IV. Загальні рекомендації щодо безаварійної та безпечної експлуатації сільськогосподарської техніки вітчизняного та зарубіжного виробництва
4.1. Загальні рекомендації щодо недопущення травм під час експлуатації мобільної сільськогосподарської техніки. З метою забезпечення належного стану охорони праці, запобігання нещасним випадкам, пожежам та аваріям на механізованих виробничих процесах, необхідно запровадити такі заходи: покращити рівень проведення інструктажів з охорони праці на робочих місцях з усіма працівниками, перевірити знання працівників (механізаторів) щодо дотримання правил безпечного виконання робіт; посилити контроль за дотриманням правил внутрішнього трудового розпорядку, трудової та виробничої дисципліни, вимог інструкцій з охорони праці; не допускати до роботи працівників у стані алкогольного, наркотичного сп'яніння, хворобливому або стомленому стані; контролювати відповідність виконуваних робіт фаховому рівню працівників; заборонити залучення підлітків до робіт з підвищеною небезпекою; перевірити відповідність машин та обладнання вимогам правил з охорони праці, пожежної безпеки, безпеки дорожнього руху та електробезпеки; забезпечити контроль за проведенням ремонту електрообладнання та відповідних електровимірювань електроустановок зерноприймальних токів, зерноочищальних машин та зернонавантажувачів; перевірити стан зерноочищальних комплексів, встановлення на завальних ямах, бункерах захисних решіток, захисних огорож та кожухів на всіх приводах (рухомих і обертових) машин; не допускати випадків очищення робочих органів і технічного обслуговування машин без їх зупинення та вимкнення двигуна; допускати до роботи на сільськогосподарських агрегатах осіб не молодших 18 років, що пройшли навчання та перевірку знань з охорони праці, отримали допуск до цих робіт, пройшли відповідні інструктажі з питань охорони праці на робочому місці, попередній медичний огляд і не мають медичних протипоказань; дотримуватися нормативів щодо безпечної експлуатації сільськогосподарської техніки; проводити ефективне навчання з питань охорони праці працівників, зокрема підвищення професійних навичок механізаторів; забезпечити належну діяльність служби охорони праці на сільськогосподарських підприємствах; розробляти програми навчання з охорони праці і неухильно дотримуватися порядку навчання та перевірки знань з питань охорони праці всіх працівників сільськогосподарських підприємств; контролювати проходження навчання, інструктажів та перевірки знань з питань охорони праці всіма працівниками, зокрема механізаторами; забезпечити проходження працівниками обов'язкових попередніх (під час приймання на роботу) та періодичних (упродовж трудової діяльності) медичних оглядів; контролювати протягом робочої зміни дотримання працівниками вимог охорони праці та трудової дисципліни, відстороняти від виконання робіт (не допускати до роботи) осіб, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного сп'яніння, а також не пройшли навчання з питань охорони праці та порушують вимоги безпеки і гігієни праці; встановити раціональне чергування періодів праці та відпочинку протягом робочої зміни, що визначається виробничими умовами і характером виконуваної роботи, її важкістю та напруженістю; забезпечити проходження періодичного технічного огляду сільськогосподарської техніки в установлені терміни, які зазначено в інструкціях з експлуатації; забезпечити виконання ремонту і технічного обслуговування у спеціально призначених для цього місцях із застосуванням знарядь, пристроїв та інструментів, передбачених технологіями ремонтних робіт і технічного обслуговування; огородити захисними кожухами рухомі, обертові частини машин (карданні, ланцюгові, пасові, зубчасті та інші передачі), які забезпечують безпеку працівників; розробити у кожному підрозділі сільськогосподарського підприємства необхідну нормативно-технічну документацію з питань забезпечення охорони праці; впровадити організаційно-технічні та інші заходи щодо запобігання впливу несприятливих умов праці на працівників; інформувати працівників про можливі причини та обставини виникнення нещасних випадків на виробництві та про їх наслідки. 