Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Загальні принципи

Вступ

Етичні стандарти психолога

Усі етичні стандарти у роботі психолога грунтуються на ЄТИЧ- них принципах психолога та спрямовані на дотримання прав і сво­бод людини, досягнення гуманітарних і соціальних цілей (благо­получчя, здоров'я, високої якості життя, повного розвитку індиві­дів чи груп у різних формаціях чи соціальному житті і т.ін.).

В Україні поки що немає окремо визначених етичних стандар­тів психолога Тому дане питання ми спробуємо розкрити, взявши за основу етичні стандарти, розроблені в Мадриді (Іспанія, 1987) [3] та СІЛА (1963) [4].

Стандарт - це норма, зразок, мірило; встановлення єдиних норм і вимог на що-небудь.

Етичні стандарти більшості психологічних асоціацій складені за такою схемою:

1. Загальні принципи(стосуються професійної діяльності са­мого психолога).

2. Професійна компетентність і стосунки з іншими професі­ями(висвітлюються положення про права та обов'язки психолога, його статус, використання тих чи інших методик, взаємодію з ін­шими спеціалістами-психологами та непсихологами).

3. Втручання(описуються принципи та правила взаємодії типу «психолог-клієнт», «психолог-досліджуваний»).

4. Дослідницькі роботи та освіта(розкриваються норми про­ведення експериментальних досліджень, викладання психології та просвітницьку діяльність психологів).

Етичні стандарти психолога (Мадрид, Іспанія, 1987)

На Із'їзді Офіційного товариства психологів (ОТП) у Мадриді в травні 1984 року Керуюча рада ОТП прийняла на себе зобов'яза­ння щодо створення етичного кодексу для професійних психологів, виходячи з попереднього проекту, який було подано з'їзду профе­сором А.Ф.Бардажи. На робочій нараді в січні 1987р., у якій узяли участь представники багатьох психологічних асоціацій і навчаль­них закладів, до проекту були внесені різні зміни й доповнення, пі­сля чого він широко обговорювався науковою громадськістю. Ос­таточний варіант був розповсюджений серед усіх членів ОТП і ре­комендований Офіційній колегії психологів Каталонії.

Пункт 1. Ці етичні стандарти призначені для використання в якості керівництва у професійній діяльності психолога у всіх її формах. ОТП відповідає за них та у відповідності з ними буде оці­нювати роботу всіх своїх членів.

Пункт 2. Діяльність психологів визначається насамперед при­нципами взаємної терпимості й законності, демократичним шляхом установленими в іспанській державі.

Пункт 3. У своїй професійній діяльності психологи повинні враховувати імпліцитні61 та експліцитні62 правила, що діють у тому соціальному оточенні, де вони працюють, розглядаючи їх як еле­менти існуючої ситуації й оцінюючи наслідки дотримання або від­хилення від них для професійної діяльності психологів.

Пункт 4. Психологи можуть відкинути будь-який вид обме­жень або перешкод своєї професійної незалежності й законному здійсненню своїх професійних функцій відповідно до прав і обов'­язків, які встановлюються цим кодексом.

Пункт 5. Діяльність психолога спрямована на досягнення та­ких гуманітарних і соціальних цілей, як благополуччя, здоров'я, ви­сока якість життя, повний розвиток індивідів і груп у різних фор­маціях індивідуального та соціального життя. Оскільки психолог є не єдиним професіоналом, чия діяльність спрямована на досягнен­ня цих цілей, обмін і співпраця з представниками інших професій бажані й у деяких випадках необхідні, без яких-небудь упереджень по відношенню до компетенції та знання будь-кого з них.

Пункт 6. Психологія як професія керується принципами, зага­льними для всіх професійних етик: повага до особистості, захист прав людини, почуття відповідальності, чесність і щирість по від­ношенню до клієнта, обачливість у застосуванні інструментів і про­цедур, професійна компетентність, твердість у досягненні мети, втручання та його наукова основа.

Пункт 7. Психологи не повинні брати участь чи сприяти роз­робленню методів, спрямованих проти свободи індивіда та його фі­зичної чи психологічної недоторканності. Безпосередня розробка чи сприяння у здійсненні спроб чи знущань, окрім того, що є злочином, ще й найбільш важким порушенням професійної етики психологів.

Вони не повинні в жодній якості, ні як дослідники, ні як помічники чи співучасники, приймати участь у допитах чи будь-яких інших жорстоких, негуманних чи принизливих діях, ким би не був їхній об'єкт, які б звинувачення чи підозри проти цієї особи не висувались і яка б інформація не могла бути отримана від неї таким шляхом в умовах військового конфлікту, громадянської війни, революції, теро­ристичних актів чи будь-яких інших обставин, які могли б бути роз­тлумачені як виправдання таких дій.

Пункт 8. Усі психологи повинні, як мінімум, інформувати свої професійні об'єднання про порушення прав людини, знущання, жор­стокість, негуманні чи принизливі умови ув'язнення, хто б не був їх­ньою жертвою, і про будь-який такий випадок, який став відомий у їхній професійній практиці.

