Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Середовищем розуміння є мова, мовне спілкування.

В епоху Нового часу триваєпроцес перетворення герменевтики з монополії вузького кола богосло­вів на проблему, яка хвилює все більшу кількість людей. Цей процес за­вершується на початку XIX ст., коли Фрідріх Шлейєрмахер створює власну філософську герменевтику.

Герменев­тика — спосіб філософствування, центром якого є тлумачення, ро­зуміння текстів.

Основне питання герменевтики можна сформулювати у двох варіантах: як можливе розуміння і як влаштовано те буття, сутність якого полягає в розумінні.Головна теза герменевтики: існувати — означає бути зрозумілим.

Фундаментальними поняттями в герменевтиці є поняття герменевтичного кола та герменевтичного трикутника.У понятті герменевтичного кола виражено особливість розуміння його циклічного характе­ру. Для розуміння всього тексту необхідне розуміння його частини, але розуміння частин неможливе без розуміння цілого. Завдяки герменевтичному трикутнику з'ясовуються складні взаємовідношення, які існують між автором тексту, самим текстом і читачем, інтерпретатором тексту. Герменевтика виникає разом з появою так званих герменевтичних си­туацій, пов'язаних з розумінням, тлумаченням.

Етапи:

1. Др.Греція. Софісти – тлумачення творів Гомера. Сократ (герменевтич. діалог).

2. Середньовіччя − основним об'єктом тлумачення була Біблія. Один з найбільш відомих герменевтів — Тома Аквінський. Згодом особливо актуальною герменев­тика стає у протестантських теологів у їхній полеміці з католицькими богословами

Шлейєрмахер визнає наявність «спеціальних» герменевтик: тео­логічної, філологічної, юридичної та ін.

Тому потрібна «загальна» герменевтика, яка б виявила загальні принципи та закони розуміння. Шлейєрмахербудує свій варіант загальної герменевтики.

Життя = ціле, тому кажд. окрема думка розуміється з цілого і навпаки, - ціле не можна зрозуміти, не зрозумівши частини. Контекст – вся епоха, оточення автора.

Текст = застигла мова, тому метод його дослідження – діалог між автором і дослідником.

Необхідною умовою розуміння є подібність і відмінність автора тексту і читача. Якщо автор і читач абсолютно «рідні», то ніяка герме­невтика не потрібна, якщо ж вони відмінні - вона неможлива. Для того щоб розуміння було можливим, необхідна певна міра «стороннього» і «рідного» між автором і читачем.

 

Можливо 2 типи розуміння:

1. Психологічний (спонтанне збагнення тексту, вчування в нього).

2. Граматичний (порівняльне розуміння, розуміння за рахунок мислення, зіставлення, аналізу).

Розуміння можна вважати успішним тоді, коли позиції автора та читача «урівнюються».Читач і в знанні мови, і в знанні внутріш­нього життя автора повинен зрів­нятися з автором, тобто необ­хідною умовою розуміння є усу­нення історичної дистанції між автором і читачем. Завдання герменевтики – зрозуміти текст і автора краще, ніж це зміг сам автор. (дослідник повинний краще знати світ автора і його текст – те, що було для автора несвідомим, стає свідомим.)

Проблему розуміння в XIX ст. розробляли також Шлегель, Новаліс, Шопенгауер, Ніцше. Як метод історичної інтерпретації герменевтику роз­робляв німецький історик культури та філософ В. Дільтей (1833-1911 рр.).

 

Вільгельм ДИЛЬТЕЙ (1833-1911)

Герменевтика – розумілася не як методологія тлумачення текстів, а як методологія наук про дух.

 

Ганс-Георг Гадамер (р. 1900-2002)

«Істина і метод» (1960)

Г – не методологія наук про дух (як у Дильтея), Г = універсальна ф-я сучасності.

Повинна дати відповідь на ?: як можливе розуміння навколишнього світу? Треба «пробитися до самих речей» Þ для цього дати «прозорий» опис ситуації, уникаючи довільності. Підкорити себе предметові.

Інакшість тексту (наша ментальность і текст – різні). Неможливо стати на місце творця тексту – завжди зберігається дистанція. Реконструкція нереальна, створюється нова конструкція.

Не можна ні критикувати, ні оспівувати традицію, її треба розуміти в контексті герменевтического цілого.

Проблема інтерпретації. Іноді інтерпретують текст так, як авторові й у голову б не прийшла. Але такі інтерпретації теж мають сенс! Адже автор – елемент випадковий, текст же має свою незалежну від нього життя (як і в науці – учений ніколи не знає усього про свою теорію). «Розуміння може виходити за межі суб'єктивного задуму автора, більш того, воно завжди і неминуче виходить за ці рамки».

Принципова відкритість інтерпретації, її процес ніколи не може бути довершений.

Герменевтический коло. Думка про нього – ще в Шлейермахера.

«Процес розуміння постійно переходить від цілого до частини і назад до цілого. Завдання полягає в тім, щоб концентричними колами розширювати єдність зрозумілого змісту». Немає початку і кінця. Циклічне наростання розуміння.

Обрії ситуації. Герменевт постійно розширює свій обрій. Коли обрії розширюються Þ зустрічаються Þ виникає розуміння. Таким чином, розуміння – це не перенесення себе в чужу суб'єктивність, а розширення свого обрію.

 

Поль Рикер (1913-2005)«Конфлікт інтерпретацій» (1969)

Герменевтика – не тільки метод, але і спосіб буття.

Культура, історія – символичні. Необх-ть інтерпретації, дешифрування схованого змісту. Як? Висвітити «археологію» (минуле), знайти доступ до «телеології» (майбутнє).

Про взаємодію герменевтического і наукового підходу до світу: «Розуміння без пояснення сліпо, а пояснення без розуміння порожньо».


Читайте також:

  1. III. Аудіювання тексту з метою розуміння
  2. Бар’єри, які заважають ефективності педагогічного спілкування.
  3. ВИДИ ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ. ВИМОГИ ДО ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ.
  4. Види і форми спілкування. Етапи спілкування.
  5. Види спілкування.
  6. Види спілкування.
  7. Види спілкування: міжособистісне, громадське, групове, матеріальне, знакове (мовне), смислове, ділове, інтимне, інтегроване.
  8. Види, типи і форми професійного спілкування. Основні закони спілкування. Стратегії спілкування.
  9. Визначення розуміння “фація” і генетичний тип
  10. Відповідальність підприємництва перед навколишнім природним середовищем.
  11. Вправи на розуміння основної думки / точного розуміння тексту.
  12. Гендерні аспекти спілкування.




Переглядів: 811

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Енергетика картин | Формування філософської герменевтики

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.