4.2. Рекомендації щодо забезпечення належного технічного стану мобільних сільськогосподарських агрегатів. 4.2.1. Суб'єкти підприємницької діяльності повинні організувати належний контроль за технічним станом сільськогосподарської техніки. Для цього здійснюється періодична перевірка та випробовування таких елементів вузлів машинно-тракторних агрегатів, що визначають безпеку їх експлуатації: комплектність вузлів та відсутність у деталях корозії, механічних пошкоджень та дефектів, що впливають на безпеку виконання робіт, зокрема безпеку дорожнього руху; ефективність гальмування робочої та стоянкової гальмівної системи; спрацьовування гальмівної системи причепа у разі аварійного гальмування; відсутність у рульовому керуванні і його приводі деталей та вузлів із залишковою деформацією, тріщинами, пошкодженнями та залишками ремонту методами паяння чи зварювання; відсутність витікання палива, оливи та охолоджувальної рідини у двигуні, підтікання експлуатаційної рідини у гідросистемах машин та їх робочих органів; надійність кріплення елементів коліс, відсутність тріщин дисків або ободів коліс тощо. 4.2.2. Причіпні та напівпричіпні машини повинні мати жорсткі зчіпні пристрої. 4.2.3. Машини мають бути обладнані механічними фіксаторами, які утримують їх робочі органи у транспортному положенні. 4.2.4. Машини з перекидними кузовами повинні бути обладнані пристроями для фіксування кузова в піднятому положенні. 4.2.5. Стоянкові гальма повинні утримувати машину на схилі не менше 10° (18 %). 4.2.6. У зварних з'єднаннях кабін або захисних каркасів не повинно бути тріщин, раковин, ненадійного з'єднання кабіни з рамою машини, а також деформації каркасу. 4.2.7. Важелі і педалі керування робочими органами машин і знарядь повинні вільно пересуватися і мати надійні фіксуючі пристрої. 4.2.8. Опори (підніжки і драбини) та поручні (перила і ручки) мають утримуватися у справному стані. 4.2.9. У механічному приводі гальм не повинно бути заїдання важелів і колодок, розшплінтування з'єднань та тріщин. 4.2.10. У системі рульового керування колісних сільськогосподарських машин не повинно бути таких несправностей: наявність оливи нижче рівня у корпусі підсилювача; порушення регулювання запобіжного клапана; підвищене підтікання оливи в насосі; заїдання в зачепленні черв'як-сектор; підвищена вібрація рульового колеса; ослаблення ступеню затягнення гайки черв'яка, кріплення сошки або поворотних важелів; підвищений люфт у конічних підшипниках передніх коліс або у шарнірах тяг рульового керування; порушення сходження передніх коліс; збільшення осьового переміщення поворотного вала; збільшення зазору в зачепленні черв'як-сектор; підвищений люфт у з'єднаннях карданних муфт рульового колеса; люфт рульового колеса під час роботи двигуна більше 25°; сила опору повороту рульового колеса за ручної дії перевищує 60 H з гідропідсилювачем, 100 H - без гідропідсилювача; установлення деталей із слідами залишкової деформації, тріщинами та іншими дефектами, а також деталей і робочих рідин, не передбачених для даної марки машини або які не відповідають вимогам заводу-виробника. 4.2.11. Колеса мають надійно кріпитися до маточини. Не допустимим є відсутність навіть однієї гайки для кріплення колеса до маточини. 4.2.12. Диски коліс не повинні мати тріщин, а збірні диски повинні з'єднуватися усіма гайками. 4.2.13. Силова передача має відповідати таким вимогам: муфта зчеплення повинна плавно вмикатися, передаючи повний крутильний момент, і вимикатися; вільний хід педалі (важеля) вимкнення, зусилля вимкнення, зазор між витискним підшипником і відтискними важелями повинні відповідати величинам, зазначеним в експлуатаційній документації; важелі коробки переміни передач повинні вмикатися вільно, без заїдання та сторонніх звуків, і не повинні самовільно вимикатися; у тракторів з гідромеханічною системою коробки переміни передач оливний насос повинен забезпечувати установлений тиск оливи в каналах систем, що подають його на керування гідропідтискними муфтами. 4.2.14. Отвори у причіпних пристроях сільськогосподарських машин не повинні бути овальними. 4.2.15. Штир потрібно шплінтувати, а його міцність має відповідати тяговому навантаженню. 