Пункт 9. Психологи повинні поважати релігійні та моральні пе­реконання своїх клієнтів і враховувати їх при опитуванні, яке необ­хідне при професійному втручанні.

Пункт 10. При наданні допомоги психологи не повинні здій­снювати дискримінацію за ознакою походження, віку, расової чи со­ціальної приналежності, статі, віросповідання, ідеології, національ­ності чи будь-яких інших відмінностей.

Пункт II. Психологи не повинні використовувати владу чи звер­хність по відношенню до клієнта, які дає їх професія, для одержання прибутку чи отримання привілеїв як для себе, так і для третіх осіб.

Пункт 12. Особливо у письмових документах психологи повин­ні бути надзвичайно обережні, стримані та критичні по відношенню до своїх концепцій і висновків, враховуючи можливість їх сприйня­ття як таких, що принижують чи дискримінують, наприклад, норма­льний - анормальний, адаптований - неадаптований, інтелігентний -розумово відсталий.

Пункт 13. Психологи не повинні використовувати маніпу-лятивні процедури для того, щоб добитися звернення до них певних клієнтів, а також діяти так, щоб виявитися монополістом у своїй галузі. Психологи, які працюють у громадських організа­ціях, не повинні використовувати цю перевагу для збільшення власної приватної практики.

Пункт 14. Психолог не повинен допускати використання свого імені чи підпису особами, які не мають відповідної кваліфікації, під­готовки для незаконного застосування психологічних методів. Пси-

хологи повинні повідомляти про всі випадки посягань на чужі права, які стали їм відомі. Некорисні й такі, що грунтуються на обмані дії, не повинні прикриватися кваліфікацією психолога.

Пункт 15. У випадку, коли особисті інтереси клієнта вступають у протиріччя з інтересами установи, психолог повинен намагатися виконувати свої функції максимально неупереджено. Звернення за допомогою до даної установи припускає врахування інтересів клієн­та, повагу й увагу до нього з боку психолога, який у відповідних об­ставинах може виступати як його захисник по відношенню до адмі­ністрації установи.

Про професійну компетентність і стосунки з іншими професіоналамиПункт 16. Права й обов'язки професійного психолога ґрунту­ються на принципі професійної незалежності й автономії незалеж­но від службового положення в певній організації і від професіона­лів більш високого рангу та адміністрації.

Пункт 17. Професійний статус психолога базується на його здібностях і кваліфікації, необхідних для виконання своїх обов'­язків. Психолог повинен бути професійно підготовленим і мати спеціалізацію в застосуванні методів, інструментарію та проце­дур, які можуть застосовуватися в даній галузі. Частиною його роботи є постійна підтримка на сучасному рівні своїх професій­них знань і вмінь.

Пункт 18. Психолог не повинен застосовувати методи та про­цедури, які не пройшли достатньої апробації в межах сучасних наукових знань, без упередження по відношенню до існуючого різ­номаніття теорій і шкіл. У випадку випробування психологічних методик, які ще не отримали наукової оцінки, клієнти повинні бути повністю проінформовані про це заздалегідь.

Пункт 19. Усі психологічні дані, як результати обстеження, так і відомості про втручання та лікування, повинні бути доступні тільки для професійних психологів, в чиї обов'язки входить їх не-розголошення серед некомпетентних осіб. Психологи повинні вжи­вати заходи для відповідного зберігання документації.

Пункт 20. Коли інтереси психологічного обстеження чи втру­чання вимагають тісного співробітництва з професіоналами з інших галузей, психологи повинні забезпечувати відповідну взаємодію так, щоб вона була спрямована на благо психолога і його клієнта.

Пункт 21. Психологічні методи не повинні змішуватися - як у застосуванні, так і в їх представленні громадськості - з методами, які є чужими основам психології.

Пункт 22. Не відмовляючись від наукової критики там, де во­на необхідна, психологи не повинні дискредитувати колег чи пред­ставників інших професій, які використовують ті чи інші наукові методи, та повинні проявляти повагу до тих шкіл і напрямків, які науково і професійно компетентні.

Пункт 23. Робота психолога базується на праві та обов'язку проявляти повагу (і користуватися такими) до інших професіона­лів, особливо в галузях, які близько дотикаються у своїй діяльності до психології.


Читайте також:

  1. II. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.
  2. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  3. Антикорупційні принципи
  4. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  5. Б/. Принципи виборчого права.
  6. Базові принципи обліку виробничих витрат і калькулювання собівартості продукції
  7. Базові принципи психології спорту.
  8. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. особливості побудови банківської системи в Україн
  9. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.
  10. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.
  11. Білковий обмін: загальні відомості
  12. Біржові товари і основні види товарних бірж. Принципи товарних бірж.




Переглядів: 674

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Етичні принципи у роботі психолога | Про втручання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.