Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Цілепокладання як важлива умова проектування сучасних особистісно-орієнтованих педагогічних технологій.

1. У найбільш загальному вигляді ціль навчання – передача молодому поколінню накопиченого соціального досвіду для подальшого відтворення і розвитку суспільства або тієї частини його досвіду, яка опираючись на вже засвоєне, особливо важлива в даний момент розвитку особистості.

У загальнонауковій літературі існує безліч визначень поняття "ціль", але при всій їх різноманітності в кожному з них можна знайти деякі інваріантні ознаки. Наведемо лише деякі з сучасних визначень поняття цілі:

"Ціль" — один із елементів поведінки і свідомої діяльності людини, який характеризує передбачення в мисленні результату діяльності і шляхи його реалізації за допомогою визначених засобів.

Ціль – "бажаний стан об'єкта в майбутньому";

Ціль - це "модель майбутніх результатів";

Ціль - "довгостроковий бажаний результат";

Ціль як свідомий образ очікуваного результату або свідомий бажаний результат.

Виходячи з вище наведеного загальнонаукового визначення поняття "ціль", під ціллю навчання необхідно розуміти реальну модель бажаного результату засвоєння змісту освіти, до якого прагнуть в процесі спеціально організованої системи послідовної взаємодії учасників навчального процесу (учнів і вчителів, студентів і викладачів тощо).

Ціль (завдання) педагогічної технології полягає у проектуванні бажаного навчально–виховного середовища, яке б сприяло суб’єкт–суб’єктним відносинам учасників процесу, а це, в свою чергу, особистісно-орієнтованому підходу до навчально-виховного процесу.

Процес визначення цілі здійснюється в конкретних історичних умовах, що визначаються як потребами соціуму, так і конкретної особистості, а також можливостями їх реалізації в умовах конкретного навчально-виховного процесу.

Постановка учителем конкретних цілей та завдань, визначення засобів їх досягнення прийнято називати педагогічним цілетворенням. Сутність педагогічної технології полягає в тому, щоб, спираючись на постійний зворотній зв’язок, гарантувати досягнення чітко поставлених цілей. Тому технологія постановки цілей стає найважливішою вихідною умовою педагогічної технології.

Нерозробленість, невміння формулювати або вибирати оптимальну в умовах, що склалися, мету конкретної діяльності з позицій перспективних цілей – одна з причин того, що школа працює з низьким ККД, її перебудова буксує, а учень збивається зі шляху ще на старті, не розкриває свій хист, не реалізує закладені в ньому природою можливості розвитку.

У цьому можна переконатися, порівнявши результати навчально-виховної роботи тих вчителів, що оволоділи науково обґрунтованим цілетворенням, і тих хто формулює мету стихійно, примітивно.

 

Цілі педагогічної діяльності настільки неоднорідні, що їх не можливо класифікувати за якоюсь однією ознакою. Вони можуть бути класифіковані за суб’єктом і за об’єктом діяльності. За суб’єктом діяльності розрізняють індивідуальні, колективні (або групові) і загальнонародні цілі (глобальні цілі - це ті, які поставлені суспільством, вони трансформуються, відповідним чином, змінюються і стають власне цілями педагогічних систем, виражаючи вимоги суспільства до підростаючого покоління, до своїх членів). У зв`язку з тим, що учні не стільки об’єкти діяльності, скільки суб’єкти діяльності, їхні цілі є суб’єкт-об’єктними. У свою чергу, цілі суб’єкта можуть бути класифіковані за рівнем усвідомленості (усвідомлені і неусвідомлені), за характером вольових зусиль (довільні і недовільні), за часовою ознакою (ближні, середні, дальні), за рівнем конкретності (конкретні й абстрактні), за ступенем важкості (прості, легкі, важкі), за кінцевим результатом (успішні і марні), за рівнем самостійності (самостійні і задані), за рівнем творчості (оригінальні і неоригінальні), за ступенем активності (активні і пасивні) тощо. Можуть бути проміжні, суміжні цілі тощо.

Автором однієї із найпоширеніших технологій цілетворення є американський вчений Б. Блум. Від пропонує таку ієрархію цілей:


Читайте також:

  1. Active-HDL як сучасна система автоматизованого проектування ВІС.
  2. VII. Етап проектування
  3. VII. Етап проектування
  4. Автоматизація проектування напівзамовлених ВІС.
  5. Автомобільний пасажирський транспорт – важлива складова єдиної транспортної системи держави
  6. Аксіологічний підхід до вивчення педагогічних явищ.
  7. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  8. Аналіз та оцінка інвестування в умовах ризику. Якісні та кількісні методи оцінювання проектних ризиків.
  9. Аналітична робота в умовах кризи.
  10. АТ – одна з найбільш зручних форм колективного підприємства в умовах ринкової економіки. Першим АТ вважають створену у 1602 році Голандсько –Ост - Індську компанію.
  11. Атестація робочих місць з шкідливими і небезпечними умовами праці.
  12. Атестація робочих місць за умовами праці




Переглядів: 609

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Історичні аспекти впровадження освітніх технологій | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.001 сек.