4.2.16. Автозчіпка, причіпний або буксирний пристрій, а також гідрофікований причіпний гак і система гідрокерування навісним механізмом повинні бути у справному стані. 4.3. Рекомендації щодо запобігання травматизму під час польових механізованих робіт. 4.3.1. Залежно від виду сільськогосподарської культури потрібно заздалегідь підготувати ділянки полів для роботи на них машинно-тракторних агрегатів. 4.3.2. Межу полів з боку ярів необхідно позначити контрольною борозною на відстані не менше 10 м від краю. 4.3.3. Місця для відпочинку потрібно позначати добре видимими віхами. 4.3.4. У разі виявлення вибухонебезпечних предметів (снарядів, мін, гранат тощо) всі роботи на полі потрібно негайно призупинити, межі ділянки позначити попереджувальними знаками "Обережно! Небезпека вибуху". 4.3.5. Перед початком руху трактора до машини (знаряддя) тракторист повинен подати звуковий сигнал, впевнитися у відсутності людей між трактором і машиною, і тільки після цього почати рух. 4.3.6. Під'їжджати до машини (знаряддя) необхідно заднім ходом на нижчій передачі, плавно і без ривків. При цьому тракторист повинен спостерігати за допоміжними працівниками (причіплювачами). 4.3.7. Причіплювач під час руху трактора до причіпної машини не повинен перебувати на шляху його руху. 4.3.8. З'єднувати (роз'єднувати) причіпне знаряддя дозволено тільки після остаточного зупинення трактора за командою тракториста. 4.3.9. Під час причіплювання машини тракторист повинен установити важіль перемикання коробки зміни передач у нейтральне положення, а ногу тримати на гальмі. 4.3.10. Гальмівна система агрегатованих машин повинна бути під'єднана до трактора. 4.3.11. Причіпні сільськогосподарські машини, які обладнано постійними робочими місцями, повинні мати справну двосторонню сигналізацію, з'єднану під час роботи з трактором. 4.3.12. Транспортні засоби потрібно додатково з'єднувати з трактором за допомогою страхувального ланцюга. 4.3.13. Механізатор (тракторист, комбайнер) повинен до початку роботи пройти медичний огляд та відповідний інструктаж з питань охорони праці. 4.3.14. У разі групової роботи агрегатів призначають старшим працівника: на машинно-тракторному агрегаті - тракториста; на самохідних комбайнах - комбайнера; у виробничих приміщеннях (на виробничих майданчиках) - механіка. 4.3.15. Під час грози роботу на машинно-тракторних агрегатах необхідно припинити. 4.3.16. Технічний стан ґрунтооброблювальних машин і пристроїв для очищення робочих органів повинні відповідати встановленим у нормативно-правових актах вимогам безпеки праці. 4.3.17. Захисні огородження, робочі органи, циліндри і шланги гідравлічної системи повинні бути справні і надійно закріплені на машині. 4.3.18. Гайки вісі в дискових лущильників і борін, котків повинні бути затягнуті й зафіксовані. 4.3.19. Скребки (чистики) дисків повинні бути гострі й встановлені із зазором 2 - 4 мм від поверхні диска. 4.3.20. Зубові борони повинні бути приєднані до машини так, щоб їхні зуби були спрямовані скошеним ребром у бік руху агрегату. 4.3.21. Не можна залишати борони зубами вгору навіть на короткий час. 4.3.22. Перед початком руху агрегату, увімкненням гідросистеми або валу відбору потужності трактора необхідно подати сигнал (отримати зворотній сигнал, якщо агрегат обладнано двосторонньою сигналізацією), впевнитися, що це нікому не загрожує, і тільки після цього можна виконувати заплановані дії. 4.3.23. Заглиблення робочих органів повинно виконуватися тільки на ходу агрегату. 4.3.24. Під час роботи на тракторі з навісною машиною заборонено її піднімати з увімкненим валом відбору потужності (ВВП) і не можна вмикати вал відбору потужності (ВВП) у разі транспортного положення машини (знаряддя). 4.3.25. Під час роботи агрегату необхідно періодично перевіряти надійність причеплення (навішення) агрегатованої машини, кріплення і роботу робочих органів. 4.3.26. Заправляти машину, замінювати, регулювати й очищати робочі органи від зайвих предметів, землі, налиплого ґрунту і залишків рослин необхідно тільки спеціальними чистиками і після вимкнення двигуна. 