Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Взаємодія йонів солі, що утворюються в результаті електролітичної дисоціації з молекулами води, називається гідролізом солі.

Інтенсивність гідролізу залежить від величини поляризувальної дії йонів солі. Чим більше заряд і менше розмір йонів, тим більше їхня поляризувальна дія на молекули води. При сильній поляризувальній дії катіона М+ відбувається розпад мо лекули води на йони. Такий випадок гідролізу називається гідролізом за катіоном:

 

М+(рз) + НОН(рд) ↔ МОН(рз) + Н+(рз) (у дужках позначено: рз — розчин, рд — рідина).

 

При гідролізі за катіоном у розчині підвищується концентрація йонів Гідрогену, встановлюється кисле середовище (рН < 7). Якщо молекули води зазнають сильної поляризувальної дії аніона Аˉ, то відбувається гідроліз за аніоном:

 

Аˉ(рз) + НОН(рд) ↔ НА(рз) + ОНˉ(рз).

 

У розчині збільшується концентрація гідроксид-іонів (рН > 7), установлюється лужне середовище. При гідролізі завжди утворюються сполуки (йони або молекули), що мало дисоціюють.

Солі, утворені сильною основою і сильною кислотою, гідролізу не піддаються. Йони таких солей (NаСl, КNO3, Nа2SO4 тощо) не можуть утворювати з водою слабких електролітів. У цьому випадку они солі в реакції не беруть участі і рівновага дисоціації води не порушується. Концентрація іонів Н+ і ОНˉ така, як у чистої води. Розчин матиме нейтральне середовище (рН = 7).

Гідроліз за катіоном є характерним для солей, утворених слабкою основою і сильною кислотою (NН4С1, СuСl2, Zn(NO3)2 тощо). Що слабкіше основа, то інтенсивніше відбувається процес гідролізу. Водні розчини солей, утворених слаб кою основою і сильною кислотою, мають кисле середовищі (рН < 7) внаслідок накопичення в розчині катіонів Гідрогену як продукту гідролізу.

 

П р и к л а д. Гідроліз амоній хлориду:

4Сl + НОН ↔ NН4ОН + НСl,

у повному йонно-молекулярному вигляді:

4+ + Сlˉ + НОН ↔ NH4ОН + Н+ + Сlˉ,

у скороченому йонно-молекулярному вигляді:

NH4+ + НОН ↔ NН4ОН + Н+.

 

Якщо катіон солі багатозарядний, гідроліз проходить ступінчасто. Однак другий і наступні можливі ступені гідролізу практично не виявляються (у силу електростатичних причин заряджених частинок, що послаблюють дисоціацію).

 

П р и к л а д. Гідроліз купрум хлориду:

СuСl2 + НОН ↔ СuОНСl + НСl,

в йонному вигляді:

Сu2+ + 2Сlˉ + НОН ↔ СuОН+ + 2Сlˉ + Н+,

у скороченому йонно-молекулярному вигляді

Сu2+ + НОН ↔ СuОН+ + Н+.

 

Гідроліз за аніоном є характерним для солей, утворених сильною основою і слабкою кислотою (КСN, Nа2СО3, КСН3СОО тощо). Що слабкіше кислота, то інтенсивніше відбувається процес гідролізу. Водні розчини солей, утворених сильною основою і слабкою кислотою, мають лужне середовище (рН > 7) унаслідок накопичення в розчині йонів ОНˉ.

 

П р и к л а д. Гідроліз калій ціаніду:

КСN + НОН ↔ КОН + НCN,

у повному йонно-молекулярному вигляді:

К+ + СNˉ + НОН ↔ К+ + ОНˉ + НСN,

у скороченому йонно-молекулярному вигляді:

СNˉ + НОН ↔ ОНˉ + НСN.

 

Якщо сіль утворена багатоосновною кислотою, гідроліз проходить ступінчасто. Однак другий і наступні можливі ступені гідролізу практично не виявляються (через електростатичний вплив заряджених частинок, що послаблюють дисоціацію).

 

П р и к л а д. Гідроліз натрій карбонату:

2СO3 + НОН ↔ NаНСO3 + NаОН,

у повному йонно-молекулярному вигляді:

2Na+ + СO32ˉ + НОН ↔ 2Na+ + НСO3ˉ+ ОНˉ.

 

Гідроліз за катіоном й аніоном характерний для солей, утворених слабкою основою і слабкою кислотою. Йони таких со­лей одночасно зв’язують йони Н+ і ОНˉ, утворюючи слабкі електроліти кислоту і основу. Залежно від значень констант дисоціації кислоти і основи (сили кислоти і основи) середовище може бути нейтральним, слабкокислим або слабколужним.

П р и к л а д. Гідроліз амоній нітриту:

NH4NO2 + НОН ↔ NH4ОН + НNO2

у повному йонно-молекулярному вигляді:

4+ + NO3ˉ + НОН ↔ NН4ОН + НNO2.

Водний розчин NH4NO2 має слабкокисле середовище.

 

Запитання і завдання для контролю і самоконтролю знань

1. Дайте визначення кислот, основ і солей за теорією електролітичної дисоціації та за протонною теорією.

2. Що собою являє ступінь електролітичної дисоціації?

3. Яке значення буферних розчинів для хімічної промисловості та хімічного аналізу?

4. Які солі при гідролізі дають кисле середовище? Які лужне?

5. Які розчини утворюються внаслідок гідролізу бісмут(ІІІ) нітрату?

 

 

Лекція4.3. ОКИСНО-ВІДНОВНІ ПРОЦЕСИ

План

 


Читайте також:

  1. VIII. Реакції, в результаті яких утворюються високомолекулярні сполуки
  2. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  3. Активно взаємодіяти з навколишнім світом
  4. Акцентуація характеру – перебільшений розвиток певних властивостей характеру на шкоду іншим, в результаті чого погіршуються відносини з оточуючими людьми.
  5. Але відмінні від значення функції в точці або значення не існує, то точка називається точкою усувного розриву функції .
  6. Аналіз результатів за відхиленнями
  7. Аналіз результатів національного виробництва.
  8. Аналіз результатів практичної діяльності Київського освітньо-методичного центру соціальної роботи
  9. Аналіз рівня, динаміки та структури фінансових результатів підприємства
  10. Аналіз фінансових результатів діяльності туристичних підприємств
  11. Апробація результатів дисертації
  12. Аудит доходів і результатів діяльності




Переглядів: 1195

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Гідроліз солей | Валентність

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.