечності.

91. Псує людей надмірною добротою.

92.Занадто поблажливий до оточуючих.

93 .Пихатий.

94.Прагне завоювати прихильність кожного.

95.Легко захоплюється, схильний до наслідування.

96.Охоче підкоряється.

97.3 усіма погоджується.

98.Піклується про інших на збиток собі.

99. Дратівливий.

100.Сором'язливий.

101.Надмірно готовий підкорятися.

102.Дружелюбний, доброзичливий.

103 .Добрий, вселяє впевненість.

104.Холодний, бездушний.

105.Прагне до успіху.

106.Нетерплячий до помилок інших.

107.Прихильний до всіх без винятку.

108.Суворий, проте справедливий.

109.Усіх любить.

110.Любить, щоб про нього піклувалися.

111.Майже ніколи і нікому не заперечує.

112.М'якоті лий.

113.Інші думають про нього доброзичливо. 114.Впертий.

115.Стійкий та крутий, де треба. 116.Може бути щирим.

117.Скромний.

118.Здатний сам потурбуватися про себе.

119.Скептик.

120.В'їдливий, насмішкуватий.

121 .Нав'язливий.

122.Злопам'ятний.

123.Любить змагатися.

124.Намагається ужитися з іншими.

125.Невпевнений у собі.

126.Намагається розрадити кожного.

127.Займається самобичуванням.

128.Нечутливий, байдужий.

 

Ступені наведено в розшифдювці послідовно і підкреслено. Перший ступінь при величинах індексів зід 1 до 5 балів є адаптивним варіантом риси характеру, що проявляється стосовно інших людей. Другий ступінь — проміжний варіант при балах від 6 до 10. Третій ступінь, якщо індекс більший за 10 балів, — показник дезадаптив-ності тенденції характеру. В цілому можна вважати, що чим більша величина індексу, тим вагоміша відповідна характерологічна тенденція.

 

Номери тенденцій розшифровуються таким чином.

Перша тенденція (І)домінантністьвладність

деспотичність. Відображає лідерські дані, прагнення до домінування, до незалежності, здатність брати на себе відповідальність.

Друга тенденція (II)впевненість у собісамовпевненістьсамозакоханість. Відображає впевненість у собі, незалежність і діловитість, у крайньому прояві — егоїстичність і черствість.

Третя тенденція (НІ)вимогливістьнепримиренністьжорсткість. Дозволяє оцінити такі якості, як дратівливість, критичність, нетерпимість до помилок партнера. Крайній прояв цієї тенденції можливий у насмішкуватості та у в'їдливості.

Четверта тенденція (IV)скептицизмупертістьнегативізм. Характеризує недовіру, підозру, ревнивість, образу чи злопам'ятність.

П'ята тенденція (V)поступливістьлагідність

пасивне підкорення. Дозволяє оцінити критичність до себе, скромність, несміливість, сором'язливість.

Шоста тенденція (VI)довірливістьслухняністьзалежність. Оцінює такі якості, як повага до інших, вдячність, прагнення приносити радість партнерові.

Сьома тенденція (VII)добросердечністьнесамостійністьнадмірний конформізм. Характеризує здатність до взаємодопомоги, до спілкування, доброзичливість, уважність.

Восьма тенденція (VIII)готовність прийти на допомогубезкорисливістьжертовність. Відображає делікатність, ніжність, прагнення піклуватися про близьких, а також терпимість до недоліків і вміння пробачати.

Знання характеру людини дає можливість прогнозувати поведінку людини, заздалегідь коригувати і контролювати способи звертання до інших людей, дії, вчинки. Особливої уваги заслуговує аналіз основних тенденцій, якими є домінування і дружелюбність. Якщо переважає домінування, очевидні конфлікти і неправильне розуміння стосунків людей, важче організувати ефективну з псих алогічного погляду взаємодію. Тому важливо зорієнтуватися на дружелюбні та кооперативні взаємовідносини з іншими.

Реєстраційний бланк

ІЗ
]17

Обробка результатів

Мета обробки результатів — отримання індексів восьми характерологічних тенденцій і на їхній основі підрахунків показників двох основних тенденцій: домінування та дружелюбність. Результати дослідження за методиками самооцінки і взаємооцінки обробляються за одним і тим самим принципом: спочатку підраховують у балах індекси кожної тенденції за допомогою наведеного ключа, результати заносяться до таблиці, а потім за спеціальною формулою визначають показник домінування і дружелюбності.

Формули для підрахунку показників основних тенденцій складаються з восьми характерологічних тенденцій, позначених римськими цифрами. Домінування = І - V + 0,7 х (VIII + II - IV - VI). Дружелюбність = VII - III + 0,7 х (VIII - II - IV + VI).

Ключ

Номери тенденцій Номери переліку рис
І 3, 16, 11, 19, 20, 22, 24, ЗО, 33, 40, 50, 64, 83, 86, Ю5, 113
ІІ 2, 12, 16, 28, 32, 47, 56, 69, 72, 74, 78, 79, 93, 104, 1 18, 123
III 5, 15, 17, 37, 52, 53,54, 63,66, 99, 106, 108, 115, 116, 120, 128
IV 4, 6, 34, 35, 38, 51, 57, 59, 60, 62, 88, 89, 90, 114, 119, 122
V 18, 27, 41, 44, 45. 48,61, 65, 77, 96, 100, 101. 112, 117, 125, 127
VI 9, 7, 8, 14, 25, 31, 39, 58, 75, 82, 85, 87, 95, 110, 111, 121
VII 1, 36, 43, 55, 68, 71, 73, 76, 61, 84, 94, 97, 102, 107, 109, 124
VIII 13, 21, 23, 26, 29, 42, 46, 49, 67, 70, 30, 91, 92, 98, 10З, 126

Аналіз результатів

Спочатку аналізуються показники кожної з восьми характерологічних тенденцій, встановлюються найбільш і найменш виражені тенденції в характері піддослідного за методикою самооцінки та взаємооцінки. Мінімальне значення тенденції — 0, максимальне — 16. Кожна характерологічна тенденція має три ступені вираженості.


Читайте також:

  1. II. Навчальні цілі заняття
  2. II. Основна частина ЗАНЯТТЯ
  3. III. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  4. IV ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
  5. IV ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
  6. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  7. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  8. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  9. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  10. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  11. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  12. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ




Переглядів: 741

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні психологічні характеристики поведінки | ТЕМА 3. Фінансово-правові норми та фінансові правовідносини

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.031 сек.