4.3.27. Заправляючи машини пиловидними добривами, необхідно розташовувати заправник добрив з підвітряного боку машини. 4.3.28. Під час засипання добрив, що створюють пил, у банки (бункери) туковисівальних апаратів необхідно перебувати з підвітряного боку і працювати у захисних окулярах та відповідному респіраторі. 4.3.29. Перед початком маневрування агрегату (повертання, розвертання) необхідно впевнитися, що в радіусі руху агрегату не перебувають люди, а потім перевести машину (робочі органи) в транспортне положення. 4.3.30. У разі аварійної ситуації необхідно негайно зупинити агрегат, загальмувати і вимкнути двигун трактора. 4.3.31. Не можна залишати без нагляду ґрунтооброблюваний агрегат з невимкненим двигуном трактора. 4.3.32. При тривалому зупиненні агрегату необхідно опустити робочі органи і вимкнути двигун. 4.3.33. Очищання робочих органів потрібно проводити після зупинення агрегату. 4.3.34. Під час заміни робочих органів (лемешів, лап тощо) раму причіпної чи навісної машини потрібно установити на надійні підставки. 4.3.35. У разі наявності на ґрунтооброблювальних машинах сидінь їх обладнують пасками і опорами для ніг. 4.3.36. При проведенні сівби зернових та технічних культур необхідно дотримуватися таких вимог: 4.3.36.1. Необхідно улаштувати подвійну сигналізацію, яка повинна бути справною і забезпечувати надійний зв'язок між сіячем і трактористом-машиністом. 4.3.36.2. Кожну сівалку в агрегаті має обслуговувати один сіяч. 4.3.36.3. Заправляти сівалки насінням і добривами потрібно механізованим способом. 4.3.36.4. Під час руху агрегату кришки насіннєвих ящиків і тукових банок повинні бути закритими. 4.3.36.5. На пневматичній сівалці автоматична зчіпка повинна бути справною, відрегульованою і забезпечувати чітке та надійне з'єднання сівалки з трактором. 4.3.36.6. Підніжна дошка сівалки повинна бути справною, обладнана запобіжним бортиком, бути чистою і неслизькою. На ній не повинно бути бруду, оливи та ін. 4.3.36.7. Підніжна дошка повинна бути шириною не менше 350 мм із запобіжним бортиком висотою 20 мм, шириною 25 мм. 4.3.36.8. Поручні на кришках зерно-тукового ящика повинні бути гладкими, чистими і надійно закріпленими. 4.3.36.9. Кришки насіннєвих і тукових банок повинні щільно закриватися, надійно фіксуватися у відкритому і закритому положеннях і вільно відкриватися. 4.3.36.10. Фіксуючий пристрій повинен унеможливлювати самовільне відкривання кришок під час руху агрегату. 4.3.36.11. Рух посівних агрегатів на транспортній швидкості із завантаженими ящиками та банками заборонений. 4.3.36.12. Під час роботи посівного агрегату сіячі повинні дотримуватися таких вимог безпеки і гігієни праці: стояти тільки на підніжній дошці і триматися за поручні; не сходити з агрегату під час його маневрування; не пити воду, не їсти, не палити на робочих місцях; не торкатися незахищеними руками до протруєного насіння; не провертати руками і ногами зупинені диски сошників. 4.4. Рекомендації щодо запобігання травматизму під час жнив. 4.4.1. Безпечна робота на механізованих процесах збирання сільськогосподарських культур забезпечується: правильною організацією роботи збиральних агрегатів, транспортних засобів і робіт щодо доробляння і складування зібраного продукту; належним технічним станом машин і наявністю допоміжних засобів для їх регулювання, обслуговування і очищення робочих органів. 4.4.2. Перед виїздом у поле випробовують роботу машин на всіх режимах роботи і усувають виявлені несправності тільки після зупинення двигуна трактора або самохідної сільськогосподарської машини. 4.4.3. Замінюють та заточують ножі косарок і жаток у рукавицях і залежно від умов і використовуваних пристроїв - у захисних окулярах. 4.4.4. Очищають робочі органи від рослинних залишків спеціальними чистиками і щітками, вимкнувши робочі органи і зупинивши двигун. 4.4.5. Для забезпечення пожежної безпеки трактори і самохідні сільськогосподарські машини обладнують іскрогасниками (якщо їх немає у самій конструкції труби), зернові самохідні комбайни - вогнегасниками, двома штиковими лопатами і двома мітлами; трактори на збиральних роботах - вогнегасником і штиковою лопатою. 