Орієнтація на сподівану ціну дає обсяг виробництва за якого МR = МС, що максимізує прибуток.
Граничні витрати MC – це приріст сукупних витрат фірми, пов’язаний з виробництвом додаткової одиниці продукції:
, (8.1)
де - граничні витрати, грош. од.;
- приріст сукупних витрат, грош. од.;
- приріст випуску продукції, од.
Гранична виручка МR – додатковий дохід, який є результатом продажу ще одної одиниці продукції:
(8.2)
де - гранична виручка, грош. од.;
- приріст сукупної виручки, грош. од.;
- приріст випуску продукції, од.
3. Визначаємо прибуток фірми, що орієнтована на оптимальний обсяг виробництва за цінами сприятливої та несприятливої кон’юнктури ринку:
Пр = Р∙Q – TC (8.3)
де Р – ціна за сприятливої і несприятливої кон’юнктури ринку.
4. Визначаємо сподіваний виграш (прибуток) за цінами сприятливої та несприятливої кон’юнктури ринку по формулі (5.3).
Величина отриманого сподіваного прибутку повинна збігатися з величиною прибутку за оптимального варіанту виробництва при сподіваній ціні.
5. Характеризуємо функцію корисності фірми графічно.
6. Визначаємо прибуток фірми, що орієнтована на обсяг виробництва 4 тис. од. за цінами сприятливої та несприятливої кон’юнктури ринку за формулою (8.3)..
7. Розраховуємо сподівану корисність прибутку за формулою
MU(X) = ∑рі∙ U(Х) (8.4)
Відшукуємо обсяг виробництва, який забезпечує максимальну сподівану корисність. Для цього заповнюємо табл. 8.3.
Малюємо графіки прибутків та корисності за сприятливої і несприятливої кон’юнктури, а також сподіваної корисності. Робимо пропозиції для підприємства по обсягах виробництва на базі розрахунків табл. 8.3.
Таблиця 8.3
Обсяги виробництва та сподівана корисність (за сприятливої конюнктури – Р =140 грн.,несприятливої конюнктури Р = 80 грн.)