Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема 2.10 Діагностика ступеню еродованості ґрунту

У бальних методах інтенсивність можливого прояву ерозії, тобто ступінь ерозійної небезпеки, вимірюється в безрозмірних віднос­них показниках - балах, класах, рангах, категоріях і т.ін. За визначенням Д.Л. Арманда (1975), бал - це порядковий номер груп ранжованих однорідних явищ, які обмежені певними межа­ми або за інтенсивністю процесу, або за ступенем відокремленос­ті від інших явищ.

Бальні методи оцінки ерозійної небезпеки - це спроба кількісного вираження якісно усвідомлених ознак еро­зійної небезпеки, їм значною мірою властиві недоліки якісних оцінок - суб’єктивність і необґрунтованість прийнятих критері­їв. Суб’єктивність виявляється вже на етапі підбору кількісних показників, за допомогою яких повинна формуватися оцінка. Можна назвати більше ста показників, які характеризують умови клімату, рельєфу, геології, ґрунтового покриву і рослинності, що тією чи іншою мірою ви­значають потенційну небезпеку ерозії. Завдання форму­вання з цієї множини більш-менш інформативного набору пока­зників у рамках бального підходу строгого розв’язання не має.

Не менш складною проблемою є розробка для кожного показ­ника оцінних шкал та інтегрування показників ерозійної небез­пеки, які були отримані за окремими оцінними шкалами, у зага­льну комплексну оцінку.

Для території з однаковими кліматичними умовами оцінка ерозійної небезпеки Е полягала в урахуванні рельєфу та розораності території. Як числовий пока­зник оцінної шкали рельєфу було прийняте відношення

 

 

де Нб - глибина базису ерозії, м;

Р - площа землекористування, га.

Помноживши це відношення на коефіцієнт розораності Рр що дорівнює відношенню площі ріллі до всієї площі, і на коефіцієнт розчленованості території гідрографічною мережею di, отримали:

 

На різних стадіях оцінки факторів водної ерозії застосовуються шкали балів, які в основному змінюються за законами прогресії. Для одержання комплексної оцінки всі бали перемножують, а отриманий діапазон значень ділять на класи. Побудова окремих, а ще більшою мірою, загальних оцінних шкал виконується інтуїтивно. Однак отримані загальні бали для де­яких районів з фактичними даними зіставляються з інтенсивністю прояву ерозійних процесів. Якщо, на думку дослідників, відповід­ність між бальною оцінкою і явищем була недостатньо повною, схема операцій над простими балами змінюється.

Ще одним методом є використання «Коефіцієнту можливої ерозії», або «узагальненого фактору еро­зії», Кме який у даній методиці є інтегральним показником еро­зійної небезпеки земель, визначається за формулою:

 

де Кпр - коефіцієнт потенціалу рельєфу, безр.;

Ке - коефіцієнт загальної еродованості схилових ґрунтів, безр.;

Кзм - коефіці­єнт змиваємості ґрунтів, безр.

Коефіцієнт потенціалу рельєфу визначається як відношення площі земель з ухилом більш 5° до загальної площі схилових земель,

Коефіцієнт загальної еродованості - як відношення пло­щі еродованих схилів до загальної площі схилових земель,

Кое­фіцієнт змиваємості ґрунтів - як середня змиваємість ґрунтів розглянутої території, що розраховується за площами окремих різновидів ґрунтового покриву.

Результат розрахунку інтегрального показника ерозійної не­безпеки території за формулою (2) представлений безрозмір­ним показником, що теоретично змінюється від 0 (у тому випа­дку, коли хоча б один з трьох коефіцієнтів дорівнює нулю) до 0,68 (коли ґрунтовий покрив представлений чорноземом кар­бонатним, який характеризується за най­вищою змиваємостю). Для подальшого використання як оцінних показників ці значення повинні бути зіставлені з розробленою за певними правилами оцінною шка­лою - або рівномірною, або такою, що монотонно розширяється, або такою, що монотонно звужується. Побудова таких шкал є, як зазначено вище, самостійним непростим завданням.

Зазначимо також, що отримані в результаті застосування будь-якого з бальних методів оцінки безрозмірні показники (Е, Кме тощо) мають сенс тільки в процедурах порівняльного аналізу, показуючи частки території з більшою чи меншою еро­зійною небезпекою. Використання їх як розрахункової основи протиерозійного проектування неможливе.


Читайте також:

  1. H.2 ВИСЯЧІ ЗАБИВНІ ПАЛІ ВСІХ ВИДІВ І ПАЛІ-ОБОЛОНКИ, ЩО ЗАНУРЮЮТЬ БЕЗ ВИЙМАННЯ ҐРУНТУ
  2. А) Теоретичне обґрунтування педагогіки
  3. А. Структурно-функціональна класифікація нирок залежно від ступеню злиття окремих нирочок у компактний орган.
  4. Алгоритм розробки техніко-економічного обґрунтування будівництва нового та реконструкції діючих підприємств харчування.
  5. Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування її розв’язання програмним методом
  6. Аналіз та обґрунтування авторського рішення
  7. Асортимент та діагностика приготування солянок
  8. Багатоцільова багатокритеріальна модель обґрунтування рішень в полі кількох інформаційних ситуацій
  9. Бактеріологічний метод (остаточна діагностика)
  10. Без відвальний обробіток ґрунту.
  11. Біохімічне обґрунтування принципів спортивного тренування
  12. В) політекономія та обґрунтування економічної політики




Переглядів: 721

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лісомеліоративні заходи | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.