4.4.6. Швидкість руху машин під час розвертання не повинна перевищувати 3 - 4 км/год., а на схилах - 2 - 3 км/год. 4.4.7. Перед запуском двигуна встановлюють перемикач передач у нейтральне положення. 4.4.8. Перед рушанням з місця потрібно оглянути зону навколо комбайна і забезпечити достатню видимість. Для надійності обов'язково вмикають звуковий попереджувальний сигнал. 4.4.9. Перед тим як покинути кабіну потрібно вимкнути двигун. 4.4.10. Не можна підніматися на комбайн і сходити з нього під час руху. 4.4.11. Перед початком руху комбайна по дорогах загального користування потрібно увімкнути проблискові маячки. 4.4.12. Рухатися по дорогах дозволено лише з опорожненим зерновим бункером і демонтованою жаткою. 4.4.13. Як причіп на тягово-зчіпному пристрої дозволено перевозити тільки візок для транспортування жатки. 4.4.14. Щоразу перед початком руху потрібно проконтролювати надійність блокування вивантажувального шнека. 4.4.15. Буксирувати комбайн можна тільки за допомогою буксирувальної штанги. 4.4.16. Швидкість під час буксирування не повинна перевищувати 10 км/год. 4.4.17. Необхідно перевірити функціонування ліхтарів покажчиків повороту, ліхтарів сигналу гальмування і задніх габаритних ліхтарів на візку для транспортування жатки. 4.4.18. Не дозволяється рух комбайна заднім ходом з причіпленим візком для транспортування жатки. 4.4.19. Не дозволяється підніматися на комбайн вище площини кабіни комбайнера в районі високовольтних ліній електропередач. 4.4.20. Під час роботи на схилах допустима максимальна швидкість комбайна має становити 5 км/год. 4.4.21. Необхідно встановлювати комбайн на стоянку поза дорогами загального користування тільки у відведених місцях. 4.5. Рекомендації щодо запобігання пожежам під час польових механізованих робіт. 4.5.1. До початку збирання врожаю на всій зернозбиральній техніці та агрегатах потрібно відрегулювати системи: живлення; змащування; охолодження; запалювання. 4.5.2. Уся зернозбиральна техніка має бути оснащена справними іскрогасниками та обладнана первинними засобами пожежогасіння (комбайни і трактори - двома вогнегасниками, двома штиковими лопатами, двома мітлами; автомобілі - вогнегасником і штиковою лопатою). 4.5.3. Трактористи, комбайнери, їхні помічники та інші особи, залучені до збирання врожаю, повинні пройти протипожежний інструктаж. 4.5.4. Корпуси комбайнів мають бути оснащені заземлювальним металевим ланцюгом. 4.5.5. Збиральну техніку потрібно регулярно перевіряти на щільність з'єднання вихлопної труби з патрубком випускного колектора та колектора з блоком двигуна. 4.5.6. Під час роботи комбайна з підбирачем потрібно пильнувати, щоб пружинні зубці підбирача не потрапляли всередину кожуха барабана. 4.5.7. Трактори, комбайни та інші самохідні машини, обладнані електричним пуском двигуна, повинні мати вимикач для від'єднання акумулятора від споживача струму. 4.5.8. Клеми акумулятора, стартера дистанційного електромагнітного пускача та генератора мають бути захищені від потрапляння на них струмопровідних предметів. 4.5.9. Радіатори двигунів, вали бітерів, соломонабивачів, транспортерів, підбирачів, шнеки та інші вузли і деталі збиральних машин необхідно очищати від пилу, соломи та зерна. 4.5.10. Заправляти збиральну техніку паливом у польових умовах потрібно за межами поля (не ближче 30 метрів), попередньо заглушивши всі двигуни. 4.5.11. У разі тимчасового зберігання (на стоянках) тракторів, комбайнів та інших самохідних сільськогосподарських машин у польових умовах необхідно розміщувати їх на очищених від стерні та сухої трави майданчиках, що віддалені від скирт соломи, сіна, токів, хлібних масивів не менше як на 100 метрів, від будинків - не менше як на 50 метрів. Ці майданчики мають бути оборані смугою не вужче 4 метрів. 4.5.12. Ремонтувати збиральні машини і агрегати (за потреби) можна не ближче як за 30 м від хлібних масивів та інших посівів. 4.5.13. Під час збирання врожаю не допускається: робота тракторів, самохідних шасі, автомобілів та іншої збиральної техніки без капотів або з відкритими капотами; застосування паяльних ламп для випалювання пилу в радіаторах двигунів; заправляння паливом збиральної техніки на хлібних масивах; заправляння автотранспорту паливом у польових умовах.