Концептуальні основи соціально-педагогічної моделі «ведення випадку».
ЛЕКЦІЯ № 2
СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА МОДЕЛЬ «ВЕДЕННЯ ВИПАДКУ»
1. Концептуальні основи соціально-педагогічної моделі «ведення випадку».
2. Умови та принципи реалізації соціального супроводу.
3. Етапи роботи з клієнтом за моделлю «ведення випадку».
Згідно з чинним українським законодавством і практикою діяльності багатьох соціальних та медико-соціальних служб соціальний супровід передбачає регулярну роботу, спрямовану на здійснення соціальної опіки, допомоги та патронажу з метою подолання життєвих труднощів, збереження та підвищення соціального статусу клієнтів. Цей метод роботи також має назву ведення випадку або робота з випадком (Case management).
Ведення випадку. Ґрунтується на застосуванні тих комплексних моделей соціальної роботи (психосоціального, кризового втручання та ін.), які передбачають налагодження тривалих стосунків, корекцію становища клієнта через його розвиток і забезпечення доступу до ресурсів. Соціальний працівник у такому разі відповідальний за оцінювання потреб клієнта, організацію і координацію надання необхідних послуг іншими спеціалістами.
За такою стратегією працюють куратори в селах (благодійних організаціях єврейських громад України), які відповідають за оцінювання потреб і матеріальних умов тих, хто звертається по допомогу, визначають послуги, на які вони мають право, координують надання послуг конкретному клієнтові, відстежують їх якість і зміни у становищі клієнта. У службах підтримки сім'ї, створених при центрах соціальних служб для молоді, соціальний працівник зазвичай опікується 10--15 родинами, оцінює проблеми і потреби кожної з них, розробляє індивідуальні плани роботи, які містять програми допомоги кожній родині, щоквартально звітує перед відповідним центром щодо його виконання.
У літературі із соціальної роботи ведення випадку представляють у вигляді лінійного процесу.
Проте частіше це рух по спіралі, коли після вирішення однієї проблеми потрібно визначити інші нагальні потребі, відповідно, проблеми на шляху їх задоволення та допомагати їх вирішувати.
Ведення випадку – це спланований процес взаємин між клієнтом і соціальним працівником, який може передбачати застосування різних моделей роботи та стратегій втручання.