Мета дослідження : виявлення ролі усвідомленості сприймання при запам’ятовуванні.
Обладнання: 2 таблиці по 10 пар слів, по 1 аркушу паперу кожному учневі.
1. Таблиця логічно пов’язаних пар слів:
промінь – сонце міст – річка
рік – місяць ліс – ведмідь
Марс – планета замок – двері
ніж – виделка ніч – зірка
листя – дерево дощ – парасолька
2. Таблиця механічно пов’язаних пар слів:
яблуко – небо залізо – волосся
буква – кисіль перо – вода
годинник – озеро лялька – стеля
поле – театр жук – крісло
роман – туман папір – хмара
Порядок дослідження.
Експериментатор спочатку зачитує кожну пару слів. Потім називає тільки перше слово пари, а досліджувані повинні відтворити друге. Дослідження проводиться спочатку за першою таблицею слів, а після невеликої перерви – за другою.
Інструкція досліджуваним.
«Зараз я прочитаю вам пари слів. Уважно слухайте і намагайтеся запам’ятати якнайбільше пар. Після того, як я прочитаю всі пари слів, я зроблю невелику паузу і буду читати тільки перше слово кожної пари, а ви намагайтеся пригадати другі слова і запишіть їх на аркуші паперу. Під час роботи не можна розмовляти або запитувати.»
Переконавшись, що інструкція зрозуміла учням, експериментатор подає сигнал: «Увага! Починаю!» і починає читати пари слів з інтервалом 2 секунди. Прочитавши всі пари, експериментатор робить перерву 10 секунд і читає перше слово першої пари, потім другої і т.д., роблячи паузу 5 секунд після кожного слова, щоб учні встигли написати те слово, яке вони пригадали.
Аналіз результатів.
Кількісні результати кожного учня узагальнюються таким чином:
Таблиця 1
Таблиця 2
кількість
пригаданих слів
коефіцієнт
смислової пам’яті
( у %)
кількість
пригаданих слів
коефіцієнт
механічної пам’яті
( у % )
А1
К1 = А1 / 10
А2
К2 = А2 / 10
1. Шляхом опитування виявити:
- чи застосовувалися спеціальні прийоми для запам’ятовування; якщо так, то які.
- Які пари слів були легкими для запам’ятовування, а які важкими.
2. Порівняти коефіцієнти смислової та механічної пам’яті у кожного учня. Зробити висновок про те, продуктивність якого виду пам’яті вище.
3. Обчислити середнє арифметичне коефіцієнтів смислової пам’яті всіх учнів класу (S1) та середнє арифметичне коефіцієнтів механічної пам’яті всіх учнів класу (S2). Порівняти одержані показники і зробити висновок про те, який вид пам’яті притаманний учням даного класу.